Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Skaistumkopšanas speciālists (kosmetoloģijā)

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Cilvēka ķermeņa uzbūve, orgānu un to sistēmu anatomija un fizioloģiskās funkcijas.
    2. Cilvēka organisms un tā funkcijas, normālie un patoloģiskie stāvokļi.
    3. Cilvēka bioķīmiskā vide, šūnu uzbūve un funkcijas, gēnu iedzimtība un organisma dažādības.
    4. Cilvēka ķermeņa konstitucionālie tipi.
    5. Cilvēka stājas diagnostikas metodes.
    6. Ādas slimību un patoloģisko stāvokļu klīniskā aina, raksturīgās sūdzības.
    7. Anamnēzes dati.
    8. Biežāk sastopamo ādas slimību kopīgās raksturīgās klīniskās pazīmes.
    9. Ādas slimību diferenciālās diagnozes.
    10. Ārstēšanas metodes, šo metožu pielietojums, indikācijas un kontrindikācijas, priekšrocības un trūkumi.
    11. Iespējamās diferenciālās diagnozes.
    12. Dzīves veids un uztura paradumi, tā ietekme uz cilvēka veselību un ādas stāvokli.
    13. Vispārējo slimību un ar iedzimtību saistīto saslimšanu, medikamentu u.c faktoru ietekme uz personas veselību un ādas stāvokli.
    14. Vispārējā medicīna un cilvēka organisma funkcijas un regulācijas mehānismi.
    15. Veselības stāvokļa attīstības, novērtēšanas un diagnostikas mehānismi.
    16. Kosmetoloģiskās un estētiskās medicīnas metodes.
    17. Neinvzaīvās, invazīvās un paaugstināta riska procedūras.
    18. Kosmetoloģisko un estētiskās medicīnas metožu pielietojums.
    19. Indikācijas un kontrindikācijas, komplikācijas.
    20. Dažādu kosmetoloģisko un estētiskās medicīnas metožu priekšrocības un trūkumi.
    21. Ādas hidratācija.
    22. Ādas apasiņošana.
    23. Ādas novecošana, pazīmes.
    24. Ādas fototipi, raksturojums.
    25. Pigmentācijas traucējumi.
    26. Ādas slimības, bojājumi iedalījums, raksturojums (somātiskās un infekcijas slimības).
    27. Šūna un audi, to uzbūve, funkcijas.
    28. Ādas un tās derivātu uzbūve un funkcijas, ādas un nagu slimības).
    29. Ādas uzbūve, fizioloģija, funkcijas.
    30. Personas datu aizsardzība.
    31. Fizikālie faktori, to darbība un parametri.
    32. Fizikālās terapijas metodes.
    33. Siltuma, gaismas un elektroprocedūru izmantošanas drošība.
    34. Plaša spektra kosmetoloģisko un estētiskās medicīnas manuālo procedūru tehnika, indikācijas, kontrindikācijas.
    35. Plaša spektra kosmetoloģisko līdzekļu klasifikācija un to sastāvdaļas
    36. Ķīmisko vielu ietekme un mijiedarbība ar dzīvu organismu.
    37. Aseptikas un antiseptikas pasākumu kopums.
    38. Organiskās un neorganiskās ķīmijas pamatprincipi.
    39. Medicīnas ierīču prasības.
    40. Alerģijas, to veidi un izpausmes.
    41. Tetovējumu izpildes tehnikas.
    42. Tetovēšanas ierīces.
    43. Organiskās un neorganiskās ķīmijas pamatprincipi.
    44. Medicīnas ierīču prasības.
    45. Infekciju slimību izraisītāji, izplatīšanās ceļi, riski, profilakse.
    46. Skaistumkopšanas nozares aktuālie normatīvie akti.
    47. Epidemioloģiskās drošības likums.
    48. Akūtie stāvokļi medicīnā.
    49. Neatliekamie psihiatriskie stāvokļi.
    50. Neatliekamā medicīniskā palīdzība veselībai un dzīvībai kritiskās situācijās.
    51. Risku vadīšana.
    52. Indikācijas, kontrindikācijas ierīču pielietošanai.
    53. Izglītošanas (pedagoģijas) pamatprincipi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Dažādu infekciju slimību ierosinātāju patoģenēze.
