Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Ķīmijas tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. kvalitātes sistēmas;
    1.2. vides pārvaldības sistēmas;
    1.3. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas;
    1.4. metroloģija;
    1.5. elektroiekārtas;
    1.6. ķīmijas nozares normatīvie akti;
    1.7. mikrobioloģijas pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ķīmisko vielu un maisījumu klasifikācija un marķēšana;
    2.2. stingrai uzskaitei pakļautās vielas;
    2.3. ķīmisko vielu/maisījumu/materiālu uzglabāšanas principi un apstākļi;
    2.4. tehnoloģiskie procesi un iekārtas;
    2.5. kvalitātes nodrošināšanas pamati;
    2.6. tehnoloģisko komunikāciju marķējumi;
    2.7. labas ražošanas prakses pamatprincipi;
    2.8. labas laboratorijas prakses pamatprincipi;
    2.9. atkritumu apsaimniekošana;
    2.10. saskarsmes pamatprincipi;
    2.11. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. neorganiskās ķīmijas pamati;
    3.2. organiskās ķīmijas pamati;
    3.3. analītiskās ķīmijas pamati;
    3.4. laboratorijas darbu tehnika;
    3.5. laboratorijas iekārtu un mērīšanas ierīču uzbūve, darbības principi un ekspluatācija;
    3.6. ķīmisko vielu un maisījumu paraugu ņemšanas, marķēšanas, uzglabāšanas pamatprincipi;
    3.7. darba procesa dokumentēšana;
    3.8. ķīmisko vielu un maisījumu droša lietošana, drošības datu lapas;
    3.9. spiediena iekārtas;
    3.10. darba aizsardzība (drošības zīmes un signāli, darba vides riski, kolektīvie darba aizsardzības līdzekļi un individuālie aizsardzības līdzekļi, rīcība pirmsavārijas un avārijas situācijās, elektrodrošības noteikumi, ugunsdrošības noteikumi un ugunsdzēsības līdzekļi, pirmā palīdzība);
    3.11. vides aizsardzība;
    3.12. darba higiēna;
    3.13. informācijas tehnoloģijas un biroja tehnika;
    3.14. saskarsmes psiholoģija;
    3.15. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.16. darba tiesiskās attiecības;
    3.17. valsts valoda;
    3.18. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Sagatavot telpas, iekārtas, ierīces, inženiertehniskās komunikācijas un materiālus darba procesam.
    2. Novērtēt iekārtu, ierīču, mērinstrumentu un inženiertehnisko komunikāciju tehnisko stāvokli un gatavību darbam.
    3. Strādāt ar laboratorijas iekārtām, aprīkojumu un mērinstrumentiem.
    4. Strādāt ar ķīmiskajām, tai skaitā ar īpaši bīstamām vielām, ķīmisko vielu maisījumiem un citiem materiāliem atbilstoši nozares reglamentējošās dokumentācijas prasībām.
    5. Veikt stingrai uzskaitei pakļauto ķīmisko vielu reģistrāciju.
    6. Lasīt un lietot nozares reglamentējošo dokumentāciju.
    7. Veikt ķīmisko sintēzi.
    8. Sagatavot paraugus analīzēm.
    9. Veikt ķīmiskās un fizikāli ķīmiskās analīzes.
    10. Dokumentēt darba procesu.
    11. Veikt ķīmisko un fizikāli ķīmisko analīžu un sintēžu rezultātu aprēķinus, tai skaitā lietot rezultātu statistiskas apstrādes programmas.
    12. Izvērtēt iegūtos rezultātus un rīkoties atbilstoši nozares reglamentējošai dokumentācijai.
    13. Lasīt ķīmisko vielu/maisījumu/materiālu drošības datu lapas.
    14. Piemērot ķīmijas nozares normatīvos aktus savā darbā.
    15. Strādāt klasificētajās (pēc gaisa tīrības prasībām, pēc telpu aprīkojuma atbilstoši darbam ar dažādas bīstamības vielām u.c.) telpās.
