Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Apavu labotājs

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Apavu stāvokļa novērtēšanas metodes.
    2. Apavu labošanas veidi.
    3. Apavu izgatavošanas materiālu veidi.
    4. Vispārējās un profesionālās ētikas pamatprincipi.
    5. Apavu kopšanas līdzekļi.
    6. Apavu uzglabāšana.
    7. Ergonomikas pamati.
    8. Apavu labošanas kvalitātes novērtēšanas metodes.
    Lietošanas līmenī:
    1. Apavu restaurācijas veidi.
    2. Apavu labošanā pielietojamie materiāli un to īpašības (berzes izturība, cietība, elastība).
    3. Dokumentēšanas pamati.
    4. Apavu remonta izmaksu aprēķinu metodes.
    5. Higiēnas prasības darba vietā.
    6. Apavu labošanas materiāli, palīgmateriāli, to veidi un pielietošanas principi.
    7. Apavu labošanas materiālu racionāla izmantošana.
    8. Apavu labošanas instrumentu veidi.
    9. Instrumentu pielietošanas principi.
    10. Instrumentu kopšanas pamati.
    11. Griezējinstrumentu asināšanas paņēmieni.
    12. Apavu labošanas darbmašīnu veidi.
    13. Apavu labošanas darbmašīnu uzbūve un to darbības principi.
    14. Palīgierīces un to pielietošana.
    15. Apavu apstrādes paņēmieni.
    16. Labojamo apavu detaļu lekālu izgatavošanas paņēmieni.
    17. Materiālu savstarpējā savienotība.
    18. Līmju veidi un to pielietojums.
    19. Apavu detaļu stiprināšanas paņēmieni.
    20. Papēžu piestiprināšanas tehnoloģijas.
    21. Papēža formas/veida/augstuma izvēles principi.
    22. Apvilces materiālu veidi un īpašības.
    23. Apvilces uztiepšanas paņēmieni.
    24. Supinātoru stiprināšanas pamatprincipi.
    25. Zoles stiprināšanas metodes.
    26. Apavu apdares veidi un materiāli.
    27. Apavu apstrādes iekārtu darbības principi.
    28. Slīpēšanas, frēzēšanas paņēmieni un metodes.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Darba vides riska faktori un novērtēšanas metodes.
    2. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, dabas un vides aizsardzības normatīvie akti.
    3. Ergonomikas principi.
    4. Vidi piesārņojošo darbību kategorijas.
    5. Tiesiskās attiecības.
    6. Latvijas Republikas Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    7. Indivīda tiesības, pienākumi un atbildība.
    8. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
    9. Efektīvas komunikācijas priekšnosacījumi.
    10. Starpkultūru mijiedarbība.
    11. Lēmumu pieņemšanas principi.
    12. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    13. Uzņēmējdarbību regulējošie normatīvie akti.
    Izpratnes līmenī:
    1. Aizsardzības pasākumi darba vides gaisa temperatūras, trokšņa, vibrāciju un putekļu līmeņa kaitīgās ietekmes uz veselību mazināšanā.
    2. Elektrodrošības pamati un ugunsdrošība.
    3. Darba vides parametri.
    4. Darba tiesību pamatjautājumi.
    5. Informācijas sistēmu drošība.
    6. Saskarsmes psiholoģija un ētika.
    7. Sadarbības veicināšanas principi.
    8. Vārdu krājums.
    9. Gramatikas un valodas funkcijas.
    10. Verbālās mijiedarbības veidi.
    11. Mācīšanās stratēģijas.
    12. Komercdarbības veidi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu veidi un pielietojums.
    2. Darba drošības un aizsardzības prasības.
    3. Ķīmisko vielu ietekme uz cilvēka veselību un riska faktoru mazināšanas metodes.
    4. Tehnoloģisko iekārtu un aprīkojuma ekspluatācijas noteikumi.
    5. Sprādzienbīstamas iekārtas un to ekspluatācijas noteikumi.
    6. Pirmās palīdzības sniegšana.
    7. Drošības signāli un zīmes.
    8. Ķīmisko līdzekļu drošs pielietojums.
    9. Darba līguma un koplīguma saturs.
    10. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā.
    11. Rēķināšana.
    12. Mērvienības un formas.
    13. Matemātiskā terminoloģija.
    14. Matemātikas metodes un instrumenti.
    15. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    16. Laika plānošanas paņēmieni.

