Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Analītiskās ķīmijas tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. kvalitātes sistēmas;
    1.2. vides pārvaldības sistēmas;
    1.3. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ķīmisko vielu un maisījumu klasifikācija un marķēšana;
    2.2. stingrai uzskaitei pakļautās vielas;
    2.3. kvalitātes nodrošināšanas pamati;
    2.4. drošības zīmes un signāli;
    2.5. atkritumu apsaimniekošana;
    2.6. saskarsmes pamatprincipi;
    2.7. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. vides aizsardzība;
    3.2. darba aizsardzība;
    3.3. ķīmisko vielu un maisījumu droša lietošana;
    3.4. individuālie un kolektīvie aizsardzības līdzekļi;
    3.5. ugunsdzēsības līdzekļi;
    3.6. laboratorijas iekārtu uzbūve, darbības principi un ekspluatācija;
    3.7. mērīšanas un automatizācijas līdzekļi;
    3.8. pamatprocesi un palīgprocesi;
    3.9. darba higiēna;
    3.10. rīcība pirmsavārijas un avārijas situācijās;
    3.11. pirmā palīdzība;
    3.12. labas ražošanas prakse;
    3.13. informācijas tehnoloģijas;
    3.14. darba tiesiskās attiecības;
    3.15. valsts valoda;
    3.16. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Novērtēt laboratorijas iekārtu un mērinstrumentu gatavību darbam.
    2. Strādāt ar reaģentiem un citiem materiāliem atbilstoši reglamentējošās dokumentācijas prasībām.
    3. Lasīt un lietot reglamentējošo dokumentāciju.
    4. Dokumentēt analīzes veikšanas procesu.
    5. Veikt ķīmiskās, fizikāli ķīmiskās, tehniskās un mikrobioloģiskās analīzes, ievērojot labas laboratorijas prakses prasības.
    6. Izvērtēt iegūtos analīžu rezultātus un atbilstoši rīkoties.
    7. Strādāt ar laboratorijas iekārtām un aprīkojumu.
    8. Novērtēt automatizēto un datorizēto sistēmu darbību.
    9. Lietot analīžu rezultātu statistiskas apstrādes programmas.
    10. Veikt analīžu rezultātu aprēķinus.
    11. Veikt darba pienākumus atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
    12. Lietot ugunsdzēsības līdzekļus un rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    13. Rīkoties pirmsavārijas un avārijas situācijās.
    14. Organizēt pirmās palīdzības sniegšanu.
    15. Lietot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    16. Strādāt ar ķīmiskajām vielām.
    17. Strādāt ar mikroorganismu kultūrām.
    18. Lietot darbam paredzēto apģērbu un apavus.
    19. Lietot elektroiekārtas.
    20. Ievērot drošības zīmes un signālus.
    21. Veikt darba pienākumus, minimāli kaitējot videi.
    22. Strādāt komandā.
    23. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    24. Pārvaldīt valsts valodu.
    25. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    26. Uzņemties atbildību.
    27. Lietot ķīmijas nozares normatīvos aktus savā darbā.
    28. Ievērot personīgo higiēnu.
    29. Uzkopt darba vietu.
    30. Strādāt klasificētajās telpās.
    31. Saskaņot savu darbību ar citu uzņēmuma struktūrvienību speciālistiem.
    32. Organizēt savu darbu.

  • Kompetences

    1. Spēja patstāvīgi un precīzi veikt ķīmiskās vai mikrobioloģiskās analīzes, pildīt darba uzdevumu atbilstoši reglamentējošo dokumentu prasībām.
    2. Spēja veikt ķīmiskās vai mikrobioloģiskās analīzes, nekaitējot savai un kolēģu veselībai, kā arī rūpējoties par veselīgu darba vidi.
    3. Spēja novērtēt reaģentu un citu materiālu atbilstību kvalitātes prasībām un darba uzdevumam, ievērot reaģentu un citu materiālu glabāšanas noteikumus.
    4. Spēja novērtēt mērīšanas līdzekļu derīgumu darbam un gatavību analīzes veikšanai.
    5. Spēja patstāvīgi un precīzi strādāt ar analītisko aparatūru atbilstoši reglamentējošo dokumentu prasībām.
    6. Spēja apkopot un izvērtēt iegūtos rezultātus.
    7. Spēja precīzi pagatavot nepieciešamos šķīdumus, reaģentus un mikrobioloģiskās barotnes analīžu veikšanai.
    8. Spēja izprast kvalitātes specifikāciju, analīzes metožu, standartpriekšrakstu būtību un lietot tos darbā.
    9. Spēja precīzi un savlaicīgi dokumentēt analīžu rezultātus un veikt pierakstus.
    10. Spēja apkopot un statistiski apstrādāt iegūtos analīžu rezultātus.
    11. Spēja lietot mērīšanas iekārtas, instrumentus, reaģentus un materiālus, darba apģērbu, individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
    12. Spēja ievērot sprādziendrošības, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumu prasības un atbilstoši rīkoties, ja tas ir nepieciešams.
    13. Spēja atpazīt drošības signālus un zīmes un atbilstoši rīkoties.
    14. Spēja saprast un ievērot personīgās un ražošanas higiēnas prasības, darba specifiku klasificētajās telpās.
    15. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un kolēģu veselībai.
    16. Spēja izprast un ievērot vides aizsardzības prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    17. Spēja atbildēt par darba rezultātiem, racionālu darba laika un resursu izmantošanu.
    18. Spēja saskaņot savu darbību ar dažādu līmeņu speciālistiem.
    19. Spēja strādāt komandā, neradot konfliktus un psiholoģisku diskomfortu darbā un ievērojot ētikas normas.
    20. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Ķīmijas tehnoloģijas un biotehnoloģija (ISCED 2011) (524)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 25.10.2024

Ievietots: 07.05.2016