Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Ēdināšanas pakalpojumu speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. darba tiesiskās attiecības;
    1.2. darba aizsardzība;
    1.3. vides aizsardzība;
    1.4. uzņēmuma darba plānošanas pamatprincipi;
    1.5. saskarsmes pamati;
    1.6. ekonomikas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. riska analīzes kritisko kontroles punktu pamatprincipi;
    2.2. vispārējās higiēnas prasības saskaņā ar spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
    2.3. prasības materiāliem, kas nonāk saskarē ar pārtiku;
    2.4. pirmās palīdzības sniegšana;
    2.5. tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas pamati;
    2.6. ķīmisko līdzekļu uzglabāšanas noteikumi;
    2.7. iekārtu ekspluatācijas un elektrodrošības noteikumi;
    2.8. izejvielu un produktu ķīmiskais sastāvs un uzglabāšanas pamatprincipi;
    2.9. izejvielu zudumu veidošanās un to rašanās cēloņi;
    2.10. ēdienkartes un dzērienu kartes, to veidi un sastādīšanas pamatprincipi;
    2.11. viesu apkalpošanas un saskarsmes principi;
    2.12. dažādu pasākumu galda klājumu pamatprincipi un veidi;
    2.13. dažādu tautu ēšanas kultūra, tradīcijas, īpatnības;
    2.14. ēdienu un dzērienu cenu kalkulācija;
    2.15. tirgvedības un pārdošanas veicināšanas pamatprincipi;
    2.16. ēdināšanas uzņēmumu veidi un struktūra;
    2.17. psiholoģijas un saskarsmes pamatprincipi;
    2.18. profesionālie termini valsts valodā, franču un angļu valodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. darba organizācija ēdināšanas uzņēmumos;
    3.2. riska analīzes principi kritiskajos kontroles punktos;
    3.3. higiēnas un vides aizsardzības prasības pārtikas apritē;
    3.4. darba aizsardzība ēdināšanas uzņēmumos;
    3.5. ugunsdrošība un elektrodrošība ēdināšanas uzņēmumos;
    3.6. virtuves, restorānu un bāru tehnoloģisko iekārtu darbības pamatprincipi;
    3.7. viesmīlības pamati;
    3.8. vīnzinības pamati;
    3.9. ēdināšanas uzņēmumu tirdzniecības un ražošanas telpu sagatavošana darbam;
    3.10. trauku un galda piederumu sagatavošana darbam un pielietojums;
    3.11. galda veļa, tās veidi, kopšana, uzglabāšana, sagatavošana darbam;
    3.12. galda klājumu veidi;
    3.13. pasūtījumu pieņemšana, noformēšana;
    3.14. viesu sagaidīšanas un apkalpošanas noteikumi;
    3.15. ēdienu un konditorejas izstrādājumu raksturojums;
    3.16. uzturmācības pamati (produktu raksturojums un nozīme uzturā);
    3.17. ēdienu un dzērienu pasniegšanas veidi un kārtība;
    3.18. norēķinu veidi ar viesi;
    3.19. saskarsmes psiholoģijas pamati, konfliktu risināšanas iespējas (metodes);
    3.20. valsts valoda;
    3.21. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.22. ēdienu un konditorejas izstrādājumu gatavošanas tehnoloģijas zināšanas;
    3.23. tehnoloģiskās dokumentācijas izstrāde un pielietošana;
    3.24. ēdienu un dzērienu kartes sastādīšanas un izstrādāšanas pamatnoteikumi;
    3.25. uzskaites un atskaites dokumentācijas sagatavošana un ražošanas rādītāju datu analīze;
    3.26. darbs ar datorizēto uzņēmumu uzskaites sistēmu;
    3.27. darba procesa kontrolēšana.

