Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Podologs

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Vispārējo slimību un ar iedzimtību saistīto saslimšanu, medikamentu u.c faktoru ietekme uz pacienta veselību.
    2. Organisma normālas dzīvības funkcijas un funkciju novirzes no normas.
    3. Veselības aprūpes organizācijas
    4. sistēma un finansēšanas principi.
    5. Projektu vadība.
    6. Vides veselība, to ietekmējošie fizikālie, ķīmiskie un bioloģiskie faktori.
    Izpratnes līmenī:
    1. Podoloģijā lietojamās medicīniskās ierīces un specifiskie aprūpes materiāli.
    2. Pacientu aprūpes kvalitātes un efektivitātes nodrošināšanas principi.
    3. Podoloģijā lietojamās medicīniskās ierīces, dezinfekcijas līdzekļu grupas.
    4. Zāļu iedalījums farmakoloģiskās grupās, to iedarbības mehānisms, indikācijas, kontrindikācijas, blaknes.
    5. Zāļu grupu raksturojums un pielietojums.
    6. Pacientu aprūpes kvalitātes un efektivitātes nodrošināšanas principi.
    7. Pacienta anamnēzes struktūra, tajā iekļaujamā informācija un anamnēzes nozīmība.
    8. Iedzimto un iegūto balsta un kustību sistēmas traucējumu etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses pasākumi.
    9. Pēdas biomehānika un topogrāfija.
    10. Pēdu deformāciju veidi, to iedalījums.
    11. Pacientu podoloģiskā izmeklēšana: perifērā pulsa un trofikas pārbaude, išēmijas riska pakāpes novērtēšana.
    12. Pēdas un apakšstilba asinsvadu anatomiskā uzbūve, perifērās asinsrites fizioloģiskie un patofizioloģiskie procesi.
    13. Vispārējā patoloģija un patoloģiskā fizioloģija: patoloģisko procesu likumsakarības un orgānu sistēmu darbības novirzes iemesli.
    14. Medicīniskā terminoloģija latīņu valodā.
    15. Pacientu aprūpes procesa teorija, aprūpes problēmas noteikšana un aprūpes diagnoze podoloģiskās aprūpes procesā.
    16. Iekšķīgo, asinsvadu, neiroloģisko, endokrīno dziedzeru, infekcijas slimību, ādas un nagu saslimšanu, iedzimto un iegūto balsta un kustību sistēmas traucējumu etioloģija, patoģenēze, klīniskās izpausmes, diagnostikas un ārstēšanas principi, profilakses pasākumi.
    17. Aprūpes filozofija un pacienta vajadzības.
    18. Orgānu sistēmu slimību un citu primāro lokalizāciju slimību saistība ar pēdas saslimšanām.
    19. Starptautiskās.
    20. Diabēta pēdas aprūpes vadlīnijas.
    21. Ādas patoloģiskās izmaiņas: ādas sabiezējumi, vīrusu dermatozes.
    22. Hiperkeratoze un keratotiskas plaisas – izcelsme, klīniskās izpausmes,iespējamās komplikācijas, diagnosticēšana, terapijas un profilakses principi.
    23. Vīrusu izraisītu ādas slimības, iespējamie profilaktiskie pasākumi.
    24. Kārpas, to etioloģija, klīniskās formas, terapijas principi.
    25. Ādas slimības: parazitārās, mikotiskās, infekciju (piodermijas), vīrusu (dermatozes) slimības.
    26. Nagu slimības: mikotiskās, trofiskās, iedzimtās.
    27. Mikozes laboratorā diagnostika.
    28. Nagu augšanas traucējumi, to diagnostika un podoloģiskā apstrāde.
    29. Ieaudzis nags – etioloģija, stadijas un ārstēšanas metodes.
    30. Ieauguša naga korekcijas veidi:
    31. korekcijas stangas, ortoniksija (skavu/plākšņu izmantošana), nagu tamponādes.
    32. Ortopēdija un protezēšanas pamati. Ortozes: to veidi, izmantošanas indikācijas un kontrindikācijas
    33. Vispārīgā ķirurģija: ķirurģiskā infekcija, hronisku brūču aprūpe.
    34. Asinsvadu ķirurģiskās saslimšanas.
    35. Ķirurģiska pacienta sagatavošana operācijām:
    36. pirmsoperācijasun pēcoperācijas aprūpes principi.
    37. Starptautiskās brūču aprūpes vadlīnijas.
    38. Vispārīgā ķirurģija: desmurģijas pamati.
    39. Starptautiskās brūču aprūpes vadlīnijas.
    40. Neatiekamā medicīniskā palīdzība.
    41. Procedūru standarti.
    42. Neatliekamās medicīniskās palīdzības principi un aprūpe.
    43. Neatliekamās medicīniskās palīdzības un katastrofu medicīnā.
    44. Pedagoģijas un pieaugušo mācīšanās pamatprincipi.
    45. Pedagoģijas un pieaugušo mācīšanās pamatprincipi, komunikācijas, personības un sociālpsiholoģiskie aspekti.
    46. Vispārīgā medicīna:infekciju un iekšķīgo slimību grupas, etioloģija, klīnika, terapijas metodes un profilakse.
    47. Pedagoģijas un pieaugušo mācīšanās pamatprincipi, komunikācijas, personības un sociālpsiholoģiskie aspekti.
    48. Vispārīgā medicīna:infekciju un iekšķīgo slimību grupas, etioloģija, klīnika, terapijas metodes un profilakse.
    49. Fizioterpijas un ergonomijas teorētisk pamati: ķermeņa stāja, vispārējie celšanas un pārvietošanas likumi, pieejamo palīglīdzekļu izmantošanas iespējas podoloģijā.
    50. Bērnu un pieaugušo mācīšanas īpatnības.
    51. Psiholoģijas un pieaugušo mācīšanās pamati.
    52. Pamatprasības ārstniecības iestādei un darba videi: normatīvo aktu prasības.
    53. Uzņēmējdarbības formas un veidi: pārvaldības modeļi, reģistrēšana, nodokļu veidi u.c.
    54. Finanšu vadība.
    55. Darba tiesiskās attiecības regulējošie noramatīvie akti.
    56. Normatīvie akti par vides pieejamību. ārstniecības iestādēs.
    57. Normatīvie akti par elektrodrošību, ugunsdrošību u.c.
    58. Ar veselības aprūpi saistīti infekcijas slimību riska faktori podologa praksē.
    59. Iekārtu un ierīču ekspluatācija, drošība un uzraudzība: normatīvie akti.
    60. Vides aizsardzība.
    61. Vides aizsardzība.
    62. Bīstamo atkritumu apsaimniekošana.
    Lietošanas līmenī:
    1. Podoloģijā izmantojamās medicīniskās ierīces: instrumenti, aparatūra un aprīkojums, to praktiskais pielietojums un ekspluatācijas noteikumi.
    2. Podoloģijā lietojamās medicīniskās ierīces: ierīces pacienta pēdu podoloģiskai izmeklēšanai.
    3. Podoloģijā lietojamo medicīnisko
    4. ierīču un dezinfekcijas līdzekļu
    5. praktiskais pielietojums.
