Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes un lietošanas līmenī.
– Izmanto padziļinātas zināšanas ar atbilstošu teorētisku pamatojumu šaurās darbības jomās.
– Patstāvīgi interpretē pieejamo informāciju.
– Veic kompleksas (sarežģītas) darbības – pārsvarā prognozējamās situācijās.
– Ir vispārīgas zināšanas atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes un profesijai būtiskās prasmes atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu un sasniegt rezultātu ierobežotā laikā.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas.
– Pilnveidota latviešu valodas un svešvalodas(-u) prasme.
– Apzinās sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus.
– Profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības valstu darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Veic noteiktu uzdevumu ierobežotā laikā.
– Prot pieņemt lēmumu – pārsvarā pazīstamos apstākļos.
– Uzņemas atbildību par profesionālās darbības rezultāta kvalitāti un kvantitāti.
– Darbībā ir sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.

Atslēdznieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. mašīnu elementi;
    1.2. kinemātiskās shēmas;
    1.3. hidraulikas pamati;
    1.4. pneimatikas pamati;
    1.5. savienojumu pārbaudes metodes;
    1.6. remonta metodes un paņēmieni;
    1.7. atslēdznieka darbu normēšana;
    1.8. kravu pacelšanas un pārvietošanas mehānismi un ierīces;
    1.9. izmaiņas uzņēmumu izmantotajā tehnoloģiskajā dokumentācijā, jauno instrumentu un iekārtu ekspluatācija;
    1.10. lietišķā komunikācija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. nemetāli un to īpašības;
    2.2. elektrotehnikas pamati;
    2.3. pielaides un sēžas;
    2.4. kustīgie savienojumi;
    2.5. metinātie savienojumi;
    2.6. speciālās palīgierīces;
    2.7. pneimatiskie un elektriskie griešanas instrumenti un darbgaldi;
    2.8. ciršanas procesa mehanizācija;
    2.9. presēšanas instrumenti un darbgaldi;
    2.10. vīlēšanas darbu mehanizācija;
    2.11. virsmu tīrīšanas līdzekļi;
    2.12. mērīšanas metodes;
    2.13. mērinstrumentu klasifikācija;
    2.14. mērķēdes;
    2.15. tehnoloģiskā dokumentācija;
    2.16. darbgaldu un instrumentu ekspluatācijas noteikumi;
    2.17. jaunākās tendences atslēdznieka darbu tehnoloģijā;
    2.18. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. rasēšanas pamati un rasējumu lasīšana;
    3.2. dzelzs un oglekļa sakausējumi un to markas;
    3.3. krāsainie metāli, to sakausējumi un to markas;
    3.4. dzesēšanas un eļļošanas šķidrumi;
    3.5. iekārtu un to mezglu ekspluatācijā izmantojamās smērvielas;
    3.6. mehānismu eļļošana;
    3.7. salāgojumu veidi (spēle, uzspīlējums, pārejas sēžas);
    3.8. presēšanas veidi atkarībā no paredzētās sēžas;
    3.9. vītņu savienojumi;
    3.10. kniedētie savienojumi, kniežu veidi;
    3.11. ierievju savienojumi;
    3.12. atslēdznieka pamatdarbi;
    3.13. atslēdznieka darba instrumentu veidi un to lietojums;
    3.14. griezējinstrumentu ģeometrija;
    3.15. instrumentu asināšanas ierīces;
    3.16. instrumentu iestatīšana;
    3.17. atslēdznieka darbu veikšanai izmantojamie mērinstrumenti un kontrolinstrumenti, to lietošana, mērījumu precizitāte;
    3.18. atslēdznieka darbā izmantojamie darbgaldi;
    3.19. palīgierīces atslēdznieka darbā un to lietojums;
    3.20. aizzīmēšanas paņēmieni un aizzīmēšanas secība;
    3.21. aizzīmēšanas instrumenti;
    3.22. urbji un to veidi;
    3.23. urbšanas veidi, darbgaldi, rokas instrumenti;
    3.24. vītņgriešanas instrumenti;
    3.25. vītņgriešanas tehnika un darbu mehanizācija;
    3.26. izrīvēšanas instrumenti un to lietošana;
    3.27. valcēšanas darbi;
    3.28. abrazīvie instrumenti un materiāli, to labošana;
    3.29. slīpēšanas darbi;
    3.30. pulēšanas un lepēšanas instrumenti un materiāli;
    3.31. šāberēšana un lietojamie instrumenti;