    2. Epidēmiskais process un infekciju saslimšanas.
    3. Aseptikas un antiseptikas principi, to pielietošanas metodes.
    4. Infekciju slimību etioloģija, attīstības mehānismi cilvēka organismā, klīniskās izpausmes, ārstēšana un epidemioloģija.
    5. Infekciju izplatības ierobežošana.
    6. Infekciju slimību nozīme sabiedrības veselības un indivīda dzīves kvalitātes kontekstā.
    7. Infekciju slimību profilakse (specifiskā un nespecfisikā).
    8. Personas anamnēzes veidošanas struktūra un tajā iekļaujamā informācija.
    9. Ievāktās anamnēzes rezultātu klīnisko izpausmju atbilstība normai un pataloģijai atpazīšana.
    10. Personas datu aizsardzība.
    11. Ādas, zemādas saistaudu konstitucionālās īpatnības.
    12. Ādas un tās derivātu anatomiskā uzbūve un fizioloģiskās funkcijas/norises, patoloģisko procesu raksturojums.
    13. Ādas tipu un stāvokļu novērtēšanas metodes.
    14. Ādas patoloģisko stāvokļu novērtēšanas metodes.
    15. Ādas jaunveidojumu novērtēšanas metodes.
    16. Ādas, zemādas saistaudu konstitucionālo īpatnību novērtēšanas metodes.
    17. Diagnostikas metodes kosmetoloģijā un estētiskajā medicīnā.
    18. Kosmetoloģisko procedūru indikācijas/kontrindikācijas.
    19. Medicīniskās dokumentācijas lietvedības kārtība.
    20. Diagnostikas kartes aizpildīšanas metodika.
    21. Fizikālo faktoru pielietošana un iedarbība.
    22. Tehnoloģiju izmantošanas drošība.
    23. Kosmetoloģisko un estētiskās medicīnas tehnoloģiju izmantošanas indikācijas un kontrindikācijas.
    24. Personas sagatavošana drošai estētiskās medicīnas un kosmetoloģisko tehnoloģiju izmantošanai.
    25. Sejas, ķermeņa un/vai galvas ādas estētiskās kopšanas pamatprincipi un procedūras (t.sk. roku un kāju aprūpe, liekā apmatojuma likvidēšanas tehnikas, dekoratīvās kosmētikas izklāšanas pamatprincipi, u.c.).
    26. Izmantojamo metožu pareiza izvēle.
    27. Visu ādas slāņu ietekmējošās neinvazīvas kosmetoloģiskās metodes.
    28. Zemādu un ādas limfātisko sistēmu ietekmējošās kosmetoloģiskās procedūras.
    29. Kosmetoloģisko līdzekļu klasifikācija, sastāvdaļas un to savstarpējo mijiedarbību.
    30. Kosmētikas ķīmija.
    31. Holistiskās medicīnas (t.sk. ārstniecības augu un ēterisko eļļu) pielietošanas iespējas veselības aprūpē.
    32. Klimatoterapeitiskās veselības aprūpes metodes.
    33. Masāžas formas un metodes.
    34. Invazīvo manipulāciju un procedūru tehnika.
    35. Medicīnas ierīču, aprīkojuma un instrumentu veidi, pielietojums.
    36. Ādas caurduršanas ierīču veidi un lietošanas iespējas.
