Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Masieris PKL4

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Cilvēka ķermeņa uzbūve, konstitucionālie tipi.
    2. Masāžas vēsture, klasiskās masāžas raksturojums.
    3. Refleksoloģijas vēsture, īss ieskats Ķīnas tradicionālās medicīnas pamatprincipos: meridiāni, pirmelementi, iņ/jaņ u.c. teorijas.
    4. Pediatrijā lietojamie masāžas veidi.
    5. Ergonomika: jēdziena aktualitāte, mūsdienu problemātika.
    Izpratnes līmenī:
    1. Cilvēka organisma uzbūve un funkcijas.
    2. Cilvēka vitālie rādītāji, to interpretēšana.
    3. Anamnēzes ievākšanas metode.
    4. Medicīniskā dokumentācija.
    5. Medicīniskie termini.
    6. Ķermeņa uzbūve, skelets, iekšējie orgāni, to sistēmas un funkcijas.
    7. Cilvēka organisma funkcionēšanas normālie un patoloģiskie stāvokļi.
    8. Cilvēka morfoloģijas un funkcionēšanas vispārējās likumsakarības.
    9. Vispārējās un specifiskās kontrindikācijas dažādu patoloģiju gadījumā masāžas veikšanai.
    10. Ķermeņa uzbūves tipu veidi, to pazīmes.
    11. Cilvēka balsta kustību aparāta uzbūve un funkcionālās īpatnības.
    12. Normāla stāja.
    13. Stājas traucējumu veidi un cēloņi.
    14. Ādas uzbūve un funkcijas.
    15. Ādas patoloģiskās izmaiņas.
    16. Muskuļu uzbūve un funkcijas, kontrakcijas veidi.
    17. Patoloģiskās izmaiņas muskuļaudos.
    18. Ārstnieciskās masāžas metodes iedarbība uz organismu: kopīgais un atšķirīgais, indikācijas un kontrindikācijas.
    19. Masāžas aprīkojums: tā raksturojums un izmantošanas iespējas.
    20. Masāžas veikšanai nepieciešamie materiāli un palīglīdzekļi, to raksturojums un izmantošanas priekšrocības.
    21. Masāžas pakalpojuma tirgus: pakalpojuma un profesionālās darbības sertifikācija.
    22. Normatīvie akti par epidemioloģisko drošību, epidēmiskā procesa struktūra.
    23. Dezinfekcijas un antibakteriālo līdzekļu veidi, sastāvs, pielietojums, iedarbība.
    24. Infekcijas process, izplatīšanās riski, ceļi un profilakse.
    25. Ārstnieciskās masāžas iedarbības mehānismi un ietekme uz cilvēka orgānu sistēmām un audiem.
    26. Pozicionēšanas pamatprincipi.
    27. Masāžas klasifikācija, tās raksturojums.
    28. Segmentārās masāžas pamatojums, tās indikācijas un kontrindikācijas.
    29. Segmentārās masāžas iedarbības mehānisms.
    30. Pēdas anatomija, pēdas velves, spiediena sadalījums uz pēdas virsmas.
    31. Pēdas akupresūras zonu topogrāfija.
    32. Pēdas masāžas iedarbība uz organismu.
    33. Kontrindikācijas pēdu masāžai.
    34. Sporta masāžas veidi, uzdevumi, tās iedarbība uz organismu.
    35. Limfātiskās sistēmas anatomija.
    36. Limfas veidošanās un limfas plūsma.
    37. Fizioloģiskā limfodrenāža.
    38. Limfātiskās sistēmas mazspēja.
    39. Masāžas iedarbība uz limfas veidošanos un limfvadu motoriku.
    40. Bērna anatomiskās un fizioloģiskās īpatnības.
    41. Masāžas iedarbība uz bērna organismu.
    42. Darba dienas režīma faktori, kas ietekmē darba kvalitāti un cilvēka veselību.
    43. Rekomendējamā pārvietojamā objekta masa.
    44. Psihosociālie faktori darbā, un to sekas.
    45. Garīga un fiziska pārslodze, un tās sekas.
    46. Masāžas aprīkojuma raksturojums, veidi, izmantošanas iespējas un lietošanas nosacījumi.
    47. Masāžā pielietojamās medicīniskās ierīces, to iedarbība uz audiem, izmantošanas iespējas.
    48. Eļļu un zāļu lietošanas priekšrocības.
    49. Ārstnieciskās masāžas iedarbības uz cilvēka organisma sistēmām un audiem.
