Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Apgūtas mākslas zinātnei un interjera dizainera profesijai raksturīgās pamata un specializētās zināšanas un attīstīta šo zināšanu kritiska izpratne;

– attīstīta prasme plānot un īstenot funkcionālas un augstvērtīgi estētiskas telpiskas vides izveidi, veikt kompleksu ar dzīvojamās, sabiedriskās un multifunkcionālās vides projektēšanu un dizainu saistītu jautājumu izpildi.

– attīstītas pētnieciskā darba prasmes, izstrādājot un aizstāvot studiju projektus un diplomprojektu kā patstāvīgus pētījumus interjera dizaina jomā.

 

Interjera dizainers

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. socioloģija;
    1.2. filozofija;
    1.3. komercdarbības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. intelektuālā īpašuma tiesības;
    2.2. saskarsmes psiholoģija;
    2.3. fotografēšana;
    2.4. telpas uztveres psiholoģija;
    2.5. krāsu psiholoģija;
    2.6. būvniecības normatīvi;
    2.7. telpu norobežojošo būvkonstrukciju veidi;
    2.8. inženierkomunikācijas;
    2.9. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. mākslas vēsture;
    3.2. arhitektūras un interjera vēsture;
    3.3. dizaina vēsture;
    3.4. zīmēšana (konstruktīvā/tonālā; analītiskā);
    3.5. gleznošana;
    3.6. plaknes un telpiskā kompozīcija;
    3.7. krāsu teorija, koloristika;
    3.8. ergonomika;
    3.9. tēlotāja ģeometrija (rasēšana, perspektīva);
    3.10. materiālmācība, būvniecības un apdares darbu tehnoloģijas;
    3.11. formu modelēšana: tektonika, maketēšana, veidošana;
    3.12. interjera projektēšanas teorija (telpas novērtējuma kritēriji, interjera veidošanas principi un paņēmieni);
    3.13. vienkāršas un multifunkcionālas telpvides funkcionālās shēmas un to specifika;
    3.14. individuālo dzīvojamo telpu, sabiedrisko telpu, multifunkcionālu kompleksu interjeru projektēšana;
    3.15. interjera detaļu un elementu projektēšana (nenesošās konstrukcijas);
    3.16. mēbeles un gaismas ķermeņi interjerā;
    3.17. apgaismojuma tehnoloģijas, gaismas dizains;
    3.18. telpisku objektu projektēšana (mēbeles, gaismas ķermeņi);
    3.19. arhitektūras un dizaina nozaru jaunumi;
    3.20. virtuālās modelēšanas un maketēšanas tehnoloģijas (datortehnoloģijas);
    3.21. lietišķā informātika;
    3.22. valsts valoda;
    3.23. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.24. estētika;
    3.25. projektēšanas prakse;
    3.26. projekta dokumentācijas noformēšana;
    3.27. darba tiesiskās attiecības;
    3.28. darba aizsardzība;
    3.29. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Ievērot ar interjera dizaina nozari saistītos normatīvos aktus.
    2. Lietot dizaina nozares tehniskos un estētiskos standartus.
    3. Ievērot profesionālās un vispārīgās ētikas principus.
    4. Lietot nozares terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    5. Pārvaldīt valsts valodu.
    6. Pārvaldīt divas svešvalodas saziņas līmenī.
    7. Vadīt projektus, administrēt līgumus, veikt projekta īstenošanas autoruzraudzību.
    8. Izprast savstarpēji saistīto darba procesu izpildes secību un to racionālu organizāciju.
    9. Patstāvīgi un analītiski domāt, pieņemt lēmumus atbilstoši kompetencei un uzņemties atbildību, risināt konfliktsituācijas.
    10. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un higiēnas prasības.
    11. Ievērot vides aizsardzības noteikumus.
    12. Sazināties ar klientiem un sadarbības partneriem.
    13. Veikt darbu individuāli.
    14. Plānot un vadīt komandas darbu, strādāt darba grupā.
    15. Lietot praksē vadības un psiholoģijas atziņas.
    16. Veikt jaunrades un pētniecības darbu.
    17. Analizēt, vērtēt un izmantot nozares zinātniskos un lietišķos pētījumus.
    18. Izmantot informācijas meklēšanas, atlases un apkopošanas līdzekļus.
    19. Izprast un izmantot zinātniski pētnieciskā darba metodikas pamatus.
    20. Izprast dizaina un tam radniecīgo nozaru problēmu formulēšanu un risināšanu.
    21. Sistemātiski pilnveidot profesionālo kvalifikāciju.
    22. Izprast dizaina lomu Latvijas un Eiropas ekonomikas kontekstā.

