Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Telekomunikāciju tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. elektronikas pamati;
    1.2. datorsistēmu uzbūves pamati;
    1.3. operētājsistēmu pamati;
    1.4. datortīklu tehnoloģijas;
    1.5. trigonometriskās funkcijas;
    1.6. kopu teorija;
    1.7. kombinatorika;
    1.8. algoritmi, datu modeļi;
    1.9. objektorientētās programmēšanas pamati;
    1.10. komercdarbības pamati;
    1.11. veselības mācības pamati;
    1.12. ergonomikas principi;
    1.13. kolektīvie aizsardzības līdzekļi;
    1.14. informācijas iegūšanas paņēmieni;
    1.15. prezentācijas sagatavošanas principi un tehnika.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. elektrosakaru teorija;
    2.2. pārraides sistēmas;
    2.3. elektrotehnikas pamati;
    2.4. datoru un telekomunikāciju tīklu protokoli;
    2.5. telekomunikāciju tīklu arhitektūra;
    2.6. elektriskā strāva;
    2.7. elektriskie lādiņi un elektriskais lauks;
    2.8. magnētiskā mijiedarbība, elektriskās strāvas magnētiskais lauks, laika mainīgu elektrisko un magnētisko lauku mijiedarbība;
    2.9. fizikālo lielumu mērīšanas metodes;
    2.10. materiāli, to veidi, vielu un materiālu īpašības, materiālu lietošana;
    2.11. lietvedības pamati;
    2.12. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. bezvadu un vadu telekomunikāciju tīkli un to elementi;
    3.2. telekomunikāciju tīklu tehniskā apkalpošana;
    3.3. optisko dzīslu savienošanas tehnoloģija;
    3.4. kabeļu savienojumu veidošanas tehnoloģija;
    3.5. telekomunikāciju tehniķa mehāniskie un elektriskie instrumenti, to veidi un lietošana;
    3.6. telekomunikāciju tīkla parametru mērījumi un mērinstrumentu lietošana;
    3.7. kabeļu stiprināšanas veidi;
    3.8. telekomunikāciju iekārtas un to vadības programmatūra;
    3.9. maršrutēšanas iekārtu konfigurācijas pamati;
    3.10. teksta redaktori;
    3.11. tabulrēķinu programmas;
    3.12. shēmu veidi, to iedalījums, datorizēta shēmu zīmēšana;
    3.13. standartizēti telekomunikāciju tīkla elementu apzīmējumi;
    3.14. valsts normatīvo aktu prasības par telekomunikāciju tīklu ierīkošanas, būvniecības un uzraudzības kārtību;
    3.15. matemātiskās statistikas pamati;
    3.16. matemātiskās statistikas programmnodrošinājums;
    3.17. tehniskās grafikas pamati;
    3.18. matemātikas praktiskā lietojamība;
    3.19. valsts valoda;
    3.20. viena svešvaloda saziņas līmenī;
    3.21. saskarsmes psiholoģija;
    3.22. profesionālās ētikas principi;
    3.23. prezentācijas sagatavošanas principi un tehnika;
    3.24. dokumentu noformēšanas pamatprincipi.
    3.25. e-pasts un citas komunikāciju programmas.
    3.26. darba aizsardzības normatīvo aktu prasības;
    3.27. ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumi;
    3.28. rīcība elektriskās strāvas noplūdes gadījumā;
    3.29. vides aizsardzības normatīvo aktu prasības;
    3.30. darba vides bīstamie faktori;
    3.31. bīstamie atkritumi, to glabāšana un utilizācija;
    3.32. pirmā palīdzība;
    3.33. individuālie aizsardzības līdzekļi;
    3.34. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Izvērtēt telekomunikāciju tīkla atbilstību lietotāju prasībām.