    17. Klientu apkalpošanas principi individualizēta pasūtījuma gadījumā.
    18. Ētikas normas.
    19. Valsts valoda.
    20. Profesionālā terminoloģija.
    21. Pašvērtējuma principi.
    22. Darbu secības plānošana.
    23. Darbu izpildes grafiku sastādīšanas principi.
    24. Tirgzinības pamati.
    25. Profesionālā terminoloģija svešvalodā.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes
    1. Noteikt apavu remonta darba apjomu (vidējas sarežģītības, kapitālremonts) atkarībā no apavu materiāla veida.
    2. Izvērtēt pasūtījuma izpildes iespējamību.
    3. Izvērtēt klienta specifiskās vajadzības.
    4. Piedāvāt klientam dažādu materiālu veidus.
    5. Aprēķināt izlietotā materiāla daudzumu.
    6. Aprēķināt pakalpojuma cenu atbilstoši apavu bojājumu pakāpei.
    7. Dokumentēt apavu labošanas darbus reģistrācijas žurnālā.
    8. Informēt klientu par apavu kopšanas līdzekļiem.
    9. Informēt klientu par apavu uzglabāšanu.
    10. Konsultēt klientu par apavu nolietojumu un bojājumu novēršanas iespējām.
    11. Izvēlēties darba drošībai un higiēnai atbilstošu darba apģērbu.
    12. Pārbaudīt darba vietas iekārtojumu.
    13. Noregulēt individuālo apgaismojumu.
    14. Nodrošināt tīru un brīvu darba zonu.
    15. Izvēlēties atbilstošus materiālus un palīgmateriālus.
    16. Izvēlēties atbilstošus rokas instrumentus un darbmašīnas/palīgierīces.
    17. Pārbaudīt instrumentu atbilstību darba drošības prasībām.
    18. Pārbaudīt griezējinstrumentu kvalitāti.
    19. Asināt griezējinstrumentus.
    20. Kopt un uzturēt kārtībā instrumentus.
    21. Uzmanīgi pārbaudīt darbmašīnas/palīgierīces atbilstību darba drošības prasībām.
    22. Lietot darbmašīnu/palīgierīču ekspluatācijas instrukcijas un ražotāju norādījumus.
    23. Pieslēgt izvēlētās apavu labošanas darbmašīnas/palīgierīces.
    24. Uzturēt kārtībā darbmašīnas/palīgierīces.
    25. Novērot darbmašīnu/palīgierīču darbību.
    26. Uzsākt un apturēt darbmašīnu darbību.
    27. Tīrīt darbmašīnas/palīgierīces pēc darba uzdevuma veikšanas.
    28. Sagatavot labojamos apavus pirms apstrādes (notīrīt, nosusināt u.c.).
    29. Izjaukt apavus atbilstoši darba uzdevumam.
    30. Atdalīt apavu maināmo daļu/detaļu no apaviem.
    31. Apzīmēt apavu labojamās detaļas kontūras.
    32. Izveidot lekālus pēc detaļu izmēra.
    33. Piegriezt maināmās apavu daļas vai detaļas no izvēlētā materiāla atbilstoši lekālam.
    34. Uzklāt vienmērīgi līmi uz sagatavotām apavu daļām/detaļām, ievērojot tehnoloģiskās prasības.
    35. Veikt līmes žāvēšanu atbilstoši līmes veidam.
    36. Aktivizēt līmi uz apavu savienojamām virsmām.
    37. Sastiprināt apavu daļas/detaļas.
    38. Savienot sagatavotās daļas/detaļas ar apaviem, izmantojot dažādus detaļu stiprināšanas paņēmienus atbilstoši darba uzdevumam.
    39. Uzstiept sagatavoto apavu virsu uz liestes.
    40. Izvēlēties papēža formu/veidu/augstumu atbilstoši darba uzdevumam.
    41. Sagatavot apavu piestiprināmo virsmu un papēdi piestiprināšanai pie zoles.
    42. Piestiprināt papēdi pie zoles.
    43. Atdalīt esošo apvilci no papēža virsmas.
    44. Veikt papēža virsmas apstrādi.
    45. Sagatavot apvilci atbilstoši papēža formai.
    46. Uzstiept apvilci uz papēža virsmas.
    47. Sagatavot saistzoli supinātora nomaiņai.
    48. Nomainīt apavu supinātoru.
    49. Sastiprināt saistzoles daļas.
    50. Sagatavot virsu zoles stiprināšanai.
    51. Sagatavot zoli piestiprināšanai pie virsas.
    52. Piestiprināt zoli un papēdi pie virsas.
    53. Noņemt apavus no liestes.
    54. Ielīmēt apavu iekšzoli.
    55. Slīpēt vai frēzēt zoles un papēža malu.
    56. Krāsot noslīpēto malu atbilstoši darba uzdevumam.
    57. Pulēt noslīpēto malu.
    58. Veikt apavu virsmu apdari (retušēt, pulēt, apretēt).
    59. Vizuāli novērtēt veiktā darba kvalitāti.
    60. Vizuāli novērtēt apavu pāri un abu kāju apavu atbilstību viens otram.
    VISPĀRĒJĀS prasmes
    1. Pielietot individuālos darba aizsardzības līdzekļus.
    2. Droši ekspluatēt tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu.
    3. Uzturēt kārtībā un prast apkopt instrumentus, iekārtas un palīgierīces.
    4. Organizēt savu darbavietu atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasībām un ietekmei uz veselību.
    5. Sniegt pirmo palīdzību.
    6. Lietot evakuācijas plānu.
    7. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā saskaņā ar noteikto kārtību.
    8. Pazīt drošības signālus un zīmes.
    9. Strādāt videi draudzīgi.
    10. Racionāli izmantot resursus.
    11. Šķirot apavu labošanas procesā radītos atkritumus.
    12. Ievērot darba likumdošanas prasības.
    13. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    14. Ievērot vadības norādījumus un noteiktos termiņus.
