Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes un lietošanas līmenī.
– Izmanto padziļinātas zināšanas ar atbilstošu teorētisku pamatojumu šaurās darbības jomās.
– Patstāvīgi interpretē pieejamo informāciju.
– Veic kompleksas (sarežģītas) darbības – pārsvarā prognozējamās situācijās.
– Ir vispārīgas zināšanas atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes un profesijai būtiskās prasmes atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu un sasniegt rezultātu ierobežotā laikā.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas.
– Pilnveidota latviešu valodas un svešvalodas(-u) prasme.
– Apzinās sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus.
– Profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības valstu darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Veic noteiktu uzdevumu ierobežotā laikā.
– Prot pieņemt lēmumu – pārsvarā pazīstamos apstākļos.
– Uzņemas atbildību par profesionālās darbības rezultāta kvalitāti un kvantitāti.
– Darbībā ir sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.

Aprūpētājs

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Tīrās un netīrās veļas plūsma.
    2. Zondes ievadīšanas tehnika.
    3. Personības attīstības psiholoģija.
    4. Vispārējās psiholoģijas pamati.
    5. Ādas uzbūve.
    6. Matu uzbūve un struktūra.
    7. Matu patoloģijas.
    8. Ķermeņa – muskuļu sistēma.
    9. Asinsrites sistēma.
    10. Audu un šūnu uzbūve.
    11. Klientu motivēšanas metodes.
    12. Cilvēka ķermeņa uzbūve un fizioloģija.
    13. Preses izdevumu abonēšanas veidi.
    14. Korespondences vai sūtījuma dokumentu noformēšana.
    15. Trauku mašīnas lietošanas instrukcijas, mazgāšanas režīmi.
    16. Dzeramā ūdens īpašības.
    17. Spēja veidot lietu un mantu sistēmu.
    18. Higiēnas noteikumi.
    19. Cilvēktiesības regulējošie normatīvie akti.
    20. Personas datu aizsardzības normatīvie akti.
    21. Sirds asinsvadu sistēmas uzbūve, funkcijas.
    22. Sirds asinsvadu sistēmas patoloģiskie stāvokļi.
    23. Patoloģiskie veselības stāvokļi, to izpausmes.
    24. Elpošanas sistēma, tās uzbūve un funkcijas.
    25. Asinscirkulācija.
    26. Heimliha paņēmiena pielietošana.
    27. Pirmā palīdzība dzīvībai bīstamās situācijās.
    28. Insulīna ievadīšanas veidi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Veļas uzglabāšanas noteikumi.
    2. Higiēnas prasības.
    3. Gastrointestinālās sistēmas uzbūve, rīšanas reflekss.
    4. Pārtikas produktu uzglabāšanas noteikumi.
    5. Ārstniecisko diētu formas.
    6. Veselības diētas.
    7. Slimības, kurām nepieciešams ievērot diētu.
    8. Mākslīgās barošanas veidi.
    9. Biežākās komplikācijas klientiem ar zondi.
    10. Miega higiēna.
    11. Atpūtas režīms.
    12. Pretizgulējumu profilakse.
    13. Izvadorgānu sistēmas, to funkcijas, patoloģijas.
    14. Slimības, kuras ietekmē urinācijas un defekācijas procesus.
    15. Urīndzenošo medikamentu ietekme uz urīnizvadsistēmu.
    16. Vēdera izejas veicinošo medikamentu lietošana.
    17. Mazkustīgs dzīves veids un tā ietekme uz izvadorgānu sistēmām.
    18. Pārtikas produktu ietekme uz izvadorgānu sistēmām.
    19. Klienta patoloģiskie stāvokļi un ar tiem saistītie izdalījumi.
    20. Profesionālā un vispārējā ētika.
    21. Saskarsmes psiholoģija.
    22. Mutes dobuma uzbūve un funkcijas.
    23. Mutes dobuma patoloģijas.
    24. Funkcionālo ratu veidi.
    25. Acu, ausu un deguna uzbūve, funkcijas.
    26. Ādas tipi.
    27. Ādas pataloģijas.
    28. Ausu, acu un deguna pataloģijas.
    29. Matu un galvas ādas biežākās slimības.
    30. Aprīkojums matu sakārtošanai.
    31. Klienta matu un galvas ādas biežākās slimības.
    32. Ādas uzbūve.
    33. Cilvēka ķermeņa uzbūve.
    34. Biežākās ādas slimības.
    35. Ādas fizioloģija un tās izmaiņas saistībā ar vecumu.
    36. Sirds asinsrites sistēma.
    37. Akūtas un hroniskas sirds asinsvadu sistēmas slimības.
    38. Nagu uzbūve.
    39. Vesela āda un nagi, izmaiņas tajās.
    40. Kāju mazgāšanas un nagu kopšanas tehnika.
    41. Pēdu un kājas īkšķu deformācija un infekcijas slimības.
    42. Sievietes uroģenitālā un reproduktīvā sistēma.
    43. Vīrieša uroģenitālā un reproduktīvā sistēma.
    44. Uroģenitālas un reproduktīvās sistēmas slimības.
    45. Inkontinenci izraisošās slimības.
    46. Ādas slimības.
    47. Audu un šūnu patoloģiskie stāvokļi.
    48. Kustību pozitīvā ietekme uz organismu.
    49. Kustību nozīme dažādās vecuma grupās.
    50. Ergonomikas principi, pozicionējot klientu.
    51. Drošas pārvietošanās noteikumi.
    52. Ar sociālo aprūpi saistītie normatīvie akti.
    53. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    54. Datoru drošības programmas.
    55. Cilvēka orgānu sistēmas un to slimības visās vecuma grupās.
    56. Cilvēka uzvedības traucējumi visās vecuma grupās.
    57. Cilvēka garīga rakstura traucējumi visās vecuma grupās.
    58. Ātrās lietošanas testi un to lietošana.
    59. Medikamentu dozēšanas pamati.
    60. Medikamentu lietošanas blaknes.
    61. Tehnisko palīglīdzekļu veidi.
    62. Skābekļa aparāta lietošanas nosacījumi.
    63. Miršanas stadijas (psiholoģiskie un fizioloģiskie aspekti).
    64. Klīniskās nāves pazīmes.
    65. Komunālo maksājumu u.c. maksājumu veikšanas veidi.
    66. Sociālās palīdzības iespējas.
    67. Preses veidi.
    68. Korespondences vai sūtījumu veidi.
    69. Veselīga uztura priekšnosacījumi.
    70. Mājdzīvnieku labturības principi.
    71. Infekciju slimību izcelšanās, izplatība un profilakse.
    72. Automātiskās veļas mašīnas un žāvētāja darbības principi.
    73. Virtuves inventāra un sadzīves tehnikas higiēnas prasības.
    74. Grīdas uzkopšanas līdzekļi, to izmantošanas principi.
    75. Ugunsdrošības normatīvie akti.
    76. Apavu kopšanas inventārs un materiāli.
    77. Mantu glabāšanas noteikumi.
    78. Istabas augu kopšanas un pārstādīšanas nosacījumi.
    79. Ledusskapja ekspluatācijas noteikumi.
    80. Elektrodrošība.
    81. Ledusskapja temperatūras režīms.
    82. Sajūtas, uztvere, atmiņa, domāšana, valoda.
    83. Zināšanas par sociālās aprūpes pakalpojumu.
    84. Verbālā un neverbālā komunikācija.
    85. Ikdienas aktivitātes dažādās vecuma grupās.
    86. Psihosomātiskā attīstība.
    87. Sajūtu, mākslas terapija, pielietošana.
    88. Sīkās motorikas attīstīšanas, saglabāšanas, uzturēšanas metodes.
    89. Savstarpējās attiecības.
    90. Dzīves kvalitātes rādītāji attiecīgajā vecumposmā.
    91. Funkcionālo traucējumu īpatnības.
    92. Funkcionālo traucējumu atšķirības dažādos vecuma posmos.
    93. Psihoemocionālie stāvokļi.
    94. Aprūpes psiholoģija.
    95. Drošas vides priekšnoteikumi.
    96. Darba drošības noteikumi.
    97. Klienta drošības pamatprincipi.
    98. Darba aizsardzības normatīvie akti.
    99. Klienta privātuma politika.
    100. Izolācijas kārtība dažādu infekcijas slimību gadījumos.
    101. Higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plāns.
    102. Sociālie un veselības aprūpes pakalpojumi.
    103. Pakalpojumu sniedzēju kompetences.
    104. Klientu pārvietošanas tehnisko palīglīdzekļu un inventāra veidi.
    105. Vides pieejamības nodrošināšanas iespēja.
    106. Specializētā transporta nodrošināšanas iespējas.
    107. Specifisko pakalpojumu nodrošināšanas iespējas.
    108. Starpinstitucionāla sadarbība, tās veidošanas pamatprincipi.
    109. Kompetenču sadalījums starp veselības un sociālās aprūpes speciālistiem.
    110. Institūciju funkciju pārzināšana.
    111. Speciālistu kompetenču pārzināšana.
    112. Veselības un vecuma īpatnības.
    113. Konfidencialitātes principi.
    114. Valsts vai pašvaldības aprūpes pakalpojumiem.
    115. Vecumposmu īpatnības.
    116. Aprūpes pakalpojumu veidi.
    117. Aprūpes procesa īpatnības dažādām mērķa grupām.
    118. Aprūpes process, veicamie darbi.
    119. Bērnu aprūpe mājās.
    120. Dzīvībai bīstamie stāvokļi.
    121. Svešķermenis elpošanas ceļos.
    122. Apdegumu veidi, pakāpes.
    123. Pārsēju uzlikšanas tehnika.
    124. Cukura diabēts, tā biežākās komplikācijas.
    125. Ekspresdiagnostika (paškontrole) cukura līmeņa asinīs noteikšanai.
    126. Ādas veselums un ādas bojājumu veidi.
