Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Materiālu dizaina speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ekonomikas pamati;
    1.2. vizuālās saziņas līdzekļi;
    1.3. krāsu psiholoģija;
    1.4. darba tiesiskās attiecības;
    1.5. autortiesības;
    1.6. saskarsmes psiholoģija.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. virtuālās modelēšanas un maketēšanas tehnoloģijas (datortehnoloģijas);
    2.2. projektu funkcionālā analīze;
    2.3. vide un arhitektūras pamati;
    2.4. kultūrvēstures likumsakarības;
    2.5. dizaina vēsture;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā;
    2.7. izmaksu tāmju veidošanas principi;
    2.8. komercdarbības pamati;
    2.9. darba aizsardzība;
    2.10. vides aizsardzība.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. mākslas vēsture;
    3.2. ergonomika;
    3.3. stilu analīze;
    3.4. projektēšana;
    3.5. 2D, 3D kompozīcija;
    3.6. krāsu teorijas pamati un koloristika;
    3.7. formu maketēšana;
    3.8. tektonika;
    3.9. zīmēšana (konstruktīvā, tonālā);
    3.10. skicēšana;
    3.11. gleznošana;
    3.12. lietišķā informātika;
    3.13. materiālu apstrādes tehnoloģijas;
    3.14. laikmetīgā dizaina tendences un aktualitātes;
    3.15. valsts valoda;
    3.16. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.17. pirmā palīdzība.

  • Prasmes

    1. Izprast savstarpēji saistīto darba procesu izpildes secību un to racionālo organizāciju.
    2. Pārzināt mākslas valodas pamatus un prast izmantot un pielietot tos projektēšanas procesā.
    3. Lietot ar nozari saistīto dokumentāciju.
    4. Pārzināt attiecīgās nozares izstrādājumu izgatavošanas materiālu daudzveidību un orientēties to pielietojumā un tehnoloģiskās apstrādes atšķirībās.
    5. Pārzināt izstrādājumu izgatavošanas tehnoloģiskās iespējas nozarē.
    6. Saskaņot izstrādājumu estētisko un funkcionālo risinājumu.
    7. Ievērot ergonomikas likumsakarības.
    8. Ievērot formu tektonikas likumsakarības.
    9. Izprast proporciju nozīmi izstrādājumu dizaina veidošanā.
    10. Izprast vispārējos dizaina attīstības virzienus, vēstures stilus.
    11. Prast pielietot nozares tehnoloģiskās iekārtas un instrumentus.
    12. Prast pielietot atbilstošos palīgmateriālus.
    13. Pārzināt mākslas valodas pamatus un prast izmantot un piemērot tos projektēšanas procesā.
    14. Pielietot nozares tehniskos standartus.
    15. Lietot nozares estētiskos standartus.
    16. Saudzēt apkārtējo vidi.
    17. Lietot pieejamos profesionālās informācijas avotus.
    18. Veikt darba uzdevuma profesionālo analīzi, darba uzdevuma formulējuma precizēšanu un saskaņošanu starp pasūtītāja prasībām un konkrētas realizēšanas tehnoloģijas iespējām.
    19. Lietot laikmetīgas un tradicionālas izstrādājumu dizaina etalona izgatavošanas tehnoloģijas.
    20. Prast prezentēt projekta materiālus tradicionālās tehnikās, kā arī mūsdienu tehnoloģijās un komentēt tos ieinteresētajai auditorijai.
    21. Izstrādāt projekta tāmi.
    22. Plānot projekta realizācijas laiku.
    23. Veikt darbu individuāli.
    24. Sadarboties un strādāt grupā dizaina projekta realizācijas gaitā.
    25. Rast radošus, netradicionālus risinājumus.
    26. Organizēt, vadīt, kontrolēt savus izpildāmos darbus.
    27. Lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus.
    28. Pārliecināt citus un argumentēt savu viedokli.
    29. Analizēt un pilnveidot sava darba rezultātu.
    30. Ievērot profesionālos un vispārīgos ētikas principus.
    31. Ievērot darba aizsardzības un higiēnas prasības.
    32. Pārvaldīt valsts valodu.
    33. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    34. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    35. Sekot jaunākajām aktualitātēm un tendencēm materiālu dizainā.

  • Kompetences

    1. Spēja realizēt estētiski un mākslinieciski vērtīgu dizaina objektu un etalonu izgatavošanu, izmantojot atbilstošas tehnoloģijas.
    2. Spēja veikt darba uzdevuma profesionālo analīzi, informācijas apstrādi un darba uzdevuma formulējuma precizēšanu un saskaņošanu starp pasūtītāja prasībām un konkrētas realizēšanas tehnoloģijas iespējām.
    3. Spēja izprast nozares projektu īstenošanas ietekmi uz apkārtējo vidi un mērķauditoriju.
    4. Spēja izvēlēties un pielietot uzdevumam atbilstošus materiālus un to apstrādes tehnoloģijas.
    5. Spēja plānot darba uzdevumus, ievērojot pasūtītāja prasības.
    6. Spēja piedalīties lēmumu pieņemšanā.
    7. Spēja risināt projekta problēmsituācijas un sniegt nepieciešamo risinājumu.
    8. Spēja organizēt savu darba vietu.
    9. Spēja apkopot informāciju par realizējamo dizaina objektu vai izstrādājumu etalona ieceres risinājuma veidiem un paņēmieniem.
    10. Spēja izstrādāt objekta vai izstrādājuma dizaina projektu.
    11. Spēja noteikt un pielietot atbilstošu kompozicionālo risinājumu, tonālo risinājumu, tektonisko risinājumu, stilistisko risinājumu objekta vai izstrādājuma etalona dizaina veidošanai.
    12. Spēja sastādīt orientējošu projekta izmaksu tāmi, izpildes plānu.
    13. Spēja analizēt projekta realizācijas gaitu, kritiskos punktus un apkopot rezultātus.
    14. Spēja izprast vides un dizaina vērtības estētiskā, etniskā un kultūrvēsturiskā kontekstā.
    15. Spēja prezentēt dizaina projektu un etalonu.
    16. Spēja veikt projekta realizācijas autoruzraudzību.
    17. Spēja sadarboties ar citu profesiju speciālistiem.
    18. Spēja patstāvīgi pilnveidot profesionalitāti, sekojot līdzi jaunākajām aktualitātēm un tendencēm nozares izstrādājumu dizainā un radniecīgajās jomās.
    19. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvos aktus un vides aizsardzības prasības.
    20. Spēja veikt darbu individuāli, sadarboties komandā vai grupā.
    21. Spēja plānot un organizēt izpildāmos darbus un noteikt to prioritātes.
    22. Spēja lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus.
    23. Spēja pārliecināt citus un argumentēt savu viedokli, risināt darba gaitā konfliktsituācijas.
    24. Spēja ievērot profesionālos un vispārīgos ētikas principus.
    25. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    26. Spēja sistemātiski pilnveidot profesionalitāti.
    27. Spēja izprast dizaina likumsakarīgo nozīmi tirgus ekonomikā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola"

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola"

Izdevējiestādes:

- Mākslu izglītības kompetences centrs "Liepājas Mūzikas, mākslas un dizaina vidusskola"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Mākslas (21)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Dizains (214)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 28.10.2024

Ievietots: 07.05.2016