Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes un lietošanas līmenī.
– Izmanto padziļinātas zināšanas ar atbilstošu teorētisku pamatojumu šaurās darbības jomās.
– Patstāvīgi interpretē pieejamo informāciju.
– Veic kompleksas (sarežģītas) darbības – pārsvarā prognozējamās situācijās.
– Ir vispārīgas zināšanas atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes un profesijai būtiskās prasmes atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu un sasniegt rezultātu ierobežotā laikā.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas.
– Pilnveidota latviešu valodas un svešvalodas(-u) prasme.
– Apzinās sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus.
– Profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības valstu darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Veic noteiktu uzdevumu ierobežotā laikā.
– Prot pieņemt lēmumu – pārsvarā pazīstamos apstākļos.
– Uzņemas atbildību par profesionālās darbības rezultāta kvalitāti un kvantitāti.
– Darbībā ir sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.

Autoatslēdznieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. elektroiekārtas uzbūve un darbības principi;
    1.2. automobiļu speciālais aprīkojums un papildaprīkojums;
    1.3. pneimopiedziņa un hidropiedziņa;
    1.4. lietišķā komunikācija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. automobiļa tehnisko stāvokli reglamentējošie dokumenti;
    2.2. uzņēmuma kvalitātes nodrošināšanas sistēmas;
    2.3. motora uzbūve un darbības principi;
    2.4. transmisijas un ritošās daļas uzbūve un darbības principi;
    2.5. stūres iekārtas un balstiekārtas uzbūve un darbības principi;
    2.6. bremžu sistēmas uzbūve un darbības principi;
    2.7. virsbūves, kabīnes un salona uzbūve;
    2.8. atslēdznieka darbā nepieciešamās iekārtas un instrumenti;
    2.9. palīgiekārtas un mehāniskie rokas instrumenti, to darbības principi;
    2.10. jaunākās tendences automobiļu remonta tehnoloģijās;
    2.11. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. automobiļa tehnisko stāvokli un remontdarbus reglamentējošie ražotāju dokumenti;
    3.2. automobiļa tehnisko stāvokli reglamentējošās prasības;
    3.3. informācijas tehnoloģijas;
    3.4. ekspluatācijas materiāli;
    3.5. ķīmisko apkopes un remonta materiālu lietošana;
    3.6. ražotāju noteiktās automobiļu remontu tehnoloģijas;
    3.7. tehnisko datubāzu izmantošana;
    3.8. darba aizsardzība (instrumentu atbilstība darba aizsardzības prasībām, individuālie aizsardzības līdzekļi un kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi un to izmantošana);
    3.9. elektrodrošības noteikumi;
    3.10. ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.11. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.12. vides aizsardzība;
    3.13. darba vietas organizācija;
    3.14. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.15. darba tiesiskās attiecības;
    3.16. valsts valoda;
    3.17. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Veikt automobiļa transmisijas un ritošās daļas ārējo apskati.
    2. Pārbaudīt automobiļa transmisijas un ritošās daļas mezglu, agregātu un mehānismu tehnisko stāvokli un darbību.
    3. Novērst konstatētos defektus automobiļa transmisijas un ritošās daļas mezglos, agregātos, mehānismos un sistēmās.
    4. Veikt automobiļa stūres iekārtas un balstiekārtas ārējo apskati.
    5. Pārbaudīt automobiļa stūres iekārtas un balstiekārtas mezglu, agregātu un mehānismu tehnisko stāvokli un darbību.
    6. Novērst konstatētos defektus automobiļa stūres iekārtas un balstiekārtas mezglos, agregātos, mehānismos un sistēmās.
    7. Veikt automobiļa bremžu sistēmas izpildiekārtu vizuālo apskati, tehniskā stāvokļa novērtējumu.
    8. Pārbaudīt automobiļa bremžu sistēmas mezglu, agregātu un mehānismu tehnisko stāvokli un darbību.
    9. Novērst konstatētos defektus automobiļa bremžu sistēmas mezglos, agregātos, mehānismos.
    10. Veikt elektroiekārtas sastāvdaļu nomaiņu.
    11. Izmantojot atslēdznieka darba paņēmienus, novērst automobiļa elektromehānisko mezglu defektus, kuri saistīti ar atslēdznieka darbiem.
    12. Novērst konstatētos defektus automobiļa virsbūves, kabīnes vai salona mezglos un mehānismos.
    13. Izvēlēties darbam nepieciešamos rīkus, instrumentus, iekārtas un palīgierīces.
    14. Sagatavot darba vietu atbilstoši veicamo darbu veidam un apjomam.
    15. Lasīt automobiļa ražotāja izstrādāto tehniskās apkopes karti un izmantot to tehniskās apkopes veikšanā.
    16. Lasīt automobiļa tehniskā stāvokļa diagnostikas rezultātu karti un veikt kartē paredzētos darbus.
    17. Sagatavot nodošanai mezglus un agregātus, kas paredzēti izjaukšanai palīgcehos vai specializētās darbnīcās.
    18. Veikt tehnisko apkopi, lietojot atbilstošus ķīmiskās apkopes un remonta materiālus.
    19. Izmantot elektroniskos informācijas avotus un tehnisko literatūru savā profesionālajā darbībā.
    20. Uzturēt darba vietu kārtībā darba laikā un sakārtot to darba beigās.
    21. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    22. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    23. Pārbaudīt instrumentu atbilstību darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    24. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    25. Sniegt pirmo palīdzību.
    26. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz vienā svešvalodā.
    27. Apgūt profesionālās kvalifikācijas pilnveidei nepieciešamās zināšanas, sekot līdzi informācijai par jaunākajām tehnoloģijām automobiļu remonta jomā.
    28. Darba uzdevuma ietvaros sadarboties ar citiem darbiniekiem un strādāt komandā.
    29. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un darba kārtības noteikumus.
    30. Pārvaldīt valsts valodu.
    31. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    32. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    33. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja sagatavot darba vietu, izvēlēties automobiļu remontam atbilstošu tehnoloģiju un instrumentus.
    2. Spēja lasīt automobiļa ražotāja tehniskās apkopes karti un veikt tehnisko apkopi un remontu atbilstoši uzņēmuma kvalitātes nodrošināšanas sistēmām, lietojot atbilstošus ķīmiskās apkopes un remonta materiālus.
    3. Spēja konstatēt un novērst automobiļa bojājumus kvalificēta augstāka līmeņa speciālista vadībā.
    4. Spēja patstāvīgi veikt automobiļa agregātu, mezglu demontāžu un montāžu.
    5. Spēja uzturēt atslēdznieka instrumentus, palīgierīces un iekārtas darba kārtībā un veikt ekspluatācijas noteikumos paredzēto tehnisko apkopi.
    6. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    7. Spēja pārbaudīt un lietot autoatslēdznieka instrumentus, aprīkojumu, darba apģērbu, individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    8. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    9. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    10. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    11. Spēja profesionāli pilnveidoties un sekot līdzi jaunākajām tehnoloģijām, instrumentiem un palīgierīcēm autoatslēdznieka darbā.
    12. Spēja sadarboties ar citiem darbiniekiem un strādāt komandā.
    13. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    14. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    15. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    16. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Koledža:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Izdevējiestādes:

- Jelgavas tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mašīnzinības (Mehāniskie transportlīdzekļi, kuģi un gaisa kuģi +ISCED 2013) (525)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 12.01.2023

Ievietots: 07.05.2016