    6. Dezinfekcijas plāns.
    7. Medikamentu un profilaktisko līdzekļu iedalījums farmakoloģiskajās grupās: klasifikācija un sastāvs.
    8. Podoloģijā lietojamie specifiskie aprūpes materiāli.
    9. Podoloģiskās aprūpes procesā izmantojamo zāļu grupas, to praktiskais pielietojums, indikācijas un kontrindikācijas.
    10. Profesionālai lietošanai paredzētie kosmētiskie kāju kopšanas līdzekļi.
    11. Profesionālai lietošanai paredzēto kosmētisko kāju kopšanas līdzekļu grupas, to praktiskais pielietojums, indikācijas un kontrindikācijas.
    12. Vides tīrības un komforta nodrošinājums.
    13. Pacienta drošība.
    14. Pacienta anamnēzes struktūra un obligāti norādāmā informācija.
    15. Pacienta subjektīvo un objektīvo anamnēzes datu izvertējums.
    16. Kaitīgie arodfaktori, to ietekmes uz pacienta veselību mazināšana.
    17. Patoloģisko procesu, slimību izcelsmes un patoģenēzes vispārējās likumsakarības.
    18. Subjektīvās, objektīvās un instrumentālās izmeklēšanas metodes pacienta veselības stāvokļa izvērtēšanā.
    19. Pacienta pozicionēšana podoloģisko izmeklējumu veikšanai.
    20. Pēdu ādas patoloģisko procesu izcelsmes un patoģenēzes vispārējās likumsakarības.
    21. Primārie un sekundārie pēdu ādas patoloģiskie procesi, biežāk sastopamās ādas un nagu slimības, to diagnosticēšanas metodes.
    22. Pacientu podoloģiskā izmeklēšana:
    23. pēdas kaulu locītavu sistēmas, mīksto audu trofikas pārbaude un bojājuma riska pakāpes novērtēšana.
    24. Pēdas noslogojuma izmaiņas, to izmeklēšanas metodes.
    25. Išēmiskās pēdas izmeklēšanas metodes podoloģiskās aprūpes procesā: a. tibialis posterior un a. dorsalis pedis palpācija, BTI potītes augšdelma (brahiotibiālā) indeksa mērīšana.
    26. Pacientu podoloģiskā izmeklēšana: neiroloģiskā pārbaude, bojājuma riska pakāpes novērtēšana un diabētiskās pēdas riska klases noteikšana.
    27. Diabētiskās pēdas neiroloģiskā izmeklēšana podoloģiskās aprūpes procesā: Semmes – Weinsteina 7.05 monofilaments, 128Hz graduētais kamertonis, termotips, termopads u.c.
    28. Pēdu aprūpes protokola aizpildīšana.
    29. Medicīniskā dokumentācija..
    30. Pacienta datu aizsardzība.
    31. Podoloģiskās aprūpes posms: pēdu stāvokļa izvērtējuma rezultātu dokumentēšana pēdu aprūpes protokolā, aprūpes diagnozes noteikšana, aprūpes plāns.
    32. Podoloģiskās aprūpes plānošana: aprūpes mērķa noteikšana, individuālais pēdu aprūpes plāns, prioritāro aprūpes darbību noteikšana, pacienta pašaprūpes līmeņa
    33. noteikšana, pacienta podoloģisko problēmu mazināšana vai novēršana.
    34. Podoloģiskās aprūpes gaitas dokumentēšana pēdu aprūpes protokolā.
    35. Dabētiskās pēdas klasifikācija: riska klases u.c
    36. Diabētiskās pēdas aprūpe un profilakses pasākumi.
    37. Pēdas aprūpe un profilakses darbs, strādājot ar paaugstināta riska grupas pacientiem.
    38. Ādas stāvokļa izvērtēšana dažāda vecuma klientiem, patoloģisku ādas izmaiņu atpazīšana un novērtēšana.
    39. Pēdu hiperkeratozes apstrādes tehnoloģijas un profilakses pasākumi.
    40. Varžacu un kārpu diferenciāldiagnostika un apstrādes tehnoloģijas.
    41. Mikotiskas pēdu ādas un nagu podoloģiskā apstrāde ar medicīniskajām ierīcēm: podoloģiskā apratūra un instrumenti, pēdu ādas kopšanas ārstnieciskie un profilaktiskie līdzekļi.
    42. Nagu protēšanas veidi, protezēšanas indikācijas un kontrindikācijas.
    43. Kāju nagu protezēšana un modelēšana: materiāli un tehnoloģijas.
    44. Nagu korekcijas principi, naga sagatavošana korekcijai.
    45. Korekcijas stangu pielietošana, aseptiska un septiska ieauguša naga korekcija.
    46. Nagu tamponādes veidi, materiāli, to praktiskais pielietojums podoloģiskās aprūpes procesā, indikācijas un kontrindikācijas.
    47. Ortoniksijas skavu uzstādīšana, skavas maiņa un profilakse.
    48. Individuāli izgatavojamās un rūpnieciski izgatavotās ortozes: priekšrocības, trūkumi; indikācijas, kontrindikācijas.
    49. Individuāli izgatavojamās ortozes spiediena un berzes vietu atslogošanai: silikona un nesilokona ortozes.
    50. Podoloģijā izmantojamie ortožu materiāli: silikona masa, porolons, u.c.
    51. Rūpnieciski izgatavotās ortozes, ieliktņi,profilaktiskās zolītes, apavi un to raksturojums: priekšrocības, trūkumi.
    52. Desmurģija: brūces dzīšanas etapam atbilstoši pārsēji, ārīgi lietojamie medikamenti, pārsēju uzlikšana, nomaiņa pēc ķirurģiskām manipulācijām.
    53. Ķirurģijā un podoloģijā lietojamās medicīniskās ierīces un specifiskie aprūpes materiāli.
    54. Pārsēju un lokāli lietojamo ārstniecisko līdzekļu veidi: indikācijas, kontrindikācijas, blaknes u.c.
    55. Materiāli apakšējo ekstremitāšu saitēšanai un saitēšanas paņēmieni.
    56. Pacienta neatliekamie stāvokļi.
    57. Pacienta vitālie rādītāji, to noteikšana, medikamentu ievadīšanas tehnika.
    58. Dažādas etioloģijas smagi, dzīvībai bīstami stāvokļi: atpazīšana, palīdzības sniegšana dzīvībai bīstamās situācijās.
    59. Pacientu aprūpes process.
    60. Lokāli lietojamie medikamenti:
    61. farmakoloģiskā iedarbība, lietošanas nosacījumi, iespējamās blaknes u.c.
    62. Pacientu aprūpes process podoloģijā.
    63. Vispārējo slimību un ar iedzimtību saistīto saslimšanu, medikamentu u.c faktoru ietekme uz pacienta veselību.
    64. Līdzestība un sociālais dialogs pacien aprūpes procesā.
    65. Preventīvie pasākumi pēdu veselības saglabāšanai: pašaprūpe, aktivitātes, pēdu vingrojumi, kompresijas terapija u.c.
    66. Mācīšanās stili un pacienta spējai atbilstošas mācību metodes izvēle.
    67. Pacientu aprūpes process podoloģijā.
    68. Sociālā dialoga veidošana.
    69. Pacientu aprūpes kvalitātes un efektivitātes nodrošināšanas principi.
    70. Ārstniecības iestāžu darbību
    71. regulējošie normatīvie akti: podologa prakses iekārtošana, reģistrēšana, uzturēšana.
