Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Frizūru modelētājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai priekšstata līmenī nepieciešamas zināšanas par komercdarbības pamatiem.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. frizūru un tērpu attīstības vēsture;
    2.2. krāsu un stilu mācība;
    2.3. uzņēmuma darba organizācija;
    2.4. lietvedības pamati;
    2.5. grāmatvedības pamati;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā;
    2.7. darba tiesiskās attiecības;
    2.8. darba aizsardzība;
    2.9. ugunsdrošības, elektrodrošības un civilās aizsardzības noteikumi;
    2.10. nelaimes gadījumu klasifikācija, to cēloņi;
    2.11. arodslimības, to cēloņi;
    2.12. patērētāju tiesības;
    2.13. vides aizsardzība.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. vizuālā tēla veidošanas paņēmieni;
    3.2. tēla veidošanas pamatojums;
    3.3. friziera darbu tehnoloģiskie procesi;
    3.4. tehnoloģiskā procesa darbu secības plānošana;
    3.5. tehnoloģiskās shēmas;
    3.6. frizūru modelēšana;
    3.7. frizūru dizains un kompozīcija;
    3.8. friziera darba instrumenti, aparatūra un piederumi;
    3.9. profesionālās matu kosmētikas veidi;
    3.10. profesionālās matu kosmētikas īpašības un lietošana;
    3.11. profesionālie ādas kopšanas līdzekļi;
    3.12. cilvēka mata un ādas anatomija un funkcijas;
    3.13. ādas, matu un nagu slimības, to profilakse;
    3.14. epidemioloģiskās drošības pasākumi;
    3.15. dezinfekcijas līdzekļi, to lietošana;
    3.16. galvas mazgāšanas un masāžas procesi;
    3.17. matu uztīšana uz ruļļiem;
    3.18. matu veidošana;
    3.19. matu griešana;
    3.20. matu griezumu shēmu kombinēšana;
    3.21. matu ķīmiskās apstrādes procesi;
    3.22. bārdas un ūsu apstrāde;
    3.23. dekoratīvo matu izstrādājumu izgatavošana, kopšana un lietošana;
    3.24. matu pieaudzēšana, piepīšana un piešūšana;
    3.25. cilvēka ķermeņa uzbūve, proporcijas;
    3.26. cilvēka sejas morfoloģiskās īpatnības;
    3.27. cilvēka ķermeņa, galvas un sejas zīmēšana;
    3.28. dekoratīvās kosmētikas līdzekļi un instrumenti;
    3.29. meikapu veidi;
    3.30. dekoratīvās kosmētikas lietošana;
    3.31. sejas korekcijas paņēmieni;
    3.32. pirmā palīdzība;
    3.33. informācijas tehnoloģiju izmantošana;
    3.34. informācijas atlase un izvērtēšana;
    3.35. rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.36. darba vides organizēšana;
    3.37. datora lietošana, biroja lietotnes;
    3.38. uz klientu orientēta saskarsme;
    3.39. valsts valoda;
    3.40. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Noteikt matu un ādas tipu, struktūru un veselības stāvokli, kā arī atpazīt matu un ādas bojājumus un slimības.
    2. Pārbaudīt galvas ādas alerģisko reakciju pirms ķīmiskiem procesiem.
    3. Izvēlēties, sagatavot un lietot dezinfekcijas līdzekļus, ievērojot to lietošanas instrukcijas.
    4. Izvēlēties, tīrīt, dezinficēt, sterilizēt un lietot instrumentus, piederumus un aparatūru darba procesā.
    5. Izvēlēties atbilstošu profesionālo matu kosmētiku, ievērot tās lietošanas un glabāšanas noteikumus.
    6. Modelēt un veidot daudzveidīgas frizūras un frizūru elementus, izmantot mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus.
    7. Aprēķināt un dozēt nepieciešamo matu kosmētikas daudzumu, aprēķināt izcenojumu.
    8. Sagatavot klientu apkalpošanai un veikt noslēguma darbus.
    9. Mazgāt galvu un masēt galvas ādu, ieteikt matu kopšanas līdzekļus lietošanai mājas apstākļos.
    10. Tīt matus uz ruļļiem atbilstoši shēmām.
    11. Sakārtot matus frizūrā pēc ruļļu izņemšanas.
    12. Analizēt modes tendences, zīmēt frizūras un frizūru veidošanas tehnoloģiskās shēmas.
    13. Lietot dažādus matu uzkasīšanas paņēmienus.
    14. Gofrēt un taisnot matus.
    15. Griezt un filēt matus.
    16. Izvēlēties un sagatavot krāsu, izmantojot krāsu paleti.
    17. Veidot ondulācijas.
    18. Veikt matu ķīmisko apstrādi – pigmentēt, krāsot, balināt, noņemt mākslīgo krāsu.
    19. Izvēlēties un lietot ilgviļņu likšanas un matu ķīmiskās taisnošanas ķīmisko sastāvu.
    20. Veikt matus reģenerējošus procesus.
    21. Griezt bārdu un ūsas, skūt galvu, bārdu un ūsas.
    22. Tresēt matus, izgatavot šinjonus, bizes un šķipsnas.
    23. Izgatavot dekoratīvus elementus un izstrādājumus no dabiskiem un mākslīgiem matiem, kopt tos.
    24. Pieaudzēt, piepīt un piešūt matus.
    25. Modelēt un veidot frizūru modes kolekcijas.
