Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mācīšanās rezultātus vispārējos mācību priekšmetos nosaka valsts profesionālās vidējās izglītības un valsts arodizglītības standartā definētie izglītības programmu stratēģiskie mērķi un uzdevumi. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.211 „Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” (pieņemti 27.07.2000.): Lasīt standartu Mācīšanās rezultātus profesionālajos mācību priekšmetos veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Lopkopības tehniķis ar specializāciju zirgkopībā

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Zirga eksterjera novērtēšanas metodes.
    Izpratnes līmenī:
    1. Informācijas meklēšanas iespējas un tās identificēšana.
    2. Zirgu šķirņu klasifikācija.
    3. Selekcijas pamatprincipi.
    4. Apsēklošanas metodes.
    5. Dabīgas grūsnības norises kārtība.
    6. Zirgu dzemdību process.
    7. Dabīgu dzemdību norises nosacījumi.
    8. Apgrūtināto dzemdību pazīmes.
    9. Zirga biomehānikas pamatprincipi.
    10. Barības devu veidošanās principi dažāda vecuma zirgiem un slodzēm.
    11. Ganību ierīkošanas un apsaimniekošanas pamatprincipi.
    12. Zirgu šķirņu izmantošanas veidi.
    13. Zirgu darbaspēju vērtēšanas kritēriji.
    Lietošanas līmenī:
    1. Zirgu apmatojuma krāsas un pazīmes.
    2. Zirgu audzēšanas programmas.
    3. Likumdošanas prasības dzīvnieku audzēšanā.
    4. Ķēves meklēšanās signāli.