    2. Izvērtēt telekomunikāciju tīkla atbilstību ekspluatācijas prasībām un gatavību darbam.
    3. Izveidot kabeļu sistēmu telekomunikāciju tīklam un ierīkot pieslēguma vietas iekštelpās un ārējā vidē.
    4. Veikt telekomunikāciju tīkla izbūvi un veidot telekomunikāciju tīkla kabeļu savienojumus iekštelpās un ārējā vidē.
    5. Savienot vadu un bezvadu telekomunikāciju tīkla elementus.
    6. Savienot telekomunikāciju iekārtas ar atbilstošajām saskarnēm.
    7. Izvēlēties darba procesam atbilstošākās tehnoloģijas.
    8. Novērtēt telekomunikāciju tīkla un tā elementu veiktspēju.
    9. Konfigurēt komutācijas un maršrutēšanas iekārtas.
    10. Diagnosticēt un novērst bojājumus telekomunikāciju tīkla darbībā un konfigurācijas kļūdas telekomunikāciju tīkla iekārtās.
    11. Veikt telekomunikāciju iekārtu elektrobarošanas tehnisko apkalpošanu.
    12. Veikt vadu un bezvadu telekomunikāciju tīkla parametru mērījumus un analizēt telekomunikāciju tīklu apsekošanas procesā iegūtos vadu un bezvadu telekomunikāciju tīkla parametru mērījumus.
    13. Nomainīt bojātus telekomunikāciju tīkla elementus.
    14. Izvēlēties un lietot darba procesam atbilstošas iekārtas, materiālus, mehāniskos un elektriskos instrumentus, mērinstrumentus un programmnodrošinājumu.
    15. Izvērtēt tīkla uzlabojumu nepieciešamību, pamatojoties uz galvenajām telekomunikāciju piekļuves tīkla veiktspējas parametru vērtībām.
    16. Veidot skices, darba zīmējumus un datorizētās shēmas telekomunikāciju tīkla ierīkošanai un uzlabojumu veikšanai.
    17. Sagatavot ierīkojamā telekomunikāciju tīkla dokumentāciju.
    18. Lietot darba procesā standartizētus telekomunikāciju tīkla elementu apzīmējumus.
    19. Lasīt un saprast darba procesam nepieciešamos rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    20. Sagatavot un prezentēt priekšlikumus par turpmāko infrastruktūras attīstību un telekomunikāciju tīkla ierīkošanu un modernizēšanu.
    21. Plānot darba uzdevumus, to secību un izpildes termiņus.
    22. Komunicēt un sadarboties ar citiem speciālistiem, uzņēmuma vadību, uzklausīt ieteikumus un norādījumus.
    23. Sazināties, komunicēt un sadarboties ar esošajiem un potenciālajiem telekomunikāciju tīkla lietotājiem.
    24. Noformēt dokumentus atbilstoši darba uzdevumam.
    25. Rīkoties saskaņā ar lietošanas instrukcijām par darba iekārtu un darba aprīkojuma ekspluatāciju.
    26. Novērtēt paveiktā darba atbilstību darba uzdevumam, uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.
    27. Iegūt, izvērtēt, atlasīt un izmantot informāciju.
    28. Ievērot normatīvo aktu, standartu, tehniskās dokumentācijas prasības telekomunikāciju tīkla ierīkošanai, būvniecībai un uzraudzībai.
    29. Pilnveidot profesionālo kompetenci.
    30. Pārvaldīt valsts valodu.
    31. Pārvaldīt vienu svešvalodu saziņas līmenī.
    32. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    33. Ievērot profesionālās ētikas principus un darba tiesisko attiecību normas.
    34. Ievērot darba vietai un darba aprīkojuma lietošanai noteiktās ekspluatācijas prasības.
    35. Ievērot darba vietai un darba aprīkojumam atbilstošas darba drošības un veselības aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    36. Ievērot darba un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    37. Ievērot ugunsdrošības un elektrodrošības normatīvo aktu prasības.
    38. Rīkoties elektrotraumu gadījumā.
    39. Sniegt pirmo palīdzību.

  • Kompetences

    1. Spēja izvērtēt telekomunikāciju piekļuves tīkla atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām un telekomunikāciju lietotāju vajadzībām.