    50. Masāžas terapeitiskā iedarbība uz pacienta patoloģisko stāvokli.
    51. Dažādu masāžas veidu terapeitiskā iedarbība uz pacientu.
    52. Dažādu masāžas veidu savienojamība.
    53. Dažādu masāžas veidu savienojamība un terapeitiskā iedarbība uz pacientu.
    54. Masāžas procedūru vieta un nozīme rehabilitācijas procesā.
    Lietošanas līmenī:
    1. Pacienta anamnēzes struktūra un saturs.
    2. Pacienta sociālās un ģimenes anamnēzes novērtēšana.
    3. Pacienta sensitīvo datu aizsardzība.
    4. Vispārējo un specifisko kontrindikāciju izvērtēšanas metodes dažādu veidu masāžu veikšanā.
    5. Ķermeņa uzbūves tipu raksturīgākās pazīmes.
    6. Stājas objektīvās novērtēšanas metodes.
    7. Patoloģiskas stājas ietekme uz cilvēka orgānu sistēmām.
    8. Ādas un zemādas izmeklēšanas metodes.
    9. Ādas un zemādas izmaiņas pie dažādām saslimšanām.
    10. Muskuļu objektīvās izmeklēšanas metodes, īpatnības muskuļaudos pie dažādām saslimšanām.
    11. Ārsta norādītā informācija par pacientu.
    12. Ārstnieciskās masāžas veidi un to pielietojums.
    13. Masāžas metodes, veida un tehnikas izvēles saistība ar pacienta kopējo veselības stāvokli.
    14. Masāžas metodes izvēle un tehnika konkrētu saslimšanu gadījumā.
    15. Medicīniskā dokumentācija, lietvedības kārtība.
    16. Medicīniskā terminoloģija.
    17. Normatīvo aktu prasības masāžas kabinetam.
    18. Masiera darba organizācija un plānošana: epidemioloģiskā drošība, infekciju kontrole, higiēnas normas.
    19. Individuālās aizsardzības līdzekļi, dezinfekcijas metodes, pielietojamie līdzekļi, roku higiēna.
    20. Noslodzes un pacientu plūsmas plānošana.
    21. Masāžas līdzekļu, palīglīdzekļu un dezinfekcijas līdzekļu komplektēšana.
    22. Materiālu, palīgmateriālu komplektēšana atbilstoši veicamajai masāžai.
    23. Ārstnieciskās masāžas ietekme uz cilvēka veselību, pozitīvā efekta sasniegšana pie dažādām slimībām.
    24. Pacienta pozicionēšana masāžas procedūrai.
    25. Cilvēka ķermeņa uzbūve, skelets, orgānu sistēmu struktūra, to savstarpējā saistība.
    26. Cilvēka orgānu sistēmu funkcionālās īpatnības.
    27. Rehabilitācijas pamatprincipi, komandas darbs.
    28. Klasiskās masāžas paņēmienu iedarbība uz cilvēka orgānu sistēmām: uz balsta kustību aparātu, uz asinrites, limfātisko, endokrīno un nervu sistēmu.
    29. Cirkulācijas, balsta kustību aparāta, nervu sistēmas un iekšējo orgānu patoloģiju etioloģija, patoģenēze, klīnika un ārstēšanas principi.
    30. Klasiskās masāžas indikācijas un kontrindikācijas.
    31. Klasiskās masāžas pamatpaņēmieni: glāstīšana, berzēšana, mīcīšana un vibrācija.
    32. Klasiskās masāžas specifiskie palīgpaņēmieni, to īpatnības, pielietojums un tehnika.
    33. Klasiskās masāžas savienojamība ar citiem masāžas veidiem un terapeitiskām manipulācijām.
    34. Cilvēka ķermeņa daļu masāžas īpatnības un tehnika.
    35. Klasiskās masāžas metodika pie sirds-asinsrites, elpošanas, gremošanas, nervu sistēmas, maņu orgānu, balsta-kustību aparāta saslimšanām.