    72. Lietvedība un nozarē aktuālie normatīvie akti.
    73. Medikamentu aprites kontrole:
    74. pasūtīšana, uzskaite, uzglabāšana, izlietošana, norakstīšana.
    75. Podoloģiskās aprūpes procesā izmantojamo kosmētisko un ārstniecisko līdzekļu uzglabāšana un lietošana.
    76. Podologa profesionālās darbības juridiskie pamati: darba līgums, amata apraksts, u.c.
    77. Pacientu aprūpes procesa plānošana, pacientu tiesības.
    78. Medicīniskā dokumentācija podologa praksē: pēdu aprūpes protokols, ambulatorā karte, u.c.
    79. Higēniskā un pretepidēmiskā režīma prasības podologa praksē. Infekcijas kontroles pasākumi. Kaitīgie arodfaktori podologa profesionālajā darbībā.
    80. Aprīkojums, ķirurģijā un podoloģijā lietojamās medicīniskās ierīces un specifiskie aprūpes materiāli.
    81. Sterilizācijas ierīces: ekspluatācija.
    82. Normatīvie akti par medicīnisko ierīču reģistrācijas, atbilstības novērtēšanas, izplatīšanas, ekspluatācijas un tehniskās uzraudzības kārtību.
    83. Kontaminēts un bīstams materiāls podoloģijā.
    84. Instrumentu radītu ievainojumu novēršana podoloģiskās aprūpes procesā.
    85. Podologa rīcība savainojoties ar asiem medicīniskiem instrumentiem.
    86. Kontaminēts un bīstams materiāls podoloģijā.

    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Svešvalodas literārā forma.
    2. Kultūras daudzveidības koncepcija.
    3. Verbālās un neverbālās saziņas specifika daudzkultūru vidē.
    4. Normatīvie akti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā.
    5. Digitālā vide, riski un draudi digitālajā vidē.
    6. Digitālā identitāte.
    7. Datu aizsardzība.
    8. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    9. Uzņēmējdarbības organizācija.
    10. Uzņēmuma lietvedības un finanšu uzskaites sistēma.
    11. Finanšu plānošanas un prognozēšanas metodes.
    12. Finanšu riski.
    13. Organizāciju vadība un kultūra.
    14. Starpdisciplinārā sadarbība.
    15. Sociālā dialoga līmeņi un veidošanas pamatprincipi.
    16. Ētikas kodekss.
    17. Pacientu drošības principi.
    18. Profesionālā ētika un kompetences robežas.
    19. Saskarsmes psiholoģiskie pamati.
    20. Dzimumu līdztiesības jautājumi.
    21. Vardarbības veidi.
    22. Pētniecības metodoloģija.
    23. Medicīnas zinātne un pētniecības pamati.
    24. Darba aizsardzības sistēma.
    25. Civilās aizsardzības sistēma.
    26. Vides aizsardzības sistēma.
    27. ANO ilgtspējīgas attīstības mērķi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    2. Lietišķo rakstu valodas kultūra.
    3. Profesionālā terminoloģija.
    4. Zinātniskais valodas stils.
    5. Verbālā, neverbālā saziņa un saskarsmes kultūra.
    6. Diskusijas, prezentācijas prasmes.
    7. Profesionālās saskarsmes kultūra.
    8. Efektīvas komunikācijas priekšnosacījumi, process un metodes.
    9. Plašs profesionālās leksikas krājums.
    10. Funkcionālā gramatika.
    11. Starpkultūru komunikācijas principi daudzkultūru vidē.
    12. Savas nacionālās kultūras un citu kultūru standarti, vērtības un uzvedības kodekss.
    13. Starpkultūru konfliktu identificēšanas un risināšanas stratēģijas.
    14. Informācijas apstrāde, uzglabāšana un apmaiņa.
    15. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošana atbilstoši darba uzdevumam.
    16. Informācijas un komunikācijas sistēmu drošība.
    17. Datu drošība.
    18. Datoru drošības programmas.
    19. Darbs ar biroja tehniku un informācijas sistēmām.
    20. Projektu izstrādes un vadīšanas pamati.
    21. Darba vides organizācijas process un vadīšana.
    22. Darba organizācija un ārstniecības iestādes darba kultūra.
    23. Komandas darba principi.
    24. Sadarbības principi.
    25. Pašorganizācija darba procesā un komandas darbs.
    26. Medicīnas ētikas kategorijas: empātija, tolerance, altruisms, u.c.
    27. Saskarsmes un komunikācijas prasmes, klientu apkalpošanas standarti.
    28. Konfliktu risināšanas veidi.
    29. Pacientu informācijas konfidencialitāte.
    30. Pašnovērtējuma mehānismi.
    31. Mācīšanās un karjeras plānošanas prasmes.
    32. Mācīšanās stratēģijas.
    33. Karjeras attīstības novērtēšanas principi.
    34. Kompetenču attīstības vajadzību noteikšanas mehānismi.
    35. Pētniecības metodes.
    36. Laika menedžmenta/ pārvaldības pamatprincipi.
    37. Darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības. Pacientu datu aizsardzība.
    38. Dokumentu noformēšanas prasības.
    39. Darba aizsardzības noteikumi.
    40. Vides aizsardzības noteikumi.
    41. Ugunsdrošības noteikumi.
    42. Elektrodrošības noteikumi.
    43. Civilās aizsardzības noteikumi.
    44. Ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa normatīvais regulējums.
    45. Latvijas ilgtspējības attīstības stratēģija.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Sagatavot podoloģisko kušeti darbam ar pacientu.
    2. Sagatavot podoloģisko galdiņu manipulāciju veikšanai.
    3. Veikt lampas-lupas pārbaudi un sagatavošanu darbam.
    4. Sagatavot un pārbaudīt podoloģiskās aprūpes procedūrai nepieciešamās medicīniskās ierīces: podoloģisko instrumentu sterilizācijas un dezinfekcijas iekārtu, podoloģisko aparatūru un instrumentus.
    5. Sagatavot un pārbaudīt medicīniskās ierīces diabēta pacienta neiroloģiskai izmeklēšanai: monofilamentu spiediena sajūtas pārbaudei, graduēto kamertoni vibrācijas sajūtas pārbaudei, termotipu temperatūras sajūtas noteikšanai.
    6. Sagatavot un pārbaudīt segmentēto doplerogrāfu perifērā pulsa vai potītes un augšdelma indeksa rādītāju noteikšanai.
    7. Sagatavot un pārbaudīt podoskopu pēdas noslodzes noteikšanai uz atbalsta virsmas.
    8. Nodrošināt higiēnas prasībām atbilstošus mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus personāla roku, pacientu ādas, instrumentu, darba virsmu apstrādei un telpu uzkopšanai.
    9. Sagatavot podoloģiskās aprūpes procedūrai nepieciešamās medicīniskās ierīces: instrumentu mazgāšanas līdzekļus, dezinfekcijas līdzekļus personāla roku, pacientā ādas, instrumentu, darba virsmu apstrādei un telpu uzkopšanai.
    10. Sagatavot podoloģiskās aprūpes procedūrai nepieciešamos materiālus (celulozes, vates, neausta materiāla salvetes, porolonus, silikonus, gēlus, stieples u.c.podoloģijā pielietojamos materiālus).
