Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Koka izstrādājumu ražošanas tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ergonomika;
    1.2. jaunākās tehnoloģijas kokapstrādes nozarē;
    1.3. saskarsmes pamati;
    1.4. vadības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. elektrodrošības noteikumi;
    2.2. rīcība elektriskās strāvas noplūdes gadījumā;
    2.3. izejmateriālu un izejvielu veidi, to īpašības un apzīmējumi;
    2.4. kokapstrādes tehniskie apzīmējumi;
    2.5. koksnes materiāli un to īpašības;
    2.6. matemātikas pamati;
    2.7. palīgierīces, palīgiekārtas un aizsargierīču veidi un darbības principi;
    2.8. elektrotehnikas pamati;
    2.9. fizikas pamati;
    2.10. finieru ražošanas tehnoloģija;
    2.11. plātņu ražošanas tehnoloģija;
    2.12. koksnes žāvēšana;
    2.13. kokzāģēšanas tehnoloģija;
    2.14. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. darba organizācija;
    3.2. kokapstrādes tehnoloģiskais process;
    3.3. kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu izvietojums;
    3.4. koksnes apstrādes darba uzdevumu veikšanas secība;
    3.5. informācijas tehnoloģijas un lietojumprogrammas;
    3.6. programmēšanas valoda;
    3.7. specializētās kokapstrādes programmvadības darbība;
    3.8. CAD datorizētā rasēšana;
    3.9. kokizstrādājumu konstruēšana un rasēšana;
    3.10. tehniskā dokumentācija;
    3.11. izejvielu un izejmateriālu kvalitātes prasības;
    3.12. izejmateriālu un izejvielu uzglabāšanas nosacījumi;
    3.13. izejmateriālu un izejvielu apjoma noteikšanas veidi un paņēmieni;
    3.14. koku sugas un to īpašības;
    3.15. koksnes uzbūve un bojājumi;
    3.16. koksnes apstrādes pamati;
    3.17. kokapstrādes tehnoloģisko ierīču darbība;
    3.18. mērinstrumentu, kontrolinstrumentu veidi un to lietošana;
    3.19. koka izstrādājumu ražošanas projektēšana;
    3.20. koka izstrādājumu ražošanas tehnoloģija;
    3.21. koksnes griešanas procesi;
    3.22. kokapstrādes tehnoloģiskās iekārtas, to uzbūve un darbības principi;
    3.23. datorvadības darbmašīnas un iekārtas;
    3.24. koksnes griezējinstrumenti un to veidi;
    3.25. koka izstrādājumu apdare;
    3.26. dokumentu pārvaldība;
    3.27. darba aizsardzība (drošības zīmes un signāli, individuālie aizsardzības līdzekļi);
    3.28. ugunsdrošības noteikumi (rīcība ugunsgrēka gadījumā);
    3.29. pirmā palīdzība;
    3.30. vides aizsardzība;
    3.31. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.32. darba tiesiskās attiecības;
    3.33. valsts valoda;
    3.34. viena svešvaloda saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Atšķirt koku sugas, kokmateriālu un to apstrādes izejvielu veidus.
    2. Noteikt koksnes izejmateriālus, izejvielas pēc to marķējuma.
    3. Izvēlēties un lietot piemērotu darba apģērbu un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    4. Izvēlēties un uzstādīt palīgierīces, aizsargierīces un koksnes griezējinstrumentus.
    5. Novērtēt kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu, palīgierīču, aizsargierīču un koksnes griezējinstrumentu tehnisko stāvokli un nolietojumu.
    6. Salīdzināt esošos un nepieciešamos kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu iestatījumus, apstrādes režīmus atbilstoši iekārtu ekspluatācijas instrukcijām.
    7. Apmācīt kokapstrādes iekārtu operatorus strādāt ar kokapstrādes tehnoloģiskajām iekārtām.
    8. Strādāt ar programmvadības kokapstrādes darbmašīnu/līniju specializētajām programmām.
    9. Noteikt un izvēlēties apstrādājamajam materiālam atbilstošus koksnes griezējinstrumentus.
    10. Izvēlēties un lietot mērinstrumentus kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu, koksnes griezējinstrumentu kontroles veikšanai.
    11. Vadīt kokapstrādes mehāniskās apstrādes tehnoloģisko iekārtu darbību.
    12. Novērtēt ar kokapstrādes mehāniskās apstrādes tehnoloģisko iekārtu saistīto iekārtu tehnisko stāvokli.
