Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas, un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Mācīšanās rezultātus vispārējos mācību priekšmetos nosaka valsts profesionālās vidējās izglītības un valsts arodizglītības standartā definētie izglītības programmu stratēģiskie mērķi un uzdevumi. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.211 „Noteikumi par valsts profesionālās vidējās izglītības standartu un valsts arodizglītības standartu” (pieņemti 27.07.2000.): Lasīt standartu Mācīšanās rezultātus profesionālajos mācību priekšmetos veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu: Profesiju standartu reģistrs

Restaurācijas tehniķis

  • Zināšanas

    PROFESIONĀLĀS zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Oriģinālās substances (vēsturiskais izskats, nozīme, autentiskums, priekšmeta piederība konkrētajam vēsturiskajam periodam un reģionam) saglabāšanas nosacījumi.
    2. Objekta kultūrvēsturiskās izpētes principi.
    3. Reģionālās kultūras un arhitektūras stilistikas īpatnības.
    4. Lokālās kultūrvēstures un etnogrāfijas pamati.
    5. Objekta vēsturiskās substances noteikšanas paņēmieni.
    6. Vēsturiskās situācijas izpētes metodes.
    7. Restaurējamā/konservējamā objektā izmantoto materiālu un tehnoloģiju noteikšanas metodes.
    8. Bojājumu veidi, to apzīmējumi.
    9. Kartēšanas paņēmieni (shēmas).
    10. Restaurācijas/konservācijas objekta uzglabāšanas apstākļu ietekme uz tā stāvokli.
    Izpratnes līmenī:
    1. Restaurācijas ētikas principi.
    2. Kultūras mantojuma saglabāšanas principi.
    3. Mākslas un kultūras vēstures pamati.
    4. Vēsturiskie stili.
    5. Vēsturiski pielietotie materiāli un tehnoloģijas.
    6. Kultūrvēsturiskā objekta saudzīgas saglabāšanas principi.
    7. Kompozīcijas pamati.
    8. Mikro un makro foto fiksācijas metodes.
    9. Objekta restaurācijas tehnoloģija.
    10. Objekta konservācijas tehnoloģija.
    11. Restaurācijas metodes.
    12. Praktiskās restaurācijas tehnoloģijas un darba metodes.
    13. Optimālo darba risinājumu nosacījumi restaurējamā/konservējamā objekta aizsardzībai.
    14. Restaurācijas/konservācijas darba vietas organizācija.
    15. Mikroklimata nodrošināšanas nosacījumi darbu procesā.
    16. Restaurācijas/konservācijas procesos pielietojamo materiālu fizikālās, ķīmiskās īpašības.
    17. Vēsturisko materiālu sastāvs.
    18. Restaurācijas nozari reglamentējošo normatīvo aktu prasības.
    19. Restaurējamo/konservējamo objektu detaļu demontāžas veidi un paņēmieni.
    20. Restaurējamo/konservējamo objektu detaļu uzglabāšanas nosacījumi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Objekta vizuālās novērtēšanas metodes un pamatprincipi.
    2. Restaurācijas objektu fotofiksācijas principi.
    3. Objektu apgaismojumu veidi.
    4. Foto tehnika un tās darbības principi.
    5. Fotografēšanas pamati.
    6. Trīsdimensiju un citas skenēšanas metodes.
    7. Mērierīču veidi, to pielietošana.
    8. Mērījumu veikšanas palīgierīču veidi, darbības principi.
    9. Restaurējamā/konservējamā objekta uzmērīšanas paņēmieni.
    10. Specializētās datorprogrammas.
    11. Profesionālā terminoloģija.
    12. Laika plānošanas paņēmieni.
    13. Kontrollaukumu vietu izvēles principi.
    14. Ķīmisko vielu, procesu pielietojums restaurācijā/konservācijā.