  • Kompetences

    1. Spēja specificēt ar projektēšanu un projekta īstenošanu saistītās prasības, konfigurēt darba pamatuzdevumus un projekta īstenošanai nepieciešamos resursus.
    2. Spēja novērtēt telpu pirms projektēšanas, izprast interjera dizaina un arhitektoniskās vides mijiedarbību.
    3. Spēja izprast telpas veidošanas iespējas, izvērtējot nesošo būvkonstrukciju un inženierkomunikāciju izvietojumu, novērtēt telpas pārveides iespējas interjera projekta izstrādē.
    4. Spēja izprast interjera, arhitektūras un dizaina vērtību kritērijus kultūrvēsturiskā, politiskā, ekonomiskā, tehniskā, estētiskā, etniskā un sociālā kontekstā.
    5. Spēja izprast kultūrvēsturiskā mantojuma un vides saglabāšanas nozīmi.
    6. Spēja prognozēt konkrētā laikposma arhitektūras un dizaina nozaru estētisko vērtību stabilitāti, noteikt projektējamā objekta kontekstuālās, kultūrvēsturiskās, sociālās un ekonomiskās prioritātes, ievērot tās projekta koncepcijas izstrādē.
    7. Spēja formulēt darba virsuzdevumu, patstāvīgi un radoši izstrādāt projekta konceptuālo modeli, saskaņot to ar pasūtītāju, darba devēju, arhitektu un atbildīgajiem dienestiem, izvēlēties ieceres īstenošanai visatbilstošākos interjera projektēšanas paņēmienus.
    8. Spēja izprast un lietot stilistiski vienotu un (vai) eklektisku interjeru ansambļu veidošanas principus un paņēmienus.
    9. Spēja izstrādāt tektoniski un funkcionāli loģisku, ergonomikas, drošības un pieejamības prasībām atbilstošu objekta funkcionālo shēmu, telpu funkcionālo plānojumu.
    10. Spēja projektēt interjera elementus un detaļas (nenesošās konstrukcijas).
    11. Spēja izprast mūsdienu tehnoloģiju piedāvātās iespējas un izmantot tās telpas funkcijai atbilstoša, augstvērtīgi estētiska mākslīgā apgaismojuma risinājumā.
    12. Spēja izstrādāt apgaismojuma, elektropieslēgumu un komunikāciju izvietojuma plānus.
    13. Spēja sadarboties ar citu profesionālo nozaru speciālistiem (piemēram, arhitektiem, inženieriem, tehnologiem, restauratoriem, dizaineriem, māksliniekiem), saskaņot projekta sastāvdaļas, koordinēt projektēšanas darbus.
    14. Spēja izstrādāt objekta funkcijām un stilistikai atbilstošus telpu apdares un koloristiskā risinājuma projektus.
    15. Spēja orientēties tradicionālo un mūsdienu būvniecības un apdares materiālu klāstā, būvniecības un apdares darbu tehnoloģijās.
    16. Spēja pārzināt mēbeļu un gaismas ķermeņu stilistiku, orientēties dizaina un tam radniecīgo nozaru jaunumos, izvēlēties un komplektēt dizaina koncepcijai atbilstošas mēbeles un gaismas ķermeņus.
    17. Spēja projektēt interjera objektus.
    18. Spēja izprast dažādu sarežģītības pakāpju sērijveida un vienreizēju dizaina objektu atšķirības projektēšanā, projektu dokumentācijas izstrādē, ražotāja īpatnībām pieskaņota grafiskā materiāla izveidē.
    19. Spēja izvēlēties projekta dokumentācijas standartu, izprast attēlojuma loģikas un precizitātes nozīmi idejas prezentēšanā.
    20. Spēja sagatavot projekta saskaņošanai un īstenošanai nepieciešamos interjera un tā sastāvdaļu un detaļu rasējumus, maketus, specifikācijas, tāmes un dokumentus.
    21. Spēja vizualizēt interjera projektu, izmantojot tradicionālos paņēmienus, datortehnoloģijas un citas mūsdienu tehnoloģijas.
    22. Spēja saskaņot projekta dokumentāciju.
    23. Spēja izvēlēties prezentācijas stratēģiju, prezentēt projektu.
    24. Spēja plānot projekta izpildi un veikt autoruzraudzību, kontrolēt projekta īstenošanas atbilstību projekta koncepcijai, estētiskajām un tehniskajām kvalitātēm, drošības prasībām.
    25. Spēja uzraudzīt interjera elementu vai detaļu (piemēram, mēbeles, gaismas ķermeņi) izgatavošanas darbu kvalitāti un atbilstību projekta koncepcijai.
    26. Spēja sekot līdzi materiālu, mēbeļu, gaismas ķermeņu un iekārtu piegādes procesam un to uzstādīšanas darbu kvalitātei.
    27. Spēja rast visatbilstošāko risinājumu problēmām, kas radušās projekta īstenošanas gaitā.
    28. Spēja sazināties valsts valodā un divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Mākslas (21)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Dizains (214)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Mākslas nozares dizaina un radošo industriju sektors


Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 16.09.2021

Ievietots: 07.05.2016