    36. Patoloģiskās segmentārās izmaiņas audos un to atrašana.
    37. Segmentārās masāžas paņēmienu tehnika.
    38. Segmentārās masāžas metodika pie dažādu ķermeņu daļu masāžas.
    39. Segmentārās masāžas īpatnības pie dažādām patoloģijām.
    40. Pēdu masāžas paņēmieni, tehnika.
    41. Pēdu masāžas palīglīdzekļi pēdu refleksogēnās masāžas veikšanai.
    42. Sporta masāžas paņēmieni un tehnika atbilstoši fizisko aktivitāšu vai sporta veida specifikai un mērķiem.
    43. Manuālās limfodrenāžas pamatprincipi, tehnika.
    44. Limfātiskās tūskas kompresijas terapija.
    45. Bērna psihomotorā attīstība.
    46. Bērnu masāžas paņēmieni, aktīvās, pasīvās un reflektorās kustības, to pielietošana atbilstoši bērna psihomotorai attīstībai.
    47. Bērnu masāžas iedarbība pie slimībām, masāžas pielietošana ārstniecībā, profilaksē un rehabilitācijā.
    48. „Handling” elementi bērnu masiera praksē.
    49. Pareiza ķermeņa stāja atpūtas, kustību un slodzes laikā.
    50. Pacientu pozicionēšanas un pārvietošanas ergonomikas principi un metodika.
    51. Masāžas aprīkojuma lietošana dažāda veida masāžas procedūrās.
    52. Medicīniskās ierīces un to savienojamība ar masāžas paņēmieniem.
    53. Masāžas paņēmieni, izmantojot medicīniskās ierīces: vibrācijas masāža, vakuummasāža u.c.
    54. Masāžas procedūrās izmantojamās eļļas un zāles: sastāvs, īpašības un iedarbība uz pacientu.
    55. Eļļu un zāļu pielietošana masāžas procedūrās: indikācijas un kontrindikācijas.
    56. Pacienta vitālie rādītāji un to novērtēšana.
    57. Cilvēka orgānu sistēmu un audu agrīnās un vēlīnās reakcijas uz masāžas procedūrām.
    58. Ārstnieciskās masāžas procedūru rezultātu novērtēšana.
    59. Masiera darba dokumentēšanas principi.
    60. Masāžas veidu un procedūru kursu izvēle pacientiem ar dažādām patoloģijām.
    Vispārējās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Profesionālās nozares attīstība Eiropā un Latvijā.
    Izpratnes līmenī:
    1. Stratēģiskā vadība.
    2. Vadība un darba koordinācija.
    3. Uzņēmējdarbības organizācija.
    4. Uzņēmuma lietvedības un finanšu uzskaites sistēma.
    5. Sabiedrības veselības stratēģija, tai skaitā vardarbības novērtēšana, dzimuma līdztiesība.
    6. Darbinieka tiesības, pienākumi un atbildība.
    7. Vides aizsardzība.
    8. Ugunsdrošības pasākumi.
    9. Civilā aizsardzība.
    10. Sociālā dialoga līmeņi un veidošanas pamatprincipi.
    11. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    12. Cilvēku psiholoģiskie tipi.
    13. Avārijas un pirms avārijas situācijas.
    14. Apdegumi, to veidi un pakāpes.
    15. Informācijas un komunikācijas sistēmu drošība.
    16. Antivīrusu programmas.
    17. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    18. Faktu, teoriju un profesionālās darbības procesu likumsakarības.
    19. Informācijas tehnoloģiju iespējas un potenciālie riski.
    20. Informācijas sistēmu drošība.
    21. Uz pierādījumiem balstīti sasniegumi profesionālajā nozarē.
    22. Piedalīšanās iespējas pētniecības projektos.
    Lietošanas līmenī:
    1. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    2. Zinātniskais u.c. valodas stili.