    15. Darba vietas ergonomika.
    16. Restaurējamā/konservējamā objekta aizsarglīdzekļu veidi.
    17. Priekšmetu un restaurējamo/konservējamo objektu uzglabāšanas nosacījumi.
    18. Klimatisko apstākļu ietekme uz restaurējamo/konservējamo objektu.
    19. Restaurācijā/konservācijā pielietojamo instrumentu veidi un to darbības principi.
    20. Restaurācijā/konservācijā pielietojamo iekārtu veidi un to darbības principi.
    21. Restaurācijā lietojamo palīgierīču veidi.
    22. Restaurācijas/konservācijas instrumentu kopšanas paņēmieni un metodes.
    23. Restaurācijas/konservācijas instrumentu asināšanas veidi un paņēmieni.
    24. Restaurācijas/konservācijas instrumentu uzglabāšanas prasības.
    25. Restaurējamā/konservējamā objekta detaļu marķēšanas veidi un paņēmieni.
    26. Restaurējamo/konservējamo objektu tīrīšanas metodes un paņēmieni.
    27. Restaurācijas objekta konservācijas materiāli.
    28. Restaurācijas materiāli un tehnoloģijas.
    29. Mehāniskās attīrīšanas metodes.
    30. Vēsturisko materiālu izgatavošanas metodes.
    31. Vēsturisko (tradicionālo) amatniecības instrumentu veidi, to lietošana.
    32. Restaurējamā/konservējamā objekta detaļu stiprināšanas metodes.
    33. Informācijas ieguves avoti un metodes par restaurējamo/konservējamo objektu.
    34. Restauratora dienasgrāmatas aizpildīšanas principi.
    35. Restaurācijas darba shematiskās attēlošanas metodes.
    36. Restaurācijas/konservācijas objektu atkārtotas fotofiksācijas principi.
    37. Restaurācijas dokumentācijas noformēšanas principi.
    38. Vēsturisko stilu pazīmes (terminoloģija).
    VISPĀRĒJĀS zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Darba vides riska faktori un novērtēšanas metodes.
    2. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    3. Latvijas Republikas Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    4. Normatīvie akti informācijas tehnoloģiju jomā.
    5. Vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    6. Pasaules kultūras mantojums.
    7. Ekonomikas pamatprincipi un ekonomiskie principi.
    Izpratnes līmenī:
    1. Valsts valodas un vizmas vienas svešvalodas gramatikas un valodas funkcijas.
    2. Verbālās un neverbālās mijiedarbības veidi.
    3. Valodas stili un intonācijas iezīmes.
    4. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos.
    5. Starpkultūru mijiedarbība.
    6. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības normatīvie akti.
    7. Tehnoloģisko iekārtu un aprīkojuma ekspluatācijas noteikumi.
    8. Individuālās rīcības un lēmumu ietekmi uz savu personīgo un citu cilvēku drošību.
    9. Darba tiesiskās attiecības.
    10. Indivīda tiesības, pienākumi un atbildība.
    11. Darba līguma un koplīguma sastāvs.
    12. Pilsoniskās sabiedrības būtība.
    13. Īpašuma tiesību veidi.
    14. Intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzība.
    15. Rūpnieciskā īpašuma tiesību reģistrēšanas kārtība.
    16. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    17. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    18. Efektīvas komunikācijas.
    19. priekšnosacījumi.
    20. Saskarsmes psiholoģija un ētika.
    21. Sadarbības veicināšanas principi.
    22. Mērvienības un formas.
    23. Matemātiskā terminoloģija.
    24. Matemātikas metodes un instrumenti.
    25. Ergonomikas principi.
    26. Ergonomiskie faktori
    27. Nacionālo kultūru pazīmes.
    28. Kultūras vērtību daudzveidība.
    29. Nacionālo kultūru pazīmes.
    30. Ekonomiskie resursi un ekonomikas pamatproblēmas.
    31. Komercdarbības veidi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Profesionālā terminoloģija valsts valodā un vismaz vienā svešvalodā.