    3.32. vīles, to veidi;
    3.33. ciršanas tehnika;
    3.34. lodēšana un ložu materiālu veidi;
    3.35. liekšanas un taisnošanas instrumenti, ierīces un darbgaldi;
    3.36. lokšņu, cauruļu, stieņu, profilu liekšana un taisnošana;
    3.37. instrumenti griešanai ar grieznēm, griešanai ar metālzāģi, cauruļu griešana, mehanizētā metāla griešana;
    3.38. darba aizsardzība (darba vietas aizsardzības aprīkojums, darba drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi un to izmantošana, darba aizsardzības prasības darbā ar instrumentiem un aprīkojumu);
    3.39. elektrodrošības noteikumi;
    3.40. ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.41. pirmā palīdzība;
    3.42. droši skaidu novākšanas paņēmieni un darba vietas sakārtošana maiņas beigās;
    3.43. vides aizsardzība;
    3.44. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.45. darba tiesiskās attiecības;
    3.46. valsts valoda;
    3.47. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Lasīt darba rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    2. Saprast darba uzdevumu saistībā ar tehnoloģisko procesu kopumu.
    3. Izvēlēties un lietot darba uzdevumam atbilstošas iekārtas, instrumentus, palīgierīces, mērinstrumentus un kontrolinstrumentus.
    4. Izvēlēties darba uzdevumam atbilstošus palīgmateriālus.
    5. Asināt atslēdznieka darbam nepieciešamos instrumentus.
    6. Izvēlēties veicamo montāžas un demontāžas darbu secību.
    7. Veikt tehnisko apkopi saskaņā ar tehnisko dokumentāciju.
    8. Veikt aizzīmēšanas, ciršanas, griešanas, vīlēšanas, urbšanas, izrīvēšanas, pielāgošanas, kniedēšanas, liekšanas, presēšanas, slīpēšanas, šāberēšanas, taisnošanas, valcēšanas, lepēšanas, pulēšanas, vītņgriešanas, lodēšanas un mērīšanas darbus.
    9. Novērtēt izveidoto savienojumu atbilstību tehniskajām prasībām.
    10. Uzturēt darba vietu kārtībā darba laikā un sakārtot to, beidzot darbu.
    11. Izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    12. Ievērot un lietot darba drošības zīmes un signālus.
    13. Ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    14. Lietot darbgaldu aizsardzības aprīkojumu.
    15. Pārbaudīt instrumentu atbilstību darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    16. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus.
    17. Sniegt pirmo palīdzību.
    18. Pārvaldīt valsts valodu.
    19. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    20. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    21. Apgūt profesionālās kvalifikācijas pilnveidei nepieciešamās zināšanas, sekot līdzi informācijai par jaunākajām tehnoloģijām metālapstrādē un atslēdznieka darbā.
    22. Darba uzdevuma ietvaros organizēt savu darbu, sadarboties ar citiem darbiniekiem, strādāt komandā.
    23. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    24. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    25. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.

  • Kompetences

    1. Spēja lietot darba pienākumu izpildei nepieciešamo informāciju, izpildīt darbu, pamatojoties uz tehnisko dokumentāciju un sazinoties ar darba vadītāju.
    2. Spēja izvēlēties darba uzdevuma veikšanai nepieciešamos materiālus, instrumentus, palīgierīces un palīgmateriālus.
    3. Spēja sagatavot darbam darbgaldus, palīgierīces, instrumentus.
    4. Spēja veikt aizzīmēšanas, ciršanas, griešanas, vīlēšanas, urbšanas, izrīvēšanas, pielāgošanas, kniedēšanas, liekšanas, presēšanas, slīpēšanas, šāberēšanas, taisnošanas, valcēšanas, lepēšanas, pulēšanas, vītņgriešanas, lodēšanas un mērīšanas darbus.
    5. Spēja veikt iekārtu un to mezglu apkopi saskaņā ar tehnisko dokumentāciju.
    6. Spēja veikt mezglu montāžas un demontāžas darbus.
    7. Spēja uzturēt atslēdznieka instrumentus, palīgierīces un iekārtas darba kārtībā un veikt to tehnisko apkopi saskaņā ar ekspluatācijas noteikumiem.