    3. Verbālā, neverbālā saziņa un saskarsmes kultūra.
    4. Rakstu valodas kultūra.
    5. Profesionālās saskarsmes kultūra.
    6. Efektīvas komunikācijas priekšnosacījumi, process un metodes
    7. Svešvalodu literārā forma.
    8. Valodu stili un intonācijas iezīmes.
    9. Starpkultūru komunikācija multikulturālā vidē.
    10. Profesionālā terminoloģija svešvalodās.
    11. Profesionālā un vispārējā ētika.
    12. Darba vides organizācijas process un vadīšana.
    13. Pašorganizācija darba procesā.
    14. Laika plānošanas paņēmieni.
    15. Darbs komandā.
    16. Projekta izstrādes un vadīšanas principi.
    17. Konflikti, to cēloņi un risinājumi.
    18. Dokumentu noformēšanas prasības.
    19. Darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības.
    20. Sabiedrības veselības stratēģija, tai skaitā vardarbības novērtēšana, dzimum līdztiesības principu ievērošana.
    21. Darba tiesību un darba aizsardzības, ugunsdrošības, vides aizsardzības un civilās aizsardzības normatīvie akti.
    22. Evakuācijas plāni.
    23. Personu datu aizsardzība.
    24. Saskarsmes kultūra.
    25. Apkalpošanas standarti.
    26. Pretenziju veidi un risināšanas kārtība.
    27. Elektrodrošības noteikumi.
    28. Rīcība apdeguma gadījumā.
    29. Elektrotraumas un rīcība elektrotraumu gadījumā.
    30. Neatliekamās medicīniskās palīdzības sniegšana.
    31. Kardiopulmonālās reanimācijas pamatalgoritms.
    32. Krīzes situāciju vadība.
    33. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā atbilstoši darba uzdevumam.
    34. Darbs ar biroja tehniku un informācijas sistēmām.
    35. Informācijas drošība un datu aizsardzība.
    36. Datorprasmes un biroja tehnika.
    37. Motivācija un mācīšanās stratēģijas.
    38. Pašnovērtējuma mehānismi.
    39. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    40. Medicīnas informācijas meklēšana elektroniskajos resursos.
    41. Pētniecības metodes, instrumenti un līdzekļi.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Izzināt pacienta sūdzības par vispārējo veselības stāvokli.
    2. Noskaidrot informāciju par pacienta darba un dzīves apstākļiem, fiziskajām aktivitātēm, dzīves stilu.
    3. Iepazīties ar pacienta medicīnisko dokumentāciju.
    4. Aizpildīt pacienta veselības karti u.c. dokumentus.
    5. Ievērot konfidencialitāti un personas datu aizsardzības prasības.
    6. Izmantot pacienta aprūpē subjektīvās un objektīvās izmeklēšanas metodes.
    7. Izskaidrot pacientam masāžas iedarbības pamatprincipus.
    8. Apzināt masāžas iespējamās kontrindikācijas pacientam.
    9. Informēt pacientu par iespējamām masāžas kontrindikācijām.
    10. Ieteikt pacientam atbilstošāko masāžas veidu.
    11. Izvērtēt pacientam noteiktās masāžas vēlamo rezultātu un iespējamo risku.
    12. Uzņemties atbildību par savu profesionālo darbību.
    13. Novērtēt pacienta ķermeņa uzbūves tipu.
    14. Novērtēt ķermeņa uzbūves un funkcionālās īpatnības.
    15. Novērtēt pacienta stājas veidu.
    16. Noteikt normālu un patoloģisku stāju.
    17. Noteikt stājas traucējuma veidu un tā ietekmi uz cilvēka orgānu sistēmām.
    18. Noteikt pacienta ādas tipu, izvērtēt zemādas stāvokli.
    19. Atpazīt ādas un zemādas audu patoloģiskās izmaiņas.
    20. Novērtēt pacienta muskuļaudu stāvokli.
    21. Atpazīt patoloģiskās izmaiņas muskuļaudos.
    22. Ievērot ārsta norādījumus par pacienta veselības stāvokli.
    23. Izvēlēties pacienta saslimšanai, slimības lokalizācijai un stadijai atbilstošu masāžas veidu.
    24. Izmantot pierādījumos balstītu pieeju pacienta aprūpē savas profesionālās kompetences ietvaros.
    25. Noteikt masāžas procedūru mērķus pozitīva rezultāta sasniegšanai.
    26. Aizpildīt medicīnisko dokumentāciju saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    27. Plānot un organizēt savu darbu un darba vietu.