    5. Dabiska atnešanās procesa pazīmes.
    6. Pazīmes, kad nepieciešama veterinārārsta palīdzība dzemdību laikā.
    7. Zirgu higiēnas un labturības prasības.
    8. Dzemdību fizioloģija, veterinārijas pamati.
    9. Jaundzimuša kumeļa apkopšanas procedūras.
    10. Kumeļa atšķiršanas metodes.
    11. Grūsnas ķēves uzvedības pazīmes.
    12. Zoohigiēnas un labturības prasības.
    13. Kūtsmēslu apsaimniekošanas prasības.
    14. Zirga uzvedības pazīmes, kas rada risku cilvēku drošībai.
    15. Labturības un drošības prasības.
    16. Zirgu gremošanas fizioloģija.
    17. Barības veidi, kritēriji un barības enerģētiskā vērtība.
    18. Zirgu vecuma grupas.
    19. Zirgu fizioloģiskā stāvokļa noteikšana.
    20. Vesela un slima zirga fizioloģija.
    21. Zirga fiziskā un psiholoģiskā stāvokļa izmaiņu pazīmes.
    22. Zirgu slimības.
    23. Lopkopības pamati.
    24. Zirgu psiholoģiskā stāvokļa piemērotība ikdienas apkopei.
    25. Zirga nagu kopšanas paņēmieni.
    26. Zirga apmatojuma kopšanas metodes.
    27. Zirga kopšanas inventāra un līdzekļu pielietojums.
    28. Medicīniskās palīdzības minimums zirgkopībā.
    29. Zirgu anatomija.
    30. Veterinārijas pamatprocedūras.
    31. Zirglietu un inventāra pielietojums.
    32. Zirga vadības paņēmieni.
    33. Zirga uzvedība jāšanas laikā.
    34. Darba drošība jāšanas un braukšanas laikā.
    35. Darba drošība zirgu tūrisma pasākumos.
    36. Profesionālās un vispārējās ētikas, saskarsmes un komunikācijas pamatprincipi.
    37. Individuāla tūrisma piedāvājuma izstrādāšanas metodes.
    38. Zirgu izmantošanas veidi Zirga biomehānika.
    39. Zirga uzbūve.
    40. Jāšanas un braukšanas inventārs, tā kopšanas un labošanas līdzekļi, un materiālu īpašības.
    41. Zirga uzvedība publisko pasākumu laikā.
    42. Zirga prezentēšanas prasības.
    43. Pasākumu un sacensību organizēšanas specifika.
    44. Zirgu transportēšanas paņēmieni.
    45. Zirga labturība.
    46. Darba drošība transportējot zirgu.
    47. Kumeļu un jaunzirgu fizioloģija.
    48. Kumeļu un jaunzirgu apmācības metodes.
    49. Kumeļu un jaunzirgu etoloģija.
    50. Inventārs(zirglietas) kumeļu apmācībai.
    51. Darba drošība veicot kumeļu un jaunzirgu apmācību.
    52. Inventārs jaunzirgu apmācībai.
    53. Darba drošība strādājot ar jaunzirgiem Treniņu metodes un treniņu plāna sastādīšanas pamatprincipi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Orientēties pasaules un Latvijas zirgu šķirnēs.
    2. Izmantot zirgu audzēšanas programmas.
    3. Mērķtiecīgi audzēt zirgus, ģenētiski svarīgāko īpašību izkopšanai.
    4. Noteikt zirga apmatojuma krāsu un pazīmes.
    5. Aizpildīt zirgu uzskaites dokumentāciju.
    6. Uzturēt kārtībā zirgu uzskaites dokumentāciju.
    7. Noteikt ķēves meklēšanās pazīmes.
    8. Organizēt lecināšanas procesu.
    9. Sekot grūsnības norisei.
    10. Noteikt ķēves dzemdību tuvošanās pazīmes.
    11. Radīt atbilstošu vidi dzemdību procesam.
    12. Sekot dzemdību procesam.
    13. Izvērtēt veterinārārsta palīdzības nepieciešamību.
    14. Apkopt jaundzimušu kumeļu.
    15. Veikt kumeļa atšķiršanu.
    16. Nosaukt zirga ķermeņa daļas, konstatēt izteiktus zirga eksterjera trūkumus.
    17. Ievērot zirga biomehānikas pamatprincipus.
    18. Organizēt piemērotus apstākļus zirgu turēšanai un nodarbināšanai.
    19. Novērtēt risku cilvēka un zirga drošībai un veselībai.
    20. Uzturēt stalli, novietni un apkārtējo vidi atbilstoši sanitārajām prasībām.
    21. Saplānot zirga dienas režīmu.
    22. Organizēt un nodrošināt apstākļus aktīvām kustībām.
    23. Izvēlēties barības līdzekļus.
    24. Novērtēt barības līdzekļu kvalitāti.
    25. Saplānot barības devas.
    26. Apsaimniekot ganības.
    27. Ēdināt zirgus, atbilstoši to vecumam, fizioloģiskajām īpašībām un sezonai.
    28. Novērtēt zirga pašsajūtu pēc noteiktām pazīmēm.
    29. Noteikt zirga veselības stāvokļa izmaiņas.
    30. Novērtēt zirga kondīciju.
    31. Uztvert zirga pašsajūtas izmaiņas pēc noteiktām pazīmēm.
    32. Lietot zirgu kopšanas inventāru un līdzekļus.
    33. Veikt zirga nagu ikdienas apkopi.
    34. Apkopt zirga apmatojumu.
    35. Sniegt pirmo medicīnisko palīdzību.
    36. Izvērtēt situāciju, kad jāsauc veterinārārsts.
    37. Veikt veterinārārsta noteiktās procedūras.
    38. Jāt ar zirgu.
    39. Braukt ar pajūgu.
    40. Izmantot zirga vadības līdzekļus.
    41. Instruēt klientus atbilstoši piedāvātajam pakalpojuma veidam.
    42. Izvērtēt klienta atsauksmi par saņemto tūrisma pakalpojumu.
    43. Izvēlēties zirga izmantošanas veidu.
    44. Nodarbināt zirgus, atbilstoši to šķirnei un vecumam.
    45. Izvēlēties jāšanas un braukšanas inventāru.
    46. Lietot braukšanas un jāšanas inventāru.
    47. Kopt un labot braukšanas un jāšanas inventāru.
    48. Sagatavot zirgu publiskiem pasākumiem un pārdošanai.
    49. Sagatavot zirgu transportēšanai.
    50. Veikt kumeļa pamatapmācību.
    51. Veikt jaunzirga pamatapmācību.
    52. Organizēt zirga treniņa procesu un nodarbināšanu.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja orientēties zirgu selekcijā, šķirņu daudzveidībā pasaulē un Latvijā, apzināti meklējot informāciju interneta resursos un mērķtiecīgi identificējot to, kā arī izmantojot iegūtās pamatzināšanas par ģenētiku un selekciju, mērķtiecīgi audzēt zirgus.
