Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Studiju programmas absolventi:   
– spēj analizēt un praksē pielietot normatīvo aktu un standartu prasības darba aizsardzības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības jomās;  
– spēj organizēt un plānot darbu, kas saistīts ar darba vides iekšējo uzraudzību un ugunsdrošības uzraudzību, risku novērtēšanu un to novēršanas vai samazināšanas pasākumiem;  
– spēj plānot darba aizsardzības un ar to saistītos vides aizsardzības pasākumus uzņēmumā vai iestādē;  
– spēj apsekot, uzraudzīt un kontrolēt uzņēmuma darba vidi, ugunsdrošības un civilās aizsardzības objektus, ievērojot nodarbināto darba drošības un veselības aizsardzības pamatprasības darbvietās;   
– spēj analizēt un novērtēt uzraudzības un kontroles rezultātu atbilstību darba vides iekšējās uzraudzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasībām;  
– spēj pielietot praksē darba vides risku novērtēšanas metodes, tai skaitā kvalitatīvās, puskvalitatīvās vai kvantitatīvās novērtēšanas metodes;  
– spēj identificēt un organizatoriski risināt darba vides ergonomiskās, psihosociālās un organizatoriskās problēmas;  
– spēj argumentēt plānoto pasākumu prioritātes un to lietderību;  
– spēj organizēt un īstenot nodarbināto apmācību darba aizsardzības, ugunsdrošības un civilās aizsardzības jautājumos;  
– spēj darboties ārkārtējās situācijās;  
– spēj pārstāvēt uzņēmumu citos uzņēmumos, valsts un nevalstiskās institūcijās attiecībā uz fiziskām personām;  
– spēj veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību darba aizsardzības jomā.   

 

Darba aizsardzības vecākais speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai priekšstata līmenī nepieciešamās zināšanas par Eiropas Savienības un Starptautiskās darba organizācijas prasībām darba aizsardzības jomā.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. arodveselības, darba medicīnas un veselības veicināšanas pamati;
    2.2. saskarsmes un darba psiholoģija;
    2.3. komercdarbības ekonomikas pamati;
    2.4. vadībzinību pamati;
    2.5. arodtoksikoloģijas pamati;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. darba aizsardzības prasības un ar to saistītie normatīvie akti;
    3.2. vides aizsardzības prasības un ar to saistītie normatīvie akti;
    3.3. ražošanā lietojamo tehnoloģiju drošība;
    3.4. darba vides riska faktori un to ietekme uz nodarbināto drošību un veselību;
    3.5. darba vides riska faktoru noteikšana, mērīšana un novērtēšana;
    3.6. darba procesā lietojamie kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi;
    3.7. darba ergonomikas pamati;
    3.8. datorzinības un datortehnoloģijas darba aizsardzībā;
    3.9. bīstamo vielu uzglabāšana un drošības pasākumi darbā ar tām;
    3.10. pedagoģija;
    3.11. nelaimes gadījumu izmeklēšanas un cēloņu noteikšanas pamatprincipi;
    3.12. arodslimību cēloņu un sakarību noteikšana;
    3.13. darba tiesiskās attiecības un sociālais dialogs uzņēmumā;
    3.14. valsts valoda;
    3.15. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.16. zinātniski pētnieciskā darba metodoloģija.

  • Prasmes

    1. Pārzināt un piemērot darba aizsardzības normatīvos aktus un standartus uzņēmumā.
    2. Veikt darba vides iekšējo uzraudzību uzņēmumā.
    3. Organizēt un veikt darba vides risku novērtēšanu, nosakot darba vides risku apjomu, raksturu un ietekmi uz nodarbināto drošību un veselību.
    4. Izmantot darba vides risku novērtēšanas metodes, tai skaitā kvalitatīvās, puskvalitatīvās vai kvantitatīvās novērtēšanas metodes.
    5. Dokumentēt darba vides riska novērtēšanas rezultātus.
    6. Organizēt laboratorisko mērījumu veikšanu.
    7. Organizēt obligāto veselības pārbaužu veikšanu.
    8. Veikt individuālo aizsardzības līdzekļu novērtēšanu un izvēli.
    9. Plānot darba aizsardzības pasākumus.
    10. Izstrādāt darba aizsardzības instrukcijas, iekšējos normatīvos aktus, rīkojumus un citu ar profesionālo darbību saistītu dokumentāciju.
    11. Analizēt situāciju darba un vides aizsardzības jomā uzņēmumā.
    12. Organizēt un veikt darba aizsardzības apmācību uzņēmuma līmenī.
    13. Analizēt un sistematizēt pieejamo informāciju darba aizsardzības jomā.
    14. Veikt darbā notikušo nelaimes gadījumu izmeklēšanu vai piedalīties izmeklēšanas komisijas darbā.
    15. Spēt novērtēt un noteikt pasākumus avāriju, nelaimes gadījumu un arodslimību novēršanai darba vietās.
    16. Sadarboties ar nodarbināto pārstāvjiem un uzticības personām.
    17. Vadīt uzņēmuma struktūrvienības (daļas, nodaļas u.tml.) darba un vides aizsardzības jomā.
    18. Pārzināt nacionālos, Eiropas Savienības un Starptautiskās darba organizācijas normatīvos aktus darba aizsardzības jomā.
    19. Pārzināt un piemērot ar darba aizsardzību saistītos vides aizsardzības normatīvos aktus.
    20. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.
    21. Ievērot darba aizsardzības un ugunsdrošības normatīvo aktu prasības.
    22. Pārvaldīt valsts valodu.
    23. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    24. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    25. Lietot informācijas tehnoloģijas savas darbības veikšanai.
    26. Veikt zinātniski pētniecisko darbu darba aizsardzības jomā.