    28. Iekārtot masāžas kabinetu.
    29. Izvēlēties masāžas veikšanai nepieciešamo aprīkojumu, aparatūru, materiālus un palīglīdzekļus.
    30. Sakārtot masāžas veikšanai nepieciešamo masiera darba galdu un kušeti.
    31. Ievērot infekcijas kontroles un ierobežošanas prasības.
    32. Veikt sistemātisku roku higiēnu.
    33. Ievērot aseptikas un antiseptikas principus dažādās prakses situācijās.
    34. Nodrošināt masāžas kabineta, kušetes, masāžā izmantojamā aprīkojuma, aparatūras, materiālu un palīglīdzekļu uzturēšanu epidemioloģiskās drošības prasībām atbilstošā stāvoklī.
    35. Uzturēt masāžas kabinetā tīrību, siltumu, labu apgaismojumu un ventilāciju.
    36. Sagatavot masāžas kušeti, masāžas krēslu atbilstoši veicamajai masāžai.
    37. Sagatavot darba ratiņus /virsmu masāžas veikšanai.
    38. Informēt pacientu par organisma iespējamo reakciju masāžas laikā.
    39. Atbildēt uz pacienta jautājumiem par masāžu.
    40. Informēt pacientu par masāžas vēlamo rezultātu.
    41. Sniegt rekomendācijas masāžas ilgnoturīga rezultāta saglabāšanai.
    42. Veicināt pacienta aktīvu līdzdalību atveseļošanās procesā.
    43. Informēt pacientu par nepieciešamību apmeklēt ārstu veselības stāvokļa pasliktināšanās gadījumā.
    44. Izvērtēt iepriekšējās masāžas rezultātus.
    45. Pozicionēt pacientu atbilstoši izvēlētās masāžas specifikai.
    46. Izmantot palīglīdzekļus pacienta pozicionēšanai.
    47. Sagatavot masāžas aparatūru procedūru veikšanai.
    48. Lietot klasiskās masāžas paņēmienus un palīgpaņēmienus.
    49. Ievērot pareizu klasiskās masāžas paņēmienu secību, kustību virzienu un ritmu.
    50. Izmantot pareizu klasiskās masāžas tehniku.
    51. Veikt klasisko masāžu procedūrai atbilstošā laikā un tempā.
    52. Ievērot masāžas savienojamību ar citām procedūrām.
    53. Izvērtēt pacienta subjektīvās sajūtas un objektīvo stāvokli masāžas laikā.
    54. Veikt apkakles zonas klasisko masāžu.
    55. Veikt muguras klasisko masāžu.
    56. Veikt krūškurvja klasisko masāžu.
    57. Veikt augšējās ekstremitātes klasisko masāžu.
    58. Veikt apakšējās ekstremitātes klasisko masāžu.
    59. Veikt vēdera klasisko masāžu.
    60. Veikt vispārējo klasisko masāžu.
    61. Sekot pacienta pašsajūtai klasiskās masāžas laikā.
    62. Noteikt pacientam plānotās segmentārās masāžas indikācijas un kontrindikācijas.
    63. Noteikt patoloģiskās segmentārās izmaiņas audos.
    64. Veikt segmentāro masāžu dažādām ķermeņa daļām.
    65. Pielietot segmentārās masāžas paņēmienus.
    66. Pielietot segmentāro masāžu pie dažādām patoloģijām.
    67. Sekot pacienta pašsajūtai segmentārās masāžas laikā.
    68. Izvērtēt pacienta pēdu veselību.
    69. Noteikt indikācijas un kontrindikācijas pēdu masāžas veikšanai.
    70. Pielietot specifiskus pēdu masāžas paņēmienus un tehniku.
    71. Sekot pacienta pašsajūtai pēdu masāžas laikā.
    72. Pielietot palīglīdzekļus pēdu masāžas veikšanā.