    37. Paugstināta riska procedūru indikācijas, kontrindikācijas, to izvēles un pielietošanas pamatprincipi.
    38. Invazīvo manipulāciju un procedūru tehnika un tajās izmantojamie materiāli.
    39. Medicīnas ierīču, aprīkojuma un instrumentu veidi, pielietojums.
    40. Lokāla ādas anestēzija.
    41. Kosmētikas un ārstniecības līdzekļu, palīglīdzekļu komplektēšana un mijiedarbība.
    42. Komunikācijas prasmes.
    43. Kosmetoloģiskā kabineta aprīkojums, tā iespējas.
    44. Darba drošības prasības.
    45. Higiēnas prasības skaistumkopšanas pakalpojumu sniedzējiem.
    46. Tetovēšanas,pīrsinga un mikropigmentācijas pakalpojumu sniegšanai noteiktās minimālās higiēnas prasības.
    47. Instrumentu tīrīšana, dezinfekcija, sterilizācija, uzglabāšana, utilizācija.
    48. Telpu uzkopšanas kārtība un veidi.
    49. Individuālie aizsardzības līdzekļi, to pielietojums.
    50. Personīgā higiēna.
    51. Ergonomijas pamatprincipi.
    52. Personas drošības pamatprincipi.
    53. Noteikumi par higiēniskā un pretepidēmiskā režīma pamatprasībām ārstniecības iestādē.
    54. Normatīvie akti ārstniecības jomā.
    55. Sabiedrības veselības pamati.
    56. Biežāk sastopamo novēršamo slimību primārā un sekundārā profilakse.
    57. Veselīga dzīvesveida pamatnostādnes.
    58. Neatliekamo stāvokļu pazīmes, to risināšana dažādās personu grupās.
    59. Kardiopulmonālā reanimācija.
    60. Šoku veidi un komas.
    61. Toksisko vielu eliminācijas metodes.
    62. Dekontaminācijas pasākumi.
    63. Neatliekamā medicīniskā palīdzībā lietojamie medikamenti.
    64. Farmakodinamika/farmakokinēti ka Sirds ritma traucējumi/aritmijas.
    65. Elpošanas nepietiekamība.
    66. Neatliekamā medicīniskā palīdzība dažādu etioloģiju šoku gadījumā.
    67. Neatliekamā medicīniskā palīdzība akūtu sāpju gadījumā.
    68. Neatliekamā medicīniskā palīdzība dažādu etiolģiju asiņošanas, Neatliekamā medicīniskā palīdzība politraumu gadījumā.
    69. Dezinfekcijas, aseptikas un antiseptikas pasākumi.
    70. Kosmetoloģiskās procedūras drošības nodrošināšanas pamatprincipi.
    71. Ar profesiju saistītie specifiskie riski un to mazinošie pasākumi personu drošības paaugstināšanai.
    72. Fizikālo metožu pielietojums kosmetoloģijā.
    73. Medicīnas ierīču lietošanas instrukcijas.
    74. Uz pierādījumiem balstītas estētiskās medicīnas un kosmetoloģiskās aprūpes pamatprincipi.
    75. Orientēšanās estētiskās medicīnas un kosmetoloģiskās aprūpes kompetenču sadalījumā.
    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Verbālā un neverbālā saziņa.
    2. Kultūras daudzveidības koncepcija.
    3. Normatīvie akti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā.
    4. Digitālā vide, riski un draudi digitālajā vidē.
    5. Digitālā identitāte.
    6. Īpašuma aizsardzība.
    7. Faktu, teoriju un profesionālās darbības procesu likumsakarības.
    8. Pētniecības metodoloģija.
    9. Darba tiesību sistēma un tās pamatprincipi.
    10. LR Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    11. Darba likums.
    12. Veselības organizācijas sistēma un finansēšanas principi.
    13. Starptautiskie un LR noteiktie normatīvie akti.
    14. Profesionālās darbības normatīvais regulējums.
    15. Darba aizsardzības sistēma.
    16. Civilās aizsardzības sistēma.
    17. Vides aizsardzības sistēma.
    18. ANO ilgtspējīgas attīstības mērķi.
    Lietošanas līmenī:
    1. LR normatīvajos aktos un starptautiskos dokumentos ietvertie profesionālās ētikas principi, personu un ārstniecības personu tiesības un pienākumi.
    2. Profesionālā ētika un bioētika.
    3. Cilvēktiesības.
    4. Profesionālās darbības normatīvais regulējums.
    5. Vardarbības atpazīšana.
    6. Dzimumu līdztiesības.
    7. Pacientu tiesības.
    8. Plašs vārdu krājums.
    9. Valodas kultūra.
    10. Nozares/sektora leksika un profesionālā terminoloģija.
    11. Efektīvas prezentācijas vadīšanas māksla.
    12. Kritiskā domāšana un konstruktīva dialoga veidošana.
    13. Plašs profesionālās leksikas krājums.
    14. Matemātiskie aprēķini
    15. Mērvienības.
    16. Aprēķināšanas metodes.
    17. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    18. Digitālie rīki un tehnoloģijas.
    19. Digitālās komunikācijas līdzekļi.
    20. Informācijas un komunikācijas sistēmu drošība.
    21. Datu drošība.
    22. Pašnovērtējuma mehānismi.
    23. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    24. Pētniecības metodes.