    8. Spēja pārbaudīt un lietot atslēdznieka instrumentus, palīgierīces un iekārtas atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    9. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, tai skaitā lietot darba apģērbu un individuālos aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām, lietot darbgalda aizsardzības aprīkojumu.
    10. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    11. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    12. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    13. Spēja profesionāli pilnveidoties un sekot līdzi jaunākajām tehnoloģijām atslēdznieka darbā.
    14. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    15. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    16. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Virpotājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. kinemātikas pamati;
    1.2. darbam nepieciešamie palīgmateriāli un to lietojums;
    1.3. uzņēmumu izmantotā tehnoloģiskā dokumentācija;
    1.4. virpotāja darbu normēšana;
    1.5. lietišķā komunikācija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. griezējinstrumentu ģeometrija;
    2.2. griezējinstrumentu asināšanas ierīces;
    2.3. slīpripas, to materiāli un veidi;
    2.4. palīgierīces un to lietojums;
    2.5. apstrādājamie materiāli un to īpašības;
    2.6. dzesēšanas materiāli, to lietošanas nepieciešamība;
    2.7. eļļošanas materiāli, to lietošanas nepieciešamība;
    2.8. virsmas apstrādes kvalitātes noteikšanas metodes;
    2.9. jaunākās metālgriešanas tehnoloģijas, ieskaitot datorizētās ciparu vadības (CNC);
    2.10. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. rasēšanas pamati un rasējumu lasīšana;
    3.2. virpošanas tehnoloģisko procesu secība;
    3.3. griešanas režīmu izvēle un iestatīšana;
    3.4. griešanas režīmu aprēķini;
    3.5. sagatavju uzstādījumu veidi;
    3.6. skaidu veidošanās process;
    3.7. griezējinstrumenti un to lietošana;
    3.8. griezējinstrumentu iestatīšanas noteikumi un paņēmieni;
    3.9. ārējo un iekšējo cilindrisko virsmu un gala virsmu apstrādes paņēmieni;
    3.10. vītnes, to veidi un griešanas paņēmieni, izmantojot vītņu ripas, vītņurbjus un vītņgriežņus;
    3.11. koniskās virsmas un to virpošana;
    3.12. fasonvirsmas, fasongriežņi un to lietojums;
    3.13. virsmu apdare;
    3.14. nestingu vārpstu virpošana, linetes, to uzstādīšana un nostiprināšana;
    3.15. palīgierīces un to lietošana (plānripas, četržokļu patrona, konusa apstrādes lineāls);
    3.16. kontrolinstrumentu un mērinstrumentu veidi, to lietošana;
    3.17. pielaides un sēžas;
    3.18. virsmu apstrādes precizitātes rādītāji (izmēru, formas, virsmu savstarpējā novietojuma precizitāte un virsmas raupjums);
    3.19. darbgalda slīdvirsmu ekspluatācijas noteikumi;
    3.20. darba aizsardzība (darba vietas aizsardzības aprīkojums, darba drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi un kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana);
    3.21. elektrodrošības noteikumi;
    3.22. ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.23. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.24. droši skaidu novākšanas paņēmieni un darba vietas sakārtošana maiņas beigās;
    3.25. profesionālās un vispārējās ētikas principi;
    3.26. vides aizsardzība;
    3.27. darba tiesiskās attiecības;
    3.28. valsts valoda;
    3.29. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Lasīt darba rasējumu.
    2. Izvēlēties detaļas izgatavošanas secību.
    3. Izvēlēties uzdevuma izpildei nepieciešamos griezējinstrumentus, aprīkojumu un palīgmateriālus.
    4. Asināt griezējinstrumentus.
    5. Iestatīt griezējinstrumentus un griešanas režīmu.
    6. Nostiprināt sagatavi, uzstādīt nepieciešamās palīgierīces.
    7. Apstrādāt ārējās un iekšējās cilindriskās un gala virsmas.
    8. Apstrādāt grūti uzstādāmas detaļas.
    9. Apstrādāt ārējās un iekšējās koniskās virsmas.
    10. Apstrādāt ārējās un iekšējās fasonvirsmas.
    11. Veikt virsmu apdari (lepēšana, pulēšana, virsmas plastiskā deformēšana, rievojuma ievelmēšana).
    12. Izmantot griezējinstrumentus.
    13. Noteikt izgatavotās detaļas virsmu apstrādes precizitāti (izmēru, formas, virsmu savstarpējā novietojuma precizitāti un virsmas raupjumu).