    2. Drošības signāli un zīmes.
    3. Pirmās palīdzības sniegšana.
    4. Individuālo un kolektīvo aizsardzības līdzekļu lietošanas prasības.
    5. Darba kārtības noteikumi un iekšējie normatīvie akti.
    6. Datora darbības un lietošanas pamatprincipi.
    7. Biroja tehnikas lietošanas pamatprincipi.
    8. Lietojumprogrammas dokumentu sagatavošanā.
    9. Informācijas sistēmu drošība.
    10. Datoru drošības programmas.
    11. Speciālās grafiskās datorprogrammas.
    12. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
    13. Laika plānošanas paņēmieni.
    14. Konfliktu risināšanas stratēģijas.
    15. Vispārējās ētikas principi.
    16. Restauratora profesionālās ētikas principi un
    17. Aprēķinu veikšanas metodes.
    18. Individuālo aizsardzības līdzekļu veidi un to pielietošanas paņēmieni.
    19. Ķīmisko vielu sastāvu pagatavošanas metodes un pielietošanas principi.
    20. Ķīmisko vielu uzglabāšanas noteikumi utilizēšanas pasākumi.
    21. Atkritumu šķirošanas pamatnostādnes.
    22. Ergonomiski darba paņēmieni.
    23. Starpkultūru attiecības.
    24. Uzņēmuma darba organizācija.
    25. Tirgzinības pamati.
    26. Lēmumu pieņemšanas principi.
    27. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    28. Mācīšanās stratēģijas.
    29. Pašvērtējuma principi.
    30. Nozares informācijas avoti.
    31. Nozares informācijas analīze un nepieciešamo vai aktualizējamo zināšanu un prasmju noteikšana.

  • Prasmes