    25. Mācīšanās stratēģijas.
    26. Karjeras attīstības novērtēšanas principi.
    27. Darba tiesību normatīvie akti .
    28. Cilvēktiesību normatīvie akti.
    29. Darba devēju , darbinieku tiesības, pienākumi un atbildība.
    30. Starptautiskie un LR noteiktie normatīvie akti, kas saistīti ar uzņēmējdarbību.
    31. Komercdarbības veidi.
    32. Uzņēmējdarbības pamatprincipi.
    33. Ekonomikas darbības principi.
    34. Komercdarbības pamati.
    35. Efektīvas uzņēmuma vadības principi un mehānisms.
    36. Personu vajadzību un motivācijas izpratne, veidot ilgtspējīgas attiecības ar personām.
    37. Efektīvs personu apkalpošanas process, pielietojot dažādas pārdošanas metodes.
    38. Laika menedžmenta/ pārvaldības pamatprincipi.
    39. Darba aizsardzības noteikumi.
    40. Vides aizsardzības noteikumi.
    41. Ugunsdrošības noteikumi.
    42. Elektrodrošības noteikumi.
    43. Civilās aizsardzības noteikumi.
    44. Rīcība ugunsgrēka gadījumā.
    45. Rīcība darba vides risku iestāšanās gadījumā.
    46. “Zaļās domāšanas” principi.
    47. Ilgtspējīgas attīstības stratēģiskie principi.
    48. Ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa normatīvais regulējums.
    49. Latvijas ilgtspējības attīstības stratēģija.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Noteikt cilvēka organisma kopējo normālo un/vai patoloģisko stāvokli.
    2. Identificēt dažādas slimības pēc tai raksturīgajām pazīmēm.
    3. Identificēt ārstēšanas nepieciešamību, kura ir ārpus prasmju un kompetenču robežas un personu (ārstniecības personu profesijās lieto vārdu “pacients — persona, kas saņem veselības aprūpes pakalpojumus vai vēršas pēc tiem”, bet ņemot vērā skaistumkopšanas jomas) nosūtīt pie atbilstoša speciālista.
    4. Izprast aseptikas un antiseptikas principus dažādās klīniskās prakses situācijās.
    5. Veikt roku mazgāšanu un dezinfekciju pirms un pēc pakalpojumu sniegšanas, un pēc nepieciešamības, pakalpojuma laikā.
    6. Izprast infekciju kontroles un profilakses pasākumus.
    7. Noskaidrot un novērtēt personas anamnēzi, dzīvesveida un uztura paradumus.
    8. Veikt anamnēzē iegūto datu savstarpējo saikņu analīzi, uzdodot mērķtiecīgus jautājumus un izmantojot pieejamo dokumentēto informāciju un informācijas avotus.
    9. Noskaidrot personas vispārējo veselības stāvokli, sūdzības un vēlmes.
    10. Izveidot strukturētu anamnēzi.
    11. Interpretēt iegūtos anamnēzes rezultātus.
    12. Plānot, organizēt un veikt personas kosmetoloģisko aprūpi, pamatojoties uz personas veselības stāvokļa novērtēšanu.
    13. Atpazīt normālas ādas stāvokļus un fizioloģiskos procesus.
    14. Atpazīt ādas un biežākās sastopamās organisma slimības pēc tai raksturīgajām pazīmēm.
    15. Atpazīt ādas bojājumus, veidojumus, estētiskos defektus.
    16. Formulēt atbilstošu ādas tipa un stāvokļa diagnozi, definējot pamatdiagnozi, komplikācijas, blakusslimības, pataloģiskos procesus.
    17. Noteikt izvēlētās sejas un /vai ķermeņa procedūras mērķi.
    18. Veikt strukturētus ierakstus diagnostikas kartēs.
    19. Aizpildīt medicīnisko dokumentāciju saskaņā ar medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību.
    20. Pielietot kosmetoloģiskās un estētiskās medicīnas tehnoloģijas (t.sk.elektroporācija, radiofrekvence, augstas frekvences ultraskaņa, mikrostrāvu terapija, gaismas terapija, tostarp, IPL, neablatīvie lāzeri, u.c.) drošā veidā sejas, ķermeņa un/vai galvas ādas kosmetoloģiskās aprūpes vajadzībām.
