Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Biotehnologa palīgs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. inženiergrafika;
    1.2. nozares normatīvie akti, standarti un cita reglamentējošā dokumentācija;
    1.3. lietišķo pētījumu metodikas pamati;
    1.4. komercdarbības pamati;
    1.5. personāla vadības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. bioķīmijas pamati;
    2.2. procesu validācijas un iekārtu kvalificēšanas principi;
    2.3. spiediena iekārtas un to darbība;
    2.4. telpu klasifikācija;
    2.5. datorizētās projektēšanas programmas;
    2.6. dokumentu pārvaldības pamatprincipi;
    2.7. kvalitātes nodrošināšana;
    2.8. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. ķīmijas pamati;
    3.2. mikrobioloģijas pamati;
    3.3. biotehnoloģijas pamati;
    3.4. ķīmisko vielu klasifikācija un marķējums;
    3.5. biotehnoloģiskie procesi;
    3.6. biotehnoloģiskās ražošanas iekārtu un palīgiekārtu veidi, uzbūve un darbības pamatprincipi;
    3.7. biomasas atdalīšanas paņēmieni, iekārtas, to veidi, uzbūve un darbības pamatprincipi;
    3.8. biotehnoloģisko produktu izdalīšanas un attīrīšanas procesi;
    3.9. biomasas inaktivācijas paņēmieni biotehnoloģijas jomā;
    3.10. biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produkta apstrādes metodes;
    3.11. tehnoloģisko komunikāciju veidi, uzbūve un darbības pamatprincipi;
    3.12. tehnoloģisko komunikāciju savienojumu veidi un darbības principi;
    3.13. tehnoloģiskās shēmas, to veidi un apzīmējumi;
    3.14. paraugu ņemšanas metodes, marķēšanas un uzglabāšanas pamatprincipi;
    3.15. fasēšanas veidi, iekārtas un materiāli;
    3.16. marķēšanas pamatprincipi;
    3.17. iekārtu marķēšanas veidi;
    3.18. metroloģija, mērierīces un mērinstrumenti;
    3.19. laboratorijas darba tehnika;
    3.20. elektroiekārtas;
    3.21. aseptiskās metodes un higiēnas prasības;
    3.22. rūpnieciskās mazgāšanas principi un iekārtas;
    3.23. dezinfekcijas līdzekļi un to veidi;
    3.24. sterilizācijas procesi, to veidi un iekārtas;
    3.25. tīrīšanas un dezinfekcijas iekārtas, to veidi un pielietojums;
    3.26. dekontaminācijas veidi;
    3.27. atkritumu klasifikācija un to apsaimniekošanas veidi;
    3.28. automātiskās un attālinātās procesa vadības sistēmas;
    3.29. labas ražošanas prakses principi;
    3.30. darba organizācija;
    3.31. darba aizsardzība (kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi, darba vietas ergonomika, ugunsdrošība, elektrodrošības noteikumi, pirmā palīdzība, rīcība pirmsavārijas un avārijas situācijās);
    3.32. vides aizsardzības pamatprincipi un normatīvo aktu prasības;
    3.33. saskarsmes psiholoģija;
    3.34. profesionālās un vispārējās ētikas principi;
    3.35. valsts valoda;
    3.36. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.37. informācijas tehnoloģijas;
    3.38. darba tiesisko attiecību normas.

  • Prasmes

    1. Veikt biotehnoloģisko iekārtu, palīgiekārtu un tehnoloģisko komunikāciju vizuālo un tehnisko novērtējumu.
    2. Lasīt tehnoloģisko shēmu un nodrošināt tās īstenošanu atbilstoši biotehnoloģiskajam procesam.
    3. Veikt biotehnoloģisko iekārtu un tehnoloģisko komunikāciju savienošanu un atvienošanu.
    4. Veikt biotehnoloģisko ražošanas procesu saskaņā ar tehnoloģisko dokumentāciju.
    5. Sagatavot un sterilizēt barotni atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    6. Izveidot procesa materiālu bilanci.
    7. Sagatavot sējmateriālu un citus biotehnoloģiskajam ražošanas procesam nepieciešamos reaģentus un materiālus atbilstoši reglamentējošajai dokumentācijai.