    127. Traumu veidi, iedalījums.
    128. Asiņošanas apturēšanas tehnika.
    129. Brūču veidi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Aprūpes plāna informācijas apstrāde.
    2. Aprūpes līmeņi.
    3. Tehniskā aprīkojuma veidi un pielietošana.
    4. Aprīkojuma veidi un pielietošana.
    5. Iekšējie un ārējie normatīvie akti sociālās aprūpes jomā.
    6. Ģērbšanas tehnika.
    7. Infekciozās veļas dezinfekcija.
    8. Ergonomikas principi.
    9. Šķidruma uzņemšanas nepieciešamība, biežākās komplikācijas.
    10. Šķidruma uzņemšanas tehnika.
    11. Ēdiena gatavošana.
    12. Barošanas tehnika.
    13. Speciālo trauku veidi un to lietošana.
    14. Galda piederumu veidi un to lietošana.
    15. Speciālais barošanas inventārs.
    16. Mākslīgās barošanas maisījumi, lietošana.
    17. Ēdiena pagatavošana ievadīšanai caur zondi.
    18. Zondes kopšana.
    19. Klienta iekārtošana ērtā pozā pirms aizmigšanas.
    20. Dienas režīms, tā nodrošināšana.
    21. Tehnisko palīglīdzekļu veidi miega pilnvērtīgai nodrošināšanai.
    22. Klizmu veikšanas veidi un tehnika.
    23. Gāzu novades caurulītes pielietošana.
    24. Vēdera izejas veicināšanas veidi.
    25. Ārstniecisko augu ietekme uz izvadorgānu sistēmu.
    26. Tualetes inventārs, tā lietošana.
    27. Higiēnas preces, to lietošana.
    28. Tualetes inventāra dezinfekcijas līdzekļi, lietošana.
    29. Tualetes inventāra mazgāšanas līdzekļi, lietošana.
    30. Higiēnas prasības klientu aprūpē un apkārtējās vides uzturēšanā.
    31. Dezinfekcijas līdzekļu veidi un to lietošana.
    32. Drošības pasākumi klientu izdalījumu savākšanas laikā.
    33. Ārstnieciskie kosmētikas līdzekļu veidi un to lietošana.
    34. Klienta izdalījumu veidi un to utilizācijas iespējas.
    35. Infekciozās veļas dezinfekcija.
    36. Klientu izdalījumu savākšanas tehnika atbilstoši izdalījumu veidam.
    37. Baktericīdās lampas lietošana.
    38. Pozitīvas saskarsmes veidošana.
    39. Komforta un higiēnas prasību nodrošināšana klientam.
    40. Psihosociālā atbalsta sniegšana.
    41. Higiēnas prasības.
    42. Cilvēka ķermeņa ārējie parazīti un to iznīdēšana.
    43. Klienta individuālais aprūpes plāns.
    44. Starppersonu komunikācija.
    45. Drošības pasākumi veicot klienta mazgāšanu.
    46. Klienta mazgāšanas aprīkojuma lietošana.
    47. Zobu tīrīšanas līdzekļi, pielietošana.
    48. Zobu protēžu kopšanas līdzekļi, pielietošana.
    49. Mutes dobuma, zobu un zobu protēžu tīrīšanas/kopšanas tehnika.
    50. Higiēnas preču veidi mutes dobuma kopšanai.
    51. Mazgāšanas līdzekļi.
    52. Ādas kopšana.
    53. Kosmētisko līdzekļu veidi un lietošana.
    54. Sejas (acu, ausu un deguna) kopšanas tehnika.
    55. Medikamentu lietošanas veidi sejas un galvas kopšanā.
    56. Bārdas skūšanas tehnika.
    57. Higiēnas līdzekļu veidi un lietošana sejas apmatojuma kopšanai.
    58. Kosmētiskie līdzekļi sejas apmatojuma kopšanai.
    59. Parfimērijas līdzekļi sejas apmatojuma kopšanai.
    60. Matu sakārtošanas tehnika.
    61. Kosmētikas līdzekļi matu sakārtošanai.
    62. Matu mazgāšanas tehnika (atbilstoši matu mazgāšanas veidam).
    63. Kosmētikas līdzekļi matu mazgāšanai.
    64. Ārstnieciskie līdzekļi galvas ādai un matiem.
    65. Aprīkojums matu mazgāšanai.
    66. Drošības pasākumi matu mazgāšanas laikā.
    67. Matu mazgāšanas alternatīvo līdzekļu veidi.
    68. Izgulējumu cēloņi un profilakse.
    69. Mazgāšanas tehnika (atbilstoši mazgāšanas veidam).
    70. Kosmētikas līdzekļi klienta mazgāšanai.
    71. Ārstnieciskie līdzekļi ādas apstrādei.
    72. Ādas kopšanas kosmētiskie līdzekļi pēc mazgāšanas.
    73. Aprīkojums mazgāšanai.
    74. Drošības pasākumi mazgāšanas laikā.
    75. Vitālo rādītāju ietekmējošie faktori.
    76. Masāžas tehnikas pamatelementi.
    77. Masāžas indikācijas un kontrindikācijas.
    78. Roku mazgāšanas un nagu kopšanas tehnika.
    79. Kosmētikas līdzekļi roku nagu kopšanai.
    80. Ārstnieciskie līdzekļi roku nagu kopšanai.
    81. Aprīkojums roku mazgāšanai un roku nagu kopšanai.
    82. Drošības pasākumi roku nagu kopšanas laikā.
    83. Slimības, kuras ietekmē pēdu un kāju veselumu.
    84. Kosmētikas līdzekļi kāju nagu kopšanai.
    85. Ārstnieciskie līdzekļi kāju nagu kopšanai.
    86. Aprīkojums kāju mazgāšanai un nagu kopšanai.
    87. Drošības pasākumi kāju nagu kopšanas laikā.
    88. Aprīkojums klienta starpenes aprūpei.
    89. Drošības pasākumi starpenes aprūpes laikā.
    90. Higiēnas līdzekļi klienta starpenes aprūpei.
    91. Klienta starpenes aprūpes tehnika.
    92. Inkontinences izraisītās komplikācijas.
    93. Izgulējumi.
    94. Drošības pasākumi klienta ar inkontinenci aprūpes laikā.
    95. Tehniskie palīglīdzekļi klienta ar inkontinenci aprūpes laikā.
    96. Ādas kopšanas līdzekļi.
    97. Kosmētiskie līdzekļi klienta ar inkontinenci aprūpei.
    98. Klienta ar inkontinenci aprūpes tehnika.
    99. Izlietoto inkontinences materiālu savākšana.
    100. Izlietoto inkontinences materiālu utilizācija.
    101. Tīrās un netīrās veļas plūsma.
    102. Klienta ķermeņa veļas maiņas tehnika.
    103. Infekciozās veļas dezinfekcija.
    104. Infekciozās veļas savākšanas specifika.
    105. Drošības pasākumi klienta ķermeņa veļas maiņas laikā.
    106. Gultas veļās maiņas tehnika.
    107. Gultas veļas maiņas secība.
    108. Gultas klāšanas tehnika.
    109. Drošības pasākumi klienta gultasveļas maiņas un gultas klāšanas laikā.
    110. Klienta pozicionēšanas tehnika.
    111. Mazkustīgs dzīves veids, tā ietekme uz organismu.
    112. Izgulējumu profilakse.
    113. Tehnisko palīglīdzekļu veidi.
    114. Tehnisko palīglīdzekļu lietošanas noteikumi.
    115. Ergonomikas principi, pārvietojot klientu.
    116. Klientu pārvietošanas tehnisko palīglīdzekļu un inventāra veidi, to lietošana.
    117. Drošības pasākumi klienta pārvietošanas laikā.
    118. Drošas vides pamatprincipi telpā un ārpus tās.
    119. Datorprasmes.
    120. Dokumentu sagatavošana.
    121. Dokumentu veidi darbību fiksēšanai.
    122. Profesionālās lietojumprogrammas.
    123. Datu aizsardzības prasības aprūpes procesā.
    124. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    125. Informācijas tehnoloģiju lietošana.
