Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mehatronisku sistēmu tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ražošanas tehnoloģiskie procesi;
    1.2. ražošanas procesu organizācija;
    1.3. komercdarbības pamati;
    1.4. ergonomikas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ar montāžas, apkopes un remontdarbiem saistītā tehnoloģiskā dokumentācija;
    2.2. komunikācijas pamati;
    2.3. informācijas ieguves metodes;
    2.4. programmnodrošinājums programmējamo kontroleru programmēšanai;
    2.5. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. mehatronisku sistēmu tehniķa darba instrumenti;
    3.2. mehatronisku sistēmu montāžas un remonta tehnoloģijas;
    3.3. mehatronisku sistēmu iestatīšana;
    3.4. rasēšanas pamati;
    3.5. tehniskā dokumentācija;
    3.6. tehnoloģiskā dokumentācija;
    3.7. veikto apkopju un remontdarbu dokumentēšana;
    3.8. atslēdznieka darba pamati;
    3.9. mērīšanas tehnoloģija;
    3.10. mērinstrumenti;
    3.11. diagnostikas pamati;
    3.12. diagnostikas iekārtas;
    3.13. mehānikas pamati;
    3.14. mehānisku sistēmu diagnostika;
    3.15. hidraulikas pamati;
    3.16. hidraulisko sistēmu diagnostika;
    3.17. pneimatikas pamati;
    3.18. pneimatisko sistēmu diagnostika;
    3.19. elektrotehnikas pamati;
    3.20. elektriķa darba pamati;
    3.21. elektrosistēmu diagnostika;
    3.22. elektronikas pamati;
    3.23. elektronisku sistēmu diagnostika;
    3.24. informācijas tehnoloģijas;
    3.25. programmējamie loģiskie kontroleri;
    3.26. programmējamo loģisko kontroleru diagnostika;
    3.27. darba aizsardzība (darba vietas aizsardzības aprīkojums, darba drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi un kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana, darba aizsardzības prasības darbā ar instrumentiem un aprīkojumu, darba aizsardzība mehatroniskām sistēmām ar specifiskiem tehnoloģiskajiem procesiem, elektrodrošības noteikumi, ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā);
    3.28. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.29. valsts valoda;
    3.30. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.31. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.32. vides aizsardzība;
    3.33. darba tiesisko attiecību normas.

  • Prasmes

    1. Strādāt ar darba pienākumu izpildei nepieciešamo informāciju un pieņemt lēmumus.
    2. Strādāt ar darbam nepieciešamajām datubāzēm un katalogiem.
    3. Lasīt mehatronisku sistēmu shēmas un izprast komponenšu mijiedarbību.
    4. Lasīt darbam nepieciešamo tehnisko dokumentāciju, ieskaitot rasējumus.
    5. Izvēlēties mehatronisku sistēmu montāžas, apkopes vai remontdarbu veikšanai piemērotu tehnoloģiju.
    6. Komplektēt mehatronisku sistēmu komponentes, rezerves daļas un palīgmateriālus.
    7. Izvēlēties montāžai un remontam nepieciešamos darbarīkus.
    8. Izvēlēties darba veikšanai nepieciešamos mērinstrumentus un diagnostikas iekārtas.
    9. Veikt mehatronisku sistēmu mezglu montāžu, apkopi, remontu un nomaiņu.
    10. Veikt atslēdznieka darbus.
    11. Pārbaudīt iekārtas vai mezgla parametru atbilstību tehnoloģiskajai specifikācijai.
    12. Pārbaudīt mezgla vai iekārtas kopumā darbības atbilstību tehniskajai dokumentācijai.
    13. Veikt mehatronisku sistēmu diagnostiku.
    14. Veikt izpildīto darbu dokumentēšanu.
    15. Uzturēt darba vietu kārtībā darba laikā, sakārtot to pēc darba beigām.
    16. Izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    17. Izvērtēt un ievērot dažādu mehatronisku sistēmu specifiskās darba aizsardzības prasības.
    18. Izvietot un ievērot darba drošības signālus un zīmes.
    19. Ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    20. Lietot iekārtu un darbagaldu aizsardzības aprīkojumu.
    21. Pārbaudīt instrumentu un aprīkojuma atbilstību darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    22. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    23. Pilnveidot profesionālo kvalifikāciju, sekot informācijai par jaunākajām tendencēm mehatronikas jomā.
    24. Darba uzdevuma ietvaros sadarboties ar citiem darbiniekiem, strādājot komandā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un darba kārtības noteikumus.
    25. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    26. Atpazīt darba vides riskus un veikt visus pasākumus, lai tos mazinātu.
    27. Sniegt pirmo palīdzību.
    28. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    29. Pārvaldīt valsts valodu.
    30. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    31. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja analizēt darba uzdevuma izpildei nepieciešamo informāciju un pieņemt lēmumu.
    2. Spēja izvēlēties darba veikšanai nepieciešamos darbarīkus, mērinstrumentus un diagnostikas iekārtas.
    3. Spēja veikt atslēdznieka darbus.
    4. Spēja veikt elektronisku, hidraulisku, mehānisku un pneimatisku mezglu diagnostiku, remontu un iestatīšanu.
    5. Spēja komplektēt mehatronisku sistēmu komponentes, rezerves daļas un palīgmateriālus.
    6. Spēja pārbaudīt iekārtu mezglu darbības atbilstību dotajiem parametriem.
    7. Spēja veikt mehatronisku sistēmu tehnisko apkopi, diagnostiku, montāžu un remontdarbus.
    8. Spēja noformēt tehnisko dokumentāciju saistībā ar apkopēm un remontdarbiem.
    9. Spēja pārbaudīt un novērtēt mehatronisku sistēmu tehniķa instrumentu, aprīkojuma, darba apģērba, individuālo aizsardzības līdzekļu un kolektīvo darba aizsardzības līdzekļu atbilstību darba aizsardzības prasībām.
    10. Spēja lietot mehatronisku sistēmu tehniķa instrumentus un aprīkojumu, darba apģērbu, individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām, ievērot elektrodrošības, ugunsdrošības noteikumu prasības darba vietā, lietot drošus darba paņēmienus, atpazīt drošības zīmes un ievērot tās.
    11. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    12. Spēja saprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    13. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    14. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    15. Spēja profesionāli pilnveidoties un sekot līdzi jaunākajām tehnoloģijām mehatronikas jomā.
    16. Spēja strādāt komandā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    17. Spēja plānot un organizēt savu darbu un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    18. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5, 2 vai 3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

- Ventspils Tehnikums

- Valmieras tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 07.12.2022

Ievietots: 22.05.2020