Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

2

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes un lietošanas līmenī.
– Izmanto padziļinātas zināšanas ar atbilstošu teorētisku pamatojumu šaurās darbības jomās.
– Patstāvīgi interpretē pieejamo informāciju.
– Veic kompleksas (sarežģītas) darbības – pārsvarā prognozējamās situācijās.
– Ir vispārīgas zināšanas atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes un profesijai būtiskās prasmes atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu un sasniegt rezultātu ierobežotā laikā.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas.
– Pilnveidota latviešu valodas un svešvalodas(-u) prasme.
– Apzinās sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus.
– Profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības valstu darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Veic noteiktu uzdevumu ierobežotā laikā.
– Prot pieņemt lēmumu – pārsvarā pazīstamos apstākļos.
– Uzņemas atbildību par profesionālās darbības rezultāta kvalitāti un kvantitāti.
– Darbībā ir sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.

Galdnieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. fizikas pamati;
    1.2. komercdarbības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. materiālu mācība;
    2.2. ķīmijas pamati;
    2.3. elektrotehnikas pamati;
    2.4. datora lietošana;
    2.5. kokapstrādē izmantojamie instrumenti, palīgierīces, darbmašīnas, iekārtas;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. koksnes makroskopiskā uzbūve un stumbra griezumi;
    3.2. fizikālās un mehāniskās īpašības;
    3.3. koksnes vainas;
    3.4. zāģmateriāli;
    3.5. plātņu materiāli;
    3.6. līmes un apdares materiāli;
    3.7. koksnes apstrādes pamati;
    3.8. kokapstrādes darbmašīnas un instrumenti;
    3.9. kokapstrādes tehnoloģija;
    3.10. līmes un līmēšanas tehnoloģija;
    3.11. koksnes izstrādājumu aizsardzības un apdares materiāli, aizsardzības un apdares tehnoloģija;
    3.12. kokapstrādes darbmašīnu un griezējinstrumentu zinības;
    3.13. kokapstrādes atlikumu pārstrāde;
    3.14. vienkāršu kokizstrādājumu konstrukcijas;
    3.15. tehniskie mērījumi, pielaides un sēžas;
    3.16. rasēšana, rasējumu lasīšana;
    3.17. komercdarbība;
    3.18. darba aizsardzība;
    3.19. vides aizsardzība;
    3.20. darba tiesiskās attiecības;
    3.21. elementāri matemātiski aprēķini (laukuma, tilpuma, daudzuma, procentu aprēķināšana);
    3.22. elementāras zināšanas ķīmijā (šķīdinātāji, atšķaidītāji, līmvielas, cietinātāji; izpratne par žūšanas, cietēšanas reaģēšanas procesiem);
    3.23. dažādu sistēmu mērvienību (masas, laukuma, tilpuma, ģeometrisko izmēru, ātruma, apgriezienu, temperatūras) izpratne, lasīšana un lietošana;
    3.24. izpratne elementārajā fizikā (kustība, pretestība, adhēzija, kohēzija, elektrība);
    3.25. vienkārši, ar kokapstrādi saistīti termini un simboli svešvalodā (angļu, vācu valodā);
    3.26. valsts valoda;
    3.27. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.28. saskarsme.