    16. Lietot labas laboratorijas prakses un labas ražošanas prakses principus.
    17. Ievērot telpu, iekārtu un personīgās higiēnas prasības.
    18. Uzkopt darba vietu, uzturēt tīru un sakoptu darba vidi.
    19. Veikt darba pienākumus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām, lietot individuālos aizsardzības līdzekļus un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus, darbam paredzēto apģērbu un apavus un ievērot drošības zīmes un signālus.
    20. Lietot ugunsdzēsības līdzekļus un rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    21. Rīkoties pirmsavārijas un avārijas situācijās.
    22. Sniegt pirmo palīdzību.
    23. Lietot elektroiekārtas.
    24. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    25. Strādāt individuāli un komandā.
    26. Saskaņot savu darbību ar citiem uzņēmuma speciālistiem.
    27. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    28. Racionāli izmantot resursus.
    29. Veikt darbu noteiktajā laikā un termiņā.
    30. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    31. Pārvaldīt valsts valodu.
    32. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    33. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    34. Pilnveidot savas profesionālās prasmes, iegūt un analizēt jaunu profesionālo informāciju.
    35. Lietot informācijas tehnoloģijas un biroja tehniku savā profesionālajā darbībā.
    36. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja patstāvīgi sagatavot telpas, iekārtas, ierīces, inženiertehniskās komunikācijas, materiālus darba procesam un novērtēt to tehnisko stāvokli un gatavību darbam.
    2. Spēja strādāt ar laboratorijas iekārtām, aprīkojumu un mērinstrumentiem atbilstoši nozares reglamentējošai dokumentācijai, labas ražošanas prakses un labas laboratorijas prakses principiem.
    3. Spēja strādāt ar ķīmiskajām vielām, to maisījumiem un citiem materiāliem atbilstoši nozares reglamentējošai dokumentācijai, tai skaitā novērtēt ķīmisko vielu, to maisījumu un materiālu atbilstību kvalitātes prasībām un darba uzdevumam.
    4. Spēja lasīt un lietot nozares reglamentējošo dokumentāciju, dokumentēt darba procesu.
    5. Spēja veikt ķīmisko sintēzi, sagatavot paraugus analīzēm.
    6. Spēja veikt ķīmiskās un fizikāli ķīmiskās analīzes.
    7. Spēja veikt ķīmisko un fizikāli ķīmisko analīžu un sintēžu rezultātu aprēķinus, tajā skaitā lietojot rezultātu statistiskas apstrādes programmas, izvērtēt iegūtos rezultātus un rīkoties atbilstoši nozares reglamentējošai dokumentācijai.
    8. Spēja izprast un ievērot personīgās un ražošanas higiēnas prasības, darba specifiku klasificētajās telpās.
    9. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, veikt darba pienākumus, nekaitējot savai veselībai, izmantojot atbilstošus kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    10. Spēja izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    11. Spēja ievērot sprādziendrošības, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumu prasības un atbilstoši rīkoties.
    12. Spēja rīkoties pirmsavārijas un avārijas situācijās.
    13. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    14. Spēja atbildēt par sava darba rezultātiem, racionālu darba laika un resursu izmantošanu, saskaņot savu darbību ar dažādu līmeņu speciālistiem.
    15. Spēja strādāt komandā, neradot konfliktus un psiholoģisku diskomfortu darbā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    16. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    17. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    18. Spēja pašizglītoties un pilnveidot profesionālās kompetences.
    19. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas savā profesionālajā darbībā.
    20. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Ķīmijas tehnoloģijas un biotehnoloģija (ISCED 2011) (524)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Ķīmijas tehniķis veic ķīmisko sintēzi un pielieto instrumentālās metodes, apkopo un analizē rezultātus. Nodrošina laboratorijas un ražotnes funkcionalitāti. Piedalās produktu testēšanas darbos un dokumentē ražošanas procesu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Analītiskās ķīmijas tehniķis

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 16.07.2024

Ievietots: 07.05.2016