    2. Spēja ierīkot telekomunikāciju tīklu iekštelpās un ārējā vidē.
    3. Spēja veikt telekomunikāciju iekārtu elektrobarošanas tehnisko apkalpošanu.
    4. Spēja veikt telekomunikāciju piekļuves tīkla iekārtu konfigurācijas darbus.
    5. Spēja veikt telekomunikāciju tīkla elementu fizisko apsekošanu, lietojot atbilstošus mehāniskos un elektriskos instrumentus un mērinstrumentus.
    6. Spēja veikt vadu un bezvadu telekomunikāciju tīkla parametru mērījumus, lietojot atbilstošus mērinstrumentus un programmnodrošinājumu.
    7. Spēja dokumentēt un analizēt iegūtos vadu un bezvadu telekomunikāciju tīkla parametru mērījumu rezultātus.
    8. Spēja diagnosticēt un novērst bojājumus telekomunikāciju tīkla darbībā un konfigurācijas kļūdas telekomunikāciju tīkla iekārtās, lietojot atbilstošus mehāniskos un elektriskos instrumentus, mērinstrumentus un programmnodrošinājumu.
    9. Spēja lasīt un izprast darba uzdevumu izpildei nepieciešamos tehniskos rasējumus un shēmas, korekti interpretēt tehnisko dokumentāciju un izmantot iegūto informāciju darba procesā.
    10. Spēja veidot skices un darba zīmējumus telekomunikāciju tīkla ierīkošanai un ievērot standartizētās prasības.
    11. Spēja noteikt darba uzdevumu izpildei nepieciešamās darbības prioritārajā secībā, izveidot ierīkojamā telekomunikāciju tīkla tehnisko specifikāciju, pamatoti noteikt un ievērot darba uzdevumu izpildes termiņus.
    12. Spēja izmantot atbilstošas telekomunikācijas tehnoloģijas, izvēlēties un lietot atbilstošus mehāniskos un elektriskos instrumentus, mērinstrumentus, tīkla iekārtas un materiālus.
    13. Spēja iepazīstināt ar izstrādāto telekomunikāciju piekļuves tīkla risinājumu, pamatot, saskaņot un veikt nepieciešamās korekcijas.
    14. Spēja iepazīstināt telekomunikāciju tīkla lietotājus ar telekomunikāciju pakalpojumiem, telekomunikāciju tīkla gala iekārtu izvietojumu, diagnostikas metodēm un drošu lietošanu.
    15. Spēja veidot prezentācijas.
    16. Spēja regulāri un patstāvīgi sekot un iepazīties ar informācijas un komunikācijas nozares jaunākajām tehnoloģijām, materiāliem, mehāniskajiem un elektriskajiem instrumentiem, izmantojot tehnisko dokumentāciju, tīmekli, datubāzes un citus tehniskās informācijas avotus.
    17. Spēja sagatavot racionālus priekšlikumus telekomunikāciju tīkla attīstības plānošanai.
    18. Spēja izvērtēt iegūtās zināšanas un prasmes un pastāvīgi pilnveidot profesionālo kvalifikāciju.
    19. Spēja komunicēt un sadarboties ar kolēģiem, telekomunikāciju tīkla lietotājiem un saistīto profesiju speciālistiem, uzklausīt citus un argumentēti skaidrot savu viedokli.
    20. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    21. Spēja ievērot elektrodrošības, ugunsdrošības, darba un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības un sniegt pirmo palīdzību.
    22. Spēja ievērot profesionālās ētikas principus un darba tiesisko attiecību normas.
    23. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā un lietot profesionālo terminoloģiju.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Elektronika un automātika (523)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozare

Telekomunikāciju tehniķis kvalificēta speciālista uzraudzībā ierīko telekomunikāciju tīklu, novērtē tīkla un tā elementu veiktspēju, veic tīkla bojājumu diagnostiku un novērošanu, konfigurē iekārtas. Sniedz tehnisko atbalstu telekomunikāciju tīkla lietotājiem, skaidrojot pakalpojumus, iekārtu izvietojumu un drošu lietošanu.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 11.04.2022

Ievietots: 07.05.2016