    PROFESIONĀLĀS prasmes
    1. Ievērot restauratora darba ētikas pamatprincipus.
    2. Kritiski izturēties pret savu darbu un restaurējamo/konservējamo objektu.
    3. Apzināties savu atbildību restaurējamā/konservējamā objekta oriģinālās substances saglabāšanā.
    4. Apzināt kultūrvēsturiskos procesus.
    5. Atpazīt restaurējamā/konservējamā objekta lokālās īpatnības.
    6. Atpazīt restaurējamā/konservējamā objekta vēsturiskās vērtības.
    7. Saudzēt restaurējamā/konservējamā objekta oriģinālo apjomu.
    8. Atpazīt restaurējamā/konservējamā objektā pielietotās tehnoloģijas un materiālus.
    9. Novērtēt restaurējamajā/konservējamajā objektā izmantotos materiālus un tehnoloģijas.
    10. Noteikt restaurējamā/konservējamā objekta materiālu oriģinālo substanci.
    11. Strādāt ar apgaismojumu un fototehniku.
    12. Izvēlēties atbilstošu skata punktu restaurējamā/konservējamā objekta vispusīgai fotofiksācijai.
    13. Rīkoties ar dažādu veidu mērierīcēm.
    14. Izmantot palīgierīces restaurējamā/konservējamā objekta mērījumu veikšanai.
    15. Atpazīt restaurējamā/konservējamā objekta bojājumus.
    16. Attēlot restaurējamā/konservējamā objekta bojājumus pēc to veidiem.
    17. Sagatavot restaurējamā objekta paraugus izpētei.
    18. Izvērtēt restaurējamā/konservējamā objekta darba metodes atbilstoši restaurācijas tehnoloģijai.
    19. Sasaistīt darba apjomu ar tā veikšanai nepieciešamo laiku.
    20. Sniegt priekšlikumus optimālu restaurācijas/konservācijas darba metožu un materiālu izvēlei.
    21. Izvēlēties atbilstošas vietas kontrollaukumiem.
    22. Sakārtot darba vietu pirms darba sākuma un pēc darba beigām.
    23. Nodrošināt restaurācijas/konservācijas darba procesam atbilstošu mikroklimatu.
    24. Izvērtēt atbilstošus restaurācijas/konservācijas objekta novietošanas vai piekļūšanas veidus.
    25. Norobežot restaurācijas/konservācijas darbu vietu, izmantojot kolektīvās aizsardzības līdzekļus.
    26. Nodrošināt apkārtējo objektu aizsardzību no restaurācijas/konservācijas procesa ietekmes.
    27. Atlasīt piemērotākos instrumentus un iekārtas restaurācijas/konservācijas darba veikšanai.
    28. Izgatavot atbilstošas palīgierīces restaurācijas/konservācijas darba veikšanai.
    29. Pārbaudīt darba instrumentu un iekārtu tehniskā stāvokļa atbilstību restaurācijas/konservācijas darba uzdevumam.
    30. Sagatavot darba instrumentus un iekārtas restaurācijas/konservācijas darba uzdevuma veikšanai.
    31. Tīrīt darba instrumentus un iekārtas pēc restaurācijas/konservācijas darba uzdevuma veikšanas.
    32. Uzglabāt restaurācijas/konservācijas darba instrumentus, iekārtas atbilstoši to uzglabāšanas prasībām.
    33. Izvēlēties marķējumu atbilstoši restaurējamā/konservējamā objekta detaļai.
    34. Marķēt objekta detaļas atbilstoši darba uzdevuma shēmai.
    35. Izvēlēties instrumentus atbilstoši restaurējamā/konservējamā objekta detaļu demontāžai.
    36. Veikt secīgu restaurējamā/konservējamā objekta detaļu demontāžu.
    37. Uzglabāt demontētos elementus atbilstoši uzglabāšanas prasībām.
    38. Pielietot restaurācijas/konservācijas objektam atbilstošu tīrīšanas metodi.
    39. Veikt secīgu restaurējamā/konservējamā objekta tīrīšanu.
    40. Veikt restaurējamā/konservējamā objekta dezinsekciju un/vai dezinfekciju.
    41. Izgatavot vēsturiskos materiālus objekta restaurācijai/konservācijai atbilstoši receptūrai/tehnoloģijai.
    42. Strādāt ar vēsturiskiem instrumentiem un materiāliem.
    43. Piedalīties atbilstošas tehnoloģijas un materiālu izvēlē restaurācijas/konservācijas darba uzdevuma izpildei.
    44. Izgatavot vienkāršus restaurējamā/konservējamā objekta zudušos fragmentus, pielietojot atbilstošu restaurācijas/konservācijas tehnoloģiju.
    45. Nostiprināt restaurējamā/konservējamā objekta pamatkonstrukciju.
    46. Montēt restaurējamā/konservējamā objekta demontētās detaļas.
    47. Apkopot informāciju par restaurējamā/konservējamā objekta vēsturi.
    48. Apzināt informāciju par iepriekšējo objekta restaurāciju/konservāciju.
    49. Veikt izpildīto restaurācijas/konservācijas darbu un pielietoto metožu aprakstu.
    50. Fiksēt padarīto restaurācijas/konservācijas darbu apjomu, pielietojot foto un citas vizuālās fiksācijas dokumentēšanas metodes (Restauratora dienasgrāmata).
    51. Attēlot shematisku restaurācijas/konservācijas darba procesu.
    52. Ievērot precīzi atkārtotu kadrējumu.
    53. Ievērot precīzi atkārtotu apgaismojumu.
    54. Apkopot informāciju par veiktajiem restaurācijas procesiem.
    55. Noformēt dokumentāciju atbilstoši Nacionālās kultūras mantojumu pārvaldes prasībām.
    VISPĀRĒJĀS prasmes
    1. Sazināties mutiski un rakstiski valsts valodā.
    2. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā.
    3. Sazināties mutiski un rakstiski vismaz vienā svešvalodā.
    4. Lietot profesionālo terminoloģiju vismaz vienā svešvalodā.
    5. Izvērtēt darba vides riskus.
    6. Lietot tehnoloģiskās iekārtas un aprīkojumu ar drošiem darba paņēmieniem.
    7. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā, ievērojot noteikto kārtību.
    8. Organizēt savu darbu atbilstoši darba drošības, elektrodrošības, ugunsdrošības prasībām un ietekmei uz veselību.
    9. Novērtēt individuālās rīcības un lēmumu ietekmi uz savu personīgo un citu cilvēku drošību.
    10. Lietot individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus.
    11. Sniegt pirmo palīdzību.
    12. Rīkoties ārkārtas situācijās.
    13. Ievērot darba likuma prasības.
    14. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    15. Ievērot darba devēja un darbinieka pienākumus un tiesības.