    126. Medikamentu lietošanas veidi.
    127. Medikamentu uzņemšanas alternatīvie veidi.
    128. Tehnisko palīglīdzekļu lietošanas noteikumi.
    129. Mazgāšanas līdzekļu veidi
    130. Paliatīva klienta aprūpes principi.
    131. Mirstoša klienta aprūpes pamatprincipi.
    132. Skābekļa padeves veidi.
    133. Stomu, ilgkatetru veidi un kopšana.
    134. Klienta pēcnāves aprūpe.
    135. Datu aizsardzība.
    136. Vienošanās principi par maksājumu veikšanas veidu un datu nodošanu trešajai personai.
    137. Interneta lietošanas prasmes.
    138. Precīzas adreses iegūšana.
    139. Konfidencialitātes principi.
    140. Ergonomikas principi, pārvietojot smagumus.
    141. Produktu uzglabāšanas noteikumi.
    142. Telpu uzkopšanas secība.
    143. Telpu uzkopšanas, dezinfekcijas līdzekļu izmantošana un veidi.
    144. Telpu uzkopšanas līdzekļu dozēšana.
    145. Telpu kopšanas aprīkojuma un inventāra marķēšana.
    146. Telpu zonējumu veidi.
    147. Drošības zīmes.
    148. Higiēnas normu prasības.
    149. Infekciju kontrole.
    150. Atkritumu pārvietošanas pamatprincipi.
    151. Mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļi un to veidi.
    152. Veļas mazgāšanas instrukcijas vai kārtība.
    153. Veļas mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļu izvēle un dozēšana.
    154. Veļas žāvēšanas veidi.
    155. Gludināšanas principi.
    156. Virtuves uzkopšanas līdzekļi, to izmantošanas principi.
    157. Krāsns kurināšanas priekšnoteikumi.
    158. Telpu vēdināšana un to nozīme.
    159. Dzeramā ūdens uzglabāšanas prasības.
    160. Apavu kopšanas līdzekļi veidi.
    161. Sadzīves dezinsekcijas un deratizācijas līdzekļu lietošanas principi.
    162. Istabas augu kopšana.
    163. Produktu uzglabāšanas noteikumi.
    164. Produktu marķēšana.
    165. Sajūtu, uztveres, atmiņas, domāšanas, valodas treniņš.
    166. Iekšējās kārtības noteikumi.
    167. Darba organizācija.
    168. Iegūtās informācijas, par iespējamām aktivitātēm, apstrāde un nodošana klientam.
    169. Rīcība ārkārtas situācijās.
    170. Drošības pogas un elektroniskās uzraudzības pakalpojums.
    171. Atgadījumu ziņošanas kārtība.
    172. Sūdzību izskatīšanas kārtība.
    173. Infekciju kontrole drošai klientu aprūpei.
    174. Roku apstrādes pamatprincipi.
    175. Aprūpes inventāra, aprīkojuma un iekārtu uzglabāšana.
    176. Rīcība neparedzētā vai ārkārtas situācijā.
    177. Veselības un vecuma īpatnības.
    178. Rīcība ārkārtas un sadzīves problēmu novēršanas gadījumos.
    179. Informācijas apmaiņas iespējas.
    180. Profesionālā terminoloģija.
    181. Darba organizēšanas soļi.
    182. Profesionālā ētika.
    183. Rīcība un miera saglabāšana ārkārtas situācijās.
    184. Informācijas apmaiņas iespējas.
    185. Pozicionēšanas tehnika un pozicionēšanas inventārs.
    186. Tehniskie palīglīdzekļi un to veidi.
    187. Informācijas sniegšana vecākiem un aizbildņiem bērnu aprūpes gadījumos.
    188. Vitālo rādītāju noteikšanas paņēmieni.
    189. Elpošanas frekvences normas robežas dažādās vecuma grupās.
    190. Pulsa normas robežas dažādās vecuma grupās.
    191. Asinsspiediena normas robežas dažādās vecuma grupās.
    192. Ķermeņa temperatūras noteikšanas metodes.
    193. Iegūto rezultātu dokumentēšana.
    194. Palīdzība akūtu veselības stāvokļu gadījumos.
    195. ABC atdzīvināšanas algoritms.
    196. Diētas un to ierobežojumi cukura diabēta gadījumā.
    197. Palīdzība hipoglikēmijas vai hiperglikēmijas gadījumā.
    198. Aukstuma iedarbība uz organismu.
    199. Karstuma iedarbība uz organismu.
    200. Siltie un aukstie apliekamie.
    201. Pārsēju uzlikšanas tehnika.
    202. Imobilizācijas veikšanas tehnika.
    203. “Svešķermeņa brūcē” fiksēšanas tehnika.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Indivīda tiesības, pienākumi un atbildība.
    2. Pilsoniskās sabiedrības būtība.
    3. Efektīvas komunikācijas priekšnosacījumi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Vārdu krājums.
    2. Gramatikas un valodas funkcijas.
    3. Verbālās mijiedarbības veidi. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
    4. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    5. Aprūpētāja darba vides riski.
    6. Veselību ietekmējošie faktori.
    7. Elektrodrošības normatīvie akti.
    8. Vides aizsardzības normatīvie akti.
    9. Civilās aizsardzības noteikumi.
    10. Ugunsdzēsības līdzekļu veidi.
    11. Darba likums.
    12. Darba tiesisko attiecību normatīvie akti.
    13. Valodas kultūra.
    14. Starpkultūru saskarsme.
    15. Komunikācijas šķēršļi.
    16. Alternatīvā komunikācija (piktogrammas, attēli, zīmes u.c.).
    17. Alternatīvās komunikācijas tehniskie palīglīdzekļi.
    18. Stress, tā veidi.
    19. Izdegšanas sindroms un tā mazināšanas iespējas.
    20. Konflikti, to cēloņi un risinājumi.
    21. Profesionālās karjeras izaugsmes plānošana.
    Lietošanas līmenī:
    1. Valsts valoda.
    2. Aprūpētāja darba drošība, to ietekmējošie faktori.
    3. Darba drošības noteikumi.
    4. Darba vides riska faktori darbā ar toksiskām un ķīmiskām vielām.
    5. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    6. Drošas darba vides nosacījumi.
    7. Rīcība ārkārtas un nestandarta situācijās.
    8. Personīgās higiēnas prasības.
    9. Individuālo aizsardzības līdzekļu lietošana.
    10. Darba kārtības noteikumi un iekšējie normatīvie akti.
    11. Darbinieka tiesības, pienākumi un atbildība.
    12. Darba līguma un koplīguma sastāvs.
    13. Darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības.
    14. Amata instrukcija.
    15. Amata apraksts.
    16. Profesionālā terminoloģija.
    17. Laika plānošana.
    18. Efektīva saskarsme un sadarbība.
    19. Lietišķā komunikācija.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Iepazīties ar klienta individuālo aprūpes plānu.
    2. Noskaidrot aprūpes darbības izpildes nosacījumus.
    3. Iepazīstināt klientu ar veicamajām aprūpes darbībām.
    4. Izvēlēties aprūpes veikšanai atbilstošu aprīkojumu.
    5. Pārbaudīt aprūpes veikšanai nepieciešamo tehnisko aprīkojumu un iekārtu tehnisko stāvokli.
    6. Pārbaudīt aprūpes līdzekļu pietiekamību, to derīguma termiņu.
    7. Sagatavot darba aizpildei nepieciešamos aprūpes līdzekļus.
    8. Racionāli izmantot tehnisko aprīkojumu un aprūpes līdzekļus.
    9. Saudzīgi izturēties pret darba rīkiem un tehnisko aprīkojumu.
    10. Identificēt klientu.
    11. Iepazīstināt klientu ar veicamo darbību.
    12. Novērtēt klienta spēju noģērbties, apģērbties.
    13. Kopā ar klientu izvēlēties nepieciešamo apģērbu.
    14. Noģērbt/apģērbt klientu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām.
    15. Savākt klienta netīro veļu.
    16. Novērtēt klienta spēju uzņemt nepieciešamo šķidruma daudzumu.
    17. Sagatavot (izmazgāt) šķidruma tvertni (krūzi, pudeli).
    18. Sagatavot klientam uzņemamo šķidrumu.
    19. Nodrošināt šķidruma uzņemšanu klientam.
    20. Dokumentēt uzņemtā šķidruma daudzumu.
    21. Novērtēt klienta spēju gatavot ēdienu.
    22. Noskaidrot klientam nozīmēto ārstniecisko diētu un klienta vēlmes.
    23. Sagatavot nepieciešamos produktus.
    24. Sagatavot nepieciešamo telpu, inventāru, aprīkojumu ēdiena gatavošanai.
    25. Sakārtot darba telpu, traukus, inventāru pēc ēdiena gatavošanas vai sildīšanas.
    26. Novērtēt klienta spēju patstāvīgi uzņemt ēdienu.
    27. Veicināt klienta līdzdalību ēdiena uzņemšanā.
    28. Sagatavot nepieciešamo ēdienu vai produktus.
    29. Sagatavot nepieciešamo telpu, inventāru, aprīkojumu klienta barošanai.
    30. Sakārtot darba telpu, traukus, inventāru pēc klienta barošanas.
    31. Sagatavot nepieciešamo inventāru un ēdienu.
    32. Pārbaudīt ievadāmā produkta temperatūru un konsistenci pirms barošanas.
    33. Sagatavot zondi ēdiena ievadīšanai.
    34. Kopt zondi pēc ēdiena ievadīšanas.
    35. Utilizēt izmantoto zondes barošanas materiālu.
    36. Veikt pasākumus miega pilnvērtīgai nodrošināšanai visu vecuma grupu klientiem.
    37. Veikt aprūpes darbības dienas režīma ievērošanai.
    38. Veikt pasākumus klienta atpūtas nodrošināšanai.
    39. Vēdināt telpu atbilstoši higiēnas prasībām (t.sk. pirms gulētiešanas).
    40. Novērtēt klienta vajadzību pēc urinācijas un defekācijas.
    41. Izvēlēties piemērotāko tualetes apmeklēšanas veidu atbilstoši klienta pārvietošanās spējām.
    42. Izvēlēties atbilstošo tehnisko palīglīdzekli un/vai inventāru.
    43. Sagatavot darba vietu higiēnas procesa nodrošināšanai.
    44. Palīdzēt vai veikt higiēnas procedūras klientam pēc izvadprocesa.
    45. Savākt klienta izdalījumus pēc izvadprocesa.
    46. Mazgāt/dezinficēt tualetes inventāru pēc atbrīvošanās no satura.
    47. Veikt pasākumus defekācijas procesa atvieglošanai un meteorisma novēršanai, atbilstoši ārstniecības personu norādījumiem.
    48. Veikt klienta novērošanu un viņa izdalījumu novērtēšanu.
    49. Izvēlēties nepieciešamo inventāru un aprīkojumu izdalījumu savākšanai.
    50. Izvēlēties nepieciešamos mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus.
    51. Izvēlēties higiēnas līdzekļus.
    52. Nodrošināt klienta ķermeņa higiēnu pēc izdalījumu savākšanas.
    53. Utilizēt klienta izdalījumus, izlietotos higiēnas un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    54. Nodrošināt pozitīvu saskarsmi ar klientu aprūpes procesa laikā.
