Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Loģistikas speciālists

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Loģistikas nozīme uzņēmējdarbībā, tās uzdevumi un funkcijas.
    2. Loģistika uzņēmējdarbībā.
    3. Komandas darba organizēšana.
    4. Statistikas priekšmets un metodes.
    5. Organizācijas darbības kvalitātes standarts.
    6. Starptautiskie ekonomiskie sakari.
    7. ES Normatīvo aktu prasības nodokļu jomā.
    8. Komerctiesības.
    9. Normatīvo aktu prasības darījumu apliecinošiem dokumentiem.
    10. Muitas tiesības.
    11. Preču klasifikācijas pamatprincipi.
    12. Galvenie pārvaldības rādītāji (KPI).
    13. E komercijas darbības pamatprincipi.
    14. Normatīvie dokumenti noliktavās.
    15. Izmaksu noteikšanas metodika.
    16. Krājumu loģistikas pamatprincipi.
    17. Iepirkumu procesi.
    18. Ražošanas cikls.
    19. Materiālo vērtību plūsmu sakārtojums ražošanas procesā.
    20. Pārvadājumus reglamentējošie normatīvie akti.
    21. Risku noteikšana pārvadājuma organizēšanā.
    22. Pārvadātāju izvēles metodoloģija.

    Izpratnes līmenī:
    1. Piegādes ķēdes elementu funkcijas organizācijā.
    2. Materiālo resursu plūsmas no izejvielu avotiem līdz patērētājam.
    3. Prasības loģistikas operācijām.
    4. Statistiskas rādītāji.
    5. Darba kvalitātes novērtēšanas metodes un kritēriji.
    6. Grāmatvedības pamati.
    7. Darījumu apliecinošo dokumentu nozīme.
    8. Dokumentu veidi.
    9. Muitas loma starptautiskajā tirdzniecībā.
    10. Muitas procedūras.
    11. Ar profesionālo darbību saistītie daudzpusējie starptautiskie līgumi, atbilstošās konvencijas.
    12. Noliktavas uzskaites datorprogrammas un tehnoloģiskais nodrošinājums.
    13. Noliktavu izmantošanas veidi.
    14. Noliktavas zonējums.
    15. Līgumu loģistika.
    16. Distribūcija un konsolidācija.
    17. Noliktavas darbības izmaksu aprēķini.
    18. Prečzinība.
    19. Kravu izvietošana, ievērojot drošības un ergonomikas principus.
    20. Iepirkumu procesi.
    21. Sadales loģistikas pamatprincipi.
    22. Krājumu vadības metodes.
    23. Krājumu sadales principi.
    24. Iepirkumu procedūras un metodes.
    25. Pasūtījuma apstrādes process.
    26. Transportēšanas nozīme organizācijas kopējā piegādes ķēdē.
    27. Pārvadājumu veidu priekšrocības un trūkumi.
    28. Sava transporta un starpnieku transporta izvērtēšana.
    29. Kravu veidi.
    30. Maršrutu veidi.
    31. Netiešās izmaksas.
    32. Inventarizāciju reglamentējošie normatīvie akti.
    33. Preču inventarizācijas norise.
    Lietošanas līmenī:
    1. Loģistikas izmaksu veidi.
    2. Loģistikas procesi.
    3. Dokumentu pārvaldība.
    4. Personāla un materiālo resursu plānošana.
    5. Statistikas rezultātu apkopošana.
    6. Datu uzskaites un analīzes rīki.
    7. Loģistikas operāciju izpildes paņēmieni, atbilstoši normatīviem.
    8. Dokumentu sagatavošana un komplektēšana.
    9. Preču pavaddokumenti muitas procedūras pieteikšanai.
    10. INCOTERMS noteikumi.
    11. Loģistikas informācijas sistēmas un programmatūras.
    12. Dokumentu apstrāde IT sistēmās.
    13. Uzkrāto datu apstrāde un analīze.
    14. Noliktavu uzskaites sistēmas.
    15. Noliktavu saimniecība un noliktavas procesi.
    16. Resursu plānošana.
    17. Izmaksu optimizēšana.
    18. Noliktavas aprīkojums un tehniskais nodrošinājums.
    19. Noliktavas darbinieku pienākumu sadalījums personāla darba plānošanai.
    20. Preču pavaddokumenti, to veidi.
    21. Kravu apstrādes pamatprincipi.
    22. Kravu identificēšana un izvietošana.
    23. Preču komplektēšana.
    24. Ražošanas izejmateriālu un/vai izejvielu iekšējā plūsma no noliktavas līdz ražotnei.
    25. Gatavās produkcijas plūsma no ražotnes uz noliktavu.
    26. Piegādātāju izvēlēs kritēriji.
    27. Krājumu vadības paņēmieni.
    28. Pasūtījumu noformēšana.
    29. Pasūtījuma izpildes kontrole.
    30. Pasūtījuma izpildes laiks.
    31. Kravu / pasažieru pārvadājumu organizēšana.
    32. Transportlīdzekļu veidi un to atšķirīgās īpašības.
    33. Pārvadājuma pavaddokumentu aizpildīšana.
    34. Maršrutu un grafiku plānošana.
    35. Kravu un pasažieru plūsmas plānošana, organizēšana un kontrole.
    36. Pilno/konsolidēto kravu pārvadājumu organizēšana.
    37. Starpnieku kritēriju noteikšana un ranžēšana.
    38. Kravu taksācijas svara aprēķināšana dažādos
    39. transportēšanas veidos.
    40. Iepirkuma un pārdošanas cenas uzbūve.
    41. Pārvadājuma cenas veidošanas process.
    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Vadības zinību pamati.
    2. Darba tiesiskās attiecības.
    3. Darbinieka tiesības, pienākumi un atbildība.
    4. Sociālā daudzveidība un vienlīdzības princips.
    5. Starpkultūru komunikācijas pamatprincipi.
    6. Informācijas sistēmu drošība.
    7. Antivīrusu programmas.
    8. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    9. Pētniecības etapi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    2. Akadēmiskā valoda.
    3. Saskarsmes kultūra.
    4. Profesionālā ētika.
    5. Prezentācijas prasme.
    6. Svešvalodas literārā forma.
    7. Starpkultūru komunikācija.
    8. Profesionālā terminoloģija.
    9. Profesionālā un vispārējā ētika.
    10. Pašorganizācija darba procesā.
    11. Darbs komandā.
    12. Dokumentu pārvaldība.
    13. Darba tiesību, darba aizsardzības, vides aizsardzības un civilās aizsardzības normatīvie akti.
    14. Personu datu aizsardzība.
    15. Profesionālā ētika.
    16. Ugunsdrošības noteikumi.
    17. Ugunsdzēsības kārtība.
    18. Pirmās palīdzības sniegšana.
    19. Laika plānošana.
    20. Profesionālā ētika.
    21. Stresa vadības pamati.
    22. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā atbilstoši darba uzdevumam.
    23. Darbs ar biroja tehniku un informācijas sistēmām.
    24. Informācijas un datu drošība.
    25. Motivācija un mācīšanās stratēģijas.
    26. Pašnovērtējuma mehānismi.
    27. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    28. Laika plānošana.