    8. Veikt biomasas atdalīšanas procesu atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    9. Noņemt paraugus kvalitātes kontrolei.
    10. Izvērtēt paraugu kvalitātes kontroles rezultātus.
    11. Apkopot biotehnoloģiskā ražošanas procesa rezultātus.
    12. Identificēt novirzes no tehnoloģiskā režīma un noteikt nepieciešamās korektīvās darbības.
    13. Veikt eksperimentus saskaņā ar plānu/protokolu gala produkta ražošanas procesu optimizācijas nolūkos.
    14. Optimizēt biotehnoloģisko ražošanas procesu atbilstoši savai kompetencei.
    15. Veikt biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produkta izdalīšanu saskaņā ar tehnoloģisko dokumentāciju.
    16. Veikt biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produkta attīrīšanas procesu saskaņā ar tehnoloģisko dokumentāciju.
    17. Veikt biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produkta apstrādi (koncentrēšanu, žāvēšanu, granulēšanu) saskaņā ar tehnoloģisko dokumentāciju.
    18. Fasēt, iepakot un marķēt biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produktu.
    19. Piemērot bioloģiskās izcelsmes atkritumu (t.sk. bīstamo) apstrādes un nodošanas principus.
    20. Aizpildīt, kontrolēt un apkopot biotehnoloģiskā ražošanas procesa dokumentāciju, organizēt tās apriti.
    21. Izstrādāt un aktualizēt ražošanas dokumentāciju.
    22. Marķēt biotehnoloģiskās iekārtas, palīgiekārtas, tehnoloģiskās komunikācijas un materiālus.
    23. Organizēt jaunu iekārtu uzstādīšanu.
    24. Veikt iekārtu kvalificēšanas testus sadarbībā ar piegādātāju un citām struktūrvienībām.
    25. Veikt biotehnoloģisko iekārtu, palīgiekārtu un tehnoloģisko komunikāciju tīrīšanu un dekontamināciju.
    26. Nodrošināt mazgāšanas un dezinficējošo šķīdumu sagatavošanu.
    27. Lietot aseptiskos darba paņēmienus un nodrošināt higiēnas prasību ievērošanu.
    28. Nodrošināt tīru un sakoptu darba vidi.
    29. Piemērot labas ražošanas prakses principus.
    30. Lasīt un izprast nozares normatīvos aktus, standartus un citu reglamentējošo dokumentāciju.
    31. Racionāli izmantot resursus.
    32. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    33. Strādāt komandā, izvairīties no konfliktsituācijām, novērst un risināt konfliktus.
    34. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    35. Atrast, analizēt un atlasīt informāciju par jaunākajām tehnoloģijām profesijā un patstāvīgi pilnveidot profesionālo kompetenci.
    36. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    37. Sniegt pirmo palīdzību.
    38. Rīkoties pirmsavārijas un avārijas situācijās.
    39. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    40. Pārvaldīt valsts valodu.
    41. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    42. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    43. Lietot informācijas tehnoloģijas.
    44. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja veikt biotehnoloģisko iekārtu, palīgiekārtu, tehnoloģisko komunikāciju vizuālo un tehnisko novērtējumu atbilstoši ekspluatācijas dokumentācijai un marķējumam, izmantojot atbilstošus mērinstrumentus un mēriekārtas.
    2. Spēja lasīt tehnoloģisko shēmu un nodrošināt tās īstenošanu noteiktajam biotehnoloģiskajam procesam.
    3. Spēja nodrošināt biotehnoloģisko iekārtu un tehnoloģisko komunikāciju savienošanu atbilstoši tehnoloģiskajai shēmai.
    4. Spēja veikt biotehnoloģisko procesu, izmantojot mehāniskās un automātiskās procesa vadības iekārtas atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    5. Spēja sagatavot barotni atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai un veikt eksperimentus/pētījumus barotnes optimizācijas nolūkos saskaņā ar plānu/protokolu.
    6. Spēja aprēķināt procesa materiālu bilanci, lietot sterilizācijas iekārtas.
    7. Spēja sagatavot sējmateriālu, reaģentus un izvēlēties piemērotākos materiālus biotehnoloģiskajam procesam atbilstoši reglamentējošajai dokumentācijai.
