Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

1

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Ir daudzveidīga mācību pieredze.
– Spēj patstāvīgi mācīties, meklējot un rodot risinājumus praktiskām problēmām.
– Prot patstāvīgi plānot un organizēt mācīšanās procesu.
– Prot mācību procesā izmantot dažādu veidu informāciju, konsultēties, atrast palīdzību.
– Prot saskatīt kopsakarības starp zinātņu sasniegumiem, tehnoloģijām un cilvēku.
– Prot lietot apgūtās zināšanas un prasmes praktiskā darbībā.
– Ir izpratne par sabiedrības uzbūvi un attīstību.
– Ir patstāvīga, loģiska, bez pretrunām, motivēta, kritiska un produktīva domāšana.
– Prot radoši izteikt savas domas tekstā un runā.
– Prot publiski uzstāties, formulēt un pamatot savu viedokli.
– Prot uzklausīt un respektēt dažādus viedokļus.
– Ir izpratne par valodas un saskarsmes kultūru, un to nozīmi starpkultūru dialoga veidošanā.
– Spēj pieņemt lēmumu un uzņemties atbildību par tā īstenošanu.
– Ir izpratne par cilvēka tiesībām uz vienlīdzību.
– Prot sadarboties ar citiem un strādāt komandā.
– Prot atbildīgi rīkoties konfliktsituācijās un ekstremālās situācijās.
– Spēj rūpēties par savu un citu cilvēku drošību, nepieciešamības gadījumā meklējot palīdzību.
– Prot atbildīgi izmantot modernās informācijas un komunikācijas tehnoloģijas informācijas iegūšanai, apstrādei un analīzei, kas pielietojamas dažādās dzīves situācijās un mācību priekšmetu apguvē.
– Prot patstāvīgi, radoši un argumentēti interpretēt pagātnes un mūsdienu notikumus sabiedrībā un pasaulē.
– Izjūt nepieciešamību atbildīgi rūpēties par vides, savas un citu cilvēku veselības kvalitātes saglabāšanu un uzlabošanu.
– Saprot un apzinās tehnoloģiju izraisītās sekas uz vidi.
– Izjūt personisku atbildību pret savas valodas kultūru un nacionālās identitātes saglabāšanu.
– Spēj pilsoniski līdzdarboties demokrātiskā sabiedrībā, sekmējot sabiedrības ilgtspējīgu attīstību.
– Spēj rīkoties ikdienas situācijās, saskaņā ar tikumiskajām vērtībām.

Tirdzniecības zāles darbinieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. darba tiesiskās attiecības;
    1.2. psiholoģijas pamati;
    1.3. uzņēmuma darba organizācija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. vispārējās higiēnas prasības;
    2.2. prasības materiāliem, kas nonāk saskarē ar pārtiku;
    2.3. iekārtu elektrodrošības noteikumi;
    2.4. ugunsdrošības noteikumi;
    2.5. darba vides riska faktori;
    2.6. preču uzglabāšanas prasības;
    2.7. pārtikas preces, to iedalījums, raksturojums;
    2.8. nepārtikas preces, to iedalījums, raksturojums;
    2.9. preču, naudas līdzekļu un materiālo vērtību uzskaites pamati;
    2.10. preču pieņemšanas un nodošanas dokumentācija;
    2.11. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. darba vietas organizācija tirdzniecības uzņēmumos;
    3.2. tirdzniecības telpu iekārtojums;
    3.3. preču izvietošanas pamatprincipi;
    3.4. tirdzniecības uzņēmuma tehnoloģiskais aprīkojums, darbības pamatprincipi un ekspluatācija;
    3.5. tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļi, to lietošana;
    3.6. ķīmisko līdzekļu uzglabāšanas noteikumi;
    3.7. pircēju apkalpošanas un profesionālās saskarsmes pamati;
    3.8. matemātiskie aprēķini (laukuma, daudzuma, svara aprēķināšana);
    3.9. valsts valoda;
    3.10. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.11. darba aizsardzība;
    3.12. vides aizsardzība;
    3.13. pirmās palīdzības sniegšana.