    11. Nodrošināt podoloģiskās aprūpes procesam nepieciešamās zāles: lokāli lietojamos medikamentus.
    12. Izvēlēties podoloģijas procedūru veikšanai nepieciešamos profesionālai lietošanai paredzētos kosmētiskos kāju kopšanas līdzekļus.
    13. Sagatavot vienreizējās lietošanas medicīniskos cimdus un masku/ vai aizsargekrānu podoloģisko izmeklējumu un aprūpes procedūras veikšanai.
    14. Sagatavot (pēc nepieciešamības) vienreizējās lietošanas medicīnisko cepuri un priekšautu podoloģisko izmeklējumu un aprūpes procedūras veikšanai.
    15. Sagatavot vienreizlietojamo pārklāju (papīra dvieli) pacienta kušetes kājas balstu nosegšanai.
    16. Izzināt pacienta sūdzības.
    17. Ievākt pacienta sociālo un ģimenes anamnēzi.
    18. Noskaidrot informāciju par pacienta darba apstākļiem, fiziskajām aktivitātēm, dzīves stilu un dzīves kvalitātes prasībām.
    19. Iepazīties ar pacienta medicīnisko dokumentāciju.
    20. Novērtēt pacienta pašajūtu un podoloģiskās veselības stāvokli.
    21. Izdarīt pieņēmumus par pacienta sūdzību cēloni unpodoloģiskās aprūpesdiagnozi.
    22. Sagatavot pacientu podoloģiskai novērtēšanai.
    23. Inspicēt pacienta kāju nagu un pēdu ādas stāvokli.
    24. Vizuāli izvērtēt pacienta kāju nagu izmaiņas.
    25. Noteikt onihodistrofiju veidu.
    26. Noteikt ieauguša naga stadiju.
    27. Diferencēt nagu traumatiskas izmaiņas.
    28. Vizuāli un palpatori izvērtēt pacienta pēdu ādas stāvokli.
    29. Diferencēt pēdu ādas patoloģiskās izmaiņas.
    30. Izmeklēt pacienta kāju nagu, pēdu ādas un balsta kustību aparāta stāvokli un konstitucionālās īpatnības.
    31. Identificēt pēdu pozicionālas izmaiņas.
    32. Izvērtēt pēdas noslodzi uz atbalsta virsmas-podoskopa.
    33. Izvērtēt pēdu locītavu mobilitāti.
    34. Diferencēt pēdu deformāciju un spiediena izraisītas pēdu ādas un nagu izmaiņas.
    35. Izmeklēt manuāli pacienta pēdu un apakšstilbu asinsvadus.
    36. Veikt perifērā pulsa pārbaudi ar palpācijas metodi.
    37. Veikt perifērā pulsa pārbaudi ar segmentāro doplerogrāfu.
    38. Noteikt potītes un augšdelma indeksa (BTI) rādītājus.
    39. Veikt ierakstu medicīniskajā dokumentācijā par pacienta pēdu un apakšstilbu asinsvadus izmeklējuma rādītājiem.
    40. Veikt pacienta neiroloģisko izmeklēšanu saskaņā ar diabēta pēdas vadlīnijām.
    41. Veikt spiediena sajūtas pārbaudi ar monofilamentu.
    42. Veikt vibrācijas sajūtas pārbaudi ar graduēto kamertoni.
    43. Veikt pieskāriena un dūriena sajūtas pārbaudi.
    44. Veikt temperatūras sajūtas noteikšanu ar termotipu.
    45. Veikt ierakstu medicīniskajā dokumentācijā par pacienta neiroloģisko izmeklējumu rādītājiem.
    46. Noteikt podoloģiskās aprūpes diagnozi.
    47. Veikt ierakstu pēdu aprūpes protokolā un/ vai medicīniskajā dokumentācijā par pacienta biometriskajiem un podoloģiskajiem rādītājiem.
    48. Veikt ierakstu diabēta pacienta pēdu izmeklēšanas un aprūpes protokolā un/ vai medicīniskajā dokumentācijā par pēdas kaulu locītavu sistēmas, perifērās asinsrites, pēdu neiroloģisko un mīksto audu trofikas pārbaudi un diabētiskās pēdas riska klases novērtēšanu.
    49. Dokumentēt podoloģiskās aprūpes plānu atbilstoši pacienta pēdu izmeklējumos konstatētajiem rādītājiem.
    50. Novērtēt pacienta pašaprūpes līmeni atbilstoši pacienta apskates un izmeklējuma rezultātiem.
    51. Plānot podoloģiskās aprūpes procesu atbilstoši podoloģiskās aprūpes diagnozei.
    52. Koriģēt podoloģiskās aprūpes plānu atbilstoši podoloģisko procedūru rezultātiem.
    53. Atpazīt iekšķīgo slimību ietekmi uz pacienta podoloģisko veselību.
    54. pēdas un apakštilba veselību ietekmējošu hronisku slimību paasinājumu.
    55. Informēt pacientu par veselības riskiem novēlotas vai neārstētas saslimšanas gadījumā.
    56. Rekomendēt pacientam vērsties pie atbilstoša speciālista neskaidras etioloģijas saslimšanu gadījumā.
    57. Konsultēt pacientu specializētā ārsta pareizā izvēlē.
    58. Nozīmēt pacientam nepieciešamos izmeklējumu vai papildizmeklējumus podologa profesionālās kompetences ietvarā.
    59. Izvēlēties podoloģiskās aprūpes diagnozei atbilstošāko ārstnieciskās pēdu aprūpes veidu.
    60. Veikt ārstniecisko pēdu aprūpi ar kāju pēdu vannošanu.
    61. Veikt ārstniecisko pēdu aprūpi bez kāju pēdu vannošanas, izmantojot keratolītiskos līzekļus.
    62. Izmantot podoloģisko aparatūtu un instrumentus ārstnieciskajā pēdu aprūpē.
    63. Pielietot ārstnieciskās pēdu aprūpes procedūrai atbilstošus pēdu masāžas pamatelementus.
    64. Lietot ārstnieciskās pēdu aprūpes procedūrai atbilstošus profesionālai lietošanai paredzētos kosmētiskos kāju kopšanas līdzekļus.
    65. Identificēt diabētiskās pēdas riska klasi.
    66. Novērtēt pacienta atbildes reakcijas uz kāju pēdu kopšanas procedūru saistībā ar pēdu veselības traucējumiem.
    67. Veikt konkrētajai riska klasei atbilstošu diabētiskās pēdas aprūpi.
    68. Veikt diabētiskās pēdas riska klasei atbilstošus profilakses pasākumus.
    69. Noteikt pacienta podoloģiskās problēmas risināšanai atbilstošāko tulznu, hiperkeratožu, plaisu, varžacu un kārpu apstrādes veidu.
    70. Veikt tulznu, hiperkeratožu, plaisu, varžacu un kārpu manuālu apstrādi ar instrumentiem.
    71. Veikt tulznu, hiperkeratožu, plaisu, varžacu un kārpu apstrādi ar podoloģisko aparatūru.
    72. Izmantot lokāli lietojamās zāles un profesionālai lietošanai paredzētos kosmētiskos kāju kopšanas līdzekļus tulznu, hiperkeratožu, plaisu, varžacu un kārpu apstrādei.