    26. Koriģēt seju ar dekoratīvās kosmētikas līdzekļiem.
    27. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības prasības.
    28. Ievērot patērētāju tiesības.
    29. Sniegt pirmo palīdzību.
    30. Organizēt darba vidi, veikt epidemioloģiskās drošības pasākumus.
    31. Ievērot personīgo higiēnu.
    32. Saudzēt apkārtējo vidi.
    33. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus.
    34. Plānot un organizēt savu darbu.
    35. Atrast, atlasīt un izmantot informāciju darba procesu nodrošināšanai.
    36. Elastīgi risināt problēmsituācijas.
    37. Strādāt patstāvīgi un komandā.
    38. Pārvaldīt valsts valodu.
    39. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    40. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    1. Spēja organizēt un sakopt darba vidi atbilstoši veicamajam procesam, plānot tehnoloģiskā procesa darbu secību, nodrošinot klientu drošu apkalpošanu visā darba procesa laikā.
    2. Spēja uzmanīgi sastādīt un lasīt frizūru veidošanas tehnoloģiskās kartes, shēmas, izprast instrukcijas un lietot iegūto informāciju darba procesā.
    3. Spēja modelēt un zīmēt frizūru veidošanas tehnoloģiskās shēmas, veikt darba procesus atbilstoši shēmām.
    4. Spēja sazināties un sadarboties, veidojot pozitīvu saskarsmi, izmantot savas profesionālās zināšanas klienta individuālā tēla veidošanā.
    5. Spēja radoši ieteikt klientam izveidotā koptēla transformēšanas iespējas un korekti konsultēt par izveidotā koptēla uzturēšanu un kopšanu.
    6. Spēja atbilstoši novērtēt klienta matu un ādas veselības stāvokli un noteikt slimības pazīmes, atšķirt slimības veidus, pieņemt lēmumu par atbilstošu darba procesu un profesionālās matu kosmētikas lietošanu.
    7. Spēja rūpīgi mazgāt, masēt galvu, izmantojot atbilstošus profesionālos matu kopšanas līdzekļus, ieteikt matu kopšanas līdzekļus lietošanai mājas apstākļos.
    8. Spēja radoši veidot daudzveidīgas frizūras dažādu garumu matiem, izvēloties un lietojot atbilstošus materiālus un darba tehnoloģijas.
    9. Spēja radoši veidot dažādas ondulācijas un veidot frizūras ar ondulāciju elementiem.
    10. Spēja modelēt, veidot un noformēt frizūru modes kolekcijas, radoši analizējot modes tendences un izmantojot daudzveidīgus mākslinieciskās izteiksmes līdzekļus.
    11. Spēja precīzi griezt un filēt matus, pamatojoties uz shēmām un izmantojot atbilstošas tehnoloģijas.
    12. Spēja skūt galvu, skūt un griezt bārdu un ūsas, veidojot dažādas formas atbilstoši klienta sejas morfoloģiskajām īpatnībām un lietojot atbilstošas tehnoloģijas un profesionālo ādas kopšanas kosmētiku.
    13. Spēja precīzi sagatavot un veikt matu ķīmiskās apstrādes procesu, ievērojot instrukcijas un lietojot atbilstošas tehnoloģijas.
    14. Spēja rūpīgi izgatavot dažādas sarežģītības izstrādājumus un rotājumus no grieztajiem matiem un to aizvietotājiem, kopt tos un radoši lietot darba procesā.
    15. Spēja precīzi un sistemātiski veikt ekonomiski pamatotus aprēķinus tehnoloģiskā procesa nodrošināšanai.
    16. Spēja ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības prasības darba vidē, ja nepieciešams, atbilstoši reaģēt, spēja sniegt pirmo palīdzību, izvēlēties un lietot drošus darba paņēmienus.
    17. Spēja atbilstoši veicamajam darbam izvēlēties darba instrumentus, piederumus un aparatūru, darba apģērbu un individuālās aizsardzības līdzekļus.
    18. Spēja precīzi izvēlēties un saskaņā ar instrukcijām lietot dezinfekcijas līdzekļus atbilstoši sanitāri higiēniskajām prasībām.
    19. Spēja atbilstoši veicamajam darbam izvēlēties profesionālo matu kosmētiku un precīzi ievērot tās lietošanas instrukcijas.
    20. Spēja ievērot vides aizsardzības prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    21. Spēja pilnveidot kvalifikāciju atbilstoši nozares attīstībai un darba tirgus pieprasījumam, regulāri un patstāvīgi iepazīstoties ar jaunākajiem materiāliem, instrumentiem, tehnoloģijām un darba paņēmieniem.
    22. Spēja praktiski piemērot normatīvo aktu prasības, kas reglamentē nozares procesus, komercdarbības organizēšanu, drošus darba paņēmienus un saudzīgu attieksmi pret dabu.
    23. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Rīgas Stila un modes tehnikums

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Rīgas Stila un modes profesionālā vidusskola

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Skaistumkopšanas pakalpojumi (815)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.09.2021

Ievietots: 07.05.2016