    55. Uzturēt drošu un sakārtotu vidi klienta labjūtas nodrošināšanai.
    56. Veikt darbības klienta psihoemocionālā un psihosociālā atbalsta sniegšanai un neatkarības saglabāšanai.
    57. Sniegt klientam atbalstu esošā veselības stāvokļa uzturēšanai un dzīves kvalitātes nodrošināšanai.
    58. Izvēlēties optimālo klienta mazgāšanas veidu.
    59. Sagatavot nepieciešamo telpu, aprīkojumu u.c. klienta mazgāšanas veikšanai.
    60. Novērtēt klienta veselības stāvokli un sadarbības iespējas.
    61. Sagatavot klientu mazgāšanai, pielietojot nepieciešamos tehniskos palīglīdzekļus.
    62. Sagatavot nepieciešamo telpu, aprīkojumu u.c. higiēnas procedūras veikšanai.
    63. Izvēlēties nepieciešamos mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus higiēnas procedūras nodrošināšanai.
    64. Novērtēt klienta līdzdarbības iespējas higiēnas procedūras veikšanā.
    65. Sagatavot klientu higiēnas procedūras veikšanai, pielietojot nepieciešamo inventāru.
    66. Novērtēt klienta spēju veikt mutes dobuma kopšanu.
    67. Sagatavot aprīkojumu klienta mutes dobuma kopšanai un zobu tīrīšanai.
    68. Sagatavot aprīkojumu klienta zobu protēžu kopšanai.
    69. Novērtēt klienta spēju veikt sejas un galvas kopšanu.
    70. Sagatavot aprīkojumu klienta sejas un galvas kopšanai.
    71. Tīrīt acis un ausis.
    72. Kopt deguna dobumu.
    73. Mazgāt seju.
    74. Uzklāt kosmētiskos līdzekļus.
    75. Palīdzēt lietot nozīmētos medikamentus sejas ārstēšanai.
    76. Novērtēt klienta spēju veikt sejas apmatojuma kopšanu.
    77. Informēt klientu par sejas apmatojuma kopšanu.
    78. Sagatavot aprīkojumu klienta sejas apmatojuma kopšanai.
    79. Veikt sejas apmatojuma kopšanu (skūt, griezt, depilēt, ķemmēt, krāsot u.c.).
    80. Lietot kosmētiskos līdzekļus sejas apmatojuma kopšanai.
    81. Novērtēt klienta spēju veikt matu sakārtošanu.
    82. Sagatavot aprīkojumu klienta matu sakārtošanai.
    83. Novērtēt klienta matus un galvas ādas stāvokli.
    84. Veikt matu sakārtošanu.
    85. Lietot matu kopšanas līdzekļus.
    86. Novērtēt klienta spēju veikt matu mazgāšanu.
    87. Novērtēt klienta galvas ādas un matu stāvokli.
    88. Sagatavot aprīkojumu klienta matu mazgāšanai.
    89. Mazgāt matus (dušā, vannā, gultā).
    90. Lietot aprīkojumu atbilstoši matu mazgāšanas veidam.
    91. Lietot alternatīvus līdzekļus matu mazgāšanai (cepure, piepūšamā vanniņa u.c.).
    92. Lietot kosmētiskos līdzekļus matu mazgāšanai.
    93. Apstrādāt klienta galvas ādu un matus pedikulozes gadījumā.
    94. Lietot ārstnieciskos līdzekļus galvas ādas un matu apstrādei.
    95. Sakārtot darba vietu pēc klienta matu mazgāšanas.
    96. Žāvēt matus pēc mazgāšanas.
    97. Novērtēt klienta sadarbošanās spējas mazgāšanas procesā.
    98. Nodrošināt klientam intimitāti mazgāšanas laikā.
    99. Novērtēt klienta ādas stāvokļa izmaiņas.
    100. Izvēlēties optimālo mazgāšanas veidu (dušā, vannā, gultā).
    101. Lietot tehniskos palīglīdzekļus klienta mazgāšanai.
    102. Lietot aprīkojumu atbilstoši klienta mazgāšanas veidam.
    103. Lietot alternatīvus līdzekļus klienta ķermeņa mazgāšanai.
    104. Lietot kosmētiskos līdzekļus klienta ķermeņa mazgāšanai.
    105. Apstrādāt klienta ādu kašķa gadījumā.
    106. Lietot ārstnieciskos līdzekļus ādas apstrādei.
    107. Lietot ādas kosmētiskos līdzekļus.
    108. Sakārtot darba vietu pēc klienta mazgāšanas.
    109. Nodrošināt klientam intimitāti muguras noberšanas laikā.
    110. Novērtēt klienta vitālos rādītājus pirms muguras noberšanas.
    111. Veikt relaksējošas, masējošas kustības muguras noberšanai.
    112. Uzvilkt klientam tīru ķermeņa veļu pēc muguras noberšanas.
    113. Novērtēt klienta roku un roku nagu kopšanas nepieciešamību.
    114. Novērtēt klienta sadarbošanās spējas roku un roku nagu kopšanas procesā.
    115. Novērtēt klienta roku ādu.
    116. Novērtēt klienta roku un roku nagu stāvokļa izmaiņas.
    117. Lietot aprīkojumu roku ādas un roku nagu kopšanai.
    118. Nogriezt roku nagus.
    119. Lietot kosmētiskos un ārstnieciskos līdzekļus roku un roku nagu kopšanai.
    120. Sakārtot darba vietu pēc roku un roku nagu kopšanas.
    121. Novērtēt klienta spēju kopt pēdas un kāju nagus.
    122. Novērtēt klienta sadarbošanās spējas kāju un kāju nagu kopšanas procesā.
    123. Novērtēt klienta kāju ādas un kāju nagu stāvokļa izmaiņas.
    124. Sadarboties ar podologu, pēc nepieciešamības.
    125. Lietot aprīkojumu kāju un kāju nagu kopšanai.
    126. Nogriezt kāju nagus.
    127. Lietot kosmētiskos un ārstnieciskos līdzekļus kāju un kāju nagu kopšanai.
    128. Sakārtot darba vietu pēc kāju un kāju nagu kopšanas.
    129. Novērtēt klienta sadarbošanās spējas starpenes aprūpes procesā.
    130. Nodrošināt klientam intimitāti starpenes aprūpes laikā.
    131. Novērtēt klienta ādas stāvokli ap dzimumorgāniem.
    132. Lietot tehniskos palīglīdzekļus klienta starpenes aprūpes laikā.
    133. Lietot aprīkojumu klienta starpenes aprūpei.
    134. Lietot alternatīvus līdzekļus klienta starpenes aprūpei.
    135. Lietot starpenes aprūpei paredzētos mazgāšanas līdzekļus.
    136. Lietot ādas kosmētikas un mīkstinošos līdzekļus.
    137. Lietot aprīkojuma mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus.
    138. Novērtēt klienta ar inkontinenci sadarbošanās spējas aprūpes procesā.
    139. Nodrošināt klientam intimitāti.
    140. Novērtēt klienta ādas stāvokļa izmaiņas un komplikācijas (iekaisums, apsārtums u.c.).
    141. Lietot aprīkojumu klienta ar inkontinenci aprūpei.
    142. Lietot tehniskos palīglīdzekļus klienta ar inkontinenci aprūpē.
    143. Apmazgāt klientu ar inkontinenci.
    144. Lietot inkontinences higiēnas līdzekļus.
    145. Savākt izlietotos inkontinences higiēnas līdzekļus.
    146. Utilizēt izlietotos inkontinences higiēnas līdzekļus.
    147. Novērtēt klientu pēc inkontinences līdzekļu nomaiņas.
    148. Veikt pasākumus klienta ādas profilaksei un komplikāciju novēršanai.
    149. Novērtēt klienta sadarbības iespējas veikt ķermeņa veļas maiņu.
    150. Nodrošināt klientam intimitāti ķermeņa veļas maiņas laikā.
    151. Veikt klienta pakāpenisku ķermeņa veļas maiņu.
    152. Savākt netīro klienta ķermeņa veļu speciālā netīrās veļas tvertnē vai veļas grozā.
    153. Veikt pasākumus infekciozās veļas savākšanā un apstrādē.
    154. Sagatavot klienta tīro gultas veļu.
    155. Novērtēt klienta sadarbības spējas veikt gultas klāšanu un gultas veļas maiņu.
    156. Izmantot tehniskos palīglīdzekļus un inventāru gultas veļas maiņas, “aizņemtas gultas” un “neaizņemtas gultas” klāšanas laikā.