  • Prasmes

    1. Organizēt darba vietu.
    2. Pārvietot pārdošanai paredzētās preces no noliktavas uz tirdzniecības zālēm.
    3. Veikt iekšējo preču pieņemšanu un uzskaiti atbilstoši uzņēmuma kvalitātes prasībām.
    4. Izvietot preces vitrīnās, plauktos un citur tirdzniecības zālē.
    5. Izvietot precēm atbilstošās cenu zīmes.
    6. Ievērot preču uzglabāšanas noteikumus un realizācijas termiņus.
    7. Noteikt kritiskos punktus preču uzglabāšanas un tirdzniecības procesā.
    8. Veikt preču kvalitātes novērtēšanu organoleptiski.
    9. Izņemt bojātas preces vai preces ar bojātu noformējumu, informējot par to tiešo darba vadītāju.
    10. Savākt, sašķirot izlietoto iepakojumu un palīgmateriālus.
    11. Strādāt ar tirdzniecības zāles inventāru, aprīkojumu un palīgierīcēm.
    12. Veikt plauktu, vitrīnu, tirdzniecības telpu tīrīšanu, izmantojot atbilstošus uzkopšanas un dezinfekcijas līdzekļus.
    13. Informēt pircējus par precēm.
    14. Palīdzēt pircējam izvēlēties preci, demonstrēt tirdzniecībā esošās preces.
    15. Veikt nepieciešamos aprēķinus mērāmām, sveramām precēm atbilstoši pircēja vajadzībām.
    16. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    17. Ievērot ekspluatācijas noteikumus darbā ar tirdzniecības uzņēmuma aprīkojumu.
    18. Sniegt pirmo palīdzību.
    19. Ievērot higiēnas normas un prasības.
    20. Pārvaldīt valsts valodu un ievērot saskarsmes pamatprincipus.
    21. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    22. Pielietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    23. Pielietot datoru informācijas ieguvei.

  • Kompetences

    1. Spēja kvalitatīvi un laikā pildīt darba uzdevumus saskaņā ar amata aprakstu un tirdzniecības uzņēmuma darba kārtības noteikumiem.
    2. Spēja veikt preču iekšējo pieņemšanu un uzskaiti, sekojot preču atbilstībai tirdzniecības prasībām.
    3. Spēja izprast un ievērot personīgās higiēnas prasības preču realizācijas procesā.
    4. Spēja pielietot tirdzniecības uzņēmuma aprīkojumu un palīgierīces preču pārvietošanai un izvietošanai plauktos, vitrīnās un tirdzniecības zālē.
    5. Spēja izvietot preces pēc preču grupām un veidiem, ievērojot izvietojuma plānus tirdzniecības zālē.
    6. Spēja pastāvīgi sekot pārdodamo preču kvalitātei, izskatam un derīguma termiņam.
    7. Spēja noteikt bojātas preces vai preces ar bojātu iepakojumu.
    8. Spēja savākt, sašķirot izlietotos palīgmateriālus un iepakojumu, izmest tam paredzētajos konteineros.
    9. Spēja uzturēt kārtībā un tīrībā tirdzniecības zāli, pielietot atbilstošus tīrīšanas, mazgāšanas un dezinficēšanas līdzekļus.
    10. Spēja praktiski pielietot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības noteikumu prasības un veikt darba pienākumus, ievērojot vides aizsardzības prasības.
    11. Spēja darboties komandā, ievērojot darba ētikas principus.
    12. Spēja sadarboties ar pircējiem, sniegt informāciju par precēm, ievērojot apkalpošanas kultūru.
    13. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1-3 gadi
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas cits nosaukums “Pārdevēja palīgs”

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Sociālās integrācijas valsts aģentūras Jūrmalas profesionālā vidusskola

Speciālās izglītības iestāde:

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

1

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Komerczinības un administrēšana (34)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vairumtirdzniecība un mazumtirdzniecība (341)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Pamatizglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 13.06.2020

Ievietots: 07.05.2016