Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Šai kvalifikācijai 2018. gadā izstrādātas jaunas profesionālās kvalifikācijas prasības.

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Saldumu un šokolādes izstrādājumu ražošanas tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. uzņēmuma struktūrvienības, to pamatfunkcijas;
    1.2. iekārtu izvietošanas principi;
    1.3. elektrisko shēmu uzbūve;
    1.4. darba vides risku vērtēšana;
    1.5. saskarsmes pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. izejvielu un materiālu veidi šokolādes un saldumu izstrādājumu ražošanā;
    2.2. pamatzināšanas tehniskajā grafikā, tehniskie apzīmējumi;
    2.3. kvalitātes prasības;
    2.4. izejvielu rotācijas princips („pirmais iekšā, pirmais ārā” princips);
    2.5. iekšējās kontroles sistēmas ieviešanas pārtikas uzņēmumā pamatprincipi;
    2.6. kvalitātes kritisko punktu būtība un monitorings;
    2.7. laba ražošanas prakse;
    2.8. organoleptiskā produkta novērtēšanas teorija;
    2.9. ražošanas procesa un iekārtu reglamentētie parametri;
    2.10. ķīmijas pamatzināšanas;
    2.11. tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas pamatprincipi;
    2.12. vispārējās higiēnas prasības atbilstoši spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem;
    2.13. pirmās palīdzības sniegšana;
    2.14. iekārtu elektrodrošības noteikumi;
    2.15. ugunsdrošības noteikumi;
    2.16. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā;
    2.17. grāmatvedības un uzskaites pamatprincipi;
    2.18. tālākizglītības iespējas profesijā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. ražošanas plānošanas pamatprincipi;
    3.2. higiēnas prasības pārtikas uzņēmumos;
    3.3. tehnoloģisko iekārtu darbības pamatprincipi;
    3.4. speciālās tehnoloģijas kakao, šokolādes, saldumu, cukurotu (piemēram, marmelāde, zefīrs, dražejas) un miltu (piemēram, vafeles, cepumi) izstrādājumu ražošanā;
    3.5. personīgās higiēnas prasības;
    3.6. darba aizsardzība;
    3.7. valsts valoda;
    3.8. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.9. mikrobioloģijas pamati;
    3.10. informācijas tehnoloģiju izmantošana;
    3.11. darba tiesiskās attiecības;
    3.12. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Izvērtēt prioritātes konkrētā darba veikšanai.
    2. Orientēties izejvielu nodrošinājuma iespējās.
    3. Izprast konkrētā procesa uzdevumu, metodes un paņēmienus tā izpildei.
    4. Pieņemt lēmumus atbilstoši kompetencei.
    5. Izvērtēt izmantojamo izejvielu un materiālu atbilstību izvirzītajām kvalitātes prasībām.
    6. Pielietot iekārtas un kontrolēt to pielietošanu atbilstoši to funkcijām un ekspluatācijas instrukcijām izstrādājumu izgatavošanas procesā.
    7. Izvērtēt tehnoloģiskās iekārtas piemērotību procesā noteiktā uzdevuma veikšanai.
    8. Orientēties tehniskajā dokumentācijā un iekārtu darbības shēmās.
    9. Prast režīmu ieregulēšanu.
    10. Izvērtēt parametru vai režīmu neievērošanas riskus.
    11. Veikt vienkāršus ķīmiskos vai fizikālos mērījumus.
    12. Novērtēt produktu organoleptiski.
    13. Noņemt paraugus kontrolei.
    14. Uzskaitīt zudumus procesā.
    15. Pielietot informācijas tehnoloģijas.
    16. Novērtēt vizuāli iekārtu tīrību.
    17. Izvērtēt un pielietot atbilstošus tīrīšanas, mazgāšanas un dezinfekcijas līdzekļus, ievērojot darba aizsardzības prasības saskarē ar ķīmiskām vielām.
    18. Noņemt virsmas tīrības paraugus mikrobioloģisko analīžu veikšanai.
    19. Ievērot minimālās higiēnas prasības pārtikas uzņēmumos.
    20. Ievērot darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumus.
    21. Kontrolēt piemērotu un atbilstošu individuālo darba aizsardzības līdzekļu izvēli kādā no ražošanas posmiem.
    22. Sniegt pirmo palīdzību.
    23. Izpildīt vides aizsardzības prasības.
    24. Novērtēt iespējamo apdraudējumu videi kādā no ražošanas posmiem.
    25. Argumentēt savu viedokli un sadarboties.
    26. Ievērot darba ētikas principus.
    27. Analizēt savu rīcību.
    28. Uzklausīt citu speciālistu viedokli.
    29. Prast piekāpties un atrast kompromisu.
    30. Pārvaldīt valsts valodu.
    31. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    32. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    33. Pielietot kolēģu pozitīvo darba pieredzi.
    34. Prast orientēties informācijas iegūšanas avotos nozarē.

  • Kompetences

    1. Spēja organizēt darba procesu, ievērojot prioritātes.
    2. Spēja veikt izejvielu un palīgmateriālu novērtēšanu atbilstoši kvalitātes prasībām.
    3. Spēja pieņemt un novērtēt izejvielas un palīgmateriālus ražošanas procesam.
    4. Spēja izvērtēt un paredzēt iespējamos riskus droša galaprodukta radīšanai tehnoloģiskajā procesā.
    5. Spēja piedalīties jaunu izstrādājumu gatavošanas tehnoloģiskā procesa organizēšanā.
    6. Spēja pielietot atbilstošas ražošanas tehnoloģiskās un iekārtu ekspluatācijas instrukcijas.
    7. Spēja pielietot atbilstošus tīrīšanas, mazgāšanas un dezinficēšanas līdzekļus.
    8. Spēja piemērot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības noteikumus.
    9. Spēja ar datora palīdzību veikt uzskaiti izstrādājuma ražošanas procesā.
    10. Spēja novērtēt un kontrolēt izstrādājuma paraugus organoleptiski.
    11. Spēja novērtēt un kontrolēt ražošanas procesa tehnoloģisko parametru novirzes.
    12. Spēja strādāt komandā, sadarbojoties un ievērojot darba ētikas principus.
    13. Spēja pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību.
    14. Spēja ievērot ražošanas un personīgās higiēnas prasības.
    15. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    16. Spēja rūpēties par profesionālās kvalifikācijas pilnveidošanu.
    17. Spēja sekot jauninājumiem nozarē, profesionāli izvērtēt savu un kolēģu pieredzi profesijā.
    18. Spēja piedalīties jaunu izstrādājumu izgatavošanas iekārtu apguvē, tehnoloģiju izstrādēs un novērtēšanā.
    19. Spēja izvēlēties vidi saudzējošu darbību, ievērojot vides aizsardzības prasības.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Valsts sabiedrība ar ierobežotu atbildību "Rīgas Tūrisma un radošās industrijas tehnikums"

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Pārtikas ražošanas tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (541)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 17.01.2020

Ievietots: 17.01.2020