Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Bārmenis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenis:
    1. Dzērienu un kokteiļu vēsture.
    2. Patērētāju pieprasījums
    Izpratnes līmenis:
    1. Pasūtījumu plānošana.
    2. Pudeles vizuālā pārbaude.
    3. Patērētāju pieprasījums.
    4. Akcīzes preču lietošanas noteikumi.
    5. Dzērienu, produktu etiķete un marķējums.
    6. Dokumentu pārvaldība.
    7. Inventarizācijas akta aizpildīšana.
    8. Uzglabāšanas noteikumi.
    9. Bāra dzērienu un produktu izvietojuma prasības.
    10. Alkoholisko dzērienu un tabakas izstrādājumu apriti reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
    11. Dzērienu un kokteiļu veidi, raksturojums.
    12. Uztura pamatprincipi.
    13. Normatīvo aktu prasības.
    14. Alkohola ietekme uz cilvēka organismu.
    15. Dzērienu un kokteiļu veidi.
    16. Dzērienu un kokteiļu veidi.
    Lietošanas līmenis:
    1. Patēriņu ietekmējošie faktori.
    2. Uzskaites dokumentācija.
    3. Dzērienu veidi.
    4. Pasūtījuma pavaddokumenti.
    5. Produktu sensorie kvalitātes rādītāji.
    6. Tilpuma un svara mērvienības.
    7. Higiēnas prasības ēdināšanas uzņēmumos.
    8. Bāra tehnoloģisko iekārtu un inventāra veidi.
    9. Tehnoloģisko iekārtu lietošanas instrukcijas.
    10. Dzērienu kartes.
    11. Klasisko kokteiļu veidi.
    12. Kokteiļu kalkulācijas.
    13. Dzērienu kartes sastādīšanas ietekmējošie faktori.
    14. Bāra trauku, inventāra, piederumu un darba rīku sortiments
    15. Naudas līdzekļu inkasācijas nosacījumi.
    16. Kases sistēmu veidi un lietošanas noteikumi.
    17. Profesionālā terminoloģija. Pareizā dzērienu transliterācija svešvalodās.
    18. Programma, atlaides un īpaši piedāvājumi, kas darbojās noteiktās dienās un stundās.
    19. Uzņēmuma īpašie dzērienu un/vai ēdienu piedāvājumi. Dažādu vecumposmu viesu apkalpošanas etiķete un īpatnības.
    20. Dzērienu karte.
    21. Ēdienu karte.
    22. Dzērienu un uzkodu saderība. Dzērienu un ēdienu pasniegšanas noteikumi un pasniegšanas temperatūras.
    23. Bāra produktu un dzērienu glabāšanas noteikumi.
    24. Receptes un tehnoloģiskās kartes. Ledus glabāšanas noteikumi. Bāra trauki, inventārs, iekārtas, piederumi.
    25. Sagatavju gatavošanas pamatprincipi.
    26. Dzērienu un produktu glabāšanas noteikumi.
    27. Verificēti un sertificēti mērtrauki.
    28. Uzkodu gatavošana.
    29. Kokteiļu gatavošanas tehnikas.
    30. Uzkodu un dzērienu realizācijas termiņi.
    31. Dzērienu un uzkodu pasniegšanas veidi, trauki.
    32. Paplātes izmantošanas noteikumi.
    33. Tabakas izstrādājumu pasniegšanas noteikumi.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Pasūtīt un pieņemt dzērienus bāram nepieciešamos produktus, inventāru.
    2. Konstatēt bārā esošo dzērienu un izejvielu daudzumu.
    3. Plānot dzērienu un produktu patēriņu.
    4. Lasīt un analizēt dzērienu etiķeti.
    5. Pārbaudīt pavaddokumentus atbilstību pasūtījumam.
    6. Noteikt produkta kvalitāti un derīguma termiņus.
    7. Veikt regulāru dzērienu un produktu uzskaiti.
    8. Uzraudzīt dzērienu un produktu uzglabāšanas apstākļus un termiņus.
