Saskaņā ar jaunajiem “Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības standartu un vispārējās vidējās izglītības programmu paraugiem (MK noteikumi Nr. 416), kas stājas spēkā ar 01.09.2020.
7. Plānotie skolēnam sasniedzamie rezultāti [..] (vispārējā vidējā izglītībā) ir izteikti kā pratības šādās mācību jomās:
7.1. valodu mācību joma:
- prasmīgi lieto valodas kā domāšanas līdzekli izziņā, tajā skaitā dažādu mācību jomu apguvē un pašizziņā,
- sazinās atbilstoši situācijai formālās un neformālās valodas situācijās,
- prasmīgi izvērtē dažādus informācijas avotus,
- izvēlas sev nepieciešamos faktus,
- formulē savu attieksmi,
- skaidri izsaka un pamato savus argumentus gan latviešu valodā, gan svešvalodā,
- pārliecinoši izmanto visas sev zināmās valodas starpkultūru saziņā;
7.2. sociālā un pilsoniskā mācību joma:
- skaidro pasaules notikumus, to cēloņsakarības un idejisko pamatu pagātnē un tagadnē,
- pauž savu attieksmi pret sabiedriskajiem, ekonomiskajiem, politiskajiem procesiem un atbildīgi iesaistās tajos,
- pieņem lēmumus, kas saistīti ar karjeru un nākotnes iespējām un pozitīvi ietekmē labklājību lokāli un globāli,
- pamana netaisnību un rīkojas tā, lai to novērstu, ar cieņu un izpratni izturas pret sabiedrības daudzveidības izpausmēm;
7.3. kultūras izpratnes un pašizpausmes mākslā mācību joma:
- skaidro kultūras artefaktus, kultūras mantojuma daudzveidību un pārradīšanas iespējas,
- apzinās savu kultūras piederību un identitāti, kopj un attīsta to,
- iepazīst laikmetīgo mākslu un kultūru kā sabiedrības vērtību izpausmi,
- mākslinieciski radošā darbībā mērķtiecīgi izmanto apgūtās specifiskās prasmes dažādos mākslas veidos un piedzīvo prieku radošajā darbībā,
- iegūtās mākslinieciskās jaunrades pieredzi saista ar personisko izaugsmi un profesionālo mērķu sasniegšanu;
7.4. dabaszinātņu mācību joma:
- atpazīst, piedāvā un izvērtē skaidrojumus noteiktām dabas parādībām un procesiem, kā arī dabaszinātniskiem jēdzieniem,
- izmanto pētnieciskās prasmes dabaszinātnisku un starpdisciplināru problēmu risināšanai,
- izvērtē riska faktorus savai un citu veselībai un drošībai,
- rīkojas atbildīgi,
- izvēlas videi draudzīgu rīcību,
- saprātīgi lieto dabas resursus, sekmējot sabiedrības ilgtspējīgu attīstību;
7.5. matemātikas mācību joma:
- izprot matemātiku kā zināšanu un prasmju sistēmisku kopumu, kas ļauj kvantitatīvi aprakstīt un izzināt apkārtējo pasauli,
- lieto apgūtos algoritmus, matemātisko modelēšanu un citus matemātikai raksturīgus paņēmienus dažādos kontekstos,
- spriež induktīvi un deduktīvi,
- izmanto tehnoloģiju priekšrocības,
- veidojot risinājumus un skaidrojot savu darbību un rezultātu, raksturo savai izaugsmei un turpmākajai darbībai nozīmīgo iegūtajā matemātiskās darbības pieredzē;
7.6. tehnoloģiju mācību joma:
- mācās radīt dažādām mērķauditorijām, to vēlmēm un vajadzībām atbilstošus produktus, dizaina risinājumus un programmatūras,
- veic lietotāju izpēti, prototipēšanu,
- organizē risinājuma izstrādei nepieciešamos resursus un plāno risinājuma ieviešanu, izvērtē šos procesus atbilstoši dizaina vērtībām (ilgtspējīga attīstība, estētika, lietojamība, ētika, drošība un ekonomika) un iesaka uzlabojumus,
- lietpratīgi, droši un atbildīgi lieto mācību procesā un ikdienā nepieciešamo programmatūru, programmvadāmas ierīces un materiālu apstrādes ierīces un tehnoloģijas,
- skaidro zinātnes sasniegumu praktisko lietojumu tehnoloģiju attīstībā;
7.7. veselības, drošības un fiziskās aktivitātes mācību joma:
- ikdienā apzināti rīkojas saskaņā ar veselīga dzīvesveida ieradumiem,
- patstāvīgi un atbildīgi izvēlas fiziskās aktivitātes un iesaistās tajās,
- izvirza un īsteno sev nozīmīgus kustību prasmju un fiziskās sagatavotības izaugsmes mērķus,
- lieto un izvērtē efektīvākos taktiskos risinājumus un stratēģijas individuālajās un komandas fiziskajās aktivitātēs,
- spēj identificēt apdraudējumus un riskus dažādās vidēs un situācijās, tajā skaitā valsts drošības apdraudējuma gadījumā,
- izprot savus pienākumus, tiesības un iespējamo rīcību visaptverošas valsts aizsardzības kontekstā,
- veic preventīvus drošības pasākumus,
- identificē drošas rīcības soļus, izvēloties piemērotākās problēmrisināšanas stratēģijas.