    157. Klāt klienta gultu ar tehnisko palīglīdzekļu un inventāra palīdzību.
    158. Savākt netīro klienta gultas veļu speciālā netīrās veļas tvertnē vai veļas grozā.
    159. Novērtēt klienta spējas veikt aktivitātes un ķermeņa pozicionēšanu.
    160. Sagatavot aprīkojumu klienta pozicionēšanai atbilstoši aprūpes plānam.
    161. Lietot dezinfekcijas līdzekļus pozicionēšanas aprīkojuma dezinfekcijai.
    162. Lietot tehniskos palīglīdzekļus klienta pozicionēšanai.
    163. Saglabāt ādas veselumu pozicionēšanas laikā.
    164. Iekārtot klientu viņam ērtā stāvoklī pozicionēšanas laikā.
    165. Veikt pasākumus izgulējuma profilaksei.
    166. Novērtēt klienta spējas iekļūt gultā, izkļūt no gultas, apsēsties, apgulties.
    167. Dot klientam konkrētas norādes par pārvietošanu un klienta līdzdarbību.
    168. Pārvietot klientu.
    169. Novērtēt klienta spējas izmantot tehniskos palīglīdzekļus aprūpes nodrošināšanas laikā.
    170. Informēt klientu par tehnisko palīglīdzekļu lietošanas noteikumiem.
    171. Iesaistīt un iedrošināt klientu tehnisko palīglīdzekļu lietošanā.
    172. Novērtēt klienta spējas pārvietoties telpā un ārpus tās, izmantojot atbilstošu mobilitātes palīglīdzekli.
    173. Informēt klientu par mobilitātes palīglīdzekļu veidiem un lietošanas noteikumiem.
    174. Izvēlēties klienta spējām atbilstošo mobilitātes palīglīdzekli konkrētajā situācijā.
    175. Izvēlēties un lietot klientam laika apstākļiem atbilstošu apģērbu un apavus.
    176. Nodrošināt klientam drošu vidi.
    177. Veikt drošības pasākumus klienta pārvietošanas laikā.
    178. Ievērot ergonomikas pamatprincipus klienta pārvietošanas laikā.
    179. Veikt mobilitātes palīglīdzekļu mazgāšanu un dezinfekciju atbilstoši lietošanas instrukcijai.
    180. Novērtēt klienta spējas pārvietoties telpā un ārpus tās, atbilstoši drošības pasākumiem.
    181. Apzināt vides pieejamību – pirms pasākuma vai izvēlētā mērķa apmeklējuma.
    182. Izvēlēties klienta spējām un vides pieejamībai atbilstošo tehnisko palīglīdzekli.
    183. Noskaidrot klienta intereses un piemeklēt aktivitātes atbilstoši klienta interesēm.
    184. Motivēt klientu saglabāt hobijus un apmeklēt dažādus pasākumus.
    185. Pavadīt klientu uz dažādiem pasākumiem vai klientam svarīgām vietām.
    186. Atbalstīt klientu neierastā vidē.
    187. Izvēlēties atbilstošo dokumenta veidu darbības fiksēšanai.
    188. Veikt precīzus un savlaicīgus ierakstus par novērojumiem un veiktajām darbībām atbilstoši kompetencei.
    189. Lietot informācijas tehnoloģijas darbību fiksēšanai.
    190. Ievērot informācijas tehnoloģiju drošības prasības.
    191. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    192. Ievērot datu aizsardzības prasības.
    193. Nodrošināt informācijas apriti.
    194. Identificēt izmaiņas klientu funkcionālajā stāvoklī.
    195. Identificēt klienta patoloģiskos stāvokļus.
    196. Fiksēt novērojumus par klienta veselības stāvokli.
    197. Informēt par klienta veselības stāvokļa izmaiņām tiešo vadītāju vai ārstniecības personu.
    198. Motivēt klientu medikamentu uzņemšanai, saskaņā ar ārstniecības personas norādījumiem.
    199. Ievērot medikamentu uzņemšanas devu un laika grafiku.
    200. Informēt klientu par medikamentu uzņemšanas veidu.
    201. Sekot līdzi medikamentu derīguma termiņam un atlikušajam daudzumam.
    202. Iepazīties ar medikamentu lietošanas instrukciju.
    203. Novērtēt mobilitātes tehniskā palīglīdzekļa funkcionalitāti.
    204. Sagatavot tehnisko palīglīdzekli kopšanas procedūrai.
    205. Novietot tehniskos palīglīdzekļus klientam vai darbiniekam ērtā un pieejamā vietā.
    206. Veikt mobilitātes tehniskā palīglīdzekļa apkopi atbilstoši lietošanas instrukcijai.
    207. Informēt klientu un tiešo vadītāju par nepieciešamību veikt tehniskā palīglīdzekļa apkopi un remontu.
    208. Nodrošināt klientam skābekļa padevi atbilstoši veselības aprūpes speciālista norādījumiem.
    209. Palīdzēt stomas un ilgkatetra kopšanā.
    210. Mitrināt gļotādas (acis, mute, deguna dobums).
    211. Nodrošināt klientam atsāpināšanu atbilstoši veselības aprūpes speciālista norādījumiem.
    212. Veikt mirstoša klienta aprūpi.
    213. Veikt klienta pēcnāves higiēnisku ķermeņa aprūpi.
    214. Veikt darbības pirms miruša klienta nogādāšanas uz morgu savas kompetences ietvaros.
    215. Novērtēt klienta spējas veikt nepieciešamos komunālos u.c. maksājumus.
    216. Vienoties ar klientu par nepieciešamajiem maksājumiem.
    217. Noskaidrot maksājumu veidu un maksāšanas iespējas.
    218. Veikt komunālos maksājumus pēc vienošanās ar klientu par maksājuma veikšanas veidu (e-vide, banka, pasts u.c.).
    219. Informēt klientu par veiktajiem maksājumiem.
    220. Aizpildīt finanšu līdzekļu atskaites formu.
    221. Sistematizēt maksājumu dokumentus.
    222. Sadarboties ar pašvaldības sociālo dienestu.
    223. Novērtēt klienta spējas veikt preses izdevumu abonēšanu.
    224. Veikt pārrunas ar klientu par interesējošiem preses izdevumiem.
    225. Veikt preses izdevumu abonēšanu pēc vienošanās ar klientu par maksājuma veikšanas veidu (pastā, e-vidē u.c.).
    226. Sniegt klientam atgriezenisko saiti par preses izdevumu abonēšanu.
    227. Novērtēt klienta spējas sagatavot korespondenci vai sūtījumu.
    228. Vienoties ar klientu par nepieciešamās korespondences vai sūtījuma sagatavošanu.
    229. Sagatavot klientam nepieciešamo korespondenci vai sūtījumu.
    230. Nosūtīt sagatavoto korespondenci vai sūtījumu.
    231. Novērtēt klienta spējas veikt nepieciešamos pirkumus.
    232. Izvērtēt klienta vēlmes atbilstoši veselības stāvoklim.
    233. Veikt nepieciešamo produktu cenu salīdzināšanu.
    234. Veikt pirkumu piegādi.
    235. Informēt klientu par veiktajiem pirkumiem un to realizācijas termiņiem.
    236. Veikt pirkumu marķēšanu.
    237. Izvietot pirkumus atbilstoši uzglabāšanas noteikumiem.
    238. Aizpildīt finanšu līdzekļu izlietojuma formas atbilstoši apliecinošajiem dokumentiem (čeki, kvītis).
    239. Apzināt klienta mājdzīvniekus un to vajadzības.
    240. Sagatavot nepieciešamu inventāru mājdzīvnieku kopšanai.
    241. Veikt mājdzīvnieku aprūpi.
    242. Informēt mājdzīvnieku labturības iestādi par mājdzīvnieka aprūpes nepieciešamību.
    243. Nepieciešamības gadījumā nodot mājdzīvnieku labturības iestādē.
    244. Veikt ikdienas dezinfekcijas pasākumus sanitārajā mezglā un palīgtelpās.
    245. Veikt telpu ģenerāltīrīšanu.
    246. Veikt uzkopšanu negaidīta piesārņojuma gadījumā.
    247. Lietot sanitāro telpu un palīgtelpu uzkopšanas līdzekļus.
    248. Ievērot tīrības zonas atbilstoši higiēnas un pretepidēmiskajam režīmam.
    249. Lietot aprīkojumu telpu uzkopšanai atbilstoši tīrīšanas zonai.
    250. Vēdināt telpas.
    251. Ievērot darba drošības pasākumus, telpu uzkopšanas laikā.
    252. Kopt virsmas atbilstoši specifikai.
    253. Izmantot dažādus atkritumu savākšanai un utilizācijai paredzētos līdzekļus.
    254. Veikt atkritumu šķirošanu, atbilstoši to nodošanas iespējām.
    255. Ievērot bīstamo atkritumu savākšanas un uzglabāšanas prasības.
    256. Nodot bīstamos atkritumus.
    257. Nodrošināt laicīgu atkritumu, bioloģisko materiālu u.c. utilizāciju.
    258. Mazgāt/dezinficēt atkritumu tvertnes pēc nepieciešamības.
    259. Sašķirot mazgājamo atbilstoši krāsai, veļas veidam un mazgāšanas režīmam.
    260. Izvēlēties mazgāšanai nepieciešamo veļu un uzstādīt optimālo veļas mazgāšanas režīmu.
    261. Žāvēt/locīt/gludināt veļu.