    14. Griezt ārējās un iekšējās vītnes ar vītņu ripām, vītņurbjiem un griežņiem.
    15. Uzturēt darba vietu kārtībā darba laikā un sakārtot to darba beigās.
    16. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    17. Ievērot un lietot darba drošības zīmes un signālus.
    18. Ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    19. Lietot darbgalda aizsardzības aprīkojumu.
    20. Pārbaudīt griezējinstrumentu un aprīkojuma atbilstību darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    21. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    22. Sniegt pirmo palīdzību.
    23. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    24. Apgūt profesionālās kvalifikācijas pilnveidei nepieciešamās zināšanas, sekot līdzi informācijai par jaunākajām metālgriešanas tehnoloģijām.
    25. Piedalīties darba aizsardzības apmācībās.
    26. Darba uzdevuma ietvaros sadarboties ar citiem darbiniekiem, strādājot komandā un ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un darba kārtības noteikumus.
    27. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    28. Atpazīt darba vides riskus un veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai mazinātu to ietekmi.
    29. Pārvaldīt valsts valodu.
    30. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    31. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    32. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja lasīt un izprast tehnisko dokumentāciju, lietot iegūto informāciju darba procesā.
    2. Spēja izvēlēties un novērtēt darba veikšanai nepieciešamos materiālus, instrumentus, palīgierīces un palīgmateriālus.
    3. Spēja asināt griezējinstrumentus.
    4. Spēja izveidot detaļas izgatavošanas tehnoloģisko procesu shēmu saskaņā ar rasējumu.
    5. Spēja izgatavot nepieciešamā izmēra detaļu, ievērojot tehnoloģisko operāciju secību un nodrošinot virsmas kvalitāti.
    6. Spēja virpot ārējās un iekšējās cilindriskās, koniskās, kā arī gala virsmas un fasonvirsmas.
    7. Spēja griezt vītnes ar vītņurbjiem, vītņu ripām un griežņiem.
    8. Spēja virpot nestingas virsmas un nestandarta detaļas.
    9. Spēja nodrošināt izgatavotās detaļas atbilstību rasējumam.
    10. Spēja uzturēt kārtībā darba vietu.
    11. Spēja pārbaudīt, novērtēt un lietot virpotāja instrumentus un aprīkojumu, darba apģērbu, individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    12. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    13. Spēja saprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    14. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    15. Spēja profesionāli pilnveidoties un sekot līdzi izmaiņām metālgriešanas tehnoloģijās.
    16. Spēja strādāt komandā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    17. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    18. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    19. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Rokas lokmetinātājs (MMA)

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. jaunākās metināšanas tehnoloģijas;
    1.2. uzkausēšanas paņēmieni;
    1.3. šuvju nesagraujošās kontroles metodes un aprīkojums;
    1.4. lokgriešana ar elektrodu;
    1.5. komunikācijas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. individuālo aizsardzības līdzekļu marķējums (metināšanas aizsargmaskas, filtri; respiratori) un izvēle;
    2.2. sanitāri higiēniskās prasības darba vietā;
    2.3. darba drošības zīmes un signāli;
    2.4. rasējumu lasīšana;
    2.5. metālu virsmas tīrīšanas veidi;
    2.6. metāli un to īpašības;
    2.7. metināšanā izmantojamo materiālu īpašības un termiskā apstrāde;
    2.8. detaļu malu sagatavošanas veidi, to priekšrocības un trūkumi;