    29. Pētniecības metodes.
    30. Statistika.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Izprast materiālo resursu plūsmas pamatprincipus.
    2. Pārzināt struktūrvienības lomu uzņēmuma piegādes ķēdē.
    3. Pārzināt galveno loģistikas procesu uzdevumus.
    4. Plānot esošos resursus loģistikas procesu uzdevumu realizēšanai.
    5. Koordinēt komandas darbu.
    6. Apkopot statistiku par preču apgrozību un pakalpojumiem.
    7. Sistematizēt statistiku par atkāpēm no plānotā pasūtījuma.
    8. Pārzināt loģistikas operāciju izpildes rādītājus.
    9. Izstrādāt pamatotus priekšlikumus loģistikas operāciju uzlabošanai.
    10. Identificēt neatbilstības preču apstrādē loģistikas operāciju laikā.
    11. Zināt nodokļu piemērošanas kārtību pakalpojumiem.
    12. Sastādīt darījumu apliecinošus dokumentus.
    13. Nokomplektēt atbilstošo dokumentu paketi attiecīgajai loģistikas operācijai.
    14. Pārzināt preču klasifikācijas pamatprincipus.
    15. Analizēt kravu pavaddokumentus preču muitošanas procesa sagatavošanai.
    16. Identificēt atbildības un risku pārejas preču piegādes procesā.
    17. Organizēt pārvadājumus, izmantojot atbilstošas loģistikas informācijas sistēmas.
    18. Precīzi reģistrēt preču kustību noliktavā.
    19. Organizēt noliktavas procesus.
    20. Plānot tehniskos resursus noliktavas darbības nodrošināšanai.
    21. Plānot noliktavas personāla darbu.
    22. Aprēķināt noliktavas procesu izmaksas.
    23. Plānot preču izvietošanu noliktavā.
    24. Nodrošināt preču komplektēšanas procesus.
    25. Nodrošināt dokumentu apriti.
    26. Koordinēt inventarizācijas procesu.
    27. Nodrošināt ražošanas procesam atbilstošo ražošanas materiālu un gatavās produkcijas iekšējo plūsmu.
    28. Koordinēt sadarbību ar piegādātājiem un klientiem.
    29. Izmantot krājumu vadības paņēmienus.
    30. Koordinēt pasūtījumu procesu.
    31. Veikt pasūtījuma noformēšanu.
    32. Nodrošināt iepirkuma līguma izpildi.
    33. Nodrošināt izejvielas un materiālus ražošanas cikla nepārtrauktībai.
    34. Novērtēt transportēšanas nozīmi organizācijas kopējā piegādes ķēdē.
    35. Izvēlēties piemērotāko transportēšanas veidu.
    36. Sagatavot pārvadājuma dokumentus.
    37. Veidot kravu un/vai pasažieru pārvadāšanas maršrutus un grafikus.
    38. Plānot transportēšanu atbilstoši kravu/pasažieru plūsmai.
    39. Plānot transportlīdzekļa noslodzi.
    40. Izvērtēt pārvadātāju atbilstību pārvadājuma nosacījumiem.
    41. Noteikt kravas taksācijas svaru dažādiem transporta veidiem.
    42. Aprēķināt un izvērtēt pārvadāšanas izmaksas.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Lietot valsts valodu saziņā un profesionālajā vidē.
    2. Ievērot latviešu literārās valodas normas lietišķajā un darījumu stilā.
    3. Lietot profesionālo terminoloģiju.
    4. Argumentēti pamatoti savu viedokli.
    5. Lietišķi diskutēt ar kolēģiem un vadību par praktiskiem jautājumiem un risinājumiem profesionālās darbības jomā.
    6. Ievērot saskarsmes kultūru.
    7. Lietot svešvalodu mutvārdu un rakstu formā.
    8. Lietot profesionālo terminoloģiju svešvalodā.
    9. Ievērot uzņēmuma darba kārtības noteikumus un normatīvos aktus.
    10. Ievērot darbinieka pienākumus un tiesības uzņēmuma darbības kopējo mērķu sasniegšanā.
    11. Godprātīgi pildīt deleģētos uzdevumus.
    12. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas normas.
    13. Korekti izturēties pret kolēģiem un klientiem.
    14. Rīkoties saskaņā ar darba tiesību, darba aizsardzības, vides aizsardzības un civilās aizsardzības prasībām.
    15. Lietot ugunsdrošības aprīkojumu atbilstoši situācijai.
    16. Atbildīgi rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    17. Sniegt klientiem pirmo palīdzību līdz ierodas neatliekamās medicīniskās palīdzības brigāde.
    18. Ievērot saskarsmes kultūras un profesionālās ētikas normas.
    19. Pārvaldīt stresu sociālās komunikācijas procesā.
    20. Spēt strādāt komandā.
    21. Precīzi apstrādāt amata pienākumu veikšanai nepieciešamo informāciju.
    22. Izvēlēties uzdevuma veikšanai piemērotāko risinājumu.
    23. Patstāvīgi sagatavot dokumentus un organizēt to plūsmu dokumentu pārvaldības sistēmā.
    24. Patstāvīgi atrast darba pienākumu veikšanai nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    25. Kritiski izvērtēt informācijas ticamību.
    26. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    27. Plānot savas profesionālās kompetences attīstību un izaugsmes iespējas.
    28. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
    29. Sekot līdzi nozares teorijas un prakses attīstībai.
    30. Vākt, apkopot un analizēt informāciju par aktualitātēm nozarē un situāciju organizācijā.
    31. Izmantot pētniecības metodes profesionālajā darbībā.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja novērtēt organizācijas struktūrvienības darbības rezultātu piegādes ķēdē.