    16. Apzināties savu atbildību pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    17. Mērķtiecīgi apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    18. Patstāvīgi atrast noteiktu informāciju interneta resursos, datu nesējos.
    19. Sazināties izmantojot informācijas tehnoloģijas.
    20. Sagatavot patstāvīgi dokumentus, izmantojot lietojumprogrammas.
    21. Atbildīgi apmainīties ar informāciju.
    22. Pārbaudīt drošības konfigurāciju ierīcēm un sistēmām, kuras izmanto profesionālajā darbībā.
    23. Ievērot restauratora profesionālo ētiku, veicot darba pienākumus.
    24. Strādāt individuāli un komandā, ievērojot pozitīvas saskarsmes pamatprincipus.
    25. Efektīvi sadarboties dažādās vidēs.
    26. Apzināties savu atbildību kopējā uzdevuma veikšanā.
    27. Personīgi iesaistīties jaunu ideju radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    28. Kritiski un radoši domāt.
    29. Risināt konfliktsituācijas.
    30. Racionāli plānot darba laiku un pienākumus.
    31. Prast argumentēt savu viedokli.
    32. Aprēķināt materiālu daudzuma nepieciešamību darba uzdevuma veikšanai.
    33. Lietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus profesionālo darba uzdevumu veikšanai.
    34. Modelēt plānotā uzdevuma risinājuma gaitu.
    35. Ievērot vides aizsardzības prasības, veicot profesionālos darba pienākumus.
    36. Utilizēt ķīmisko vielu pārpalikumus atbilstoši instrukcijai.
    37. Pielietot restaurācijas procesā videi draudzīgas un ekoloģiskas tehnoloģijas.
    38. Šķirot darba procesā radušos atkritumus.
    39. Izvēlēties ergonomiskus darba paņēmienus.
    40. Iekārtot darba vietu atbilstoši ergonomikas pamatprincipiem.
    41. Atbildīgi izvēlēties atbilstošu darba inventāru.
    42. Vērtēt kultūras liecības un informatīvos materiālus.
    43. Atpazīt kultūru savstarpējo saistību.
    44. Saskatīt starpkultūru problēmu cēloņus.
    45. Raksturot nacionālo kultūru iezīmes Latvijā un pasaulē.
    46. Izvēlēties profesionālo uzdevumu veikšanai kultūras vērtības saudzējošas darba metodes.
    47. Pieņemt lēmumus par problēmu risinājumu konkrētās situācijās.
    48. Efektīvi plānot resursus.
    49. Izvērtēt ekonomiskos riskus.
    50. Personīgi iesaistīties jaunu ideju radīšanā, izrādot iniciatīvu.
    51. Izvērtēt savas profesionālās prasmes un izaugsmes iespējas.
    52. Apgūt jaunas prasmes atbilstoši
    53. restaurācijas nozares vajadzībām.
    54. Kritiski novērtēt jaunu informāciju.
    55. Novērtēt savu kompetenci un profesionālās darbības izaugsmes iespējas.
    56. Papildināt savas teorētiskās un praktiskās zināšanas restaurācijas jomā.
    57. Iepazīt citu restauratoru darba pieredzi.

  • Kompetences

    PROFESIONĀLĀS kompetences
    1. Spēja ievērot un respektēt restaurējamā/konservējamā objekta kultūrvēsturiskās vērtības un nozīmi.
    2. Spēja apzināties restaurējamā/konservējamā objekta lokālās īpatnības kultūrvēsturiskā kontekstā.
    3. Spēja analizēt un saglabāt restaurējamā/konservējamā objekta kultūrvēsturiskās un dokumentālās vērtības.
    4. Spēja apzināt restaurējamā/konservējamā objekta un apkārtējās situācijas vēsturiskās izpētes rezultātus.
    5. Spēja veikt restaurējamā/konservējamā objekta vizuālo fiksāciju, izvēloties atbilstošu skata punktu vispusīgai restaurējamā objekta attēlošanai.