    2.9. vizuālās novērtēšanas normatīvi, tehniskā dokumentācija atbilstoši standarta EN ISO 5817 prasībām (defektu veidi, kvalitātes līmeņu noteikšana defektiem);
    2.10. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā;
    2.11. metināšanas tehnoloģiskā dokumentācija;
    2.12. materiālu deformācijas un spriegumi;
    2.13. metināšanas šuves un metināšanas darbu izpildes secība;
    2.14. spriegumu un deformāciju ietekme uz izstrādājuma ģeometriju;
    2.15. metinātāja kompetenci novērtējošie dokumenti;
    2.16. metināšanas darbu tehniskā dokumentācija.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. lokmetināšanas aprīkojuma ekspluatācijas noteikumi;
    3.2. metināšanas darbi paaugstinātas bīstamības zonās;
    3.3. elektrotehnikas pamati;
    3.4. elektriskā loka uzbūve un īpašības;
    3.5. elektrodu izvēle, uzglabāšana, žāvēšana un izkarsēšana;
    3.6. elektrodu tipi, to apzīmējumi un marķējums;
    3.7. metināšanas iekārtu uzbūve un ekspluatācijas instrukcijas;
    3.8. metālu mehāniskā griešana un slīpēšana;
    3.9. metālu virsmu mehāniskā tīrīšana;
    3.10. metālu metināšanas tehnoloģijas;
    3.11. metināšanas procesa specifikācijas (WPS) apzīmējumi: savienojumi, materiālu grupas (CEN ISO/TR 15608), elektrodi, metināšanas pozīcijas, metināšanas elementi, detaļu malu apstrāde, metināšanas režīmi;
    3.12. metināšanas šuvju apzīmējumi;
    3.13. metināšanas aprīkojums;
    3.14. metināšanas iekārtu un aprīkojuma uzglabāšanas prasības;
    3.15. metināšanas parametru un režīmu ietekme uz šuves kvalitāti;
    3.16. šuvju metināšanas tehnika (manipulācija);
    3.17. darba kontrolei nepieciešamie mērinstrumenti un kontrolinstrumenti, to lietošana;
    3.18. detaļu nostiprināšanas veidi;
    3.19. palīgierīces pirmsmetināšanas detaļu salikšanai;
    3.20. pieķeršuves;
    3.21. šuvju defektu labošana;
    3.22. atslēdznieka darbi un instrumenti pirmsmetināšanas un pēcmetināšanas apstrādei;
    3.23. darba aizsardzība (darba drošības zīmes un signāli, elektrodrošības noteikumi, individuālo aizsardzības līdzekļu un kolektīvo darba aizsardzības līdzekļu izvēle un izmantošanas noteikumi, metināšanas darbu vides riska faktori, ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā);
    3.24. pirmā palīdzība;
    3.25. darba tiesiskās attiecības;
    3.26. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.27. valsts valoda;
    3.28. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.29. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Lasīt tehnisko darba dokumentāciju.
    2. Izprast metināšanas procesa specifikāciju (WPS – Welding Process Specification) un cita veida tehnoloģisko dokumentāciju.
    3. Lietot veicamā uzdevuma izpildei nepieciešamo informāciju, pieņemt lēmumu un sniegt informāciju par izpildes gaitu, problēmām un to iespējamiem risinājumiem.
    4. Noteikt nepieciešamo aprīkojumu uzdevuma izpildei.
    5. Sagatavot metināšanas iekārtu darbam, novērtēt metināšanas iekārtas un aprīkojuma tehnisko stāvokli.
    6. Iestatīt metināšanas režīma parametrus.
    7. Izvēlēties darbam atbilstošus elektrodus un sagatavot tos darbam.
    8. Izvēlēties darba uzdevumam atbilstošu šuvju metināšanas darbu secību.
    9. Izvēlēties un veikt pirmsmetināšanas detaļu taisnošanu, salikšanu un nostiprināšanu.
    10. Attīrīt metināmās un sametinātās virsmas.
    11. Veikt darba izpildei nepieciešamo aizzīmēšanu atbilstoši darba rasējumam.
    12. Griezt un slīpēt sagataves un šuves atbilstoši tehnoloģiskajām prasībām, izmantojot rokas elektroinstrumentus un stacionārās iekārtas.
    13. Metināt lokšņu konstrukciju vienslāņa un daudzslāņu kakta šuves un saduršuves atbilstoši standartos un citos saistošajos dokumentos noteiktajām prasībām.