    2. Spēja precīzi un savlaicīgi aizpildīt nepieciešamo dokumentāciju.
    3. Spēja patstāvīgi, ar atbildības sajūtu organizēt ķēves lecināšanu, pārraudzīt ķēves grūsnības procesu un atbilstoši rīkoties dzemdību laikā.
    4. Spēja precīzi nosaukt zirga ķermeņa daļas un eksterjera trūkumus.
    5. Spēja patstāvīgi organizēt savu darbu un radīt apstākļus, kas atbilst zirga labturībai.
    6. Spēja atpazīt un novērst riskus, kas var apdraudēt cilvēku un zirga drošību.
    7. Spēja precīzi saplānot zirga dienas režīmu un nodrošināt vidi aktīvām kustībām.
    8. Spēja precīzi saplānot un noteikt nepieciešamās barības devas, atbildīgi izvēlēties barības līdzekļus un ēdināt zirgu ņemot vērā fizioloģiskās īpašības, vecumu, sezonu un slodzi.
    9. Spēja sekot līdzi zirga veselības stāvokļa izmaiņām un novērtēt zirga pašsajūtu.
    10. Spēja uzmanīgi novērtēt zirga signālus un atbildīgi rīkoties.
    11. Spēja akurāti lietot zirga kopšanas inventāru, kopjot nagus un apmatojumu.
    12. Spēja savlaicīgi sniegt pirmo medicīnisko palīdzību, atbildīgi izvērtēt veterinārārsta nepieciešamību un precīzi veikt veterinārārsta norādījumus.
    13. Spēja motivēt sevi apgūt jāšanas un braukšanas iemaņas.
    14. Spēja atbildīgi attiekties pret saviem pienākumiem, ieinteresēt klientus tūrisma pasākumos un veikt nepieciešamos drošības pasākumus.
    15. Spēja patstāvīgi meklēt un atrast nepieciešamo informāciju par zirgu izmantošanas veidiem un identificēt to.
    16. Spēja atbildīgi nodarbināt zirgu, ņemot vērā zirga šķirni un vecumu.
    17. Spēja patstāvīgi izvēlēties, lietot un labot zirgsaimniecības inventāru .
    18. Spēja patstāvīgi sagatavot zirgu publiskiem pasākumiem un pārdošanai.
    19. Spēja apmācīt zirgu dažādos vecumposmos.

Lopkopības tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Zoopsiholoģija.
    2. Etoloģija.
    3. Tirgzinību pamati.
    4. Grāmatvedības uzskaite.
    5. Dokumentu pārvaldības pamati.
    Izpratnes līmenī:
    1. Ciltsdarbs.
    2. Veterinārija:
    – lauksaimniecības dzīvnieku fizioloģija;
    – lauksaimniecības dzīvnieku ginekoloģijas un dzemdniecības pamati;
    – dzemdību fizioloģija lauksaimniecības dzīvniekiem;
    – neatliekamās palīdzības sniegšana lauksaimniecības dzīvniekiem.