    21. Izmantot atzītas/apstiprinātas inovatīvas tehnoloģijas un metodes sejas, ķermeņa un/vai galvas ādas aprūpes terapijā.
    22. Plānot un veikt plaša spektra sejas ādas, ķermeņa un/vai galvas ādas neinvazīvās estētiskās un medicīniskās kosmetoloģijas aprūpes procedūras (t.sk. ķīmiskie pīlingi, ādas tīrīšanas, zemādu un ādas limfātisko sistēmu ietekmējošās kosmetoloģiskās procedūras, klimatoterapeitiskās procedūras, masāžas u.c.), dažādiem ādas tipiem, stāvokļiem un klīniskām izpausmēm.
    23. Sagatavot individuālos kosmētiskos līdzekļus.
    24. Veikt plaša spektra augsta inficēšanās riska skaistumkopšanas pakalpojumus ar ādas mērķtiecīgu pārduršanu.
    25. Pielietot lokālus ādas anestezējošus medikamentus pirms paaugstināta riska invazīvajām manipulācijām.
    26. Veikt kosmētisko līdzekļu sagatavošanu ievadīšanai zemādā.
    27. Veikt tetovēšanas procedūras.
    28. Veikt intrakutānas un/vai subkutānas injekcijas.
    29. Izskaidrot sejas, ķermeņa un/vai galvas ādas aprūpes pamatprincipus mājas kopšanas apstākļos.
    30. Sniegt nepieciešamo informāciju par kosmetoloģisko aprūpi mājās.
    31. Noteikt īstermiņa un ilgtermiņa kosmetoloģiskās aprūpes mērķus.
    32. Izstrādāt kosmētisko instrumentu, medicīnas ierīču un aprīkojuma dezinfekcijas plānu.
    33. Izvelēties dezinfekcijas līdzekļus virsmām un instrumentiem.
    34. Piedalīties sabiedrības veselības veicināšanas un biežāk sastopamo
    35. novēršamo slimību profilakses pasākumos.
    36. Atpazīt akūtus stāvokļus.
    37. Organizēt atbilstošu medicīniskās palīdzības procesu.
    38. Veikt neatliekamos pasākumus dzīvībai bīstamos stāvokļos, atbilstoši savas kompetences ietvaram.
    39. Veikt kardiopulmonālo reanimāciju, neatliekamos pasākumus dzīvībai bīstamos stāvokļos, tai skaitā pirmo palīdzību asfiksijas gadījumā, traumas personu aprūpi, imobilizācijas principus traumu gadījumā.
    40. Pielietot neatliekamās palīdzības algoritmus visu vecumu personu grupām.
    41. Izmantot atbilstošus medikamentus medicīniskās palīdzības sniegšanai līdz neatliekamās palīdzības speciālistu atbraukšanai Noteikt riskus mazinošus pasākumus kosmetoloģiskā procesa ietvaros.
    42. Veikt kosmetoloģisko un medicīnas tehnoloģiju pielietošanu drošā veidā.
    43. Pārbaudīt izvēlētās medicīnas ierīces gatavību darbam.
    44. Lietot medicīnas ierīces.
    45. Veikt medicīnas ierīču ekspluatāciju un tehnisko uzraudzību.
    46. Plānot un īstenot sabiedrības izglītošanu kosmetoloģijā un citās saistošajās jomās.
    47. Izvērtēt izglītošanas procesu.
    48. Veikt izglītojošā darba dokumentēšanu (piem.ievadīt sniegto informāciju diagnostikas kartēs).
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Darboties atbilstoši profesionālās ētikas normām un likumdošanai.
    2. Ievērot ētikas pamatprincipus.
    3. Ievērot privātumu un konfidencialitāti attiecībās ar klientu un prasmi ievērot profesionālās kompetences robežas.
    4. Sazināties mutvārdos un rakstveidā dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    5. Komunicēt atbilstoši mērķauditorijai un situācijas prasībām.
    6. Lietot nozares/sektora profesionālo leksiku latviešu valodā.
    7. Publiskot prezentācijas materiālus un uzstāties dažādās mērķauditorijās.
    8. Brīvi un konstruktīvi diskutēt.
    9. Lietot svešvalodas mutvārdu un rakstveida komunikācijā dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    10. Lietot profesionālo leksiku profesionālajā saziņā.
