Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Elektronikas tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Nozares standarti (IPC 7711, IPC 7721 u. c.)
    Izpratnes līmenī:
    1. Nozarei atbilstošā programmatūra.
    2. Materiālu veidi, to fizikālās un ķīmiskās īpašības.
    3. Elektrostatika.
    4. Nozares standarti, atbilstoši veicamajiem uzdevumiem.
    5. Kvalitātes novērtēšanas rīki (neatbilstības analīzes metode (RCA)).
    6. Ārējo faktoru ietekme uz iekārtu darbību.
    7. Iekārtas vai sistēmas darbības principi un parametri.
    8. Datu pārraides pamati un protokolu veidi.
    9. Elektronisko iekārtu apkopes un remontu vispārējie principi
    Lietošanas līmenī:
    1. Specifiskas lietojumprogrammas un informācijas tehnoloģijas. Shēmu elementu apzīmējumi dokumentācijā.
    2. Tehniskie apzīmējumi rasējumos.
    3. Tehniskie, elektrisko shēmu elementu apzīmējumi rasējumos.
    4. Elektronikas elementi.
    5. ESD palīglīdzekļi un materiāli, aizsardzības metodes.
    6. Droši darba paņēmieni.
    7. Elektronikas komponenšu galvenie parametri un pielietojums.
    8. Aprīkojuma, iekārtu un instrumentu darbības principi, galvenie parametri un pielietojums.
    9. Tehniskās dokumentācijas veidi.
    10. Specifiskas lietojumprogrammas. Tehniskās dokumentācijas veidošanas principi.
    11. Lodēšanas paņēmieni.
    12. Elektronisko iekārtu izgatavošanas tehnoloģijas.
    13. Nozares standarti (PC 600, IPC 610 u.c.).
    14. Algoritmu uzbūves principi un apzīmējumi.
    15. Lietojamo mēriekārtu darbības principi, galvenie parametri. Elektrisko, elektronisko un citu mērījumu pamati.
    16. Lietojamo testa iekārtu darbības principi, galvenie parametri.
    17. Defektu novēršanas paņēmieni.
    18. Mērīšanas metodikas.
    19. Iekārtu darbības principi un saistošo risku novērtēšana.
    20. Mehānisko un elektrisko instrumentu pielietojums.
    21. Elektronisko iekārtu montēšanas paņēmieni.
    22. Elektronisko iekārtu palaišanas palīgierīces.
    23. Specifiskas datorprogrammas.
    24. Kabeļu un spraudņu tipi, to galvenie parametri un pielietojums.
    25. Tīklu un sakaru kanālu darbības principi, parametri un mērīšanas metodes.
    26. Instrukcijas, instrumentu un materiālu pielietojums.
    27. Materiālu un instrumentu pielietojums.
    28. Tehniskās dokumentācijas noformēšanas principi.
    VISPĀRĒJĀS zināšanas:
    Priekšstata līmenī:
    1. Profesionālās izaugsmes plānošanas būtība un nozīme.
    2. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas principi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Darba tiesiskās attiecības.
    2. Atdzīvināšanas pasākumi.
    3. Darba aizsardzības likums.
    4. Ugunsdrošība.
    5. Civilās aizsardzības likums. A elektrodrošības grupas prasības. Darba vides riska faktori.
    6. Darba vides riska faktori (mikroklimats, apgaismojums,vibrācija u. c.).
    7. Vides aizsardzības likums.
    8. Vides aizsardzības pamatprincipi (ISO 14001).
    9. Piesārņojuma veidi un sekas.
    10. Mācīšanās un pašmācību prasmes. Darbinieku motivēšanas nozīme darba kvalitātes paaugstināšanā.
    11. Gramatikas un valodas funkcijas.
    12. Verbālās mijiedarbības veidi.
    13. Valodas stili un intonācijas iezīmes. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    14. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    15. Informācijas sistēmu drošība.
    16. Algoritma būtība.
    Lietošanas līmenī:
    1. Darba kultūra.
    2. Drošas uzvedības principi.
    3. Rīcība ārkārtas gadījumā.
    4. Darba aizsardzības prasības uzņēmumā (OHSAS 18001).
    5. Drošības zīmes, apzīmējumi, kolektīvie un individuālie aizsardzības līdzekļi.
    6. Darba aizsardzības pasākumi.
    7. Ugunsdrošības noteikumi.
    8. Ergonomisks darba vietas iekārtojums.
    9. Ētika, komunikācijas prasmes.