    3. Kūts mehanizācija.
    4. Lopbarības sagatavošana
    5. Augkopība.
    6. Higiēnas un nekaitīguma prasības lopkopības produkcijai.
    7. Pārtikas produktu fasēšana un marķēšana.
    8. Normatīvie akti lopkopības jomā.
    9. Cilvēkresursu vadības pamati.
    10. Saskarsmes psiholoģija.
    11. Profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    Lietošanas līmenī:
    1. Lauksaimniecības dzīvnieku ēdināšana, tur ēšana un kopšana.
    2. Lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgā apsēklošana.
    3. Lauksaimniecības dzīvnieku labturība.
    4. Lauksaimniecības dzīvnieku aizsardzība.
    5. Zoohigiēna, novietnes biodroš ība.
    6. Lopbarības līdzekļu sagatavošanas un uzglab āšanas veidi, iesp ējas un nosacījumi.
    7. Lauksaimniecības dzīvnieku izcelsmes produktu aprite, higiēna un nekaitīgums (lopkopības produkcijas kvalitātes rādītāji, pārtikas produktu pirmapstrāde, lopkopības produkcijas piesārņojumu veidi).
    8. Lauksaimniecības dzīvnieku un produktu pārvadāšana.
    9. Ekonomiskas un energoefektīvas saimniekošanas principi.
    10. Personīgās un darba higiēnas prasības.
    11. Pirmā palīdzība lauksaimniecības dzīvniekiem.
    12. Darba aizsardzība (darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana, pirm ā palīdzība).
    13. Vides aizsardzība (vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, videi draudzīgas tehnoloģijas un materiāli).
    14. Ugunsdroš ības noteikumi, ugunsdzēsības līdzekļi un to lietošana.
    15. Ķīmisko un bioloģiski aktīvo vielu uzglabāšanas noteikumi.
    16. Informācijas tehnoloģijas.
    17. A un B kategorijas tratortehnikas vadīšana.
    18. Lietiš ķā komunikācija.
    19. Profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi.
    20. Darba tiesiskās attiecības.
    21. Valsts valoda.
    22. Viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Organizēt un veikt lauksaimniecības dzīvnieku ēdināšanu, tur ēšanu un kopšanu.
    2. Īstenot lauksaimniecības dzīvnieku labturību atbilstoši tur ēšanas tehnoloģijai.
    3. Novērtēt novirzes lauksaimniecības dzīvnieku uzvedībā, veselībā.
    4. Novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku novietnes un apkārtnes sanitāro un veterināro stāvokli.
    5. Novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku barības līdzekļus organoleptiski, noņemt un nosūtīt vidējo barības paraugu laboratoriskai izmeklēšanai.
    6. Uzskaitīt barības līdzekļu ikmēneša un gada pat ēriņu un atlikumu.
    7. Nodrošināt atbilstošu barības līdzekļu uzglabāšanu.
    8. Nodrošināt barības līdzekļu izēdināšanas noteikumu izpildi.
    9. Apzīmēt lauksaimniecības dzīvniekus.
    10. Noteikt lauksaimniecības dzīvnieku ķermeņa kondīciju.
    11. Grupēt lauksaimniecības dzīvniekus atbilstoši to produktivitātei, veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
    12. Veikt lauksaimniecības dzīvnieku attīstības kontroli, izmantojot svēršanu, mērīšanu vai nosakot citus parametrus atkarībā no dzīvnieku sugas.
    13. Veikt lauksaimniecības dzīvnieku ražības rādītāju uzskaiti.
    14. Īstenot mērķtiecīgu atražošanai augstvērtīgu lauksaimniecības dzīvnieku atlasi, pārojumu plānošanu un pārojumu plāna izpildi.
    15. Noteikt lauksaimniecības dzīvnieku meklēšanās pazīmes un apkopot informāciju.
    16. Lietot aprīkojumu lauksaimniecības dzīvnieku apaugļošanai, grūsnības noteikšanai un dzemdību palīdzībai.
    17. Atšķirt fizioloģiskas dzemdības no apgrūtinātām.
    18. Uzraudzīt un vadīt dzemdību procesu lauksaimniecības dzīvniekiem.
    19. Veikt vienkāršas veterinārmedicīniskās manipulācijas saskaņā ar licencēta veterinārārsta norādījumiem.
    20. Uzturēt labu apkārtējo vidi lauksaimniecības dzīvnieku novietnē un teritorijā.
    21. Noteikt piemērotāko kūtsmēslu izvākšanas, uzglabāšanas un izlietošanas veidu atbilstoši vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    22. Novērtēt un nodrošināt iekārtu un aprīkojuma tehnisko stāvokli atbilstoši lietošanas prasībām, ievērojot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    23. Lietot lopkopības tehniku un iekārtas.
