Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Šai kvalifikācijai 2018. gadā izstrādāts jauns profesijas standarts.
– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Vides tehniķis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. tiesību pamati;
    1.2. enerģiju veidi;
    1.3. alternatīvo enerģiju veidi;
    1.4. kvalitātes sistēmas;
    1.5. vides pārvaldības sistēmas.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. vispārīgā ķīmija;
    2.2. ķīmiskās vielas, to klasifikācija, marķējums un īpašības;
    2.3. ūdens, atmosfēras un augsnes piesārņojums;
    2.4. mikroorganismu ietekme uz vidi;
    2.5. vides aizsardzības jaunākās tehnoloģijas un iekārtas;
    2.6. tīrākas ražošanas pamatprincipi;
    2.7. ekonomikas pamati;
    2.8. profesionālie termini valsts valodā un vienā svešvalodā.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. analītiskās ķīmijas pamati;
    3.2. laboratorijas iekārtas un trauki, ķīmiskie reaktīvi, to veidi un lietošana;
    3.3. kontroles paraugu ņemšanas metodes;
    3.4. testēšanas metodes vides kvalitātes un tehnoloģisko procesu kontroles parametru noteikšanai;
    3.5. dzeramā ūdens sagatavošanas metodes;
    3.6. notekūdeņu attīrīšanas metodes;
    3.7. atkritumu apsaimniekošanas pamatprincipi un metodes;
    3.8. labas ražošanas prakses, (ISO – International Organization for Standardization) un citas kvalitātes sistēmas;
    3.9. darba aizsardzība;
    3.10. vides aizsardzība;
    3.11. drošības zīmes un signāli;
    3.12. pirmā palīdzība;
    3.13. darba higiēna;
    3.14. saskarsmes pamati;
    3.15. valsts valoda;
    3.16. viena svešvaloda profesionālā saziņas līmenī;
    3.17. profesionālā ētika;
    3.18. informācijas tehnoloģijas;
    3.19. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Ņemt paraugus kontroles analīzēm.
    2. Veikt ūdens, dzeramā ūdens, notekūdeņu, gaisa un augsnes kontroles analīzes un noformēt šo analīžu rezultātus.
    3. Lasīt tehnoloģiskās shēmas.
    4. Lasīt un izstrādāt tehnoloģisko procesu rasējumus.
    5. Piemērot labas ražošanas prakses, ISO un citu kvalitātes sistēmu standartus.
    6. Lietot informācijas tehnoloģijas un elektroniskās laboratoriju ierīces kontroles analīžu veikšanai, to rezultātu apkopošanai, datu uzkrāšanai, grafiku veidošanai.
    7. Izvērtēt iegūtos datus un sagatavot priekšlikumus situācijas uzlabošanai vai tehnoloģiskā procesa pilnveidošanai.
    8. Apkalpot notekūdeņu attīrīšanas, dzeramā ūdens sagatavošanas un atkritumu savākšanas, pirmapstrādes, pārstrādes un uzglabāšanas iekārtas.
    9. Veikt darba pienākumus atbilstoši darba aizsardzības, vides aizsardzības, ugunsdrošības un elektrodrošības normatīvo aktu prasībām.
    10. Lietot drošības zīmes un signālus.
    11. Sniegt pirmo palīdzību.
    12. Ievērot higiēnas noteikumus.
    13. Strādāt patstāvīgi un komandā.
    14. Uzņemties atbildību par sava darba rezultātiem.
    15. Ievērot profesionālās ētikas principus.
    16. Pārvaldīt valsts valodu.
    17. Pārvaldīt vienu svešvalodu profesionālā jomā saziņas līmenī.
    18. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vienā svešvalodā.
    19. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.

  • Kompetences

    1. Spēja sagatavot darba vietu tehnoloģiskā procesa kontrolei, uzraudzībai un nodrošināšanai.
    2. Spēja veikt tehnoloģiskā procesa kontroli, uzraudzību un nodrošināšanu, ievērojot darba aizsardzības prasības.
    3. Spēja novērtēt izejvielu un materiālu atbilstību tehnoloģiskā procesa īstenošanai un darba uzdevumam, nodrošināt izejvielu uzskaiti, ievērojot ķīmisko vielu un materiālu uzglabāšanas noteikumus.
    4. Spēja patstāvīgi un precīzi pildīt darba uzdevumu un nodrošināt tehnoloģisko procesu, kā arī kontrolēt un uzturēt tehnoloģiskā procesa parametrus atbilstoši uzņēmuma reglamentējošās dokumentācijas prasībām.
    5. Spēja pareizi lietot mērierīces un procesa kontroles ierīces un novērtēt kontroles rezultātus.
    6. Spēja uzturēt tehnoloģiskās iekārtas darba kārtībā.
    7. Spēja precīzi un savlaicīgi dokumentēt tehnoloģiskā procesa norisi un veikt pierakstus par procesa laikā novērotām novirzēm.
    8. Spēja lietot tehnoloģiskās iekārtas, darba rīkus, izejvielas un materiālus, darba apģērbu, individuālos un kolektīvos aizsardzības līdzekļus atbilstoši darba un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    9. Spēja uzraudzīt tehnoloģiskā procesa norisi atkritumu apsaimniekošanā.
    10. Spēja noņemt ūdeņu, notekūdeņu, gaisa, augsnes un atkritumu paraugus analīžu veikšanai.
    11. Spēja uzraudzīt tehnoloģiskā procesa norisi notekūdeņu attīrīšanas iekārtās un veikt nepieciešamās izmaiņas notekūdeņu attīrīšanas iekārtu darbības režīmā, vadoties pēc notekūdeņu sastāva un apjoma, ja to paredz izsniegtā reglamentējošā dokumentācija.
    12. Spēja uzraudzīt tehnoloģiskā procesa norisi dzeramā ūdens sagatavošanas iekārtās un veikt nepieciešamās izmaiņas dzeramā ūdens sagatavošanas iekārtu darbības režīmā, vadoties pēc ūdens sastāva un patēriņa.
    13. Spēja veikt vides kvalitātes un piesārņojuma kontroles datu apkopošanu, sistematizēšanu un uzkrāšanu.
    14. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas darbā.
    15. Spēja atpazīt drošības signālus un zīmes un atbilstoši rīkoties.
    16. Spēja ievērot sprādziendrošības, ugunsdrošības un elektrodrošības normatīvo aktu prasības, ja nepieciešams, atbilstoši rīkoties un sniegt pirmo palīdzību.
    17. Spēja novērtēt vides piesārņojumu un noteikt vides riskus darba režīma apstākļos un ārkārtas situācijās.
    18. Spēja atbildēt par sava darba rezultātiem, racionālu darba laika un resursu izmantošanu.
    19. Spēja strādāt komandā, neradot konfliktus un psiholoģisku diskomfortu darbā, ievērojot ētikas normas.
    20. Spēja saskaņot savu darbību ar dažādu līmeņu speciālistiem.
    21. Spēja sazināties valsts valodā un vienā svešvalodā.
    22. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Koledža:

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Vidzemes Tehnoloģiju un dizaina tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Vides aizsardzība (85)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vides aizsardzība (850)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Vides tehniķis īsteno atkritumu apsaimniekošanas, ūdens un notekūdeņu attīrīšanas un vides aizsardzības procesus. Pielieto vienkāršas instrumentālās metodes un analizē ražošanas procesa datus, piedalās produktu vai procesu testēšanas darbos.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: Profesionālā maģistra grāds vides plānošanā, Vides pārvaldības speciālists (DU) , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Vides tehniķis*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 29.10.2024

Ievietots: 12.12.2019