Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mežsaimniecības tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. meža nozares struktūra un pamatfunkcijas;
    1.2. arodslimības, to cēloņi;
    1.3. medību saimniecības pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. meža nozares normatīvie akti;
    2.2. bioloģija un ekoloģija;
    2.3. fizikas pamati;
    2.4. ķīmijas pamati;
    2.5. komercdarbības un grāmatvedības pamati;
    2.6. darba tiesiskās attiecības;
    2.7. profesionālā saskarsme.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. mežkopība (meža botānika, tipoloģija un ekoloģija, dendroloģija);
    3.2. mežsaimniecības darbu organizācija un plānošana;
    3.3. meža taksācija;
    3.4. meža aizsardzība;
    3.5. mežsaimniecībā izmantojamie augu aizsardzības līdzekļi;
    3.6. meža atjaunošana un kopšana;
    3.7. koksnes mācība (kokmateriāli un to kvalitāte, koksnes vainas);
    3.8. ražošanas pašizmaksas veidošanās principi un aprēķini;
    3.9. meža mašīnu izmantošana (meža atjaunošanā un kopšanā, kokaudzētavās un mežizstrādē izmantojamās mašīnas);
    3.10. mežizstrādes pamati (cirsmu izstrādes plānošana, ainavu plānošana, kokmateriālu sagatavošanas, pievešanas un ciršanas atlieku pārstrādes metodes (darba paņēmieni), kontrolmērījumu veikšanas pamatprincipi;
    3.11. krūmgrieža un motorzāģa izmantošana;
    3.12. meža infrastruktūras uzturēšanu;
    3.13. karšu lasīšana, platību uzmērīšana, cirsmu skiču sagatavošana;
    3.14. ugunsdrošības noteikumi, uguns aizsardzības un uguns dzēšanas paņēmieni;
    3.15. veicamās darbības nelaimes gadījumā un pirmās palīdzības sniegšana;
    3.16. darba aizsardzība;
    3.17. vides aizsardzība un dabas aizsardzība mežsaimniecībā;
    3.18. elektrodrošības prasības;
    3.19. mežsaimniecības profesionālie termini un simboli valsts valodā un vienā svešvalodā;
    3.20. matemātika aprēķinu veikšanai (platības, kubatūras, daudzuma, %, izmēru, apjoma un izmaksu aprēķināšana);
    3.21. viena svešvaloda profesionālās saziņas līmenī;
    3.22. ceļu satiksmes noteikumi un satiksmes drošība;
    3.23. valsts valoda.

  • Prasmes

    1. Pazīt un atšķirt zemsegas augu, sūnu, krūmu un kokaugu sugas, noteikt augšņu tipus, meža tipus.
    2. Izvēlēties meža atjaunošanas veidu (sēšana, stādīšana, dabiskā), atjaunojamo sugu, lietot atbilstošus meža atjaunošanas darba paņēmienus un metodes, sagatavot darbam nepieciešamos instrumentus un materiālus.
    3. Izvēlēties augsnes sagatavošanas veidu meža atjaunošanai un ieaudzēšanai.
    4. Veikt meža sēklkopības darbus (kopt sēklu plantācijas, ievākt čiekurus un sēklas, veikt sēklu pirmapstrādi un uzglabāšanu).
    5. Veikt kokaudzētavas darbus (potēt, sagatavot augsni, sēt, stādīt, kopt sējumus un stādījumus, pielietot augu mēslošanas līdzekļus (aprēķināt normas, sagatavot šķīdumus u.c.), veikt pārskološanu, sagatavot stādus realizācijai).
    6. Uzmērīt un noteikt platību, sagatavot uzmērītās platības skices.
    7. Noteikt mērķa sugu un kopšanas intensitāti, kopt atjaunotās un ieaudzētās meža platības, veikt augošu koku atzarošanu.
    8. Strādāt ar motorzāģi.
    9. Uzraudzīt kokaudzētavās un meža apsaimniekošanā izmantojamo meža mašīnu operatoru un kokaudzētavās vai meža atjaunošanā nodarbināto strādnieku darbu.
    10. Veidot mērķaudzes.
    11. Noteikt meža taksācijas rādītājus (audzes vecumu, koku augstumu, caurmēru, šķērslaukumu, krāju, koku labuma kategorijas).
    12. Izvēlēties nākotnes kokus.
    13. Noteikt meža kaitēkļu un slimību veidus, attīstības un bojājuma pakāpi.
    14. Izvēlēties pareizas meža aizsardzības metodes.
    15. Lietot augu aizsardzības līdzekļus.
    16. Pazīt meža dzīvnieku un putnu sugas.
    17. Strādāt ar rokas un elektroniskajiem mērinstrumentiem un specializētajām mežsaimniecības datorprogrammām.
    18. Veikt, instrumentu un darba rīku apkopes un vienkāršus remontus, sagatavot tos darbam.
    19. Izmantot tehniskajai specifikācijai atbilstošas degvielas, eļļas un tehniskos šķidrumus.
    20. Lietot datortehniku, specializētās datorprogrammas un elektroniskos saziņas līdzekļus.
    21. Atrast, izvērtēt un izmantot informāciju par veicamajiem darbiem.
    22. Veikt tehnoloģiskā procesa izmaksu kalkulāciju un sastādīt tāmi.
    23. Plānot un organizēt savu darbu, uzņemties atbildību par saviem darba rezultātiem.
    24. Uzskaitīt un kontrolēt veicamo darbu gaitu (t.sk. meža mašīnu operatoru veikto darbu), kvalitāti un izlietotos materiālus.
    25. Strādāt komandā un patstāvīgi, uzņemties iniciatīvu, ievērot darba kultūru un profesionālo ētiku, risināt problēmsituācijas darba procesā.
    26. Strādāt, ievērojot dabas un vides aizsardzības prasības, lietot videi draudzīgus materiālus.
    27. Orientēties nozares normatīvajos aktos, lietot mežsaimniecības zināšanas un jaunākās nozares attīstības tehnoloģijas meža apsaimniekošanā.
    28. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības prasības.
    29. Lietot pareizus, ergonomiskus un drošus darba paņēmienus, izmantot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    30. Plānot ugunsdrošības profilaktiskos pasākumus, izvēlēties uguns aizsardzības paņēmienus atbilstoši meža tipam.
    31. Novērtēt meža ugunsgrēka veidu, uguns dzēšanas paņēmienus, veikt ugunsdzēsības darbu plānošanu, organizēšanu un dzēšanu.
    32. Atrast, analizēt un lietot informāciju par jaunākajām tehnoloģijām meža nozarē un pastāvīgi pilnveidot profesionālo kompetenci.
    33. Sniegt pirmo palīdzību.
    34. Vadīt vieglo autotransporta līdzekli un riteņtraktoru.
    35. Pārvaldīt valsts valodu.
    36. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    37. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    38. Izmantot zināšanas par komercdarbību un grāmatvedību.