    11. Patstāvīgi pilnveidot svešvalodas/-u zināšanas un profesionālo leksiku.
    12. Piemērot matemātiskus aprēķinus procedūras pašizmaksu, cenu un nepieciešamo materiālu aprēķināšanai.
    13. Izmantot digitālās vides datu, informācijas un satura (digitālais saturs) ieguvei pārlūkošanas, meklēšanas un atlases rīkus.
    14. Prasmīgi apstrādāt informāciju, datus un saturu digitālā vidē.
    15. Izplatīt digitālu saturu, izmantojot piemērotus digitālās komunikācijas līdzekļus un mijiedarbības tehnoloģijas.
    16. Rīkoties saskaņā ar tiesību normām, kas attiecināmas uz digitālo tehnoloģiju, īpašuma tiesību un datu izmantošanu.
    17. Izmantot dažādus digitālo ierīču un satura, personas datu un privātuma aizsardzības paņēmienus digitālajā vidē.
    18. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    19. Mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi.
    20. Sekot līdzi profesionālās darbības un profesionālās jomas teorijas un prakses attīstībai.
    21. Organizēt mācīšanās un mācīšanas procesus.
    22. Argumentēti diskutēt, pamatojoties nozares pētījumos.
    23. Pilnveidot pētniecības prasmes.
    24. Iesaistīties kopīgu vai sabiedrības interešu jautājumu risināšanā, tostarp sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā.
    25. Risināt nestandarta darba situācijas.
    26. Nodrošināt darba tiesību prasību ievērošanu.
    27. Ievērot darba likumu un citu normatīvo regulējumu, kas regulē darba tiesiskās attiecības.
    28. Ievērot darba devēju un darbinieku savstarpējās tiesiskās attiecības.
    29. Orientēties galvenajos veselības aprūpes un kosmetoloģisko pakalpojumu sniedzēju kvalifikācijas un kompetenču sadalījumos un ievērot tos.
    30. Orientēties dažādās veselības aprūpes saistītajās organizācijās.
    31. Orientēties Eiropā un Latvijā spēkā esošajos reglamentējošajos normatīvajos aktos.
    32. Organizēt savu darbi atbilstoši LR likumdošanai.
    33. Ievērot starptautiskos un LR noteiktos normatīvos aktus, kas saistīti ar uzņēmējdarbību.
    34. Plānot, organizēt, koordinēt, vadīt uzņēmuma darba procesus.
    35. Strādāt individuāli un darbojoties komandā.
    36. Iegūt un analizēt informāciju.
    37. Novērtēt un pieņemt lēmumus.
    38. Strādāt ar pakalpojuma/produkta virzību tirgū-pārdošana.
    39. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības un vides aizsardzības prasībām.
    40. Skaidrot atsevišķiem darba procesa posmiem atbilstošas prasības standarta situācijās.
    41. Uzraudzīt noteikto prasību ievērošanu.
    42. Novērtēt darba vides riska faktoru ietekmi uz veselību.
    43. Izmantot videi draudzīgas darba metodes, nodrošinot efektīvu atkritumu šķirošanu un utilizēšanu.
    44. Rīkoties atbilstoši ugunsdrošības, elektrodrošības, darba aizsardzības un vides aizsardzības prasībām.
    45. Rīkoties uzņēmuma un valsts mēroga ārkārtas situācijā atbilstoši noteiktajiem civilās aizsardzības plāniem.
    46. Atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā, ievērojot valsts noteikto regulējumu.
    47. Rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas” un ilgtspējīgas attīstības principiem.
    48. Piemērot “zaļās domāšanas” principus gan ikdienas aktivitātēs, gan profesionālajā darbībā.
    49. Apzināties savu atbildību ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja īstenot cilvēka organisma kopējo normālā un/vai patoloģiskā stāvokļa novērtēšanu.
    2. Spēja atpazīt cilvēka biežākās ādas (t.sk.onkoloģijas) slimības pēc tai raksturīgajām pazīmēm un orientēties iespējamās slimības komplikācijās, blakussaslimšanās un iespējamajās diferenciāldiagnozēs.
