Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Šai kvalifikācijai 2018. gadā izstrādāts jauns profesijas standarts.

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Pārtikas produktu ražošanas tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas;
    1.2. iekārtu izvietošanas principi;
    1.3. elektrisko shēmu uzbūve;
    1.4. darba vides risku vērtēšana;
    1.5. saskarsmes pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. resursu veidi pārtikas produktu ražošanā;
    2.2. pārtikas produktu marķēšanas noteikumi;
    2.3. prasības materiāliem, kas nonāk saskarē ar pārtiku;
    2.4. dzīvnieku un augu valsts izcelsmes produktu kvalitātes prasības;
    2.5. izejvielu/produktu rotācijas princips („pirmais iekšā, pirmais ārā” princips);
    2.6. pamatzināšanas tehniskajā grafikā, tehniskie apzīmējumi;
    2.7. paškontroles sistēmas ieviešanas pamatprincipi pārtikas uzņēmumā;
    2.8. kvalitātes kritisko punktu būtība un monitorings;
    2.9. laba ražošanas prakse;
    2.10. produkta organoleptiskās novērtēšanas teorija;
    2.11. ražošanas procesa un iekārtu reglamentētie parametri;
    2.12. ķīmijas pamatzināšanas;
    2.13. tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas pamatprincipi;
    2.14. vispārīgās higiēnas prasības atbilstoši normatīvajiem aktiem;
    2.15. darba drošības noteikumi saskarē ar ķīmiskām vielām;
    2.16. ķīmisko līdzekļu uzglabāšanas noteikumi;
    2.17. pirmā palīdzība;
    2.18. pamatzināšanas fizikāli ķīmisko un mikrobioloģisko analīžu veikšanai;
    2.19. iekārtu elektrodrošības noteikumi;
    2.20. ugunsdrošības noteikumi;
    2.21. grāmatvedības un uzskaites pamatprincipi;
    2.22. tālākizglītības iespējas profesijā;
    2.23. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. ražošanas plānošanas pamatprincipi;
    3.2. pārtikas produktu ražošanas vispārīgā tehnoloģija;
    3.3. higiēnas prasības izejvielu pirmapstrādē;
    3.4. tehnoloģiskās prasības izejvielu pirmapstrādē;
    3.5. tehnoloģisko iekārtu un fasēšanas iekārtu darbības pamatprincipi;
    3.6. speciālās tehnoloģijas zināšanas gaļas un gaļas produktu, piena produktu, zivju un zivju produktu, augļu un dārzeņu pārstrādē, dzērienu, maizes un miltu produktu un citu pārtikas produktu ražošanā;
    3.7. fasēšanas, pildīšanas pamatprincipi, metodes, iekārtas;
    3.8. valsts valoda;
    3.9. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.10. personīgās higiēnas prasības;
    3.11. darba aizsardzība un darba aizsardzības prasības, lietojot individuālos aizsardzības līdzekļus;
    3.12. informācijas tehnoloģiju izmantošana;
    3.13. darba tiesiskās attiecības;
    3.14. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Racionāli organizēt darbu savā darba vietā, orientēties darba procesam paredzētajos termiņos.
    2. Izvērtēt prioritātes konkrēta darba veikšanai.
    3. Izprast konkrēta darba uzdevuma vai darba vietas nozīmi kopējā procesā.
    4. Orientēties resursu nodrošinājuma iespējās.
    5. Noteikt nepieciešamo resursu daudzumu.
    6. Izvērtēt resursu trūkuma riskus.
    7. Pārzināt konkrētā procesa uzdevumu, tā izpildes metodes un paņēmienus.
    8. Pieņemt lēmumus atbilstoši kompetencei.
    9. Lasīt izejvielu un materiālu marķējumu.
    10. Izvērtēt izmantojamo izejvielu un materiālu atbilstību izvirzītajām kvalitātes prasībām.
    11. Izpildīt noteiktās apstrādes darbības, izvēlēties racionālākās metodes un iespējas izejvielu pirmapstrādē.
    12. Lietot iekārtas atbilstoši to funkcijām izejvielas pirmapstrādes procesā.
    13. Izvērtēt tehnoloģiskās iekārtas piemērotību darba procesā konkrēta uzdevuma veikšanai.
    14. Orientēties tehniskajā dokumentācijā un iekārtu darbības shēmās.
    15. Lietot iekārtas atbilstoši ekspluatācijas instrukcijām.
    16. Prast regulēt attiecīgās iekārtas tehnoloģisko režīmu.
    17. Izvērtēt parametru vai režīmu neievērošanas riskus.
    18. Veikt vienkāršus ķīmiskos vai fizikālos mērījumus.
    19. Orientēties mērinstrumentu klasifikācijā.
    20. Organoleptiski novērtēt produktu.
    21. Noņemt paraugus kontrolei.
    22. Uzskaitīt zudumus procesā.
    23. Izmantot informācijas tehnoloģijas.
    24. Sagatavot iekārtu darbam, to regulēt.
    25. Orientēties produktu piesārņojuma riskos, produktus iepakojot.
    26. Prast nodalīt neatbilstošu produktu.
    27. Izprast pārtikas produkta marķēšanas prasības.
    28. Vizuāli novērtēt iekārtu tīrību.
    29. Izvērtēt un lietot atbilstošus tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus, ievērojot darba aizsardzības prasības saskarē ar ķīmiskām vielām.
    30. Nodrošināt mazgāšanas šķīdumu atbilstošu koncentrāciju, temperatūru un nepieciešamo ekspozīcijas laiku.
    31. Noņemt virsmas tīrības paraugus mikrobioloģiskajām analīzēm.
    32. Izvērtēt kontrolējamā parametra noviržu bīstamību.
    33. Ievērot minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumos.
    34. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības prasības.
    35. Izvēlēties piemērotus un atbilstošus individuālos darba aizsardzības līdzekļus.
    36. Sniegt pirmo palīdzību.
    37. Izpildīt vides aizsardzības prasības.
    38. Novērtēt iespējamo apdraudējumu videi kādā no ražošanas posmiem.
    39. Argumentēt savu viedokli un sadarboties.
    40. Ievērot darba ētikas principus.
    41. Analizēt savu rīcību.
    42. Uzklausīt citu speciālistu viedokli.
    43. Prast piekāpties un meklēt kompromisu.
    44. Sazināties ar kolēģiem divās svešvalodās darba uzdevumu veikšanai.
    45. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    46. Izmantot praksē kolēģu pozitīvo darba pieredzi.
    47. Izmantot iegūtās zināšanas darbā.
    48. Izvērtēt iegūtās zināšanas.
    49. Orientēties informācijas iegūšanas avotos atbilstīgi nozarei.
    50. Pārvaldīt valsts valodu.
    51. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.