  • Kompetences

    1. Spēja plānot un organizēt savu darbu un darba vietu, strādājot patstāvīgi un komandā, lai kvalitatīvi pildītu darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumus, vides aizsardzības prasības.
    2. Spēja kvalitatīvi pildīt darba uzdevumus, ievērojot meža nozares normatīvo aktu prasības un uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumus.
    3. Spēja veikt meža apsaimniekošanu kvalitatīvi un ražīgi, izmantojot atbilstošas darba metodes un paņēmienus.
    4. Spēja identificēt dabas vērtības, atbilstoši darba uzdevumam plānot sēklkopības darbus, augsnes sagatavošanas darbus, meža atjaunošanu, ieaudzēšanu un mežaudžu kopšanu, cirsmas izstrādi, meža audžu uzmērīšanu, kā arī darbus kokaudzētavās.
    5. Spēja izmantot vidi saudzējošus darba paņēmienus, lietot motorinstrumentiem atbilstošas degvielas un smērvielas.
    6. Spēja pašizglītoties, pastāvīgi pilnveidot profesionālo kompetenci atbilstoši meža nozares jaunāko tendenču un pielietojamo tehnoloģiju attīstības līmenim.
    7. Spēja ražīgi un kvalitatīvi zāģēt ar mežsaimniecībā izmantojamajiem motorinstrumentiem kokus, novērtēt koku kvalitāti un, racionāli tos izmantojot, sagatavot vērtīgus kokmateriālus, ievērojot kokmateriālu kvalitātes prasības.
    8. Spēja uzskaitīt izpildīto darbu un izlietotos materiālus, kontrolēt darbu izpildes gaitu un kvalitāti, veikt tehnoloģiskā procesa izmaksu kalkulāciju.
    9. Spēja ievērot darba aizsardzības prasības, lietot atbilstošus, ergonomiskus un drošus darba paņēmienus, izmantot individuālos aizsardzības līdzekļus, piedalīties darba vides riska faktoru noteikšanā.
    10. Spēja rīkoties ugunsgrēka un nelaimes gadījumos, sniegt pirmo palīdzību.
    11. Spēja sazināties, uzklausīt citus un argumentēti skaidrot savu viedokli, risinot darba uzdevumus
    12. Spēja vadīt transportlīdzekli nokļūšanai uz darba vietu mežā.
    13. Spēja vadīt riteņtraktoru.
    14. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    15. Spēja radoši un inovatīvi risināt ar darbu saistītus problēmjautājumus.
    16. Spēja izmantot informāciju tehnoloģijas (darbs ar datoru, komunikāciju tehnoloģiju izmantošana).

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Ogres tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Lauksaimniecība, mežsaimniecība un zivsaimniecība (62)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mežsaimniecība (623)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Kokrūpniecības (mežsaimniecība, kokapstrāde) nozare

Mežsaimniecības tehniķis organizē un uzrauga meža atjaunošanas, kopšanas un koksnes ražas novākšanas darbus, novērtē meža infrastruktūras objektu tehnisko stāvokli, identificē dabas vērtības un veic mežaudžu uzmērīšanu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Motorzāģa operators , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Meža mašīnu operators* , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Meža mašīnu operators*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 01.09.2021

Ievietots: 07.05.2016