    73. Dokumentēt tulznu, hiperkeratožu, plaisu, varžacu un kārpu apstrādes gaitu un rezultātus.
    74. Noteikt pacienta podoloģiskās problēmas risināšanai atbilstošāko mikotiskas pēdu ādas un nagu apstrādes veidu.
    75. Veikt mikotiskas pēdu ādas apstrādi ar podoloģisko aparatūru un instrumentiem.
    76. Veikt mikotisku nagu materiāla paraugu savākšanu nosūtīšanai laboratoriskiem izmeklējumiem.
    77. Veikt mikotisku nagu apstrādi ar podoloģisko aparatūru un instrumentiem.
    78. Pielietot podoloģijas procedūrās lokālos antimikotiskos līdzekļus.
    79. Veikt nagu protezēšanu un modelēšanu.
    80. Dokumentēt mikotiskas pēdu ādas un nagu apstrādes, nagu protezēšanas gaitu un rezultātus.
    81. Identificēt ieauguša naga stadiju.
    82. Noteikt pacienta podoloģiskās problēmas risināšanai atbilstošāko ieaugušu nagu korekcijas veidu.
    83. Veikt aseptiska (bez strutojoša procesa) ieauguša naga korekciju ar podoloģiskajiem instrumentiem.
    84. Veikt septiska (ar strutojošu procesu) ieauguša naga korekciju ar podoloģiskajiem instrumentiem.
    85. Veikt nagu tamponādes ar podoloģiskajiem materiāliem un lokāli lietojamām zālēm.
    86. ārstnieciskajiem līdzekļiem.
    87. Veikt ortoniksiju ar podoloģijā izmantojamām skavu/plākšņu metodēm.
    88. Veikt ieauguša naga stadijai atbilstošus profilakses pasākumus.
    89. Dokumentēt ieauguša naga korekcijas gaitu un rezultātus.
    90. Noteikt pacienta podoloģiskās problēmas risināšanai atbilstošāko pēdu mehāniskas atslogošanas veidu un paņēmienu spiediena un berzes vietās.
    91. Izgatavot individuālās silikona ortozes spiediena un berzes vietu atslogošanai.
    92. Pielāgot individuālās silikona ortozes pacienta pēdas anatomiskajām īpatnībām.
    93. Izgatavot silokona individuālās ortozes spiediena un berzes vietu atslogošanai.
    94. Pielāgot nesilikona individuālās ortozes spiediena un berzes vietu atslogošanai.
    95. Izvēlēties pacienta podoloģiskās aprūpes diagnozei atbilstošas rūpnieciski izgatavotās ortozes, ieliktņus un profilaktiskās zolītes.
    96. Pielāgot pacienta podoloģiskās aprūpes diagnozei atbilstošas rūpnieciski izgatavotās ortozes, ieliktņus un profilaktiskās zolītes.
    97. Pielāgot apavus dažādu pakāpju pēdas bojājumu gadījumos.
    98. Dokumentēt ortožu izvēles, izgatavošanas un pielāgošanas gaitu un rezultātus.
    99. Izvēlēties pacienta podoloģiskās problēmas risināšanai atbilstošāko pēdu un apakšstilba brūču aprūpes un infekcijas kontroles veidu un paņēmienu.
    100. Noteikt pēdas un apakšstilba čūlas veidu, tipu, lokalizāciju, čūlas dziļumu un, infekcijas pazīmes.
    101. Veikt ķirurģisko instrumentāriju, materiālu sterilizāciju un uzglabāšanu.
    102. Sagatavot podoloģijas pacientu ķirurģiskai manipulācijai.
    103. Veikt podoloģijas pacienta pēcoperācijas brūču aprūpi.
    104. Izpildīt ķirurga nozīmētās manipulācijas.
    105. Novērtēt brūču infekcijas draudus saskaņā ar brūču aprūpes vadlīnijām.
    106. Izmantot podoloģijā pielietojamos materiālus pēdas čūlu atslogošanai.
    107. Iemācīt pacientam veikt brūces pašaprūpi.
    108. Informēt pacientu par konkrētā medikamenta farmakoloģisko iedarbību, lietošanas nosacījumiem, iespējamām blaknēm, pasākumiem nevēlamo efektu samazināšanai.
    109. Dokumentēt pēdu un apakšstilba brūču aprūpes un infekcijas kontroles gaitu un rezultātus.
    110. Pielietot brūces dzīšanas etapam atbilstošus pārsējus un lokāli lietojamus ārstnieciskos līdzekļus saskaņā ar brūču aprūpes vadlīnijām.
    111. Veikt apakšējo ekstremitāšu pārsiešanu pēdas-apakšstilba līmenī, izvēloties piemērotāko pārsiešanas paņēmienu.
    112. Atpazīt cilvēka dzīvību apdraudošas neatliekamas situācijas.
    113. Sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību pacientam dzīvību apdraudošās neatliekamās situācijās savas profesionālās kompetences ietvarā līdz specializētās palīdzības nodrošināšanai.
    114. Organizēt neatliekamās palīdzības nodrošināšanu pacienta dzīvību apdraudošas situācijās.
    115. Nekavējoties sazināties ar Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestu vai ārstu pacientam nepieciešamās neatliekamās medicīniskās palīdzības saņemšanai.
    116. Informēt pacientu par podoloģiskās aprūpes procesā lokāli lietojamajiem ārstnieciskajiem un profilaktiskajiem līdzekļiem, to farmakoloģisko iedarbību, lietošanas nosacījumiem un blaknēm.
    117. Izglītot pacientu par podoloģiskās aprūpes diagnozei piemērotu zāļu, pārsienamā materiāla un kāju kopšanas līdzekļu lietošanas nosacījumiem aprūpes rezultāta saniegšanai.
    118. Informēt pacientu par obligātajiem profilakses pasākumiem pēdu veselības saglabāšanai.
    119. Konsultēt pacientu podoloģiskās aprūpes un slimību profilakses jautājumos.
    120. Informēt pacientu tuviniekus, pārstāvjus vai aprūpētāju par obligātajiem profilakses pasākumiem pēdu veselības saglabāšanai.
    121. Konsultēt pacientu tuviniekus, pārstāvjus vai aprūpētāju podoloģiskās aprūpes un slimību profilakses jautājumos.
    122. Veikt pacienta pašaprūpes līmeņa novērtēšanu.
    123. Novērtēt faktorus, kas varētu ietekmēt pacienta mācīšanās spējas (veselības stāvoklis, redzes problēmas, vecums u.c.) Pielietot pašaprūpi veicinošus pasākumus: informēšana, apmācība, konsultēšana u.c.
    124. Nostiprināt pacienta pēdu pašaprūpes prasmes.
    125. Koordinēt pacienta ierašanos uz procedūrām.
    126. Novērtēt pacienta zināšanas par pēdu ādas un nagu veselības veicināšanu un saglabāšanu.
    127. Izvēlēties pacienta mācīšanās spējām (veselības stāvoklis, redzes problēmas, vecums u.c.) un mācīšanās stilam atbilstošu metodi pēdu veselības jautājumu apguvei.
    128. Veicināt pacienta līdzestību un pašaprūpes iespējas.
    129. Izglītot pacientu un viņa ģimeni par veselību veicinošu un saglabājošu aktivitāšu nepieciešamību.
    130. Sadarboties ar endokrinologiem, dermatologiem, tehniskajiem ortopēdiem, asinsvadu ķirurgiem, infektologiem, traumatologiem,ortopēdiem un citiem speciālistiem komandas darba nodrošināšanai pacienta veselības aprūpē.