    24. Uzskaitīt un uzglabāt lauksaimniecības tehnikas darbībai nepieciešamos materiālus atbilstoši vides normatīvo aktu prasībām.
    25. Izprast lopkopības produkcijas noieta tirgus tendences.
    26. Sastādīt lopkopības produkcijas ražošanas un realizācijas plānus.
    27. Sagatavot dzīvus lauksaimniecības dzīvniekus realizācijai.
    28. Veikt atsevišķas iegūtās lopkopības produkcijas fasēšanu, marķēšanu un realizāciju gala patērētājam.
    29. Noformēt ar lopkopības nozari saistītos dokumentus atbilstoši noteiktajām prasībām.
    30. Aizpildīt dokumentus, izmantot elektroniskās datubāzes, izmantojot datorprogrammas (MS Office, ar nozari saistītās vadības programmas).
    31. Sazināties un veidot sadarbību ar partneriem lopkopības produkcijas ražošanas un realizācijas procesu nodrošināšanai.
    32. Identificēt un novērst iegūtās lopkopības produkcijas piesārņojuma avotus un veidus.
    33. Nodrošināt lopkopības produkcijas nemainīgu kvalitāti.
    34. Nodrošināt ķīmisko un bioloģiski aktīvo vielu uzglabāšanu un atbilstošu lietošanu.
    35. Uzskaitīt un organizēt darba procesā radušos atkritumu šķirošanu, uzglabāšanu un nodošanu utilizācijai.
    36. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, izvēlēties atbilstošus individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    37. Sniegt pirmo palīdzību lauksaimniecības dzīvniekiem.
    38. Sniegt pirmo palīdzību cilvēkiem.
    39. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lopkopības produkcijas ražošanā izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas.
    40. Ievērot ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    41. Patstāvīgi organizēt un analizēt darba gaitu, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    42. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    43. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    44. Pārvaldīt valsts valodu.
    45. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    46. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja veikt lopkopības produkcijas ražošanu un realizāciju atbilstoši labas lauksaimniecības prakses nosacījumiem.
    2. Spēja novērtēt un nodrošināt lauksaimniecības dzīvnieku sugai un tās fizioloģiskajam stāvoklim atbilstošus tur ēšanas, ēdināšanas un kopšanas apstākļus.
    3. Spēja novērtēt vispārējo veterināro un sanitāro situāciju lauksaimniecības dzīvnieku novietnē un vajadzības gadījumā atbilstoši rīkoties.
    4. Spēja novērtēt novietnes mikroklimatu, tehniskā aprīkojuma stāvokli un turēšanas iekārtas atbilstoši lauksaimniecības dzīvnieku labturībai un vajadzības gadījumā atbilstoši rīkoties.
    5. Spēja patstāvīgi plānot un īstenot mērķtiecīgu ganāmpulka atražošanu.
    6. Spēja nodrošināt pārtikas nekaitīguma prasību ievērošanu lopkopības produkcijai visos ražošanas ķēdes posmos.
    7. Spēja izmantot speciālo lopkopības tehniku, aprīkojumu, iekārtas un to jauninājumus atbilstoši lietošanas instrukcijām un apmācīt uzņēmuma personālu to izmantošanā.
    8. Spēja izprast lopkopības produkcijas ražošanas rādītājus, pieņemt atbilstošus lēmumus rādītāju uzlabošanai un īstenot tos.
    9. Spēja novērtēt tirgus situāciju, plānot un īstenot lopkopības produkcijas realizāciju.
    10. Spēja lietot lopkopībā izmantojamās ķīmiski un bioloģiski aktīvās vielas.
    11. Spēja racionāli plānot un veikt darba pienākumus, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    12. Spēja sadarboties ar lopkopības produkcijas ražošanas procesa nodrošināšanā iesaistītajiem darbiniekiem un sadarbības partneriem.