    15. Sagatavot pēc parauga dokumentus.
    16. Sazināties, izmantojot informācijas tehnoloģijas.
    17. Atbildīgi apmainīties ar informāciju.
    18. Lietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus.
    19. Matemātiski pamatot uzdevuma risinājumu.
    20. Sadarboties komandā.
    21. Apzināties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
    22. Risināt konfliktsituācijas.
    23. Strādāt individuāli.
    24. Racionāli plānot darba laiku.
    25. Atbildēt par sava darba rezultātu.
    26. Prast analizēt savu rīcību un darba rezultātus.
    27. Prast argumentēt savu viedokli.
    28. Piemērot ētikas normas.
    29. Efektīvi komunicēt darba procesā.
    30. Sazināties valsts valodā.
    31. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    32. Sazināties mutiski un rakstiski svešvalodā.
    33. Lietot profesionālo terminoloģiju vienā svešvalodā.
    34. Izvērtēt profesionālo pieredzi.
    35. Sekot aktualitātēm nozarē.
    36. Piedalīties kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.
    37. Apgūt jaunu pieredzi atbilstoši darba tirgus vajadzībām.
    38. Noteikt darbu prioritātes.
    39. Plānot uzdevumu izpildi pēc to prioritātēm.
    40. Efektīvi plānot resursus.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences
    1. Spēja novērtēt apavu stāvokli un noteikt apavu remonta apjomu.
    2. Spēja izvērtēt klienta specifiskās vajadzības, pasūtījuma izpildes iespējamību un piedāvāt klienta vēlmēm atbilstošu materiāla izvēli.
    3. Spēja aprēķināt apavu labošanas pakalpojuma cenu un dokumentēt apavu labošanas darbus reģistrācijas žurnālā.
    4. Spēja konsultēt klientu par apavu lietošanu, kopšanu un uzglabāšanu.
    5. Spēja iekārtot darba vietu un sagatavot darba uzdevumam atbilstošus materiālus, palīgmateriālus, rokas instrumentus darbmašīnas/palīgierīces.
    6. Spēja sagatavot un pielietot instrumentus apavu labošanā atbilstoši darba uzdevumam.
    7. Spēja sagatavot un lietot apavu labošanas darbmašīnas/palīgierīces atbilstoši darba uzdevumam.
    8. Spēja sagatavot apavus labošanai un atdalīt maināmo daļu/detaļu no apaviem.
    9. Spēja sagatavot maināmās daļas/detaļas no izvēlētā materiāla.
    10. Spēja nomainīt apavu daļas vai detaļas (virsa, odere, rāvējslēdzējs, supinātors, purngals) atbilstoši darba uzdevumam.
    11. Spēja mainīt papēdi, (tā formu, veidu, augstumu) vai papēža apvilci atbilstoši papēža formai.
    12. Spēja sagatavot un nomainīt apavu supinātoru.
    13. Spēja savienot izjauktās apavu daļas/detaļas atbilstoši darba uzdevumam.
    14. Spēja veikt apavu nobeiguma apstrādi, pielietojot dažādus apstrādes materiālus un metodes.
    15. Spēja vizuāli novērtēt veiktā darba kvalitāti un apavu pāra veikto darbu vienādību.
    VISPĀRĒJĀS kompetences
    1. Spēja veikt darba uzdevumus ievērojot darba drošības, darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības prasības.
    2. Spēja atbildīgi rīkoties ekstremālās situācijās un sniegt pirmo palīdzību.
    3. Spēja veikt darba uzdevumus ievērojot vides aizsardzības prasības.
    4. Spēja ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus un darba tiesiskās attiecības.
    5. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot darba organizācijas principus un noteiktos darbu izpildes termiņus.
    6. Spēja piemērot matemātisko domāšanu, plānojot apavu labošanas darba uzdevuma izpildi.
    7. Spēja veidot mijiedarbību ar citiem cilvēkiem.
    8. Spēja patstāvīgi plānot laiku, veicot uzdevumu individuāli vai komandā.
    9. Spēja efektīvi komunicēt, nepārkāpjot ētikas normas, uzvedības un saskarsmes principus.
    10. Spēja sazināties mutiski un rakstiski valsts valodā.
    11. Spēja sazināties un lietot profesionālo terminoloģiju vienā svešvalodā.
    12. Spēja novērtēt savas personīgās prasmes un piedalīties profesionālās kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.
    13. Spēja iesaistīties un darboties uzņēmējdarbībā, efektīvi plānojot darba uzdevumu izpildi un nepieciešamos resursus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
3 gadi
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas citi nosaukumi “Apavu remontētājs”

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Izdevējiestādes:

- Smiltenes tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Ādas apstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (546)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Tekstilizstrādājumu, apģērbu, ādas un ādas izstrādājumu ražošanas nozare

Apavu labotājs pieņem apavus un novērtē apavu stāvokli, veic apavu labošanas darbus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Apavu labotājs*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.10.2024

Ievietots: 07.05.2016