  • Prasmes

    1. Racionāli organizēt darba procesu ēdināšanas uzņēmumā.
    2. Ievērot darba drošības, aizsardzības un higiēnas normas.
    3. Organizēt viesu apkalpošanas procesu atbilstīgi vispārpieņemtajām normām un uzņēmuma specifikai.
    4. Orientēties darba procesam nepieciešamo resursu nodrošinājuma iespējās.
    5. Plānot izejvielu, materiālu un darbaspēka resursu kvalitāti un apjomu.
    6. Izvēlēties tehnoloģisko aprīkojumu un inventāru atbilstīgi uzņēmuma specifikai un vajadzībām.
    7. Pasūtīt atbilstīgas kvalitātes izejvielas un organizēt to piegādes procesu.
    8. Pieņemt izejvielas un materiālus un novērtēt to kvalitāti organoleptiski.
    9. Lasīt un izprast izejvielu un materiālu marķējumu.
    10. Ievērot pusfabrikātu, gatavās produkcijas un dzērienu uzglabāšanas un realizācijas nosacījumus.
    11. Sagatavot tirdzniecības telpas, inventāru un traukus darbam.
    12. Izstrādāt ēdienu un dzērienu karti atbilstīgi pasākuma veidam.
    13. Pieņemt un noformēt pasūtījumu.
    14. Veikt uzskaites un atskaites operācijas, tai skaitā kases ieņēmumu atskaites.
    15. Strādāt ar visu veidu dokumentāciju ēdināšanas uzņēmumos.
    16. Veikt ēdienu un dzērienu kalkulācijas un pašizmaksas aprēķinus.
    17. Izvēlēties atbilstīgas kvalitātes izejvielas un tehnoloģiskos paņēmienus ēdienkartē iekļauto ēdienu pagatavošanai.
    18. Izvērtēt tehnoloģiskā aprīkojuma piemērotību konkrētā darba veikšanai.
    19. Pagatavot ēdienus atbilstīgi tehnoloģijai, lai saglabātu to uzturvērtību.
    20. Veikt gatavās produkcijas novērtēšanu organoleptiski.
    21. Sagatavot ēdienus pasniegšanai.
    22. Pagatavot un sadalīt porcijās ēdienus klienta klātbūtnē.
    23. Veikt kontroli par savu padoto darbu un atbildību.
    24. Instruēt darbiniekus un kontrolēt darba drošības tehnikas ievērošanu.
    25. Izprast, ievērot un kontrolēt sanitāro noteikumu izpildi.
    26. Izvērtēt tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļu pielietošanas nepieciešamību.
    27. Nodrošināt un kontrolēt mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļu atbilstošu sagatavošanu un pielietojumu.
    28. Ievērot un izpildīt vides aizsardzības prasības.
    29. Sniegt pirmo neatliekamo medicīnisko palīdzību.
    30. Apkopot un izvērtēt uzņēmuma ražošanas rādītājus.
    31. Izstrādāt priekšlikumus piedāvājuma pilnveidošanai.
    32. Prast pieņemt patstāvīgus lēmumus.
    33. Argumentēt (pamatot) savu lēmumu.
    34. Uzņemties atbildību.
    35. Analizēt savu rīcību.
    36. Izvērtēt savas zināšanas un prasmes.
    37. Rast optimālos situācijas risinājumus paaugstināta stresa situācijās.
    38. Pārvaldīt valsts valodu.
    39. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    40. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās (franču un angļu valodā).

  • Kompetences

    1. Spēja vadīt ražošanas un apkalpošanas procesus.
    2. Spēja darboties komandā, sazināties ar klientiem un sadarbības partneriem, ievērojot darba ētikas un saskarsmes pamatprincipus.
    3. Spēja darboties paaugstināta stresa situācijās un risināt konflikta situācijas atbilstoši kompetencei.
    4. Spēja izprast un ievērot vides un darba aizsardzības noteikumus un kontrolēt to izpildi.
    5. Spēja izprast un organizēt darba drošības noteikumu ievērošanu un kontrolēt to izpildi.
    6. Spēja izprast un ievērot elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus un kontrolēt to izpildi.
    7. Spēja izprast un ievērot higiēnas prasības un sanitārijas noteikumus, koordinēt un kontrolēt to izpildi.
    8. Spēja plānot un kontrolēt ražošanas procesu, elastīgi risinot problēmas, nodrošinot atbilstīgu kvalitāti.
    9. Spēja izvērtēt un paredzēt iespējamos riskus nekaitīga galaprodukta izgatavošanai, ievērojot atbilstīgu tehnoloģisko procesu.
    10. Spēja plānot un noteikt darba procesam nepieciešamo resursu apjomu.
    11. Spēja pieņemt un novērtēt darba procesam nepieciešamo resursu kvalitāti.
    12. Spēja izprast, ievērot un kontrolēt racionālu (izejvielu) produktu uzglabāšanas, apstrādes un realizācijas procesu norisi.
    13. Spēja plānot, organizēt un kontrolēt viesu (klientu) apkalpošanu atbilstīgi uzņēmuma piedāvājumam.
    14. Spēja sagatavot, lietot un analizēt ēdināšanas uzņēmuma tehnoloģisko dokumentāciju, uzskaites un atskaites dokumentus.
    15. Spēja strādāt ar datorizēto uzņēmuma vadības sistēmu.
    16. Spēja veikt ražošanas procesa uzskaiti un atskaites procesu.
    17. Spēja patstāvīgi pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību.
    18. Spēja analizēt uzņēmuma darba rezultātus un izstrādāt ieteikumus turpmākās darbības pilnveidošanas pasākumiem.
    19. Spēja argumentēt un pamatot savu viedokli problēmsituācijās.
    20. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    21. Spēja sekot jauninājumiem nozarē.
    22. Spēja motivēt kolēģus.
    23. Spēja organizēt savu un kolēģu kvalifikācijas pilnveidošanu.
    24. Spēja izvērtēt savu un kolēģu profesionālo pieredzi un kvalifikāciju.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi
Papildinformācija 

Kopš 2018.gada 21.marta profesionālā kvalifikācija “Ēdināšanas pakalpojumu speciālists” nav iekļauta nozares kvalifikāciju struktūrā

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Bulduru Dārzkopības vidusskola"

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums*

- Ventspils Tehnikums*

- Kandavas Lauksaimniecības tehnikums

- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

- Ogres tehnikums

Vispārējās izglītības iestāde:

- Bebrenes vispārizglītojošā un profesionālā vidusskola

Likvidēta/Reorganizēta/Mainīts nosaukums un/vai tips:

- Mālpils Profesionālā vidusskola

- Vecbebru Profesionālā un vispārizglītojošā internātvidusskola

Izdevējiestādes:

- Liepājas Valsts tehnikums

- Sabiedrība ar ierobežotu atbildību Bulduru Tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Viesnīcu un restorānu serviss (811)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 02.12.2025

Ievietots: 07.05.2016