    14. Vizuāli novērtēt metinātās šuves.
    15. Labot metināto šuvju defektus.
    16. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, it īpaši strādājot paaugstinātas bīstamības apstākļos, novērtēt un lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    17. Ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    18. Atpazīt darba vides riskus un veikt visus pasākumus, lai samazinātu to ietekmi.
    19. Izvietot un ievērot darba drošības zīmes un signālus.
    20. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    21. Izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    22. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    23. Sniegt pirmo palīdzību.
    24. Pārvaldīt valsts valodu.
    25. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    26. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    27. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    28. Novērtēt un paaugstināt savu profesionālo kompetenci un zināšanas.
    29. Darba uzdevuma ietvaros sadarboties ar citiem darbiniekiem, strādājot komandā un ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un darba kārtības noteikumus.

  • Kompetences

    1. Spēja strādāt ar darba pienākumu izpildei nepieciešamo tehnisko dokumentāciju un informāciju un pieņemt atbilstošus lēmumus, sazinoties ar darba vadītāju.
    2. Spēja izvēlēties lokmetināšanai nepieciešamo aprīkojumu.
    3. Spēja izvēlēties šuvju metināšanas darbu secību atkarībā no konstrukcijas sarežģītības.
    4. Spēja sagatavot metināšanas iekārtu un iestatīt metināšanas režīmu.
    5. Spēja izvēlēties elektrodus atbilstoši veicamajam uzdevumam.
    6. Spēja atbilstoši veicamajam uzdevumam sagatavot detaļu virsmas un malas metināšanai, izmantojot piemērotus darbarīkus un paņēmienus.
    7. Spēja veikt pirmsmetināšanas detaļu izvietošanu un nostiprināšanu, izmantojot palīgierīces, kontrolmērierīces un veidojot pieķeršuves.
    8. Spēja metināt lokšņu konstrukciju vienslāņa un daudzslāņu kakta šuves un saduršuves atbilstoši standartos un citos saistošajos dokumentos noteiktajām prasībām.
    9. Spēja vizuāli novērtēt metinātās šuves atbilstību prasībām un, izmantojot mērinstrumentus un kontrolinstrumentus, novērtēt izveidotā savienojuma ģeometriju.
    10. Spēja izvēlēties defektu novēršanas veidu un novērst defektus.
    11. Spēja pārbaudīt, novērtēt un lietot metināšanas iekārtas, aprīkojumu, darba apģērbu, individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    12. Spēja ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus, ja nepieciešams, atbilstoši rīkoties.
    13. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    14. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    15. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, strādājot paaugstinātas bīstamības apstākļos.
    16. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    17. Spēja paaugstināt profesionālo kvalifikāciju.
    18. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    19. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    20. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozare (tai skaitā mehānika)

Virpotājs atbilstoši darba uzdevumam veic detaļu izgatavošanu, izmantojot atbilstošu virpošanas tehniku un instrumentus. Veic izstrādājuma izmēra un formas atbilstības novērtēšanu, izmantojot atbilstošos mērinstrumentus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Frēzētājs , ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Atslēdznieks* , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Atslēdznieks , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Atslēdznieks , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Rūpniecisko iekārtu mehāniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Mašīnbūves tehniķis

Rokas lokmetinātājs (MMA) veic iepriekš noteiktus manuālās metināšanas darbus, izmantojot atbilstošas elektrolokmetināšanas iekārtas. Atbilstoši tehniskajiem dokumentiem izgatavo metālizstrādājumus un to konstrukcijas, veic montāžas un remonta darbus, izmantojot atbilstošas elektrolokmetināšanas iekārtas, materiālus un tehnoloģiskos paņēmienus, veic šuvju metināšanu un vizuālu kvalitātes pārbaudi.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Gāzmetinātājs (OAW) , ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG/135) , ATESTĀTS PAR ARODIZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Rokas lokmetinātājs (MMA); Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG) Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu inertās gāzes vidē (MIG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu inertās gāzes vidē (MIG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Lokmetinātājs metināšanā ar volframa elektrodu inertās gāzes vidē (TIG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Rokas lokmetinātājs (MMA) Lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG) , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Rokas lokmetinātājs (MMA), lokmetinātājs metināšanā ar mehanizēto iekārtu aktīvās gāzes vidē (MAG)

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 12.10.2023

Ievietots: 28.08.2016