  • Kompetences

    1. Spēja analizēt un praksē piemērot normatīvo aktu un standartu prasības darba aizsardzības jomā.
    2. Spēja organizēt un plānot darbu, kas saistīts ar darba vides iekšējo uzraudzību, risku novērtēšanu un to novēršanas vai samazināšanas pasākumiem.
    3. Spēja plānot darba aizsardzības darbību un ar to saistīto vides aizsardzības darbību uzņēmumā.
    4. Spēja apsekot, uzraudzīt un kontrolēt uzņēmuma darba vidi, nodrošinot nodarbināto darba drošības un veselības aizsardzības pamatprasības darba vietās.
    5. Spēja analizēt un novērtēt uzraudzības un kontroles rezultātu atbilstību darba vides iekšējās uzraudzības normatīvo aktu prasībām.
    6. Spēja izmantot praksē darba vides risku novērtēšanas metodes, tai skaitā kvalitatīvās, puskvalitatīvās vai kvantitatīvās novērtēšanas metodes.
    7. Spēja identificēt un organizatoriski risināt darba vides ergonomiskās, psihosociālās un organizatoriskās problēmas.
    8. Spēja argumentēt plānoto darba aizsardzības un ar to saistīto vides aizsardzības pasākumu prioritāti un lietderību.
    9. Spēja organizēt un īstenot nodarbināto apmācību darba aizsardzības jautājumos.
    10. Spēja novērtēt kolektīvo un individuālo aizsardzības līdzekļu atbilstību veicamajam darbam un normatīvo aktu un standartu prasībām.
    11. Spēja novērtēt darba aprīkojuma atbilstību normatīvo aktu un standartu prasībām.
    12. Spēja novērtēt ugunsdrošības, elektrodrošības, sprādzienbīstamības, radiācijas un kodoldrošības situāciju un risku uzņēmumā.
    13. Spēja novērtēt bīstamo iekārtu ekspluatācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām.
    14. Spēja novērtēt un noteikt pasākumus bīstamo vielu drošai lietošanai darba vietās.
    15. Spēja novērtēt un plānot nepieciešamās darbības ārkārtas situācijās.
    16. Spēja veikt nelaimes gadījumu izmeklēšanu, analīzi un cēloņu noteikšanu.
    17. Spēja sadarboties ar darba devēju, nodarbinātajiem, to pārstāvjiem un uzticības personām.
    18. Spēja rast nepieciešamos risinājumus, saskaņojot darba devēju un nodarbināto intereses.
    19. Spēja izprast uzņēmuma saimniecisko darbību.
    20. Spēja sagatavot ziņojumus, pārskatus un protokolus, informējot par tiem uzņēmuma vadību un nodarbinātos.
    21. Spēja vadīt uzņēmuma struktūrvienības (daļas, nodaļas u.tml.) darba un vides aizsardzības jomā.
    22. Spēja organizēt uzdevumu racionālu sadali starp izpildītājiem.
    23. Spēja izstrādāt darba aizsardzības instrukcijas un sagatavot informatīvo materiālu par darba aizsardzības pasākumiem darba vidē.
    24. Spēja sadarboties ar citu profesiju speciālistiem.
    25. Spēja pārstāvēt uzņēmumu citos uzņēmumos, valsts un nevalstiskajās institūcijās attiecībā uz fiziskām personām.
    26. Spēja veidot, analizēt un izveidot darbam nepieciešamās datubāzes.
    27. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas savas darbības veikšanai.
    28. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    29. Spēja veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību darba aizsardzības jomā.
    30. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Civilā un militārā aizsardzība (86)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Darba aizsardzība un drošība (862)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2024

Pēdējie labojumi: 03.09.2021

Ievietots: 07.05.2016