    13. Izvēlēties atbilstošus mērinstrumentus un citus tehniskos līdzekļus kontrolmērījumu veikšanai.
    14. Veikt saražotās produkcijas kontrolmērījumus un kvalitātes pārbaudes.
    15. Veikt korekcijas kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu iestatījumos atbilstoši veiktajiem ražotās produkcijas kontrolmērījumiem.
    16. Uztvert, izprast un ievērot kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu skaņas, vizuālos un tekstuālos paziņojumus.
    17. Lasīt koksnes darbmašīnas/līnijas tehnoloģiskā procesa programmu, rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    18. Noteikt un novērtēt kokapstrādes izejmateriālus atbilstošā darba uzdevuma veikšanai.
    19. Vizuāli novērtēt kokapstrādes tehnoloģisko iekārtu tehnisko stāvokli un riska iespējas.
    20. Organizēt darba vietu un veikt darbus atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    21. Veikt saražotās produkcijas uzskaiti un noformēt dokumentāciju.
    22. Strādāt kolektīvā, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    23. Veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    24. Sniegt pirmo palīdzību.
    25. Pārvaldīt valsts valodu.
    26. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    27. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    28. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja pieņemt noliktavā piegādātās izejvielas un izejmateriālus, novērtējot koksnes izejmateriālu atbilstību kvalitātes prasībām.
    2. Spēja noteikt nepieciešamā koksnes izejmateriāla veidu, daudzumu un darba apjomu pasūtījuma izpildei.
    3. Spēja sagatavot darba rasējumus un tehnisko dokumentāciju atbilstoši darba uzdevumam.
    4. Spēja noteikt tehnoloģiskā procesa noviržu cēloņus, pamatojoties uz tehniski normatīvajā dokumentācijā noteiktajiem parametriem, nodrošināt to novēršanas pasākumus.
    5. Spēja nodrošināt ražošanas posteņus ar izejvielām, izejmateriāliem, veicot to uzskaiti noliktavā.
    6. Spēja nodrošināt kārtību ražošanas uzņēmuma struktūrvienībā.
    7. Spēja lietot tehnoloģiskās zināšanas tehnoloģisko procesu kontrolē un vadīšanā, nodrošinot galveno ražošanas tehnoloģisko iekārtu optimālu noslogojumu.
    8. Spēja plānot un organizēt veicamos darbus.
    9. Spēja novērtēt darba riskus, izvēlēties un izmantot piemērotu darba apģērbu un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    10. Spēja izprast un ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības, nodrošināt to ievērošanu, veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai, atpazīt un ievērot drošības signālus un zīmes.
    11. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    12. Spēja izprast un ievērot ugunsdrošības prasības, veikt darba pienākumus, nodrošinot to ievērošanu ražošanas uzņēmuma struktūrvienībā.
    13. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    14. Spēja izmantot informācijas tehnoloģijas, datubāzes, tehnisko dokumentāciju un citus informācijas avotus un apgūt jaunākās tehnoloģijas, instrumentus un specializētās kokapstrādes programmas.
    15. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    16. Spēja domāt racionāli un risināt problēmas.
    17. Spēja pilnveidot kvalifikāciju atbilstoši darba devēja prasībām, izmantojot datorprogrammas mēbeļu konstruēšanai un rasēšanai.
    18. Spēja nodrošināt produkcijas kvalitātes vadības sistēmas procedūru un instrukciju ievērošanu.
    19. Spēja sazināties un lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    20. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    21. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Valsts tehnikums"

Izdevējiestādes:

- Liepājas Valsts tehnikums

- Rīgas Valsts tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (543)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 11.10.2023

Ievietots: 07.05.2016