    73. Noteikt indikācijas un kontrindikācijas sporta masāžas veikšanai pacientam.
    74. Izvēlēties pacientam atbilstošāko sporta masāžas tehniku un paņēmienus.
    75. Pielietot sporta masāžas tehniku un paņēmienus dažādu ķermeņu daļu masāžā.
    76. Sekot pacienta pašsajūtai sporta masāžas laikā.
    77. Noteikt indikācijas un kontrindikācijas manuālās limfodrenāžas masāžas veikšanai pacientam.
    78. Pielietot manuālās limfodrenāžas paņēmienus atbilstoši indikācijām.
    79. Sekot pacienta pašsajūtai manuālās limfodrenāžas masāžas laikā.
    80. Noteikt indikācijas un kontrindikācijas masāžas veikšanai pacientam.
    81. Izvēlēties bērna vecumam, attīstības un veselības stāvoklim atbilstošākos masāžas paņēmienus.
    82. Pielietot bērna psihomotorajai attīstībai atbilstošus pasīvās, aktīvās un reflektorās kustības.
    83. Pielietot bērna vecumam, psihomotorajai attīstībai un iespējamajai patoloģijai specifiskus masāžas paņēmienus.
    84. Pielietot “handling” elementus.
    85. Sekot bērna pašsajūtai masāžas laikā.
    86. Ieturēt pareizu stāju un ergonomisku darba pozu masāžas izpildē.
    87. Pozicionēt un pārvietot pacientu saskaņā ar ergonomikas principiem.
    88. Izvēlēties masāžas veidam atbilstošu aprīkojumu.
    89. Pareizi pielietot masiera darbā nepieciešamo aprīkojumu.
    90. Informēt pacientu par masāžas laikā izmantojamā aprīkojuma lietošanas nepieciešamību sagaidāmā rezultāta sasniegšanai.
    91. Izvēlēties masāžas procedūrai atbilstošāko medicīnisko ierīci.
    92. Izvērtēt medicīniskās ierīces savietojamību ar konkrētās masāžas paņēmieniem.
    93. Pielietot atbilstošas mehāniskās, elektriskās u.c. medicīniskās ierīces masāžas procedūrās.
    94. Informēt pacientu par medicīnisko ierīču lietošanas nepieciešamību sagaidāmā rezultāta sasniegšanai.
    95. Izvēlēties pacienta masāžai atbilstošāko eļļu un zāles.
    96. Pielietot eļļas un zāles masāžas procedūrās.
    97. Izzināt pacienta sajūtu atbilstību vispārējam veselības stāvoklim.
    98. Taktiski uzdot pacientam mērķtiecīgus jautājumus par sajūtām pēc masāžas.
    99. Noteikt pacienta kopējo veselības stāvokli un vitālo rādītāju atbilstību normai.
    100. Izskaidrot pacientam kopējo masāžas kursa režīmu.
    101. Vienoties ar pacientu par nākamo masāžas laiku.
    102. Analizēt agrīnās un vēlīnās pacienta reakcijas uz veikto masāžas procedūru.
    103. Noteikt masāžas rezultātu.
    104. Veicināt pacienta aktīvu un apzinātu līdzdalību atveseļošanās procesā.
    105. Aizpildīt pacienta medicīnisko dokumentāciju.
    106. Informēt pacientu par dažādiem masāžas veidiem un to savienojamību.
    107. Ieteikt pacienta veselības stāvoklim atbilstošu un optimālu masāžas procedūru kursu.
    108. Informēt par masāžas procedūru nozīmi rehabilitācijas procesā.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Lietot valsts valodu saziņā un profesionālajā vidē.