    131. Organizēt aprūpes komandas dalībniekiem izglītojošus pasākumus par specifiskiem pēdu bojājumiem un to profilaksi.
    132. Organizēt un veikt pasākumus pacientu veselības kvalitātes nodrošināšanai.
    133. Iekārtot podoloģisko pakalpojumu sniegšanai piemērotas telpas saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    134. Orientēties ārstniecības un veselības aprūpes iestāžu darbības, lietvedības un finansēšanas principos.
    135. Izveidot podologa praksi atbilstoši izvēlētajai uzņēmējdarbības formai.
    136. Nodrošināt podoloģijas kabineta darbības tiesiskumu un atbilstību normatīvo aktu prasībām.
    137. Kārtot ārstniecības kabineta lietvedību atbilstoši normatīvo aktu prasībām un veselības aprūpes jomas specifikai.
    138. Kalkulēt darba procesa izmaksas: procedūras pašizmaksa; aparatūras un aprīkojuma amortizācija; ieņēmumi, izdevumi, peļņa u.c.
    139. Veikt medikamentu aprites dokumentēšanu saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    140. Sekot podoloģiskās aprūpes procesā izmantojamo kosmētisko un ārstniecisko līdzekļu derīguma termiņam.
    141. Pārzināt ārstniecības iestāžu funkcijas.
    142. Ievērot darba organizācijas principus saskaņā ar iekšējiem un ārējiem normatīvajiem aktiem.
    143. Strādāt patstāvīgi vai aprūpes komandas sastāvā.
    144. Noteikt profesionālās darbības prioritātes.
    145. Organizēt savu darbu atbilstoši noteiktajām prioritātēm.
    146. Plānot pacientu plūsmu atbilstoši konkrētajās situācijā pacientam nepieciešamajai palīdzībai.
    147. Noformēt medicīnisko dokumentāciju saskaņā ar medicīniskās dokumentācijas aizpildīšanas kārtību un pacienta datu aizsardzības regulu.
    148. Ievērot pacientu un personāla tiesības un pienākumus.
    149. Uzturēt podoloģijas kabinetā pacientam drošu vidi.
    150. Ievērot ārstniecības iestādei noteiktās higiēnas un epidemioloģiskās drošības prasības.
    151. Ievērot vides pieejamības un pacientu drošības prasības.
    152. Lietot podoloģisko instrumentu, darba virsmu un telpu dezinfekcijas un mazgāšanas līdzekļus.
    153. Sterilizēt darba instrumentus un materiālus atbilstoši nozares standartiem un normatīvo aktu prasībām.
    154. Ievērot ārstniecības personai noteiktās higiēnas prasības.
    155. Valkāt medicīnisko darba tērpu, darba apavus.
    156. Lietot individuālos aizsarglīdzekļus saskarē ar pacientu.
    157. Lietot roku mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus atbilstoši veselības aprūpes procedūrām un standartu prasībām.
    158. Nodrošināt higiēniskā un pretepidēmiskā režīma iekšējo kontroli.
    159. Novērtēt podoloģijas kabineta aprīkojuma un medicīnisko ierīču tehnisko stāvokli un ekspluatācijas drošību.
    160. Veikt regulāru aprīkojuma un medicīnisko ierīču apkopi.
    161. Sekot medicīnisko ierīču verifikācijas un tehniskās uzraudzības termiņiem.
    162. Ievērot vides un darba aizsardzības prasības infekciozu un potenciāli bīstamu atkritumu šķirošanā un savākšanā.
    163. Šķirot potenciāli bīstamus un infekciozos atkritumus.
    164. Marķēt atkritumus saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    165. Izvērtēt vides faktoru ietekmi uz savu un pacienta veselību potenciāli bīstamu un infekciozu atkritumu apstrādē.
    166. Sekot bīstamo atkritumu utilizācijas procesam podologa praksē.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Sazināties mutvārdos un rakstveidā dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    2. Komunicēt atbilstoši mērķauditorijai un situācijas prasībām.
    3. Ievērot latviešu literārās valodas normas lietišķajā saziņā.
    4. Veidot labi strukturētus, detalizētus tekstus.
    5. Lietot nozares/sektora profesionālo leksiku latviešu valodā.
    6. Publiskot prezentācijas materiālus un uzstāties dažādās mērķauditorijās.
    7. Brīvi un konstruktīvi diskutēt.
    8. Skaidri un argumentēti sniegt profesionālās tēmas izklāstu valsts valodā.
    9. Lietot svešvalodas mutvārdu un rakstveida komunikācijā dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    10. Lietot profesionālo leksiku profesionālajā saziņā.
    11. Ievērot starpkultūru komunikācijas principus daudzkultūru vidē.
    12. Analizēt kultūras līdzības un atšķirības.
    13. Elastīgi risināt starpkultūru konfliktus darbā vidē.
    14. Izmantot digitālās vides datu, informācijas un satura (digitālais saturs) ieguvei pārlūkošanas, meklēšanas un atlases rīkus profesionālajai darbībai nepieciešamajā apjomā.
    15. Pārvaldīt darbam nepieciešamās lietojumprogrammas.
    16. Pārbaudīt drošības konfigurāciju un sistēmas darba procesā izmantojamajām ierīcēm un/vai lietojumprogrammām.
    17. Strādāt ar darbam nepieciešamo biroja tehniku.
    18. Patstāvīgi sagatavot dokumentus un organizēt to plūsmu dokumentu pārvaldības sistēmā.
    19. Patstāvīgi atrast darba pienākumu veikšanai nepieciešamo informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    20. Izmantot dažādus digitālo ierīču un satura, personas datu un privātuma aizsardzības paņēmienus digitālajā vidē.
    21. Novērst riskus un draudus personas fiziskajai un psiholoģiskajai veselībai, lietojot digitālās tehnoloģijas palīdzot citiem.
    22. Pielieto zināšanas par organizāciju vadības kultūru.
    23. Noteikt savas uzņēmējdarbības modeli jaunu vērtību radīšanai.
    24. Uzņemties savu individuālo un komandas atbildību jaunu vērtību radīšanā.
    25. Lietot finanšu plānošanas un prognozēšanas metodes biznesa idejas īstenošanai.
    26. Izvērtēt sasniegtos mērķus, novērtējot savu un komandas darba ieguldījumu.
    27. Argumentēt savu viedokli diskusijās ar kolēģiem un vadību par profesionālās darbības jautājumiem.
    28. Pielietot komunikācijas prasmes dažādu vecuma un riska grupu pacientu aprūpē.
    29. Ievērot uzņēmuma darba kārtības noteikumus un normatīvos aktus.
    30. Uzņemties atbildību par sava un kolektīvā darba izpildes kvalitāti.
    31. Godprātīgi pildīt deleģētos uzdevumus.
    32. Sekmēt sociālā dialoga veidošanu uzņēmuma līmenī.
    33. Būt lojālam pret darba devēju, kolēģiem, sadarbības partneriem un klientiem.
    34. Ievērot profesionālās ētikas normas un deontoloģijas principus saskarsmē ar pacientiem un kolēģiem.
    35. Uzņemties atbildību par sniegto pakalpojumu kvalitāti.
    36. Ievērot saskarsmes kultūru saziņā ar kolēģiem un pacientiem.
    37. Ievērot pacientu autonomiju, dzimumu līdztiesību un pacientu tiesības podologa profesionālajā darbībā.
    38. Atpazīt vardarbības pazīmes savas profesionālās kompetences ietvarā.
    39. Korekti risināt konfliktus un citas nestandarta situācijas.
    40. Ievērot profesionālās ētikas normas un principus saskarsmē ar pacientiem un kolēģiem.
    41. Apzināties savas personīgās un sociālās attīstības/ pilnveides iespējas.
    42. Adekvāti novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    43. Mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi.