  • Kompetences

    1. Spēja racionāli plānot procesu, ievērojot prioritātes un reglamenta prasības.
    2. Spēja noteikt nepieciešamo resursu daudzumu.
    3. Spēja lietot pieejamos resursus ražošanas procesā.
    4. Spēja pieņemt un novērtēt izejvielas un palīgmateriālus atbilstoši kvalitātes prasībām.
    5. Spēja izvērtēt un paredzēt iespējamos riskus droša galaprodukta radīšanai, ja tiek izmantotas neatbilstošas kvalitātes izejvielas un palīgmateriāli.
    6. Spēja lietot tehnoloģiskās iekārtas atbilstoši to funkcijām ražošanas procesā.
    7. Spēja vadīt un regulēt iekārtu darbību atbilstoši nepieciešamajiem parametriem, kuri noteikti produktu ražošanas tehnoloģiskajās instrukcijās un iekārtu ekspluatācijas instrukcijās.
    8. Spēja noņemt paraugus kontrolei un novērtēt tos organoleptiski.
    9. Spēja veikt vienkāršos ķīmiskos un fizikālos mērījumus ar atbilstošiem mērinstrumentiem un ierīcēm.
    10. Spēja veikt elektronisku uzskaiti pārtikas produktu ražošanas procesā.
    11. Spēja lietot atbilstošus tīrīšanas, mazgāšanas un dezinficēšanas līdzekļus, ievērojot darba drošību saskarē ar ķīmiskām vielām.
    12. Spēja nodrošināt iekārtu mazgāšanu atbilstoši mazgāšanas programmām.
    13. Spēja noņemt tīrības paraugus mikrobioloģisko nekaitīguma kritēriju kontrolei.
    14. Spēja novērtēt kontrolējamo parametru novirzes bīstamību.
    15. Spēja ievērot minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumā.
    16. Spēja ievērot praksē darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības prasības.
    17. Spēja izvēlēties vidi saudzējošu darbību, ievērojot vides aizsardzības prasības.
    18. Spēja pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību.
    19. Spēja strādāt komandā, sadarbojoties un ievērojot darba ētikas principus.
    20. Spēja sazināties (uzklausīt citu viedokli, argumentēti pamatot savu viedokli, meklēt kompromisus).
    21. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Spēja pilnveidot profesionālo kvalifikāciju.
    23. Spēja sekot līdzi jauninājumiem nozarē, profesionāli izvērtēt savu un kolēģu pieredzi profesijā, izmantot pieejamos avotus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (apgūstot izglītības programmu)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5 gads
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas specializācijas:

  • Gaļas un gaļas produktu ražošanas tehniķis
  • Zivju un zivju produktu ražošanas tehniķis
  • Piena un piena produktu ražošanas tehniķis
  • Maizes un miltu produktu ražošanas tehniķis
  • Augļu un dārzeņu pārstrādes ražošanas tehniķis
  • Saldumu un šokolādes izstrādājumu ražošanas tehniķis
  • Dzērienu ražošanas tehniķis

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Rēzeknes tehnikums

- Valmieras tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Pārtikas ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (541)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 06.12.2019

Ievietots: 06.12.2019