    2. Ievērot latviešu literārās valodas normas lietišķajā un darījumu stilā.
    3. Lietot profesionālo terminoloģiju.
    4. Argumentēti pamatot savu viedokli.
    5. Lietišķi diskutēt ar kolēģiem un vadību par praktiskiem jautājumiem un risinājumiem profesionālās darbības jomā.
    6. Ievērot saskarsmes kultūru.
    7. Lietot svešvalodas mutvārdu un rakstu saziņā.
    8. Lietot profesionālo terminoloģiju svešvalodā.
    9. Respektēt nacionālās un citu tautu kultūras vērtības un atšķirības.
    10. Ievērot uzņēmuma darba kārtības noteikumus un normatīvos aktus.
    11. Ievērot darbinieka pienākumus un tiesības uzņēmuma darbības kopējo mērķu sasniegšanā.
    12. Uzņemties atbildību par sava un kolektīvā darba izpildes kvalitāti.
    13. Godprātīgi pildīt deleģētos uzdevumus.
    14. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas normas.
    15. Korekti izturēties pret kolēģiem un pacientiem.
    16. Korekti risināt konfliktus un citas nestandarta situācijas.
    17. Būt lojālam pret darba devēju, kolēģiem, sadarbības partneriem un pacientiem.
    18. Rīkoties saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    19. Ievērot sabiedrības veselības stratēģijas.
    20. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    21. Ievērot darba tiesību, darba aizsardzības, vides aizsardzības un civilās aizsardzības prasības.
    22. Atbildīgi rīkoties atbilstoši ugunsdrošības, elektrodrošības un civilās aizsardzības noteikumiem.
    23. Sekmēt sociālā dialoga veidošanu uzņēmuma līmenī.
    24. Risināt nestandarta darba situācijas.
    25. Atpazīt ārkārtas situācijas.
    26. Adekvāti izvērtēt pacienta veselības stāvokli.
    27. Sniegt pacientam neatliekamo medicīnisko palīdzību līdz ierodas NMPD.
    28. Mērķtiecīgi apstrādāt amata pienākumu veikšanai nepieciešamo informāciju.
    29. Izvēlēties uzdevuma veikšanai piemērotāko risinājumu.
    30. Pārbaudīt drošības konfigurāciju un sistēmas darba procesā izmantojamajām ierīcēm un/vai lietojumprogrammām.
    31. Patstāvīgi sagatavot dokumentus, organizēt dokumentu plūsmu dokumentu pārvaldības sistēmā.
    32. Patstāvīgi atrast darba pienākumu veikšanai nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    33. Ievērot personas datu un informācijas aizsardzības prasības internetvidē.
    34. Kritiski izvērtēt informācijas ticamību.
    35. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    36. Plānot savas profesionālās kompetences attīstību un izaugsmes iespējas.
    37. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
    38. Sekot nozares teorijas un prakses attīstībai.
    39. Izmantot pētniecības metodes profesionālajā darbībā.
    40. Piedalīties profesionālās nozares pētniecības projektos.
    41. Ieviest uz pierādījumiem balstītus un veselības aprūpes jomā akceptētus labai praksei atbilstošus sasniegumus.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja veidot profesionālu dialogu ar pacientu par viņa sūdzībām, vispārējo veselības stāvokli, darba apstākļiem, fiziskajām aktivitātēm un dzīves stilu strukturētas anamnēzes ievākšanai.
    2. Spēja izprast un izskaidrot masāžas indikācijas un kontrindikācijas dažādu saslimšanu gadījumos.
    3. Spēja novērtēt, atpazīt un izprast ķermeņa uzbūves tipu, formu, proporcijas un ķermeņa savstarpējā novietojuma īpatnības.
    4. Spēja novērtēt pacienta stāju, pamatojoties uz stājas novērtēšanas pamatprincipiem un atpazīt stājas traucējumu veidu.
    5. Spēja izmeklēt un novērtēt pacienta ādas un muskuļu stāvokli, to īpatnības un atpazīt patoloģiskās izmaiņas.
    6. Spēja izpildīt masāžas procedūras saskaņā ar ārsta norādījumiem par pacienta kopējo veselības stāvokli un saslimšanu un aizpildīt medicīnisko dokumentāciju, ievērojot lietvedības pamatprincipus.
    7. Spēja sniegt pacienta veselībai drošus masiera pakalpojumus normatīvo aktu prasībām atbilstošā darba vidē, nodrošinot masāžas veikšanai piemērotu aprīkojumu, materiālus un palīglīdzekļus.