    3. Spēja personu nosūtīt pie atbilstoša speciālista.
    4. Spēja ievērot aseptikas un antiseptikas principus.
    5. Spēja veikt roku mazgāšanu un dezinfekciju pirms un pēc pakalpojumu sniegšanas, un pēc nepieciešamības, pakalpojuma laikā.
    6. Spēja ievērot infekciju kontroles un profilakses pasākumus īstenojot kosmetoloģiskās aprūpes procesus.
    7. Spēja ievākt personas anamnēzi.
    8. Spēja interpretēt iegūtos anamnēzes rezultātus.
    9. Spēja patstāvīgi izvēlēties personas veselības stāvoklim atbilstošu procedūru.
    10. Spēja plānot, sastādīt, organizēt un veikt kosmetoloģiskās aprūpes procesu, izvēloties piemērotāko kosmetoloģiskās terapijas metodi.
    11. Spēja novērtēt personas ādas stāvokļa atbilstību izvēlētās procedūras veikšanai.
    12. Spēja formulēt atbilstošu ādas tipa un stāvokļa diagnozi, definējot pamatdiagnozi, komplikācijas, blakusslimības, pataloģiskos procesus.
    13. Spēja aizpildīt personu diagnostikas kartes un medicīnas dokumentus saskaņā ar medicīnisko dokumentu lietvedības kārtību.
    14. Spēja plānot un veikt drošu kosmetoloģisko un estētiskās medicīnas tehnoloģiju izmantošanu atbilstoši kosmetoloģiskās aprūpes plānam.
    15. Spēja izmantot inovatīvas tehnoloģijas un metodes sejas, ķermeņa un/vai galvas ādas aprūpes terapijā.
    16. Spēja veikt plaša spektra sejas ādas, ķermeņa un/vai galvas ādas neinvazīvās estētiskās un medicīniskās kosmetoloģijas aprūpes procedūras sejas, ķermeņa un/vai galvas ādas aprūpei.
    17. Spēja sagatavot individuālus kosmētiskos līdzekļus.
    18. Spēja veikt plaša spektra augsta inficēšanās riska skaistumkopšanas pakalpojumus, ar ādas mērķtiecīgu pārduršanu.
    19. Spēja pielietot lokālus ādas anestezējošus medikamentus pirms paaugstināta riska invazīvajām manipulācijām.
    20. Spēja veikt drošas kosmetoloģiskās invazīvās manipulācijas.
    21. Spēja veikt tetovēšanas procedūras.
    22. Spēja veikt intrakutānas un/vai subkutānas injekcijas mezoterapijas, biorevitalizācijas, mikropigmentācijas, pīrsinga u.c. kosmetoloģisko procedūru īstenošanai.
    23. Spēja izglītot personas par sejas/ķermeņa un galvas ādas aprūpi mājas apstākļos.
    24. Spēja nodrošināt drošu un komfortablu darba vietu (kosmetoloģisko kabinetu) atbilstoši epidemioloģiskās drošības, darba drošības likumu un higiēnas prasībām kosmetoloģiskajā kabinetā.
    25. Spēja piedalīties, atbalstīt un veikt pasākumus sabiedrības veselības veicināšanā un slimību attīstīšanās vai progresēšanas risku mazināšanā vai novēršanā.
    26. Spēja atpazīt akūtus stāvokļus medicīnā un organizēt medicīniskās palīdzības sniegšanu.
    27. Spēja veikt kardiopulmonālo reanimāciju.
    28. Spēja uzsākt neatliekamās palīdzības sniegšanu personas dzīvībai bīstamos stāvokļos un situācijās līdz neatliekamās palīdzības atbraukšanai.
    29. Spēja organizēt pasākumu kompleksu, lai kosmetoloģiskās aprūpes ietvaros nodrošinātu personas drošību.
    30. Spēja veikt kosmetoloģiskās aprūpes procesu pielietojot kosmetoloģijas un medicīnas ierīces drošā veidā.
    31. Spēja izglītot personas, kolēģus, sabiedrību par drošu kosmetoloģiskās aprūpes pakalpojuma saņemšanu.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja realizēt kosmetoloģiskās aprūpes procesu, ievērojot ētikas pamatprincipus profesionālajā darbībā.