    13. Spēja lietot datorprogrammas (MS Office, ar nozari saistītās vadības programmas).
    14. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lopkopības produkcijas ražošanā izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas.
    15. Spēja ievērot darba aizsardzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    16. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    17. Spēja sniegt pirmo palīdzību lauksaimniecības dzīvniekiem.
    18. Spēja sniegt pirmo palīdzību cilvēkiem.
    19. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    20. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    21. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

Lopkopis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Ciltsdarbs.
    2. Veterinārijas pamati (lauksaimniecības dzīvnieku fizioloģija un veselība, lauksaimniecības dzīvnieku ginekoloģijas un dzemdniecības pamati).
    3. etoloģija.
    Izpratnes līmenī:
    1. Pārtikas nekaitīguma un higiēnas prasības.
    2. Produkcijas kvalitātes rādītāji un piesārņojumu veidi.
    3. Lopkopības produktu un blakusproduktu pirmapstrāde un fasēšana.
    4. Lopkopības atkritumu, tajā skaitā bīstamo atkritumu, apsaimniekošana.
    5. Ķīmisko un bioloģiski aktīvo vielu uzglabāšanas noteikumi.
    6. Profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    7. Profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Lauksaimniecības dzīvnieku labturība.
    2. Zoohigiēna.
    3. Lauksaimniecības dzīvnieku mākslīgā apsēklošana.
    4. Lopbarības sagatavošana izēdināšanai (veidi, tehnika, process).
    5. Lopkopībā izmantojamo barības līdzekļu lietojums.
    6. Barības uzglabāšanas un sagatavošanas tehnisko būvju kopšana, dezinfekcija un uzturēšana.
    7. Kūtsmēslu apsaimniekošana.
    8. Fermu mehanizācija.
    9. Lopkopības tehnikas, iekārtu un aprīkojuma darbība.
    10. A kategorijas traktortehnikas vadīšana.
    11. Cilvēka uzturam nederīgās lopkopības produkcijas iznīcināšana.
    12. Dezinfekcijas un mazgāšanas līdzekļu lietošanas prasības.
    13. Lauksaimniecības dzīvnieku novietnes biodrošības noteikumi.
    14. Dokumentācijas aizpildīšanas un uzskaites principi.
    15. Personīgās un darba higiēnas prasības.
    16. Informācijas tehnoloģijas.
    17. Vides aizsardzība.
    18. Ugunsdrošības noteikumi un ugunsdzēsības līdzekļi.
    19. Darba aizsardzība (darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana, pirmā palīdzība).
    20. Saskarsmes pamati.
    21. Darba tiesiskās attiecības.
    22. Pirmā palīdzība lauksaimniecības dzīvniekiem.
    23. Valsts valoda.
    24. Viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Reģistrēt notikumus ar lauksaimniecības dzīvniekiem un ziņot atbildīgajām personām atbilstoši uzņēmumā noteiktajai kārtībai.
    2. Atpazīt lopkopības produkcijas ražošanai nepieciešamos barības līdzekļus.
    3. Informēt lauksaimniecības uzņēmuma atbildīgās personas par barības līdzekļu atlikumu.
    4. Novērtēt lopbarības un dzeramā ūdens patēriņu un ziņot atbildīgajām personām par konstatētajām neatbilstībām.
    5. Ievērot lopbarības un papildbarības uzglabāšanas, izēdināšanas un izlietošanas prasības.
    6. Veikt lauksaimniecības dzīvnieku ēdināšanu un dzirdināšanu atbilstoši sastādītajai receptūrai.
    7. Uzturēt tīrus lauksaimniecības dzīvniekus, nodrošināt tīrību un labu mikroklimatu novietnēs.
    8. Kopt, dezinficēt un uzturēt kārtībā barības uzglabāšanas un sagatavošanas tehniskās būves.
    9. Novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku novietnes tehnisko stāvokli, iekārtu un aprīkojuma atbilstību darba veikšanai, ziņot atbildīgajām personām par konstatētajām neatbilstībām.