    2. Spēja formulēt un analizēt praktiskas problēmas loģistikas speciālista kompetences ietvaros.
    3. Spēja novērtēt nepieciešamos resursus organizācijas loģistikas uzdevumu realizēšanai.
    4. Spēja izstrādāt loģistikas operāciju realizēšanai nepieciešamās instrukcijas.
    5. Spēja atlasīt nepieciešamos datus un izmantot tos loģistikas procesu analīzei savas kompetences ietvaros.
    6. Spēja novērtēt loģistikas pakalpojumu līmeni organizācijā/struktūrvienībā pēc noteiktiem kritērijiem.
    7. Spēja izstrādāt pamatotus priekšlikumus loģistikas operāciju uzlabošanai.
    8. Spēja sagatavot rēķinu par loģistikas pakalpojumiem.
    9. Spēja pārbaudīt piegādātāju rēķinus par pakalpojumiem.
    10. Spēja sagatavot darījumu apliecinošu dokumentu.
    11. Spēja pārbaudīt dokumentu komplektu.
    12. Spēja organizēt starptautisko kravu plūsmu atbilstoši muitas prasībām.
    13. Spēja identificēt atbildības un risku pārejas preču piegādes procesā.
    14. Spēja lietot loģistikas informācijas sistēmas.
    15. Spēja izvērtēt programmas rezultāta atbilstību reālajai situācijai.
    16. Spēja nodrošināt noliktavas darbību.
    17. Spēja racionāli izmantot noliktavas resursus.
    18. Spēja aprēķināt un izvērtēt noliktavas darbības procesu izmaksas.
    19. Spēja organizēt un kontrolēt preču kustību noliktavā.
    20. Spēja sagatavot iekšējos preču pavaddokumentus.
    21. Spēja koordinēt inventarizācijas procesu.
    22. Spēja plānot ražošanai nepieciešamo materiālu un gatavās produkcijas iekšējo plūsmu.
    23. Spēja organizēt darbu ar piegādātājiem.
    24. Spēja izvēlēties atbilstošāko piegādātāju saskaņā ar kritērijiem.
    25. Spēja kontrolēt krājumu līmeni.
    26. Spēja veikt krājumu vadīšanu.
    27. Spēja plānot, noformēt un kontrolēt pasūtījumu.
    28. Spēja saplānot iepirkumus atbilstoši ražošanas ciklam.
    29. Spēja izvēlēties atbilstošāko transportēšanas veidu un transportlīdzekli.
    30. Spēja nodrošināt transportēšanas pakalpojumu kopējā piegādes ķēdē.
    31. Spēja sagatavot pārvadājuma dokumentu.
    32. Spēja plānot maršrutu.
    33. Spēja racionāli izmantot kravas transporta vienību.
    34. Spēja izvēlēties pārvadātāju.
    35. Spēja pamatot pārvadātāja vērtējumu.
    36. Spēja saskaņā ar tarifiem aprēķināt un izvērtēt pārvadāšanas izmaksas.
    37. Spēja noteikt pārdošanas cenu.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja loģiski argumentēt, diskutēt, prezentēt savu nostāju, paust viedokli un iegūt nepieciešamo informāciju komunikācijā ar klientiem un kolēģiem gan mutiski, gan rakstiski, nodrošinot korektas, mērķauditorijai atbilstīgas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu valsts valodā.
    2. Spēja lietot svešvalodu dažādās dzīves situācijās atbilstoši saziņas partnerim un saziņas mērķim.
    3. Spēja izvērtēt un pilnveidot savu un citu cilvēku darbību, strādāt sadarbība ar citiem.
    4. Spēja ievērot vispārējās un profesionālās ētikas normas amata pienākumu veikšanā, darbu plānošanā un organizēšanā profesionālo uzdevumu veikšanai.
    5. Spēja veikt darba uzdevumu, ievērojot tiesību aktos noteiktās darba, vides un civilās aizsardzības prasības, ugunsdrošības prasības.
    6. Spēj atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un sniegt nepieciešamo pirmo palīdzību.
    7. Spēja strādāt stresa apstākļos.
    8. Spēja strādāt komandā.
    9. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    10. Spēja mērķtiecīgi pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju visa mūža garumā.
    11. Spēja izmantot pētniecības metodes profesionālās darbības jomā.
    12. Spēja piedāvāt risinājumu konstatēto trūkumu pilnveidei vai problēmu risinājumu, balstoties uz situācijas izpēti.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Transporta pakalpojumi (84)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Transporta pakalpojumi (840)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Transporta un loģistikas nozare

Loģistikas speciālists plāno un organizē preču un kravas pārvietošanas un uzglabāšanas procesus operatīvajā līmenī, koordinē preču un pasažieru plūsmas un krājumus, analizē uzņēmuma loģistikas izmaksas, veido loģistikas piedāvājumu pasūtījumu situācijās, kurās iespējamas neprognozējamas pārmaiņas un dažādi risinājumi, patstāvīgi veic maršrutu plānošanu, loģistikas izmaksu kalkulāciju, apstrādā loģistikas datus, analizē tos, uzrauga loģistikas procesu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Loģistikas darbinieks , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Loģistikas darbinieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Loģistikas darbinieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Ekspeditors* , Profesionālā bakalaura grāds uzņēmējdarbības loģistikā, Loģistikas vadītājs (RTU)

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2024

Pēdējie labojumi: 04.12.2023

Ievietots: 26.04.2019