Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Materiālu ķīmijas tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. kvalitātes vadības sistēmas;
    1.2. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas;
    1.3. ražošanas iekārtu un palīgiekārtu izvietošanas principi.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ķīmijas tehnoloģiskie procesi un aparāti;
    2.2. stingrai uzskaitei pakļautās vielas;
    2.3. materiālu veidi;
    2.4. kvalitātes nodrošināšanas prasības;
    2.5. vides pārvaldība.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. neorganiskā ķīmija;
    3.2. organiskā ķīmija;
    3.3. fizikālā ķīmija;
    3.4. analītiskā ķīmija;
    3.5. materiālu fizikālās un ķīmiskās īpašības;
    3.6. ķīmisko procesu ietekme uz izejmateriālu īpašībām;
    3.7. ķīmiskā procesa (reakcijas) riska faktori;
    3.8. materiālu, ķīmisko vielu, izejvielu, starpproduktu un produktu kvalitātes kontrole;
    3.9. ķīmisko vielu un maisījumu klasifikācija, marķējums un pārvaldība;
    3.10. ķīmisko vielu un maisījumu paraugu ņemšana un marķēšana;
    3.11. materiālu, ķīmisko vielu un maisījumu uzglabāšanas noteikumi;
    3.12. iekārtu un aprīkojuma veidi, uzbūve, darbības principi un ekspluatācija;
    3.13. tehnoloģiskās komunikācijas un palīgsistēmas;
    3.14. tehnoloģiskie procesi un to automatizācijas pamati;
    3.15. metroloģijas pamati;
    3.16. izejvielu iekrāvumu aprēķinu principi;
    3.17. izejvielu un materiālu patēriņš un produktu iznākums, materiālā bilance;
    3.18. dažādu vielu transportēšanas veidi;
    3.19. ražošanas dokumentācijas veidi;
    3.20. ražošanas iekārtu tīrīšanas paņēmieni;
    3.21. darba higiēna;
    3.22. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.23. valsts valoda;
    3.24. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    2.25. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā;
    3.26. darba aizsardzība (t.sk. ergonomika, pirmā palīdzība, individuālie un kolektīvie aizsardzības līdzekļi, drošības zīmes un signāli), elektrodrošība un ugunsdrošība;
    3.27. rīcība nestandarta, pirmsavārijas un avārijas gadījumos;
    3.28. vides aizsardzības prasības;
    3.29. biroja tehnika, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas;
    3.30. saskarsmes pamatprincipi;
    3.31. darba tiesisko attiecību normas.

  • Prasmes

    1. Novērtēt iekārtu, mēriekārtu un komunikāciju stāvokli.
    2. Novērtēt ķīmisko maisījumu, šķīdumu, materiālu, izejvielu, starpproduktu un produktu atbilstību darba uzdevumam un tehnoloģiskā procesa prasībām.
    3. Pārzināt materiālu veidus un to īpašības, materiālu iespējamo mijiedarbību.
    4. Pārzināt materiālu ķīmiskās apstrādes iespējas.
    5. Prast iekārtot darba vietu atbilstoši veicamajam darba uzdevumam.
    6. Strādāt ar laboratorijas iekārtām, aprīkojumu un mērinstrumentiem.
    7. Strādāt ar ķīmiskajām vielām, tai skaitā ar īpaši bīstamām vielām un citiem materiāliem atbilstoši normatīvās dokumentācijas prasībām.
    8. Lasīt tehnoloģisko dokumentāciju.
    9. Veikt un kontrolēt tehnoloģisko procesu.
    10. Dokumentēt tehnoloģisko procesu.
    11. Veikt iekrāvumu aprēķinus, novērtēt procesa materiālo bilanci un produktu iznākumu.
    12. Izvērtēt kvalitātes kontroles rezultātus un atbilstoši rīkoties.
    13. Novērtēt automatizēto un datorizēto sistēmu darbību.
    14. Novērtēt ķīmiskā procesa (reakcijas) riska faktorus un atbilstoši rīkoties.
    15. Tīrīt un sagatavot tehnoloģiskās iekārtas nākamajam ciklam vai remontam.
    16. Lietot mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus telpu un inventāra kopšanai.
    17. Strādāt patstāvīgi, uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem, racionālu darba laika un resursu izmantošanu.
    18. Strādāt komandā.
    19. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    20. Pārvaldīt valsts valodu.
    21. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālās saziņas līmenī.
    22. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    23. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības normatīvo aktu prasības.
    24. Sniegt pirmo palīdzību.
    25. Rīkoties savas kompetences ietvaros nestandarta, pirmsavārijas un avārijas gadījumos.
    26. Ievērot un lietot drošības zīmes un signālus.
    27. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    28. Lietot biroja tehniku, informācijas un komunikāciju tehnoloģijas.
    29. Ievērot profesionālās saskarsmes principus.
    30. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    31. Pilnveidot savas profesionālās prasmes, iegūt un izvērtēt jaunu profesionālo informāciju.

