Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Viesmīlis

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. nacionālās galda kultūras tradīcijas;
    1.2. ēdināšanas uzņēmumu veidi;
    1.3. pieprasījuma atšķirības dienas, vakara, nedēļas, sezonas un laika apstākļu ietekmē;
    1.4. dokumentu pārvaldības prasības;
    1.5. telpu, iekārtu un inventāra tīrīšanas līdzekļi un aparatūra.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. ēdienu un dzērienu gatavošanas un viesu apkalpošanas laika standarti;
    2.2. ēdienkartes un dzērienu kartes sastādīšanas pamatprincipi;
    2.3. produktu saderība un fizikālās īpašības;
    2.4. klasisko ēdienu un dzērienu (alkoholisko un bezalkoholisko) sastāvdaļas;
    2.5. apkārtējās vides ietekme uz produktiem;
    2.6. pasākumu veidi un apkalpošana to laikā, atbilstošais inventārs;
    2.7. starptautiskie un nacionālie galda klājuma veidi, izmantotā inventāra un galda kultūras atšķirības, tradīcijas un īpatnības;
    2.8. lietišķās saskarsmes veidošana;
    2.9. viesu sūdzību risināšana uzņēmumā;
    2.10. atmiņa un tās treniņš;
    2.11. tehnoloģiskā dokumentācija – tehnoloģiskās kartes un kalkulācijas kartes;
    2.12. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. standarta galda klāšanas veidi un apkalpošanas pamati;
    3.2. viesmīļa darba instrumenti, iekārtas un to lietojums;
    3.3. bāra, virtuves un tirdzniecības zāles tehnoloģisko iekārtu un inventāra lietošana;
    3.4. produktu organoleptiskā kvalitātes novērtēšana;
    3.5. ēdienu un dzērienu (alkoholisko un bezalkoholisko gatavošanas un pasniegšanas metodes;
    3.6. ēdienu un dzērienu (alkoholisko un bezalkoholisko) garšas atšķirības un garšas neitralizētāji;
    3.7. vīnzinības pamati;
    3.8. tirgzinības un pārdošanas pamatprincipi;
    3.9. informācijas tehnoloģijas, darba pienākumu izpildei nepieciešamās profesionālās datorprogrammas;
    3.10. kases dokumentācija un tās aizpildīšana;
    3.11. maksājuma līdzekļi un to veidi;
    3.12. kases norēķinu sistēmas;
    3.13. uzskaites un atskaites pamati;
    3.14. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi un konfidencialitāte;
    3.15. lietišķā saskarsme;
    3.16. lietišķās etiķetes un protokola principi;
    3.17. darba tiesiskās attiecības;
    3.18. darba aizsardzība;
    3.19. sanitārās, vispārējās un personiskās higiēnas normas;
    3.20. vides aizsardzība;
    3.21. telpu un iekārtu tīrīšanas tehnoloģiskie procesi un secība;
    3.22. pirmā palīdzība;
    3.23. valsts valoda;
    3.24. divas svešvalodas profesionālās saziņas līmenī;
    3.25. uzņēmumā izstrādātās paškontroles sistēmas (HACCP).

  • Prasmes

    1. Noteikt un rīkoties ar darba pienākumu izpildei nepieciešamajiem produktiem, izejvielām un tehnoloģiskajām iekārtām.
    2. Plānot un veidot darba vietas iekārtojumu, novērtēt darba vides atbilstību pasūtījumu izpildei.
    3. Izprast ēdienkartes, dzērienu kartes, apkalpošanas specifikācijas, tāmes un instrukcijas.
    4. Ievērot uzņēmuma prasības attiecībā uz darba apģērbu un aksesuāriem.
    5. Klāt galdu atbilstoši ēdienreizei, ēdienkartei un pasākuma veidam, izmantot atbilstošu galda klāšanas inventāru.
    6. Piedāvāt un mutiski raksturot klientiem ēdienus, dzērienus, papildu preces un pakalpojumus, izskaidrot ēdienu un dzērienu izcelsmi, lietošanas procesu.
    7. Pārzināt vīna ražošanas metodes, galvenās ražotājvalstis un reģionus, vīnogu šķirnes un vīnu klasifikāciju.
    8. Pārzināt vīnu un ēdienu saderību, raksturot vīnu kartē iekļautos vīnus, pasniegt tos atbilstoši vīnu pasniegšanas metodei.
    9. Pārzināt klasisko un bezalkoholisko kokteiļu klasifikāciju, pagatavošanas metodes un pasniegšanu.
    10. Novērtēt organoleptiski ēdienu un dzērienu kvalitāti.
    11. Pieņemt, noformēt un izpildīt viesu pasūtījumu.
    12. Pasniegt ēdienus un dzērienus, ievērojot ēdienu gatavošanas tehnoloģisko procesu un savstarpējo saderību.
    13. Veikt un uzraudzīt viesu apkalpošanas procesu, pārliecināties par viesu labsajūtu, radīt pievilcīgu uzņēmuma tēlu.
    14. Nodrošināt informācijas apmaiņu uzņēmumā un sadarboties ar citu uzņēmuma struktūrvienību personālu viesu apkalpošanas procesā.
    15. Veikt norēķinus ar dažādiem maksāšanas līdzekļiem, pārzināt elektronisko un datorizēto kases sistēmu un bezskaidras naudas norēķinu termināļu darbības pamatprincipus.
    16. Pārzināt bāra un virtuves produktu un izejvielu īpašības un gatavošanas tehnoloģiju.
    17. Uzglabāt produktus un izejvielas atbilstoši noteikumiem un sekot līdzi to derīguma termiņiem.
    18. Sistemātiski plānot pasūtāmo produktu apjomu un aizpildīt pasūtījuma pavaddokumentus.
    19. Sagatavot materiālo vērtību inventarizācijas aktus.
    20. Lietot ar darba pienākumu izpildi saistītās datorprogrammas.
    21. Veikt telpu, iekārtu un inventāra ikdienas apkopi, izmantot profesionālos tīrīšanas līdzekļus, iekārtas un instrumentus.
    22. Plānot un organizēt savu darbu un laiku, veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    23. Ievērot uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumus.
    24. Ievērot uzņēmumā izstrādāto paškontroles sistēmu (HACCP) un sniegt ieteikumus tās pilnveidošanai.
    25. Ievērot iespējamos riskus produktu uzglabāšanā un ēdienu un dzērienu pasniegšanā.
    26. Pastāvīgi pilnveidot viesmīļa profesionālās prasmes, sekot līdzi jaunākajām tendencēm galda klāšanā, viesu apkalpošanā un tehnoloģijās.
    27. Rīkoties atbilstoši lietišķajai etiķetei, veidot pozitīvu saskarsmi ar viesi un risināt problēmsituācijas.
    28. Pārzināt darba inventāra un telpu iekārtojuma tirgus piedāvājumu.
    29. Pieņemt lēmumus savas kompetences ietvaros, strādāt komandā, atbilstoši rīkoties nestandarta situācijās.
    30. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus un konfidencialitāti.
    31. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    32. Iekārtot un uzturēt tīru darba vietu, ievērot personiskās higiēnas un vispārējās darba higiēnas prasības darbā ar galda klāšanas inventāru.
    33. Veikt darba pienākumus, nekaitējot savai un citu personu veselībai.
    34. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un higiēnas normatīvo aktu prasības.
    35. Ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    36. Sniegt pirmo palīdzību.
    37. Pārvaldīt valsts valodu.
    38. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas profesionālās saziņas līmenī.
    39. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