    10. Uzglabāt, lietot un uzturēt aprīkojumu atbilstoši lietošanas instrukcijām un uzņēmumā noteiktajām prasībām.
    11. Lietot speciālo aprīkojumu un iekārtas lopkopības produkcijas ieguvei.
    12. Nodrošināt lopkopības tehnikas un lopkopības iekārtu ekspluatācijas noteikumu un vides aizsardzības normatīvo aktu prasību ievērošanu.
    13. Novērtēt un novērst novirzes no dzīvnieku labturības normām.
    14. Novērtēt lauksaimniecības dzīvnieku uzvedību, veselību un ziņot atbildīgajām personām par konstatētajām izmaiņām.
    15. Nodalīt slimos lauksaimniecības dzīvniekus no veselajiem.
    16. Veikt vienkāršas veterinārmedicīniskās manipulācijas.
    17. Veikt sievišķo lauksaimniecības dzīvnieku novērošanu un reģistrēt dzīvniekus ar meklēšanās pazīmēm.
    18. Realizēt sastādīto lauksaimniecības dzīvnieku pārojumu plānu.
    19. Atšķirt fizioloģiskas lauksaimniecības dzīvnieku dzemdības no apgrūtinātām.
    20. Uzraudzīt un vadīt dzemdību procesu lauksaimniecības dzīvniekiem.
    21. Lietot aprīkojumu lauksaimniecības dzīvnieku apaugļošanai, grūsnības noteikšanai un dzemdību palīdzībai.
    22. Reģistrēt lauksaimniecības dzīvnieku produktivitātes rādītājus.
    23. Identificēt, reģistrēt izmaiņas produktivitātes rādītājos un informēt lauksaimniecības uzņēmuma atbildīgās personas par novērotajām pārmaiņām.
    24. Grupēt un apzīmēt lauksaimniecības dzīvniekus.
    25. Atlasīt un sagatavot realizācijai lauksaimniecības dzīvniekus.
    26. Pārvietot lauksaimniecības dzīvniekus un lietot speciālo aprīkojumu.
    27. Ražot kvalitatīvu lopkopības produkciju un nodrošināt produkcijas nemainīgas kvalitātes saglabāšanu.
    28. Atpazīt un nodalīt ražošanas procesā iegūtu vai radušos nederīgu lopkopības produkciju.
    29. Atpazīt un novērst iespējamā piesārņojuma avotus un veidus lopkopības produkcijai un blakusproduktiem.
    30. Nepieļaut zooantroponožu (cilvēkiem un lauksaimniecības dzīvniekiem kopīgas infekcijas slimības) izplatību.
    31. Fasēt lopkopības produktus un blakusproduktus.
    32. Izvākt, uzglabāt kūtsmēslus atbilstoši vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    33. Noteikt un reģistrēt kūtsmēslu daudzumu.
    34. Veikt darbus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām, identificēt un novērst iespējamos riskus.
    35. Sadarboties ar lauksaimniecības uzņēmuma atbilstīgo personu un citiem darbiniekiem.
    36. Patstāvīgi organizēt savu darbu, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    37. Veikt sava darba, nostrādātā laika un mantisko vērtību uzskaiti.
    38. Lietot datortehniku un speciālo programmatūru lopkopības darbu veikšanai.
    39. Lietot individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    40. Identificēt individuālo un kolektīvo darba aizsardzības līdzekļu bojājumus un ziņot par to atbildīgajai personai.
    41. Šķirot, uzglabāt un reģistrēt darba procesā radušos atkritumus.
    42. Ievērot darba aizsardzības noteikumus darbā ar bīstamajiem atkritumiem.
    43. Lietot un glabāt ķīmiskās un bioloģiski aktīvās vielas atbilstoši lietošanas instrukcijām.
    44. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lopkopības
    produkcijas ražošanā izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas.