    44. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
    45. Organizēt pašvadītu mācīšanos un uzturēt mācīšanās prasmi.
    46. Sekot līdzi profesionālās darbības un profesionālās jomas teorijas un prakses attīstībai.
    47. Iesaistīties nozares zinātniski pētnieciskajā darbā.
    48. Argumentēti diskutēt, pamatojoties nozares pētījumos.
    49. Izmantot pētniecības metodes profesionālajā darbībā.
    50. Ievērot personas datu un informācijas aizsardzības prasības interneta vidē.
    51. Piedalīties veselības politikas veidošanā.
    52. Veicināt podologa profesijas atpazīstamību un prestižu.
    53. Veicināt podoloģijas nozares attīstību.
    54. Rīkoties saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    55. Ievērot darba tiesību, darba aizsardzības, vides aizsardzības un civilās aizsardzības prasības.
    56. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus. Ievērot personas datu aizsardzības prasības. Ievērot darba devēja un darbinieka tiesības, pienākumus un profesionālās kompetences robežas.
    57. Ievērot iekšējās kārtības noteikumus.
    58. Ievērot pacienta tiesības.
    59. Ievērot pacienta personas datu aizsardzības prasības.
    60. Nodrošināt konfidencialitāti.
    61. Novērtēt darba vides riska faktoru ietekmi uz veselību.
    62. Apzināties savu atbildību ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja atbildīgi veikt sagatavošanos podoloģiskās aprūpes procedūrai, izvēloties darbam nepieciešamās medicīniskās ierīces.
    2. Spēja atbildīgi veikt medicīnas ierīču sagatavošanu un pārbaudi pacienta pēdu podoloģiskai izmeklēšanai.
    3. Spēja atbildīgi veikt sagatavošanos podoloģiskās aprūpes procedūrai.
    4. Spēja izvēlēties podoloģiskās aprūpes procesa organizēšanai piemērotus mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus roku, instrumentu, darba virsmu apstrādei un telpu uzkopšanai.
    5. Spēja atbildīgi veikt sagatavošanos podoloģiskās aprūpes procedūrai, izvēloties darbam nepieciešamos materiālus.
    6. Spēja atbildīgi veikt sagatavošanos podoloģiskās aprūpes procedūrai, izvēloties darbam nepieciešamās zāles (lokāli lietojamos medikamentus).
    7. Spēja atbildīgi veikt sagatavošanos podoloģiskās aprūpes procedūrai, izvēloties profesionālai lietošanai paredzētos kosmētiskos kāju kopšanas līdzekļus.
    8. Spēja sagatavot nepieciešamos individuālās aizsardzības līdzekļus podoloģiskās aprūpes procedūras uzsākšanai.
    9. Spēja ievākt pacienta anamnēzi.
    10. Spēja izvērtēt pacienta subjektīvos un objektīvos anamnēzes datus, kas nepieciešami pacienta pēdu veselības stāvoklim atbilstošas ārstnieciskās manipulācijas noteikšanai.
    11. Spēja izvērtēt pacientu kāju nagu un pēdu ādas stāvokli.
    12. Spēja atpazīt biežākās kāju nagu un pēdu ādas problēmas, podoloģiskās aprūpes diagnozes noteikšanai un sadarbības veidošanai ar dermatologu.
    13. Spēja izvērtēt pēdu funkcionālo stāvokli, deformācijas pakāpi, to saistot ar pacienta konstitucionālo uzbūvi.
    14. Spēja konstatēt pēdu funkcionālā stāvokļa atbilstību normai vai novirzi no normas, podoloģiskās aprūpes diagnozes noteikšanai un sadarbības veidošanai ar tehnisko ortopēdu.
    15. Spēja nodrošināt pēdu un apakšstilba asinsvadu manuālo izmeklēšanu.
    16. Spēja novērtēt perifērās išēmijas riska pakāpi saskaņā ar išēmiskās pēdas metodoloģiju.
    17. Spēja nodrošināt diabētiskās pēdas vadlīnijām atbilstošus neiroloģiskos izmeklējumus diabēta pacientu pēdu novērtēšanā.
    18. Spēja diferencēt diabētiskās pēdas riska klasi, saskaņā ar diabētiskās pēdas vadlīnijām.
    19. Spēja noteikt podoloģiskās aprūpes diagnozi, atbildīgi izvērtējot pēdas patoloģiskos procesus, saskaņā ar pēdu aprūpes protokolu.
    20. Spēja dokumentēt podoloģiskās aprūpes plāna posmus visu vecuma grupu pacientiem savas kompetences ietvarā.
    21. Spēja izstrādāt podoloģiskās aprūpes procesa plānu visu vecuma grupu pacientiem atbilstoši podoloģiskās aprūpes diagnozei un pacienta pašaprūpes līmenim, ievērojot podologa kompetences ietvaru.
    22. Spēja atpazīt un izvērtēt neskaidras etioloģijas saslimšanu, pēdas un apakšstilba veselību ietekmējošu hronisku slimību saasinājuma riska faktorus.
    23. Spēja atbildīgi pieņemt lēmumu par citu ārstniecības personu nekavējošu iesaistīšanu ārstniecības procesā.
    24. Spēja konsultēt pacientu par nepieciešamajiem izmeklējumiem un atbilstoša speciālista izvēli, ievērojot podologa kompetences ietvaru.
    25. Spēja atbildīgi veikt profesionālu pēdu aprūpi visu vecuma grupu pacientiem.
    26. Spēja pielietot podoloģiskās aprūpes diagnozei atbilstošu ārstnieciskās pēdu aprūpes veidu un piemērotus nagu un pēdu ādas kopšanas līdzekļus.
    27. Spēja patstāvīgi realizēt diabētiskās pēdas pacienta podoloģisko aprūpi atbilstoši diabēta pēdas vadlīnijām.
    28. Spēja diferencēt tulznas, hiperkeratozes, plaisas, varžacis, kārpas u.c. ādas veidojumus.
    29. Spēja veikt tulznu, hiperkeratozes, plaisu, varžacu, kārpu u.c. ādas veidojumu atbilstošu apstrādi, pielietojot medicīniskās ierīces: podoloģiskos instrumentus un aparatūru.
    30. Spēja pielietot lokāli lietojamās zāles un profesionālai lietošanai parezētos kosmētiskos pēdu kopšanas līdzekļus tulznu, hiperkeratozes, plaisu, varžacu, kārpu u.c. ādas veidojumu apstrādē.
    31. Spēja veikt mikotiskas pēdu ādas un nagu podoloģisko aprūpi.
    32. Spēja izmantot nagu protezēšanas un modelēšanas tehnoloģijas atbilstoši podoloģiskās aprūpes diagnozei.
    33. Spēja realizēt ieaugušu nagu korekciju, izvērtējot ieaugušu nagu stadiju.
    34. Spēja pielietot piemērotāko ieauguša naga korekcijas veidu: korekcijas stangas, nagu tamponādes vai ortoniksiju.
    35. Spēja īstenot pēdu mehāniskas atslogošanas pasākumus spiediena un berzes samazināšanai un deformācijas koriģēšanai ar neķirurģiskām metodēm, izmantojot gatavās ortozes, ieliktņus un profilaktiskās zolītes.