  • Prasmes

    1. Izprast koka izstrādājumu konstrukciju rasējumus.
    2. Zīmēt izstrādājuma uzmetumu (speciālā zīmēšana).
    3. Izgatavot dažādus vienkāršus koka izstrādājumus (piemēram, koka plātnes, līstes, apšuvuma vai grīdas dēļus, vienkāršus sadzīves priekšmetus, mēbeles).
    4. Izvēlēties un sagatavot izejmateriālus darbam, racionāli tos izmantot.
    5. Veikt vienkāršu izstrādājumu montāžas darbus, tai skaitā objektos.
    6. Sagatavot darbam iekārtas, instrumentus, palīgierīces un pārbaudīt to atbilstību darba aizsardzības prasībām.
    7. Veikt koksnes mehāniskās apstrādes darbus ar darbmašīnām (piemēram, ripzāģmašīnām, lentzāģmašīnām, garenfrēzmašīnām, frēzmašīnām, urbšanas mašīnām, urbšanas–dobšanas mašīnām, slīpmašīnām).
    8. Veikt koksnes mehānisko apstrādi ar elektriskajiem rokas instrumen­tiem.
    9. Veikt darbus, kas saistīti ar darbmašīnu un iekārtu ekspluatāciju.
    10. Izvēlēties atbilstošus griezējinstrumentus.
    11. Novērtēt griezējinstrumentu kvalitāti.
    12. Kopt un glabāt griezējinstrumentus.
    13. Uzturēt darba kārtībā kokapstrādes darbmašīnas, veikt to tehnisko apkopi.
    14. Iestatīt griezējinstrumentus.
    15. Uzstādīt un regulēt aizsargierīces, palīgierīces vai citu tehnoloģisko aprīkojumu.
    16. Apstrādāt koksni ar rokas darbarīkiem un elektriskajiem rokas instrumentiem.
    17. Veikt koka izstrādājumu ķīmisko aizsardzību un apdari ar rokas instrumentiem (otām, rullīšiem) un smidzināšanas metodi.
    18. Iestrādāt viras, slēdzenes un citus furnitūras elementus.
    19. Aizpildīt darba procesā nepieciešamo dokumentāciju.
    20. Sastādīt koka izstrādājumu kalkulācijas.
    21. Veikt vienkāršu koka izstrādājumu remontu.
    22. Organizēt savu darbu un veikt to atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības prasībām.
    23. Sniegt pirmo palīdzību.
    24. Pārvaldīt valsts valodu.
    25. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    26. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.

  • Kompetences

    1. Spēja atšķirt koku sugas, prast novērtēt izejmateriālu atbilstību izstrādājuma izgatavošanai.
    2. Spēja lasīt un saprast tehnisko dokumentāciju, rasējumus, tehnoloģiskās kartes, instrukcijas un lietot iegūto informāciju darba procesā.
    3. Spēja veikt kokapstrādes darbmašīnu un tehnoloģisko līniju tehnisko apkopi.
    4. Spēja vadīt un kontrolēt kokapstrādes tehnoloģisko līniju vai atsevišķo mašīnu darbu.
    5. Spēja strādāt ar kontroles instrumentiem un mērinstrumentiem, noteikt izejmateriāla, gatavās produkcijas un iepakojuma materiālu atbilstību kvalitātes un tehniskajām prasībām.
    6. Spēja iepakot un marķēt saražoto produkciju atbilstoši tehnoloģiskajām prasībām vai klienta pasūtījumam.
    7. Spēja uzkrāt un analizēt informāciju par tehnoloģiskās līnijas vai atsevišķu mašīnu darbu, lai savlaicīgi atklātu un novērstu novirzes tehnoloģiskajā procesā, nepieļaut nekvalitatīvas produkcijas izlaidi, radoši novērst problēmas.
    8. Spēja zināt un ievērot darba aizsardzības noteikumus, ievērot elektrodrošības, ugunsdrošības noteikumus darba vietā un strādājot ar kokapstrādes tehnoloģiskajām līnijām, lietot drošus darba paņēmienus.
    9. Spēja ievērot vides aizsardzības prasības.
    10. Spēja strādāt ar vienkāršām kravas pacelšanas un pārvietošanas ierīcēm, apkalpojot tehnoloģiskās līnijas vai darbmašīnas.
    11. Spēja noformēt dokumentāciju saražotajai produkcijai un sagatavot saražoto produkciju nosūtīšanai klientam vai glabāšanai noliktavā.
    12. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
3 gadi
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas citi nosaukumi: “Būvizstrādājumu galdnieks”

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

- Kandavas Lauksaimniecības tehnikums

- Smiltenes tehnikums

- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

- Jelgavas Tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

2

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (543)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 12.01.2023

Ievietots: 29.06.2017