    10. Vārdu krājums.
    11. Valsts valoda.
    12. Svešvaloda.
    13. Starpkultūru mijiedarbība.
    14. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes:
    1. Lasīt elektriskās principiālās shēmas un rasējumus.
    2. Izvēlēties materiālus ar atbilstošu specifikāciju.
    3. Pazīt izmantojamos materiālus.
    4. Pielietot ESD palīglīdzekļus un materiālus.
    5. Pazīt elektroniskās komponentes.
    6. Atrast elektronisko komponenšu aprakstus informācijas avotos.
    7. Sakomplektēt nepieciešamos elektronikas elementus.
    8. Patstāvīgi izvēlēties nepieciešamo aprīkojumu, iekārtas un instrumentus.
    9. Pieslēgt izvēlēto aprīkojumu un iekārtas.
    10. Precīzi lietot elektriskās principiālās shēmas, rasējumus un citu tehnisko dokumentāciju.
    11. Veidot skices un darba rasējumus.
    12. Lietot elektroniskās komponentes.
    13. Precīzi montēt spiestās plates ar virsmas un caurumu tehnoloģiju.
    14. Precīzi veikt lodēšanas un mehāniskos darbus.
    15. Racionāli izmantot materiālus.
    16. Izstrādāt algoritmu kādā no programmēšanas valodām.
    17. Pārbaudīt elektroniskās iekārtas atbilstību tehniskajā uzdevumā izvirzītajām prasībām.
    18. Lietot mēriekārtas.
    19. Analizēt mērījumu rezultātus.
    20. Atklāt ražošanas kļūdas.
    21. Testēt izgatavotās elektroniskās iekārtas.
    22. Labot kļūdas, kas radušās iekārtas izgatavošanas procesā.
    23. Precīzi definēt iekārtas konstrukcijas nepilnības.
    24. Izvērtēt veikto pārbaužu rezultātus.
    25. Precīzi aizpildīt iekārtas pārbaudes protokolu.
    26. Novērtēt iekārtu stāvokli.
    27. Vizuāli pārbaudīt iekārtu elektroenerģijas padeves kabeļus.
    28. Atbilstoši savai kompetencei, ziņot par iekārtu bojājumiem atbildīgajam vai tiešajam vadītājam.
    29. Sagatavot elektroniskās iekārtas uzstādīšanas vietu.
    30. Lasīt tehnisko dokumentāciju.
    31. Montēt iekārtas, izmantojot nepieciešamos instrumentus.
    32. Lietot specifiskas datorprogrammas.
    33. Lietot atbilstošas palīgierīces iekārtas palaišanai.
    34. Iestatīt parametrus uzstādāmajai iekārtai.
    35. Pārbaudīt elektroniskās iekārtas vai sistēmas darbību.
    36. Veikt elektroniskās iekārtas vai sistēmas regulēšanu.
    37. Strādāt ar mehāniskiem un elektriskiem instrumentiem.
    38. Izveidot kabeļu un spraudņu savienojumus.
    39. Uzstādīt antenas.
    40. Montēt tīklu, atbilstoši tehniskajai dokumentācijai.
    41. Racionāli izmantot materiālus.
    42. Testēt tīklu (izolācija, vājinājums, traucējumi, datu pārraides ātrums u. c. parametri).
    43. Novērst konstatētos defektus
    44. Lietot atbilstošo instrukciju.
    45. Izmantot nepieciešamās mēriekārtas un instrumentus.
    46. Ievērot iekārtu apkopes periodiskumu.
    47. Veikt apkopes darbības, atbilstoši iekārtas tehniskajai dokumentācijai.
    48. Izmantot nepieciešamos materiālus un instrumentus.
    49. Novērst bojājumus.
    50. Precīzi izvērtēt pārbaudes/remonta laikā iegūtos tehniskos datus.
    51. Rūpīgi aizpildīt iekārtas pārbaudes/remonta protokolu.
    VISPĀRĒJĀS prasmes:
    1. Izvērtēt savas, kā darbinieka, tiesības un pienākumus.
    2. Apzināties sekas par pienākumu tīšu vai netīšu nepildīšanu.
    3. Veikt darbu atbilstoši amata aprakstam.
    4. Ievērot un pielietot drošas uzvedības principus.
    5. Nelaimes gadījumā rīkoties atbilstoši aizsardzības prasībām uzņēmumā.
    6. Nepieciešamības gadījumā lietot kolektīvos un/vai individuālos aizsardzības līdzekļus.
    7. Identificēt iespējamos risku, veicot darba uzdevumus.
    8. Rīkoties atbilstoši darba aizsardzības prasībām avārijas vai ārkārtas situācijā.
    9. Izvērtēt personīgo atbildību par savu un apkārtējo cilvēku veselību.
    10. Iekārtot darba vietu atbilstoši ergonomikas prasībām.
    11. Izvērtēt personīgo atbildību par savu veselību.
    12. Racionāli izmantot resursus un materiālus iekārtu ražošanā.
    13. Saudzīgi izmantot dabas resursus.
    14. Šķirot ražošanas atkritumus vēlākai utilizācijai.
