Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Auto virsbūvju remontatslēdznieks

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ķīmija (automobiļos un remontdarbos izmantojamo vielu īpašības);
    1.2. līmēšanas tehnoloģijas;
    1.3. remontdarbu procesu organizācija;
    1.4. komercdarbības pamati;
    1.5. ergonomikas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbu izmaksu aprēķini;
    2.2. darba normēšanas pamati;
    2.3. darba vietas sagatavošana un uzturēšana kārtībā;
    2.4. elektrotehnika;
    2.5. automobiļu remontam nepieciešamās iekārtas un instrumenti;
    2.6. iekārtu un instrumentu apkope;
    2.7. materiālu mācība (metāli, plastmasas, tehniskie šķidrumi, naftas produkti, pretkorozijas līdzekļi un trokšņu izolācijas materiāli);
    2.8. metālu tehnoloģija;
    2.9. rasēšanas pamati;
    2.10. sauszemes transportlīdzekļu uzbūve un konstrukcija;
    2.11. tehniskā mehānika;
    2.12. transportlīdzekļu virsbūvju remontam nepieciešamie ekspluatācijas materiāli;
    2.13. darbs ar tvertnēm ierobežotas redzamības apstākļos, ierobežota pārvietojuma apstākļos, paaugstinātas ugunsbīstamības apstākļos;
    2.14. komunikācijas pamati;
    2.15. informācijas ieguves metodes;
    2.16. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. transportlīdzekļu virsbūvju remontu tehnoloģijas;
    3.2. tehniskie mērījumi;
    3.3. atslēdznieka darba pamati;
    3.4. informācijpratība (informācijas tehnoloģijas);
    3.5. izmēru ķēdes;
    3.6. lokmetināšana;
    3.7. gāzmetināšana;
    3.8. kontaktmetināšana;
    3.9. darba aizsardzība (darba vietas aizsardzības aprīkojums, darba drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi un kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi un to lietošana, darba aizsardzības prasības darbā ar instrumentiem un aprīkojumu);
    3.10. elektrodrošības noteikumi;
    3.11. ugunsdrošības noteikumi, rīcība ugunsgrēka gadījumā;
    3.12. pirmās palīdzības sniegšana;
    3.13. vides aizsardzība;
    3.14. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.15. darba tiesiskās attiecības;
    3.16. valsts valoda;
    3.17. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Lasīt un izprast tehnisko dokumentāciju, izmantot iegūto informāciju darba procesā.
    2. Vizuāli novērtēt transportlīdzekļu virsbūvju un to detaļu deformācijas.
    3. Veikt transportlīdzekļu virsbūvju konstrukcijas ģeometrijas kontrolmērījumus.
    4. Izvēlēties atbilstošāko tehnoloģisko risinājumu transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbu veikšanai.
    5. Izmantot ražotāju noteikto transportlīdzekļu virsbūvju remonta tehnoloģiju.
    6. Vizuāli novērtējot un izmantojot mērierīces, pamatot, kurām detaļām, mezgliem vai agregātiem nepieciešama demontāža, nomaiņa vai remonts.
    7. Lasīt darba uzdevumu un izveidoto tāmi.
    8. Novērtēt transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbu izmaksas un darbietilpību.
    9. Sagatavot darba vietu atbilstoši izmantojamā aprīkojuma un iekārtu lietošanas instrukcijām.
    10. Lasīt iekārtu un instrumentu lietošanas instrukcijas.
    11. Izmantot elektroniskos informācijas avotus un tehnisko literatūru.
    12. Sagatavot palīgiekārtas atbilstoši izmantojamā aprīkojuma un iekārtu lietošanas instrukcijām.
    13. Sakārtot darba vietu atbilstoši uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumiem.
    14. Veikt iekārtu un instrumentu apkopi atbilstoši to lietošanas instrukcijām.
    15. Lietot mehāniskās, elektroniskās un lāzera mērierīces.
    16. Izmantot darbā atslēdznieka rokas instrumentus un pneimatiskos un elektriskos rokas instrumentus.
    17. Izmantot transportlīdzekļu virsbūvju remontu tehnoloģijai atbilstošus materiālus.
    18. Lietot maskēšanas materiālus.
    19. Alvot un špaktelēt virsmas.
    20. Atjaunot deformētās virsmas izvelkot.
    21. Izmantot līmēšanas tehnoloģijas.
    22. Izmantot metināšanas tehnoloģijas (gāzmetināšana, lokmetināšana, kontaktmetināšana).
    23. Lietot virsmas deformācijas noteikšanas instrumentus.
    24. Izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    25. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, tai skaitā strādājot paaugstinātas bīstamības apstākļos.
    26. Atpazīt drošības zīmes un ievērot tās.
    27. Ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    28. Lietot iekārtu un darbgaldu aizsardzības aprīkojumu.
    29. Pārbaudīt instrumentu un aprīkojuma atbilstību darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    30. Lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    31. Sniegt pirmo palīdzību.
    32. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    33. Apgūt profesionālās kvalifikācijas pilnveidei nepieciešamās zināšanas, sekot līdzi informācijai par jaunākajām tendencēm transportlīdzekļu virsbūvju remonttehnoloģiju jomā.
    34. Piedalīties darba aizsardzības apmācībās (instruktāžās) un savlaicīgi veikt obligātās veselības pārbaudes.
    35. Darba uzdevuma ietvaros sadarboties ar citiem darbiniekiem, strādājot komandā un ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un darba kārtības noteikumus.
    36. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    37. Atpazīt darba vides riskus un veikt visus nepieciešamos pasākumus, lai mazinātu to ietekmi.
    38. Pārvaldīt valsts valodu.
    39. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    40. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    41. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja noteikt nepieciešamos transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbus un saplānot tos atbilstoši ražotāju noteiktajai remonta tehnoloģijai.
    2. Spēja noteikt transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbu izmaksas un novērtēt remontdarbu ekonomisko pamatotību.
    3. Spēja sagatavot darba vietu transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbu veikšanai.
    4. Spēja novērtēt un izmērīt transportlīdzekļu virsbūvju deformāciju lielumu un apjomu, plānot deformāciju novēršanas darbu secību un noteikt nepieciešamo tehnoloģiju.
    5. Spēja veikt nepieciešamo transportlīdzekļu virsbūvju detaļu demontāžu un montāžu, kā arī veikt pretkorozijas apstrādi.
    6. Spēja atjaunot transportlīdzekļu virsbūvju bojāto detaļu virsmu formas, izmantojot virsbūves remonta stendu, lietojot atslēdznieka rokas instrumentus un izmantojot alvošanas un špaktelēšanas remonttehnoloģiju.
    7. Spēja transportlīdzekļu virsbūvju remontdarbos izmantot metināšanas tehnoloģijas (gāzmetināšana, lokmetināšana, kontaktmetināšana).
    8. Spēja kontrolēt darba kvalitāti, izdarot mērījumus un vizuāli novērtējot transportlīdzekļu virsbūves.
    9. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, pārbaudīt un lietot remontatslēdznieka instrumentus un aprīkojumu, darba apģērbu, individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    10. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    11. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    12. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    13. Spēja profesionāli pilnveidoties un sekot līdzi jaunākajām tehnoloģijām transportlīdzekļu virsbūvju remonta jomā.
    14. Spēja strādāt komandā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    15. Spēja plānot un organizēt savu darbu un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    16. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    17. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mašīnzinības (Mehāniskie transportlīdzekļi, kuģi un gaisa kuģi +ISCED 2013) (525)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozare (tai skaitā mehānika)


Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 09.05.2023

Ievietots: 17.04.2019