    8. Spēja veikt barotnes iekraušanu, sējmateriāla ievadīšanu reaktorā un materiālu ievadi biotehnoloģiskā ražošanas procesa laikā saskaņā ar tehnoloģisko dokumentāciju, lietojot aseptiskas metodes.
    9. Spēja veikt biotehnoloģiskos ražošanas procesus, ievērojot standarta operāciju procedūras un labas ražošanas prakses principus.
    10. Spēja noņemt paraugus kvalitātes kontroles nolūkos, izvērtēt un apkopot testēšanas rezultātus atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    11. Spēja apkopot biotehnoloģiskā ražošanas procesa datus, identificēt un izvērtēt novirzes iekārtu darbībā un tehnoloģiskajā procesā, noteikt to cēloņus.
    12. Spēja analizēt biotehnoloģiskā ražošanas procesa datus un pilnveidot biotehnoloģiskos procesus atbilstoši labas ražošanas prakses principiem.
    13. Spēja veikt eksperimentus saskaņā ar plānu/protokolu gala produkta ražošanas procesu optimizācijas nolūkā.
    14. Spēja veikt biomasas atdalīšanu, izmantojot tam paredzētās iekārtas, un gatavā produkta izdalīšanu atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    15. Spēja veikt biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produkta apstrādi saskaņā ar tehnoloģisko dokumentāciju, izmantojot biotehnoloģiskās ražošanas iekārtas.
    16. Spēja veikt biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produkta fasēšanu, iepakošanu, marķēšanu un izvērtēt tā kvalitātes kontroles rezultātus.
    17. Spēja identificēt un marķēt nekvalitatīvu biotehnoloģiskā ražošanas procesa gala produktu, iekārtas, palīgiekārtas un tehnoloģiskās komunikācijas.
    18. Spēja piemērot bioloģiskās izcelsmes atkritumu (t.sk. bīstamo) apstrādes un nodošanas principus, veikt biotehnoloģiskā procesa atlikumu sagatavošanu tālākai pārstrādei un utilizācijai.
    19. Spēja strādāt ar ražotāja iekārtu ekspluatācijas dokumentāciju, organizēt iekārtu uzstādīšanu un veikt kvalificēšanas testus atbilstoši plānam/protokolam, sagatavot iekārtu ekspluatācijas instrukcijas.
    20. Spēja veikt biotehnoloģisko ražošanas iekārtu, tehnoloģisko komunikāciju tīrīšanu, sterilizāciju un dekontamināciju, izmantojot rūpnieciskās mazgāšanas un sterilizācijas iekārtas, dezinficējošos līdzekļus.
    21. Spēja ievērot personāla, telpu un iekārtu higiēnas prasības, lietojot kolektīvos un individuālos higiēnas līdzekļus, atbilstošus tīrīšanas un dezinfekcijas līdzekļus un iekārtas.
    22. Spēja organizēt un veikt darbu patstāvīgi, ievērojot termiņus un kvalitātes prasības, taupot resursus un uzņemoties atbildību par sava darba rezultātu.
    23. Spēja sadarboties ar darba vadītāju un kolēģiem, lietojot pozitīvas saskarsmes prasmes un ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    24. Spēja organizēt darbu saskaņā ar nozares reglamentējošo dokumentāciju.
    25. Spēja izstrādāt un aktualizēt ražošanas dokumentāciju.
    26. Spēja pašizglītoties un pilnveidot profesionālās kompetences.
    27. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, strādājot ar iekārtām, mikroorganismu kultūrām un ķīmiskajām vielām, veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai, izmantojot atbilstošus kolektīvos un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    28. Spēja strādāt ar spiediena iekārtām un elektroiekārtām.
    29. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    30. Spēja izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    31. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    32. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    33. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas.
    34. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas cits nosaukums “Biotehnoloģisko procesu tehniķis”. 

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Ķīmijas tehnoloģijas un biotehnoloģija (ISCED 2011) (524)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 03.09.2021

Ievietots: 07.05.2016