    15. Sadarboties komandā.
    16. Novērtēt personīgās prasmes.
    17. Noteikt savas izglītības pilnveides vajadzības un plānot profesionālo izaugsmi.
    18. Apzināties savu atbildību kopīgā uzdevuma veikšanā.
    19. Racionāli plānot savu laiku.
    20. Pieņemt lēmumus par problēmu risinājumu konkrētā situācijā.
    21. Sazināties valsts valodā.
    22. Sazināties mutiski un rakstiski svešvalodā.
    23. Lietot datoru un viedās iekārtas.
    24. Mērķtiecīgi apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    25. Sagatavot pēc parauga dokumentus, izmantojot lietojumprogrammas.
    26. Sazināties izmantojot informācijas tehnoloģijas.
    27. Izmantot drošības programmas.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences:
    1. Spēja izprast rasējumus, elektriskās principiālās shēmas un materiālu specifikācijas, lai sagatavotos darba uzdevuma izpildei.
    2. Spēja atpazīt un sagatavot materiālus elektronisko iekārtu izgatavošanai.
    3. Spēja pielietot ESD palīglīdzekļus un materiālus, izmantojot drošus darba paņēmienus.
    4. Spēja atpazīt un sagatavot materiālus, komplektēt elektronikas elementu bāzi elektronisko iekārtu izgatavošanai.
    5. Spēja atbilstoši darba uzdevumam izvēlēties aprīkojumu, iekārtas un instrumentus, pieslēgt aprīkojumu un iekārtas
    6. Spēja precīzi lasīt un izprast tehnisko dokumentāciju, piedalīties tās izstrādē.
    7. Spēja lietot aktuālās tehnoloģijas un aprīkojumu elektronisko iekārtu izgatavošanas procesā.
    8. Spēja regulēt un testēt elektroniskās iekārtas, ievērojot testa un regulēšanas iekārtu galvenos parametrus un darbības principus.
    9. Spēja precīzi dokumentēt mērījumu un/vai pārbaužu rezultātus.
    10. Spēja pārbaudīt iekārtu un instrumentu atbilstību darba aizsardzības prasībām.
    11. Spēja uzstādīt, montēt un pārbaudīt palaist darbībā elektroniskās iekārtas, izmantojot atbilstošos instrumentus un mēriekārtas.
    12. Testēt uzstādītās sistēmas vai iekārtas darbību, nepieciešamības gadījumā veicot to regulēšanu
    13. Spēja izveidot kabeļu un spraudņu savienojumus, uzstādīt antenas un veikt kabeļtīklu, bezvadu tīklu un sakaru kanālu izbūvi, ievērojot tehniskās dokumentācijas prasības.
    14. Spēja patstāvīgi veikt kabeļtīklu, bezvadu tīklu un sakaru kanālu pārbaudi, nepieciešamības gadījumā novēršot defektus.
    15. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošas mēriekārtas un instrumentus elektronisko iekārtu pārbaudē, apkopē un remontā.
    16. Spēja veikt elektronisku iekārtu remontu, ievērojot tehnisko dokumentāciju, un noformēt izpildīto darbu protokolu.
    VISPĀRĒJĀS kompetences:
    1. Spēja atbildīgi ievērot organizācijas iekšējās kārtības noteikumus un amata aprakstu.
    2. Spēja nepieciešamības gadījumā sniegt pirmo palīdzību.
    3. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumu prasības, veikt darba pienākumus, nekaitējot sev, apkārtējiem un videi.
    4. Spēja ievērot ergonomikas prasības.
    5. Spēja ievērot vides aizsardzības prasības.
    6. Spēja sazināties, uzklausīt citus un argumentēti skaidrot savu viedokli, risinot darba uzdevumus.
    7. Spēja izteikt un interpretēt jēdzienus, domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski valsts valodā.
    8. Spēja sazināties vienā vai divās svešvalodās.
    9. Spēja pārliecinoši un droši izvēlēties un lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Ogres tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Elektronika un automātika (523)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozare

Elektronikas tehniķis kvalificēta speciālista pārraudzībā izgatavo, uzstāda, regulē, remontē, testē un apkalpo elektroniskās iekārtas, programmē un apkalpo elektroniskās sistēmas.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Elektronikas speciālists

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.09.2021

Ievietots: 07.05.2016