    262. Pārbaudīt veļas marķējumu.
    263. Sašķirot veļu atbilstoši marķējumam.
    264. Pēc nepieciešamības marķēt klienta veļu.
    265. Informēt mazgāšanas pakalpojuma sniedzēju par klienta vēlmēm (veļas pulveris, aromāts).
    266. Pēc tīras veļas saņemšanas veikt tās inventarizāciju, saskaņā ar kvīti.
    267. Organizēt veļas mazgāšanu pie pakalpojuma sniedzēja (aiznešana,atnešana).
    268. Izvērtēt virtuves trauku un inventāra mazgāšanas iespējas.
    269. Sakārtot traukus atbilstoši klienta ierastajai kārtībai (plauktos, skapjos).
    270. Iepazīties ar virtuves tehnikas lietošanas noteikumiem un režīmu.
    271. Uzkopt virtuves darba virsmas un grīdu.
    272. Pārbaudīt virtuves tehnikas darba kārtību.
    273. Pārliecināties, vai krāsns priekšā ir ugunsdroša virsma.
    274. Iztīrīt krāsni un atvērt šīberi pirms kurināšanas.
    275. Veikt kurināma sagatavošanu krāsns kurināšanai.
    276. Uzraudzīt krāsni kurināšanas laikā, ievērojot ugunsdrošības noteikumus.
    277. Sakopt darba vietu pēc krāsns kurināšanas.
    278. Pārliecināties par degšanas procesa beigām.
    279. Veikt pasākumus siltuma nodrošināšanai un saglabāšanai.
    280. Mazgāt un dezinficēt traukus ūdens piegādei.
    281. Veikt ūdens piegādi.
    282. Veikt izlietotā ūdens savākšanu un iznešanu.
    283. Uzglabāt dzeramo ūdeni atbilstoši higiēnas prasībām.
    284. Novērtēt klientu apavu stāvokli.
    285. Noskaidrot klientu vēlmes un vajadzības par apavu kopšanu.
    286. Izvēlēties atbilstošo inventāru un kopšanas līdzekļus apavu kopšanai.
    287. Organizēt apavu labošanu nepieciešamības gadījumā.
    288. Vienoties ar klientu par mantu glabāšanas kārtību.
    289. Veikt klienta mantu sakārtošanu.
    290. Izvērtēt klienta mantu nepieciešamību un nolietojumu.
    291. Iesaistīt klientu mantu kārtošanas procesā.
    292. Nepieciešamības gadījumā veikt mantu vai veļas apstrādi insektu profilaksei.
    293. Vienoties ar klientu par lieko mantu utilizāciju.
    294. Veikt istabas augu novērtējumu.
    295. Pārrunāt ar klientu istabas augu kopšanu.
    296. Apstrādāt istabas augus (novākt sausās lapas, izgriezt zarus).
    297. Gatavot istabas augu mēslojumu.
    298. Laistīt/pārstādīt istabas augus.
    299. Utilizēt izlietotos darba līdzekļus un atkritumus.
    300. Novērtēt ledusskapja funkcionēšanu.
    301. Atslēgt ledusskapi no elektroenerģijas padeves avota.
    302. Pārbaudīt produktu derīguma termiņus.
    303. Marķēt produktus.
    304. Izvēlēties piemērotus mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus.
    305. Tīrīt/mazgāt ledusskapi.
    306. Utilizēt bojātus produktus un produktus ar notecējušiem lietošanas termiņiem.
    307. Rosināt klienta interesi par dzīves kvalitātes uzturēšanu.
    308. Mudināt klientu līdzdarboties visos aprūpes procesa posmos.
    309. Ieinteresēt klientu uzsākt kādas aktivitātes atmiņas saglabāšanai.
    310. Iztaujāt klientu par viņa novērojumiem, sajūtām u.c.
    311. Lasīt preses izdevumu kopā ar klientu.
    312. Pārrunāt ar klientu par izlasīto un aktuālāko informāciju.
    313. Veikt jēgpilnas sarunas par klientam svarīgiem jautājumiem.
    314. Nodrošināt ienākošās korespondences precīzu izklāstu klientam.
    315. Noskaidrot klienta izpratni par iespēju izteikt ierosinājumus par nodrošināto pakalpojumu.
    316. Noskaidrot klienta priekšlikumus par pakalpojuma uzlabošanas iespējam.
    317. Noskaidrot klienta viedokli par ēdiena daudzumu un kvalitāti.
    318. Noskaidrot klienta viedokli par dzīvojamo telpu sakoptību.
    319. Izprast klienta vēlmes sadarbības procesa ar aprūpētāju uzlabošanai.
    320. Noskaidrot klienta viedokli par gultas veļas un dvieļu stāvokli.
    321. Veicināt klientu ievērot dienas režīmu.
    322. Izvērtēt klienta vēlmes dalībai aktivitātes.
    323. Noskaidrot klienta intereses atbilstoši funkcionālam stāvoklim.
    324. Motivēt klientu iesaistīties ikdienas aktivitātēs.
    325. Nodrošināt aktivitātes klienta sīkās motorikas darbības veicināšanai.
    326. Noskaidrot informāciju par dažādām vecuma grupām atbilstošu pakalpojumu pieejamību.
    327. Apzināt klienta piederīgo resursus dalībai aprūpes procesā.
    328. Respektēt klienta vēlmi kontaktu veidošanai ar viņam tuviem cilvēkiem.
    329. Uzlabot klienta sazināšanās prasmes ar viņam tuviem cilvēkiem.
    330. Sniegt iespēju klientam iesaistīties lēmuma pieņemšanā par aprūpes procesa elementiem.
    331. Atbalstīt klienta pašnoteikšanos un izvēli pasākumu vai aktivitāšu apmeklēšanai.
    332. Rīkoties saskaņā ar klienta vēlmēm.
    333. Nodrošināt fizisko un garīgo labjūtu.
    334. Novērst klienta nošķiršanās un izolēšanās riskus.
    335. Izvērtēt klienta apkārtējās vides apdraudošos faktorus.
    336. Pārrunāt ar klientu drošas vides priekšnosacījumus.
    337. Informēt par nepieciešamību atbrīvot evakuācijas ceļus no liekām mantām, mēbelēm.
    338. Pārbaudīt elektrības vadus un kontaktus.
    339. Novērst klienta vides bīstamos faktorus.
    340. Organizēt bīstamo faktoru novēršanu ar profesionāļu atbalstu.
    341. Informēt klientu par drošības pogas un elektroniskās uzraudzības pakalpojuma iespējām un lietošanu.
    342. Organizēt drošības pogas un elektroniskās uzraudzības pakalpojuma saņemšanu.
    343. Sagatavot klienta dzīvokļa rezerves atslēgu komplektu.
    344. Sadarboties ar drošības pogas un elektroniskās uzraudzības pakalpojuma sniedzējiem.
    345. Regulāri sekot līdzi drošības pogas un elektroniskās uzraudzības darbībai.
    346. Respektēt klienta tiesības.
    347. Informēt klientu par visām veicamajām aprūpes darbībām.
    348. Ievērot konfidencialitāti aprūpes procesa laikā.
    349. Ievērot klienta privātumu aprūpes procesā.
    350. Ievērot cilvēktiesības.
    351. Ievērot normatīvo aktu prasības aprūpes procesa laikā.
    352. Ievērot savas profesionālās kompetences robežas.
    353. Veikt infekciju kontroles un profilakses pasākumus drošai klienta aprūpei savas kompetences ietvaros.
    354. Ievērot tīrības zonas atbilstoši higiēniskā un pretepidēmiskā režīma plānam.
    355. Kopt/dezinficēt transportēšanas līdzekļus.
    356. Ievērot procedūru/aizsardzības pasākumus situācijās, kad noticis negadījums (pēc saskarsmes ar bioloģisko materiālu).
    357. Ievērot klientu izolācijas noteikumus.
    358. Ievērot klientu izolācijas pasākumus dažādu infekciju slimību gadījumos.
    359. Apzināt potenciālo sadarbības partneru funkcijas un uzdevumus.
    360. Apzināt pakalpojumu pēctecības un mijiedarbības nozīmi aprūpes procesā.
    361. Piesaistīt nepieciešamo pakalpojuma sniedzēju un/vai speciālistu.
    362. Nodot informāciju par vides pieejamības nepieciešamību klienta funkciju saglabāšanai un nodrošināšanai.
    363. Ziņot par specializētā transporta nepieciešamību.
    364. Identificēt iespējamos draudus pakalpojuma sniegšanas laikā un piesaistīt attiecīgo speciālistu risku novēršanai.
    365. Apzināt specifisko pakalpojumu sniedzējus (mobilā izbraukuma specializēta automašīna u.c.).
    366. Rosināt klientu stāstīt par sevi dažādos aspektos (pusdienas, mazbērni, jaunības draugi) pozitīvā gultnē.
    367. Apzināt klientu interesējošo reliģisko konfesiju pieejamību.
    368. Izprast kompetenču sadalījumu pakalpojumu sniegšanā starp veselības aprūpes speciālistiem un sociālo pakalpojumu sniedzējiem.
    369. Veikt atzīmes aprūpes dokumentācijā par rezultātiem un vēlamajām izmaiņām aprūpes procesā.
    370. Nodrošināt saprotamu informācijas apriti par klienta aprūpes procesu kompetences ietvaros.
    371. Lietot profesionālo terminoloģiju informācijas sagatavošanas un nodošanas laikā.
    372. Apzināties pēctecības un atgriezeniskās saites nozīmi informācijas apritē.
    373. Veidot pozitīvu saskarsmi un komunikāciju ar piederīgajiem un citām atbalsta sistēmām.
    374. Vispusīgi un objektīvi novērtēt situāciju.
    375. Veicināt sadarbību starp veselības aprūpes un sociālo pakalpojumu sniedzējiem darbā ar klientiem.
    376. Mainīt veicamās darbības, ja to nosaka apstākļi vai rekomendē citi speciālisti.
    377. Spēt strādāt komandā, ja pakalpojums vienlaicīgi jānodrošina vairākiem speciālistam.
    378. Ievērot subordināciju profesionālās darbības un aprūpes procesa laikā.
    379. Informēt klientu par veselības aprūpes speciālistu nozīmi aprūpes procesā.
    380. Motivēt iesaistīties piedāvātajās aktivitātēs.
    381. Motivēt dalībai veselības aprūpes pakalpojumos, kas nodrošina veselības stāvokļa nepasliktināšanos.
    382. Informēt klientu par sadzīves pakalpojumu sniedzēju funkcijām.
    383. Veicināt klienta izpratni par pakalpojuma saņemšanas un sniegšanas nosacījumiem.
    384. Pārrunāt ar klienta ģimeni aprūpes pasākumu plānu.
    385. Informēt piederīgos par aprūpes mājās nozīmi.
    386. Informēt piederīgos par alternatīvās aprūpes iespējām un piešķiršanas kārtību.
    387. Prezentēt pozicionēšanas un ar to saistītā inventāra pielietošanu aprūpes procesā.
    388. Prezentēt tehnisko palīglīdzekļu izmantošanas priekšrocības personu ikdienas dzīves atvieglošanai.
    389. Informēt par kontaktpersonām, kurām nododama informācija neparedzētās situācijās.
    390. Pārrunāt piederīgo rīcību neveiklu situāciju gadījumos.
    391. Informēt piederīgos par klienta interešu ievērošanas nozīmi.
    392. Informēt piederīgos par konfliktu novēršanas iespējām iesaistot klientu lēmuma pieņemšanā.
    393. Motivēt piederīgos iegūt informāciju par slimību un vecumposmu īpatnību ietekmi uz pozitīvu attiecību veidošanu.
    394. Sagatavot klientu vitālo rādītāju noteikšanai.
    395. Lietot aprīkojumu vitālo rādītāju noteikšanai.
    396. Atpazīt dzīvībai bīstamus stāvokļus.
    397. Sniegt pirmo palīdzību dzīvībai bīstamās situācijās visās vecuma grupās.
    398. Pielietot ABC atdzīvināšanas algoritmu.
    399. Asistēt ārstniecības personām pirmās palīdzības sniegšanas laikā dzīvībai bīstamās situācijās.
    400. Pielietot Heimliha paņēmienu aizrīšanās gadījumā.
    401. Sniegt pirmo palīdzību traumu gadījumos.
    402. Veikt klientam imobilizāciju traumu gadījumos.
    403. Sniegt pirmo palīdzību akūtu sāpju gadījumā.
    404. Sniegt pirmo palīdzību ķīmisko vielu izraisītos nelaimes gadījumos.
    405. Sniegt pirmo palīdzību dažādu slimību simptomu gadījumā.
    406. Sniegt klientam pirmo palīdzību savas veselības un apkārtējās vides apzinātas kaitēšanas gadījumā.
    407. Ievērot drošības pasākumus sniedzot pirmo palīdzību.
    408. Veikt darbības neatliekamās palīdzības izsaukšanā.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Sazināties valsts valodā.