    36. Spēja izveidot individuālās ortozes spiediena un berzes vietu atslogošanai no podoloģijā pieejamajiem materiāliem.
    37. Spēja sagatavot podoloģijas pacientu ķirurģiskām manipulācijām, ievērojot podologa kompetences ietvaru.
    38. Spēja profesionāli veikt pēdu un apakšstilba plaša spektra brūču aprūpi un infekcijas kontroli atbilstoši brūču aprūpes vadlīnijām.
    39. Spēja veikt pēdu un apakšstilba brūču pārsiešanu, izvēloties brūces dzīšanas etapam atbilstošus pārsējus un piemērotāko saitēšanas paņēmienu.
    40. Spēja sniegt neatliekamo medicīnisko palīdzību akūtās situācijās un hronisku slimību paasinājuma gadījumos savas profesionālās kompetences ietvarā līdz pacientam tiek sniegta specializētā neatliekamā medicīniskā palīdzība.
    41. Spēja izglītot pacientu par podoloģiskās aprūpes rezultāta sasniegšanai nepieciešamo zāļu, pārsienamā materiāla un kāju kopšanas līdzekļu lietošanas nosacījumiem.
    42. Spēja profesionāli konsultēt pacientu par podoloģiskās aprūpes procesu un slimību profilakses jautājumiem.
    43. Spēja profesionāli konsultēt pacienta tuviniekus, pārstāvjus vai aprūpētājus par podoloģiskās aprūpes procesu un slimību profilakses jautājumiem.
    44. Spēja iesaistīt pacientu pēdu pašaprūpes procesā, ievērojot podologa profesionālo lomu un kompetences robežas pacientu veselības aprūpē.
    45. Spēja īstenot pacientu izglītošanas procesu pēdu veselības sagalabāšanā.
    46. Spēja sadarboties ar citiem veselības un sociālās aprūpes profesionāļiem un sadarbības partneriem.
    47. Spēja nodrošināt normatīvo aktu prasībām atbilstoši aprīkotas telpas kvalitatīvai ārstnieciskās darbības veikšanai, podoloģijas pakalpojumu sniegšanā pacientiem.
    48. Spēja izmantot lietvedības un komercdarbības zināšanas podoloģiskās prakses izveidošanā un uzturēšanā.
    49. Spēja organizēt un ievērot medikamentu aprites kārtību podologa praksē.
    50. Spēja patstāvīgi plānot un organizēt savu darbu ārstniecības iestādē, ievērojot darba tiesiskās attiecības un pacienta tiesības.
    51. Spēja nodrošināt un uzturēt acientam drošu vidi podoloģijas kabinetā, saskaņā ar normatīvajiem aktiem.
    52. Spēja atbildīgi izturēties pret pacienta drošību, personīgo un darba higiēnu podoloģiskās aprūpes procesā.
    53. Spēja organizēt medicīnisko ierīču atbilstības apsekošanu saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
    54. Spēja organizēt bīstamo atkritumu šķirošanu, marēķēšanu un uzglabāšanu podologa praksē saskaņā ar vides un darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    55. Spēja organizēt potenciāli infekciozu un bīstamo atkritumu utilizācijas procesu podologa praksē saskaņā ar vides un darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja brīvi sazināties valsts valodā mutvārdos un rakstveidā, ievērojot literārās valodas normas un lietojot profesionālo terminoloģiju darba pienākumu veikšanai.
    2. Spēja konstruktīvi diskutēt un argumentēti prezentēt savu nostāju, nodrošinot korektas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu.
    3. Spēja lietot svešvalodas mutvārdu un rakstveida komunikācijā un profesionālo terminoloģiju divās svešvalodās darba pienākumu veikšanai.
    4. Spēja efektīvi komunicēt daudzkultūru vidē ievērojot starpkultūru komunikācijas principus.
    5. Spēja elastīgi risināt starpkultūru konfliktus darba vidē.
    6. Spēja pārvaldīt digitālās vides datus, informāciju un saturu atbilstoši profesionālās darbības specifikai, izmantojot dažādus digitālos rīkus un tehnoloģijas.
    7. Spēja, palīdzot citiem, digitālajā vidē veikt profesionālus uzdevumus, izmantojot digitālo ierīču, personas datu, privātuma un personas drošības aizsardzības paņēmienus.
    8. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
    9. Spēja veikt savu profesionālo darbību atbilstoši izvēlētajam uzņēmējdarbības modelim, plānojot un izvērtējot savus un komandas darba noteiktos mērķus jaunu vērtību radīšanā.
    10. Spēja strādāt individuāli un komandā, ievērojot sadarbības principus amata pienākumu veikšanā, darbu plānošanā un organizēšanā profesionālo uzdevumu veikšanai.
    11. Spēja veikt vai pārraudzīt tādas darba aktivitātes, kurās iespējamas neprognozējamas izmaiņas.
    12. Spēja iesaistīties starpdisciplinārajā sadarbībā.
    13. Spēja izvērtēt un pilnveidot savu un citu cilvēku darbību, strādājot komandā.
    14. Spēja pielietot medicīnas ētikas principus pacientu aprūpē.
    15. Spēja ievērot konfidencialitāti, pacientu datu aizsardzību, vispārējās un profesionālās ētikas normas.
    16. Spēja apzināties un novērst interešu konflikta riskus, izprotot dažādus uzskatus un pacientu vērtību sistēmas.
    17. Spēja mērķtiecīgi un atbildīgi pilnveidot profesionālās zināšanas un prasmes tālākizglītības procesā mūža garumā.
    18. Spēja atbildīgi uzturēt savu profesionālo kompetenci, nepārtraukti pilnveidojot profesionālās zināšanas un prasmes.
    19. Spēja efektīvi pārvaldīt savu mācīšanos un karjeru.
    20. Spēja ar attiecīgu patstāvības pakāpi mācīties tālāk, pilnveidojot savas kompetences.
    21. Spēja izmantot analītisku pieeju profesionālajā darbībā un profesionālās jomas attīstībā.
    22. Spēja sniegt ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā mērķtiecīgas pētnieciskās darbības rezultātā.
    23. Spēja profesionāli iesaistīties nozares pētniecības procesā visos pētījuma posmos, sekmējot podologa profesijas prestižu un sniedzot ieguldījumu nozares attīstībā.
    24. Spēja piemērot nozares profesionālo darbību reglamentējošo normatīvo aktu prasībām un uzraudzīt to izpildi.
    25. Spēja ievērot civilās aizsardzības prasības atbilstoši civilās aizsardzības plāniem un normatīvajiem aktiem.
    26. Spēja ievērot un uzraudzīt darba drošības, vides aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, higiēnas un kvalitātes prasības.
    27. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā, ievērojot valsts noteikto regulējumu un apzinoties savu atbildību nacionālās drošības saglabāšanā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
120
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Medicīniskie pakalpojumi (722)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2028

Pēdējie labojumi: 06.02.2023

Ievietots: 07.05.2016