    6. Spēja uzmērīt restaurējamo/konservējamo objektu, pielietojot dažādas mērierīces un palīgierīces.
    7. Spēja piedalīties konstatēto restaurējamā/konservējamā objekta bojājumu kartēšanā.
    8. Spēja iepazīties ar restaurācijas/konservācijas darba uzdevumu, novērtējot darba apjomu.
    9. Spēja piedalīties restaurācijas/konservācijas darba uzdevuma veikšanai optimālāko metožu izvēlē.
    10. Spēja iekārtot restaurācijas/konservācijas darba vietu atbilstoši darba uzdevumam, izvēloties optimālākos risinājumus un nekaitējot darba kvalitātei.
    11. Spēja sagatavot restaurācijas/konservācijas darba procesam nepieciešamos materiālus un palīgmateriālus, nepieciešamības gadījumā izgatavojot atbilstošas palīgierīces.
    12. Spēja uzturēt darba kārtībā restaurācijas/konservācijas darba uzdevuma veikšanai nepieciešamos instrumentus un iekārtas.
    13. Spēja shematiski marķēt detaļas atbilstoši restaurācijas/konservācijas darba uzdevumam.
    14. Spēja piedalīties restaurējamā/konservējamā objekta demontāžas procesā.
    15. Spēja veikt saudzīgu restaurējamā/konservējamā objekta tīrīšanu ar vienkāršām metodēm.
    16. Spēja lietot vēsturiskās un tradicionālās tehnoloģijas un instrumentus restaurācijas programmas īstenošanā.
    17. Spēja veikt vienkāršus objekta restaurācijas/konservācijas darbus, ievērojot kvalificēta restaurācijas meistara norādījumus.
    18. Spēja piedalīties restaurējamā/konservējamā objekta konstrukcijas nostiprināšanas darbos un demontēto detaļu montāžas procesā.
    19. Spēja apkopot informāciju par objekta iepriekšējo restaurāciju/konservāciju un darba procesā izmantotajām metodēm.
    20. Spēja precīzi veikt fotofiksāciju un aprakstīt objekta restaurācijas/konservācijas darba gaitu, noformējot dokumentāciju atbilstoši likumdošanas prasībām.
    VISPĀRĒJĀS kompetences
    1. Spēja izteikt domas, faktus un viedokli gan mutiski, gan rakstiski valsts valodā un lietot profesionālo terminoloģiju.
    2. Spēja sazināties un lietot profesionālo terminoloģiju vienā svešvalodā.
    3. Spēja veikt darba uzdevumus ievērojot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības prasības un sniegt pirmo palīdzību.
    4. Spēja rīkoties ārkārtas situācijā un sniegt pirmo palīdzību.
    5. Spēja ievērot darba tiesiskās attiecības un un uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumus.
    6. Spēja lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas darba uzdevuma veikšanai.
    7. Spēja efektīvi iesaistīties komandas darbā un sekmīgi sadarboties darba kolektīvā, ievērojot vispārējās un profesionālās ētikas principus.
    8. Spēja aprēķināt nepieciešamo materiālu daudzumu un plānot darba uzdevuma izpildes gaitu, pielietojot matemātikas pamatprincipus.
    9. Spēja ievērot vides aizsardzības prasības, strādājot ar ķīmisko vielu sastāviem.
    10. Spēja atbildīgi pielietot ergonomiskus darba paņēmienus un atbilstošu inventāru.
    11. Spēja atbildīgi veikt savus profesionālos pienākumus ievērojot un saglabājot kultūras vērtības.
    12. Spēja atbildīgi veikt darba uzdevumus atbilstoši uzņēmējdarbības principiem.
    13. Spēja pieņemt pamatotus lēmumus par savas karjeras plānošanu izvēlētajā profesionālajā jomā.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Koledža:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Mākslas (21)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vizuāli plastiskā māksla (211)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Mākslas nozares dizaina un radošo industriju sektors

Restaurācijas tehniķis veic uzmērījumus, skicē, tāmē, dezinficē objektu, veic objekta zudumu kompensāciju un mehānisko un ķīmisko apstrādi.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Restaurators

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 12.01.2023

Ievietots: 29.09.2021