  • Kompetences

    1. Spēja novērtēt iekārtu un komunikāciju stāvokli pirms darba uzsākšanas.
    2. Spēja novērtēt ķīmisko maisījumu, šķīdumu, materiālu, izejvielu, starpproduktu un produktu atbilstību tehnoloģiskajam procesam un darba uzdevumam, nodrošināt stingrai uzskaitei pakļauto izejvielu uzskaiti, ievērojot vielu un materiālu glabāšanas noteikumus.
    3. Spēja strādāt ar materiāliem, zinot materiālu iespējamo mijiedarbību un pielietojot materiālu ķīmiskās apstrādes iespējas.
    4. Spēja strādāt ar ķīmiskajām vielām, tai skaitā ar īpaši bīstamām vielām un citiem materiāliem atbilstoši normatīvās dokumentācijas prasībām.
    5. Spēja novērtēt darba vietas gatavību tehnoloģiskā procesa veikšanai.
    6. Spēja noteikt mērinstrumentu derīgumu darbam, pareizi lietot mērīšanas un procesa kontroles iekārtas un līdzekļus un novērtēt kontroles rezultātus, atbilstoši normatīvajai dokumentācijai.
    7. Spēja lietot tehnoloģiskās iekārtas, darba rīkus, izejvielas un materiālus, darba apģērbu, individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    8. Spēja veikt tehnoloģisko procesu, atbilstoši darba uzdevumam.
    9. Spēja patstāvīgi un precīzi uzturēt un kontrolēt tehnoloģisko procesu parametrus atbilstoši reglamentējošās dokumentācijas prasībām.
    10. Spēja veikt iekrāvumu aprēķinu, novērtēt procesa materiālo bilanci un produktu iznākumu.
    11. Novērtēt ķīmiskā procesa (reakcijas) riska faktorus un atbilstoši rīkoties.
    12. Spēja saprast un ievērot kvalitātes sistēmu pamatprasības, kā arī citu normatīvo aktu prasības, kas attiecas uz konkrēta darba uzdevuma izpildi.
    13. Spēja lasīt un saprast tehnoloģisko dokumentāciju, kā arī lietot iegūto informāciju darbā.
    14. Spēja precīzi un savlaicīgi dokumentēt tehnoloģiskā procesa norisi un veikt pierakstus par procesa laikā novērotām novirzēm.
    15. Spēja novērtēt iegūto informāciju par tehnoloģiskā procesa rezultātiem un atbilstoši rīkoties.
    16. Spēja izvērtēt kvalitātes kontroles rezultātus un atbilstoši rīkoties.
    17. Spēja novērtēt automatizēto un datorizēto sistēmu darbību.
    18. Spēja ievērot personīgās un ražošanas higiēnas prasības, tai skaitā darba specifiku klasificētajās telpās.
    19. Spēja uzturēt tehnoloģiskās iekārtas tīrībā un kārtībā, nodrošinot produkta kvalitāti un novēršot produkta un vides piesārņojuma iespēju.
    20. Spēja strādāt individuāli un komandā, uzņemties atbildību par sava darba rezultātu un veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu savā darbībā skarto personu veselībai.
    21. Spēja atbildēt par racionālu darba laika un resursu izmantošanu.
    22. Spēja saskaņot savu darbību ar dažādu līmeņu speciālistiem.
    23. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.
    24. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā, t.sk. izmantojot biroja tehniku, mūsdienu informācijas un komunikāciju tehnoloģijas un lietojot profesionālo terminoloģiju.
    25. Spēja izprast darba vides riska faktorus.
    26. Spēja darba procesā izvēlēties un lietot pareizus, ergonomiskus un drošus darba paņēmienus.
    27. Spēja ievērot darba aizsardzības, ķīmisko vielu lietošanas drošības, sprādziendrošības, ugunsdrošības un elektrodrošības normatīvo aktu prasības, ja nepieciešams, atbilstoši rīkoties un sniegt pirmo palīdzību.
    28. Spēja pieņemt lēmumu un rīkoties savas kompetences ietvaros nestandarta, pirmsavārijas un avārijas gadījumos.
    29. Spēja ievērot drošības signālus un zīmes un atbilstoši rīkoties.
    30. Spēja izprast un ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības, kā arī veikt darba pienākumus, nekaitējot videi.
    31. Spēja ievērot profesionālās saskarsmes principus.
    32. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    33. Spēja pašizglītoties un pilnveidot profesionālās kompetences.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Profesionālās izglītības kompetences centrs "Rīgas Valsts tehnikums"

Izdevējiestādes:

- Rīgas Valsts tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Ķīmijas tehnoloģijas un biotehnoloģija (524)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācijas specializācija:
Saistīta ar:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 28.10.2024

Ievietots: 07.05.2016