    45. Sniegt pirmo palīdzību lauksaimniecības dzīvniekiem.
    46. Sniegt pirmo palīdzību cilvēkiem.
    47. Ievērot ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    48. Saprast un izpildīt lauksaimniecības uzņēmuma atbilstīgo personas norādījumus.
    49. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    50. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    51. Pārvaldīt valsts valodu.
    52. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    53. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja novērtēt un uzturēt kārtībā sanitāro stāvokli lauksaimniecības dzīvnieku novietnē.
    2. Spēja apkopt un pabarot lauksaimniecības dzīvniekus.
    3. Spēja iegūt un dokumentēt informāciju par lauksaimniecības dzīvniekiem, to veselības stāvokli, uzvedību un novirzi no normas.
    4. Spēja nodrošināt pārtikas nekaitīguma un higiēnas prasību ievērošanu lopkopības produkcijas ražošanas procesā.
    5. Spēja nodrošināt saražotās lopkopības produkcijas nemainīgu un atbilstošu kvalitāti.
    6. Spēja lietot speciālo lopkopības tehniku, iekārtas, aprīkojumu, instrumentus atbilstoši lietošanas instrukcijām.
    7. Spēja īstenot mērķtiecīgu ganāmpulka atražošanu un veikt sākotnējās informācijas uzskaiti par lauksaimniecības dzīvnieku produktivitātes rādītājiem.
    8. Spēja sagatavot lopkopības produkciju un blakusproduktus uzglabāšanai un realizācijai.
    9. Spēja veikt vidi saudzējošus un uzlabojošus pasākumus, sagatavojot un uzglabājot lopbarību, kūtsmēslus un strādājot ar iekārtām un tehniku.
    10. Spēja uzturēt labas ražošanas vides stāvokli lauksaimniecības uzņēmumā.
    11. Spēja strādāt komandā un individuāli, veicot darba pienākumus.
    12. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    13. Spēja pieņemt un izpildīt lēmumus savas kompetences ietvaros un izpildīt darba vadītāja norādījumus, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    14. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, lopkopības produkcijas ražošanā izmantot videi draudzīgas tehnoloģijas.
    15. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības un ugunsdrošības noteikumus.
    16. Spēja lietot atbilstošus individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    17. Spēja lietot lopkopībā izmantojamās ķīmiski un bioloģiski aktīvās vielas.
    18. Spēja sniegt pirmo palīdzību lauksaimniecības dzīvniekiem, dot tiem zāles un veikt citas vienkāršas veterinārmedicīniskas manipulācijas atbilstoši veterinārārsta norādījumiem.
    19. Spēja sniegt pirmo palīdzību cilvēkiem.
    20. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    21. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Vispārējās izglītības iestāde:

- Bebrenes vispārizglītojošā un profesionālā vidusskola

Izdevējiestādes:

- Smiltenes tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība (62)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Lauksaimniecība (621)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Lauksaimniecības nozare

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācijas specializācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Lopkopības Tehniķis ,

Lopkopības tehniķis plāno un organizē dzīvnieku pavairošanu, audzēšanu un ēdināšanu, īsteno ciltsdarbu atbilstoši programmai, plāno un organizē dzīvnieku sagatavošanu produkcijas ieguvei un produkcijas ieguvi. Izprot un identificē novirzes no vesela dzīvnieka veselības stāvokļa kritērijiem, īsteno neārstnieciskas operācijas un manipulācijas, sniedz pirmo palīdzību pēc veterinārārsta norādījumiem.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents* , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Veterinārārsta asistents*

Lopkopis ēdina un kopj dzīvniekus, veic dzīvnieku grupēšanas, izlases un atlases darbus, sagatavo dzīvniekus produkcijas ieguvei un iegūst produkciju. Novērtē dzīvnieku veselības stāvokli, veic vienkāršas neārstnieciskās operācijas un sniedz pirmo palīdzību pēc veterinārārsta norādījumiem.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Lopkopības Tehniķis ,

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 28.10.2024

Ievietots: 17.05.2021