    9. Ievērot bāra inventāra sagatavošanas prasības.
    10. Ievērot tehnoloģisko iekārtu lietošanas instrukcijas.
    11. Ievērot higiēnas prasības bāra iekārtām un inventāram.
    12. Plānot dzērienu kartes saturu.
    13. Izveidot dzērienu karti atbilstoši uzņēmuma vajadzībām un specifikai.
    14. Izstrādāt tematiskas dzērienu kartes, ievērojot uztura pamatprincipus, viesu pieprasījumu, u.c. priekšnoteikumus.
    15. Sagatavot bāru pirms un pēc darba dienas beigām.
    16. Konstatēt esošo dzērienu, izejvielu, bāra trauku, inventāra, piederumu daudzumu.
    17. Veikt kases sistēmas sagatavošanu darbam, noslēgšanu un inkasāciju.
    18. Veidot pozitīvu komunikāciju un bāra tēlu.
    19. Ievērot profesionālo ētiku.
    20. Veidot viesim komforta vidi.
    21. Iepazīstināt viesi ar bāra piedāvājumu.
    22. Izvērtēt pārmērīgu alkohola ietekmi uz cilvēka organismu.
    23. Raksturot alkoholiskos, bezalkoholiskos dzērienus un kokteiļus viesim.
    24. Ievērot dzērienu, kokteiļu pasniegšanas noteikumus un temperatūru.
    25. Ieteikt dzērienu atbilstoši viesa vēlmēm.
    26. Piedāvāt uzkodu atbilstoši izvēlētajam dzērienam.
    27. Veidot sagataves atbilstoši dzērienu veidiem un uzkodām.
    28. Nodrošināt sagatavju uzglabāšanu.
    29. Lietot profesionālos traukus, inventāru un darba rīkus.
    30. Kontrolēt sagatavju un ledus krājumus.
    31. Pielietot dažādu dzērienu ( t.sk. karsto) gatavošanas veidus.
    32. Izmantot kokteiļu pagatavošanas tehnikas
    – pasniegšanas glāzē, maisāmā glāzē, šeikerī, blenderī u.c.
    33. Gatavot aukstās un karstās uzkodas (t.sk.
    34. viesa klātbūtnē).
    35. Ievērot dzērienu, kokteiļu, uzkodu gatavošanas un pasniegšanas temperatūru.
    36. Prezentēt sagatavotos dzērienus, kokteiļus, uzkodas un tabakas izstrādājumus.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja pārraudzīt dzērienu un produktu apriti bārā, ņemot vērā krājumus un atlikumus.
    2. Spēja sagatavot bāra tehnoloģiskās iekārtas un inventāru darba uzsākšanai.
    3. Spēja izstrādāt dzērienu karti, ievērojot uzņēmuma specifiku un citus priekšnoteikumus.
    4. Spēja sagatavot bāru un bārmeņa darba vietu pirms un pēc darba dienas beigām, ievērojot uzņēmuma iekšējos kārtības noteikumus.
    5. Spēja veikt kases sistēmas sagatavošanu darbam, noslēgšanu un inkasāciju.
    6. Spēja ievērot bārmeņa darbā viesmīlības pamatprincipus, veidojot pozitīvu gaisotni, ievērojot profesionālās saskarsmes un vispārējās ētikas principus.
    7. Spēja piedāvāt un raksturot dzērienus un kokteiļus, ievērojot viesa vēlmes.
    8. Spēja veidot dažādas sarežģītības sagataves dzērieniem, kokteiļiem un uzkodām.
    9. Spēja gatavot dažāda veida dzērienus, kokteiļus un uzkodas.
    10. Spēja pasniegt dzērienus, kokteiļus un uzkodas atbilstošā glāzē, traukā un pasniegšanas temperatūrā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Bulduru Dārzkopības vidusskola"

- Ventspils tehnikums

Izdevējiestādes:

- Smiltenes tehnikums

- Jelgavas tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Viesnīcu un restorānu serviss (811)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 15.07.2024

Ievietots: 07.05.2016