    8. Spēja sagatavot darba telpu paredzamajai masāžas procedūrai.
    9. Spēja motivēt pacientu uzņemties līdzatbildību sekmīga atveseļošanās procesa norisē, sniedzot pacientam rekomendācijas un izskaidrojot organisma iespējamo reakciju uz masāžu.
    10. Spēja sagatavot pacientu masāžas procedūrai, nodrošinot kvalitatīvu ārstniecisko masāžu.
    11. Spēja tehniski pareizi veikt dažādas intensitātes klasisko masāžu, izmantojot pacienta veselības stāvoklim atbilstošus klasiskās masāžas paņēmienus, ņemot vērā masāžas indikācijas un kontrindikācijas.
    12. Spēja veikt atsevišķu ķermeņa daļu un vispārējo klasisko masāžu saskaņā ar klasiskās masāžas metodiku un tās pielietojuma īpatnībām pacientiem dažādu saslimšanu gadījumā.
    13. Spēja pielietot segmentārās masāžas paņēmienus pacientiem pie dažādām patoloģijām, izvērtējot segmentārās masāžas indikācijas un kontrindikācijas.
    14. Spēja veikt pacienta veselībai atbilstošu pēdu masāžu.
    15. Spēja veikt sporta masāžu, izvēloties pacientam atbilstošāko tehniku un paņēmienus.
    16. Spēja lietot manuālās limfodrenāžas masāžas paņēmienus atbilstoši noteiktām indikācijām.
    17. Spēja lietot bērnu masāžas paņēmienus un kustības atbilstoši bērna vecumam un psihomotorai attīstībai dažādu saslimšanu gadījumā, izvērtējot masāžas indikācijas un kontrindikācijas.
    18. Spēja ievērot ergonomikas prasības veicot dažāda veida masāžu.
    19. Spēja lietot nepieciešamo aprīkojumu atbilstoši masāžas mērķiem un uzdevumiem.
    20. Spēja lietot atbilstošas medicīniskās ierīces masāžas procedūrās.
    21. Spēja izvēlēties un lietot pacientam un masāžas veidam piemērotāko eļļu un zāles masāžas procedūrās.
    22. Spēja veikt pacienta veselības stāvokļa novērtēšanu pēc masāžas un izskaidrot kopējo masāžas kursa režīmu.
    23. Spēja novērtēt masāžas rezultātus un atspoguļot tos medicīniskajā dokumentācijā.
    24. Spēja konsultēt pacientu par tālāko masāžas procedūru izvēli veselības stāvokļa uzlabošanai.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja loģiski argumentēt, diskutēt, prezentēt savu nostāju, paust viedokli un iegūt nepieciešamo informāciju komunikācijā ar klientiem un kolēģiem gan mutiski, gan rakstiski, nodrošinot korektas, mērķauditorijai atbilstīgas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu valsts valodā.
    2. Spēja lietot svešvalodas dažādās dzīves situācijās atbilstoši saziņas partnerim un saziņas mērķim.
    3. Spēja veidot organizācijas un vadības profesionālās kompetences, atbilstoši Spēja veikt darba uzdevumu, ievērojot tiesību aktos noteiktās darba, vides, sabiedrības veselības un civilās aizsardzības prasības.
    4. Spēja veidot sociālo dialogu uzņēmuma līmenī, ievērojot vispārējās un profesionālās ētikas normas.
    5. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijās un sniegt nepieciešamo neatliekamo medicīnisko palīdzību līdz brīdim, kad ierodas NMPD.
    6. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    7. Spēja adekvāti izvērtēt, mērķtiecīgi pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju visa mūža garumā un izmantot analītisku pieeju profesionālajā darbībā un profesionālās jomas attīstībā.
    8. Spēja dot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā mērķtiecīgas pētnieciskās darbības rezultātā.
    9. Spēja izmantot savā profesionālajā darbībā uz pierādījumiem balstītus un veselības aprūpes jomā akceptētus labai praksei atbilstošus sasniegumus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Medicīniskie pakalpojumi (722)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2028

Pēdējie labojumi: 05.02.2024

Ievietots: 27.11.2019