    2. Uzturēt savu darba vietu atbilstoši darba drošības prasībām.
    3. Ievērot darba drošības un vides aizsardzības prasības darba pienākumu veikšanā.
    4. Lietot darba apģērbu, apavus un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    5. Ievērot drošības normas darbā ar tehnisko aprīkojumu un iekārtām.
    6. Izvērtēt vides faktoru ietekmi uz savu un pacienta veselību.
    7. Rīkoties atbilstoši ugunsdrošības, elektrodrošības un civilās aizsardzības noteikumiem.
    8. Prast lietot darba vietā esošos ugunsdzēsības līdzekļus.
    9. Nepieciešamības gadījumā sazināties ar drošības dienestiem.
    10. Sadarboties ar darba drošības speciālistiem.
    11. Ievērot drošību darbā ar toksiskiem un ķīmiskiem līdzekļiem.
    12. Ievērot personīgās higiēnas prasības.
    13. Izprast darba tiesiskās attiecības regulējošos normatīvos aktus.
    14. Ievērot darbinieka pienākumus un tiesības.
    15. Ievērot uzņēmuma darba kārtības noteikumus un iekšējos normatīvos aktus.
    16. Būt atbildīgam par sabiedrības drošību.
    17. Zināt savas pilsoniskās tiesības.
    18. Pildīt pilsoniskos pienākumus.
    19. Lietot profesionālo terminoloģiju kādā no ES dalībvalstu valodām.
    20. Lietot alternatīvo komunikāciju.
    21. Noteikt veicamo darbu secību.
    22. Sagatavot darba uzdevumu izpildes grafiku.
    23. Iekļauties noteiktajos termiņos.
    24. Veikt uzticētos darba pienākumus atbilstoši vispārējās un profesionālās ētikas normām.
    25. Strādāt komandā.
    26. Strādāt individuāli.
    27. Iesaistīties kopējā uzdevuma veikšanā.
    28. Risināt konfliktsituācijas.
    29. Novērtēt savu profesionālās kompetences līmeni.
    30. Izkopt savu profesionālo kompetenci.
    31. Izprast savas profesionālās darbības izaugsmes iespējas.
    32. Piedalīties dažādos profesionālās kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja sagatavoties aprūpes darba veikšanai, izvēloties piemērotus aprūpes līdzekļus, tehnisko aprīkojumu un iekārtas.
    2. Spēja sagatavot nepieciešamos resursus, aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus kvalitatīvai klienta aprūpes nodrošināšanai.
    3. Spēja palīdzēt klientam apģērbties vai noģērbties, ievērojot klienta individuālās vajadzības un funkcionālos traucējumus.
    4. Spēja nodrošināt pietiekamu šķidruma uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fizioloģiskajam stāvoklim.
    5. Spēja pagatavot ēdienu klientam, ievērojot klientam nozīmēto ārstnieciskās diētas formu ēdiena pagatavošanai.
    6. Spēja ievērot veselīga ēdiena pagatavošanas pamatprincipus.
    7. Spēja nodrošināt sabalansēta uztura uzņemšanu atbilstoši klienta veselības un fiziskajam stāvoklim, pielietojot klienta barošanas tehniku un speciālos traukus un galda piederumus barošanas nodrošināšanai klientam ar funkcionāliem vai kognitīviem traucējumiem.
    8. Spēja asistēt veselības aprūpes speciālistam klienta barošanā caur zondi.
    9. Spēja identificēt iespējamās komplikācijas, veicot klienta barošanu caur zondi.
    10. Spēja veikt aprūpes darbības pilnvērtīga miega un atpūtas nodrošināšanai.
    11. Spēja motivēt klientu ievērot dienas režīmu.
    12. Spēja veikt darbības klienta urinācijas un defekācijas nodrošināšanai.
    13. Spēja identificēt patoloģiskos procesus pēc urinācijas un defekācijas.
    14. Spēja identificēt urinācijas un defekācijas problēmas klientiem ar mazkustīgu dzīves veidu.
    15. Spēja veikt izdalījumu novērtēšanu saistībā ar klienta veselības pataloģijām.
    16. Spēja veikt klienta izdalījumu savākšanu atbilstoši izdalījumu veidam.
    17. Spēja veikt pasākumus infekciju izplatības mazināšanai vai novēršanai saistībā ar klienta izdalījumiem.
    18. Spēja sniegt klientam psihoemocionālu un psihosociālu atbalstu.
    19. Spēja novērtēt klienta līdzdarbības iespējas mazgāšanās veikšanai.
    20. Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības un klienta drošību.
    21. Spēja sagatavot aprīkojumu un telpu klienta higiēnas procedūru veikšanai.
    22. Spēja novērtēt klienta sadarbības spējas higiēnas procedūru nodrošināšanas laikā.
    23. Spēja pielietot inventāru klienta higiēnas procedūru nodrošināšanai.
    24. Spēja veikt klienta mutes dobuma kopšanu, pielietojot mutes dobuma kopšanas līdzekļus.
    25. Spēja veikt klienta zobu un zobu protēžu tīrīšanu, pielietojot zobu un zobu protēžu tīrīšanas līdzekļus.
    26. Spēja veikt klienta sejas (acu, ausu un deguna) ikdienas kopšanu, lietojot atbilstošus higiēnas un kosmētikas līdzekļus, kā arī medikamentus.
    27. Spēja veikt klienta sejas apmatojuma kopšanu, pielietojot nepieciešamos instrumentus un materiālus atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
    28. Spēja veikt klienta ikdienas matu sakārtojumu, lietojot atbilstošu aprīkojumu un kosmētikas līdzekļus.
    29. Spēja veikt galvas ādas kopšanu un matu mazgāšanu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
    30. Spēja lietot matu mazgāšanas inventāru, mazgāšanas līdzekļus, kosmētiku atbilstoši matu mazgāšanas veidam un klienta individuālajām vajadzībām.
    31. Spēja novērtēt klienta līdzdarbību mazgāšanas procesā.
    32. Spēja izvēlēties klienta mazgāšanas veidu atbilstoši klienta veselības stāvoklim un sadarbošanās spējām.
    33. Spēja nodrošināt klienta mazgāšanu, ievērojot klienta individuālās vajadzības, ādas īpatnības un klienta drošību.
    34. Spēja lietot masāžas tehnikas pamatelementus klienta asinsrites uzlabošanai higiēnas procedūru veikšanas laikā.
    35. Spēja novērtēt klienta veselības stāvokli pirms un pēc masāžas pamatelementu lietošanas.
    36. Spēja veikt klienta roku ādas un roku nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus roku un roku nagu kopšanai.
    37. Spēja novērtēt roku nagu patoloģiskos stāvokļus.
    38. Spēja veikt klienta kāju un nagu kopšanu, lietojot atbilstošus ārstniecības un kosmētikas līdzekļus kāju un nagu kopšanai.
    39. Spēja novērtēt kāju nagu patoloģiskos stāvokļus.
    40. Spēja lietot kāju un nagu kopšanas tehniku atbilstoši klienta sadarbošanās spējām, veselības stāvoklim.
    41. Spēja veikt klienta starpenes aprūpi, pielietojot aprīkojumu un tehniskos palīglīdzekļus atbilstoši klienta aprūpes līmenim.
    42. Spēja veikt klienta ar inkontinenci aprūpi, lietojot inkontinences higiēnas aprīkojumu, mazgāšanas un kosmētiskos līdzekļus.
    43. Spēja nodrošināt higiēnas procedūras klientam ar inkontinenci.
    44. Spēja noteikt un iespēju robežās novērst vai mazināt inkontinences izraisītās komplikācijas.
    45. Spēja nodrošināt klienta ķermeņa veļas maiņu atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām un pašaprūpes līmenim.
    46. Spēja nodrošināt pasākumus infekciju izplatības kontrolei infekciozas veļas savākšanas laikā.
    47. Spēja veikt klienta gultas klāšanu un gultas veļas maiņu, lietojot atbilstošu tehniku “aizņemtas gultas” un “neaizņemtas gultas” klāšanā.
    48. Spēja veikt klienta pozicionēšanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus un aprīkojumu pozicionēšanas laikā, kā arī ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
    49. Spēja nodrošināt klienta komfortu un drošību pozicionēšanas laikā.
    50. Spēja pielietot pozicionēšanas tehniku izgulējumu profilakses nodrošināšanai.
    51. Spēja veikt klienta pārvietošanu, pielietojot tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot ergonomikas pamatprincipus.