    2. Spēja ievērot privātumu un konfidencialitāti attiecībās ar klientu kosmetoloģiskās aprūpes procesā.
    3. Spēja brīvi sazināties valsts valodā mutvārdos un rakstveidā, ievērojot literārās valodas normas un lietojot profesionālo terminoloģiju darba pienākumu veikšanai.
    4. Spēja konstruktīvi diskutēt un argumentēti prezentēt savu nostāju, nodrošinot korektas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu.
    5. Spēja lietot svešvalodas mutvārdu un rakstveida komunikācijā un profesionālo terminoloģiju divās svešvalodās darba pienākumu veikšanai.
    6. Spēja piemērot matemātiskus aprēķinus procedūras pašizmaksu, cenu un nepieciešamo materiālu aprēķināšanai.
    7. Spēja pārvaldīt digitālās vides datus, informāciju un saturu atbilstoši profesionālās darbības specifikai, izmantojot dažādus digitālos rīkus un tehnoloģijas.
    8. Spēja novērtēt un mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi.
    9. Spēja efektīvi pārvaldīt savu mācīšanos un karjeru.
    10. Spēja izteikt un saprast dažādus viedokļus, pārvaldot / izvērtējot sociālo mijiedarbību.
    11. Spēja sniegt ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā mērķtiecīgas pētnieciskās darbības rezultātā.
    12. Spēja analizēt informāciju saistībā ar nestandarta darba situācijām, izvērtējot iesaistīto pušu atbildību, tiesības un pienākumus.
    13. Spēja pieņemt atbildīgus lēmumus un piemērot normas profesionālajā darbībā saskaņā ar darba tiesību normatīvā regulējuma prasībām.
    14. Spēja izprast veselības aprūpes kārtību.
    15. Spēja izprast veselības aprūpes un kosmetoloģisko pakalpojumu sniedzēju kompetenču sadalījumu un ievērot savas darbības kompetences, pamatojoties uz starptautisko un LR noteikto normatīvo regulējumu.
    16. Spēja veikt uzņēmējdarbību ievērojot mārketinga, personāla un finanšu vadību, vadības informācijas sistēmas, atbilstoši uzņēmējdarbības principiem.
    17. Spēja strādā ar produktu (preci / pakalpojumu), izskaidrot tā īpatnības, aktualitāti, veidojošus elementus, nepieciešamos resursus un izmantot tos produkta un piedāvājuma veidošanā; pārdošanas prasme.
    18. Spēja piemērot nozares profesionālo darbību reglamentējošo normatīvo akti prasības un uzraudzīt to izpildi.
    19. Spēja ievērot un uzraudzīt darba drošības, vides aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, higiēnas un kvalitātes prasības.
    20. Spēja ievērot civilās aizsardzības prasības atbilstoši civilās aizsardzības plāniem un normatīvajiem aktiem.
    21. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā, ievērojot valsts noteikto regulējumu un apzinoties savu atbildību nacionālās drošības saglabāšanā.
    22. Spēja rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas” un ilgtspējīgas attīstības principiem, sniedzot atbalstu šo jautājumu izpratnē.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Medicīniskie pakalpojumi (722)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Skaistumkopšanas nozare

Skaistumkopšanas speciālists (kosmetoloģijā) ievāc anamnēzi, nosaka ādas stāvokļa (norma/ patoloģija) diagnozi, plāno, vada un veic estētiskās medicīnas, kosmetoloģijas, ārstnieciskās (ar speciālista nosūtījumu) sejas un ķermeņa kopšanas procedūras un skaistumkopšanas pakalpojumus. Konsultē klientus un vada zemāka līmeņa nozares speciālistu darbu.Profesijas reglamentācija, papildu prasības: Reglamentētā profesijas veselības aprūpes jomā. Jābūt reģistrētam Ārstniecības personu un ārstniecības atbalsta personu reģistrā. Sekmīgi jānokārto sertifikācija, ko izsniedz uz 5 gadiem un atkārtoti jāveic resertifikācija pēc sertifikāta termiņa beigām. Sertificēšanu veic Latvijas Ārstniecības personu profesionālo organizāciju savienība. Reizi gadā ir jāveic obligātā veselības pārbaude.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Kosmētiķis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Kosmētiķis , PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Skaistumkopšanas speciālists kosmetoloģijā*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2022-2028

Pēdējie labojumi: 05.02.2024

Ievietots: 06.02.2023