    52. Spēja nodrošināt klienta drošību tehnisko palīglīdzekļu izmantošanas laikā.
    53. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus tehniskos palīglīdzekļus klientam piemērotākos un atbilstošākos tehniskos palīglīdzekļus, ievērojot klienta drošību.
    54. Spēja palīdzēt klientam pārvietoties telpā un ārpus tās.
    55. Spēja sniegt klientam atbalstu un drošības sajūtu pārvietošanās laikā.
    56. Spēja apzināt klienta vajadzības pēc sabiedriskās dzīves.
    57. Spēja nodrošināt pasākumu apmeklēšanu, ievērojot klienta drošību.
    58. Spēja izvērtēt vides pieejamības iespējas pirms pasākumu apmeklēšanas.
    59. Spēja precīzi dokumentēt aprūpes procesā veiktās darbības.
    60. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas (profesionālās lietojumprogrammas) veikto aprūpes darbību atzīmēšanai.
    61. Spēja ievērot klienta datu aizsardzību un konfidencialitāti.
    62. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    63. Spēja veikt klienta veselības stāvokļa novērošanu un identificēt izmaiņas veselības stāvokļa izmaiņas.
    64. Spēja nodrošināt klientam medikamentu uzņemšanu, atbilstoši veselības aprūpes speciālista norādījumiem un rekomendācijām.
    65. Spēja veikt klienta tehnisko palīglīdzekļu kopšanu saskaņā ar to lietošanas instrukciju.
    66. Spēja izvērtēt tehniskā palīglīdzekļa funkcionalitāti saskaņā ar lietošanas instrukciju.
    67. Spēja nodrošināt klientam tehniskā palīglīdzekļa pieejamību.
    68. Spēja veikt specifisko aprūpi atbilstoši klienta individuālajām vajadzībām.
    69. Spēja veikt paliatīva un mirstoša klienta aprūpi.
    70. Spēja veikt darbības klienta pēcnāves aprūpes nodrošināšanā savas kompetences ietvaros.
    71. Spēja veikt klienta uzticētos maksājumus, t.sk. maksājumus e-vidē.
    72. Spēja ievērot konfidencialitāti veicot maksājumus.
    73. Spēja veikt preses izdevumu iegādi, pasūtīšanu vai abonēšanu atbilstoši klienta interesēm, t.sk. izmantojot e-vidi.
    74. Spēja sagatavot vai palīdzēt sagatavot korespondenci un sūtījumu atbilstoši klienta norādījumiem.
    75. Spēja ievērot korespondences konfidencialitāti.
    76. Spēja veikt pirkumus atbilstoši klienta norādījumiem.
    77. Spēja iegādāties pārtikas produktus atbilstoši veselīga uztura pamatnosacījumiem, ievērojot to realizācijas termiņus.
    78. Spēja ekonomiski rīkoties ar klienta finanšu līdzekļiem un precīzi aizpildīt finanšu uzskaites veidlapas.
    79. Spēja rūpēties par klienta mājdzīvniekiem pēc klienta norādījumiem.
    80. Spēja veikt telpu ikdienas uzkopšanu saskaņā ar higiēnas un pretepidēmiskā režīma prasībām, ievērojot telpu uzkopšanas zonējumu.
    81. Spēja nodrošināt atkritumu savākšanu,šķirošanu un utilizāciju atbilstoši sociālās aprūpes iestādes higiēniskajam un pretepidēmiskajam plānam.
    82. Spēja nodrošināt klienta veļas tīrību un uzglabāšanu.
    83. Spēja lietot, kopt un uzglabāt virtuves inventāru un sadzīves tehniku.
    84. Spēja veikt pasākumus siltuma nodrošināšanai un saglabāšanai, atbilstoši ugunsdrošības prasībām.
    85. Spēja veikt ūdens piegādi un iznešanu, ievērojot sanitārās un ergonomikas prasības.
    86. Spēja nodrošināt dzeramā ūdens uzglabāšanu, atbilstoši higiēnas prasībām.
    87. Spēja veikt klienta apavu kopšanu un nodrošināt to glabāšanu atbilstoši higiēnas prasībām.
    88. Spēja vienoties ar klientu par viņa personīgo mantu glabāšanas un kārtošanas kārtību.
    89. Spēja veikt istabas augu kopšanu pēc klienta lūguma.
    90. Spēja veikt klienta ledusskapja atkausēšanu un tīrīšanu, ievērojot elektrodrošības pasākumus un pārtikas produktu uzglabāšanas noteikumus.
    91. Spēja nodrošināt klientam dzīves aktivitātes un to saglabāšanu.
    92. Spēja iesaistīt klientu aprūpes procesā.
    93. Spēja mudināt klientu saglabāt līdzdarbību pašaprūpē.
    94. Spēja veidot jēgpilnu dialogu klienta dzīves aktivitāšu uzturēšanai.
    95. Spēja noskaidrot klienta apmierinātību ar sniegto aprūpes pakalpojumu un tā kvalitāti.
    96. Spēja motivēt klientu izteikt ierosinājumus pakalpojuma uzlabojumiem.
    97. Spēja identificēt klienta intereses.
    98. Spēja veikt klienta atbalstīšanu ikdienas aktivitāšu veikšanā un sīkās motorikas attīstīšanai, saglabāšanai un uzturēšanai.
    99. Spēja sniegt informāciju klientam par aktivitāšu nepieciešamību un to pieejamību.
    100. Spēja veicināt klienta līdzdarbību garīgās, fiziskās un sociālās aprūpes nodrošināšanā.
    101. Spēja novērst klienta nošķiršanās un izolēšanas riskus un rīkoties saskaņā ar klienta vēlmēm.
    102. Spēja veidot drošu vidi telpā un ārpus tās.
    103. Spēja atpazīt klienta veselību un drošību apdraudošos faktorus.
    104. Spēja nodrošināt klientam nepārtrauktu uzraudzību.
    105. Spēja iesaistīties drošības pogas un elektroniskās uzraudzības sistēmas lietošanā.
    106. Spēja ievērot klienta tiesības, sekojot līdzi aktualitātēm nozares saistošajos normatīvajos aktos.
    107. Spēja orientēties normatīvajos aktos, kas regulē aprūpes darbu.
    108. Spēja nodrošināt infekciju kontroli infekciju slimību izplatības un epidēmiju laikā savas kompetences ietvaros.
    109. Spēja nodrošināt klientu izolāciju epidēmiju un infekcijas slimību laikā.
    110. Spēja veikt procedūras un pasākumus pēc saskarsmes ar potenciāli infekcioziem bioloģiskiem materiāliem.
    111. Spēja sadarboties ar klienta atbalsta sistēmām – personām, iestādēm, speciālistiem un pakalpojumu sniedzējiem.
    112. Spēja izprast pakalpojumu pēctecības un mijiedarbības nozīmi aprūpes procesā.
    113. Spēja novērtēt tehniskā palīglīdzekļa, vides pieejamības, specializētā transporta nozīmi aprūpes procesa nodrošināšanā.
    114. Spēja identificēt iespējamos draudus pakalpojuma sniegšanas laikā un piesaistīt attiecīgo speciālistu to novēršanai.
    115. Spēja iesaistīties komandas darbā savas kompetences ietvaros.
    116. Spēja nodrošināt regulāru un precīzu informācijas sniegšanu aprūpes procesā iesaistītajām personām par sasniegtajiem rezultātiem un vēlamajām izmaiņām.
    117. Spēja vienoties ar citiem komandas locekļiem par turpmāko informācijas apmaiņu un atgriezeniskās saites uzturēšanu.
    118. Spēja izprast kompetenču sadalījumu starp dažādu pakalpojumu sniedzējiem.
    119. Spēja strādāt komandā, ja pakalpojums vienlaicīgi jānodrošina vairākiem speciālistam.
    120. Spēja nodot un saņemt informāciju atbilstoši kompetencei.
    121. Spēja veidot pozitīvu dialogu ar klientu par aprūpes procesā iesaistīto profesionāļu darbības mērķiem.
    122. Spēja iesaistīt klientu piedāvātajās aktivitātēs un veselības aprūpes pakalpojumos, ievērojot veselības aprūpes speciālistu rekomendācijas.
    123. Spēja izskaidrot klientam pakalpojuma saņemšanas un sniegšanas nosacījumus.
    124. Spēja informēt klienta aprūpē iesaistītos piederīgos aprūpes jautājumos.
    125. Spēja noteikt klienta veselības stāvokļa izmaiņas, pielietojot tehniku veselības stāvokļa izmaiņu noteikšanai.
    126. Spēja sniegt pirmo palīdzību visās vecuma grupās savas kompetences ietvaros.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja sazināties mutiski un rakstiski valsts valodā.
    2. Spēja precīzi ievērot darba drošības, vides un personīgās aizsardzības prasības, rūpējoties par savu un pacientu drošību.
    3. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības noteikumus un nekavējoties rīkoties ārkārtas situācijās.
    4. Spēja izvērtēt darba vides riskus un rīkoties nekaitējot savai un klienta veselībai.
    5. Spēja ievērot darba drošības prasības.
    6. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošus individuālos aizsardzības līdzekļus.
    7. Spēja nodibināt darba tiesiskās attiecības un ievērot uzņēmuma iekšējo kultūru un darba kārtības noteikumus.
    8. Spēja apzināties savu atbildību pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    9. Spēja sazināties ar klientu, lietojot profesionālo terminoloģiju kādā no ES dalībvalstu valodām.
    10. Spēja racionāli plānot veicamos darbus atbilstoši veicamo darbu prioritātei.
    11. Spēja sadarboties, ievērojot lietišķās saskarsmes normas.
    12. Spēja adekvāti novērtēt un mērķtiecīgi pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)/
Formāls (ārpus formālās izglītības apgūtās kompetences atzīšanas procedūras ietvaros)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Sociālā labklājība (76)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Sociālie pakalpojumi (762)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.06.2023

Ievietots: 07.05.2016