  • Kompetences

    1. Spēja sagaidīt viesus, izprast un izpildīt to vēlmes un nodrošināt viesu apkalpošanu saskaņā ar uzņēmuma standartiem.
    2. Spēja pieņemt un noformēt pasūtījumu, nodot to izpildei virtuves un bāra personālam.
    3. Spēja klāt galdus ikdienas ēdienreizēs, banketos un svinībās, izmantot galda klāšanas un dekorēšanas inventāru atbilstoši ēdienkartei, dzērienu kartei, pasākuma veidam un viesu vēlmēm.
    4. Spēja pasniegt ēdienus un dzērienus, ievērojot viesu apkalpošanas standartus.
    5. Spēja pārzināt, ieteikt un piedāvāt vīnus saskaņā ar vīnu karti un ēdienkarti.
    6. Spēja veikt un uzraudzīt viesu apkalpošanas procesu, sekojot līdzi viesu apmierinātībai un labsajūtai.
    7. Spēja risināt viesu apkalpošanas laikā radušās problēmsituācijas uzņēmumā noteiktajā kārtībā, atbilstoši rīkoties nestandarta un stresa situācijās, pieņemt lēmumus savas kompetences ietvaros.
    8. Spēja organizēt un veikt uzņēmuma tirdzniecības telpas un darba vietas sagatavošanu darbam.
    9. Spēja veikt skaidras un bezskaidras naudas norēķinus ar viesiem, izmantot kases norēķinu sistēmas un maksājumu karšu termināļus.
    10. Spēja sadarboties ar citiem speciālistiem viesmīlības pakalpojumu nodrošināšanas ietvaros.
    11. Spēja organoleptiski novērtēt produktu, izejvielu, ēdienu un dzērienu kvalitāti.
    12. Spēja raksturot, noteikt un lietot nepieciešamos produktus, materiālus un tehnoloģiskās iekārtas viesu apkalpošanas procesā.
    13. Spēja lietot darba vietas prasībām atbilstošu darba apģērbu un aksesuārus, uzturēt darba kārtībā telpas un inventāru, ievērojot higiēnas un darba drošības prasības.
    14. Spēja pārdot uzņēmuma pakalpojumus – sniegt informāciju, ieteikt un raksturot viesiem piedāvātos ēdienus un dzērienus, to saderību un lietošanas specifiku, piedāvāt un ieteikt uzņēmuma īpašos piedāvājumus.
    15. Spēja veikt produkcijas pasūtījumu noliktavā un ievērot optimālos temperatūras režīmus produktu un dzērienu uzglabāšanai, sekot līdzi izmantojamo produktu apjomam, derīguma termiņam un kvalitātei.
    16. Spēja sastādīt uzskaites dokumentāciju un atskaites, materiālo vērtību inventarizācijas aktus.
    17. Spēja veikt darbu patstāvīgi un uzņemties atbildību par sava darba rezultātu.
    18. Spēja veidot un uzturēt pozitīvu saskarsmi ar kolēģiem un viesiem.
    19. Spēja sadarboties ar citu uzņēmuma struktūrvienību personālu viesu apkalpošanas procesā un uzņēmuma mērķu sasniegšanā.
    20. Spēja sekot līdzi aktuālajām tendencēm restorānu sektorā, izmantojot dažādus informatīvos avotus un informācijas tehnoloģijas.
    21. Spēja informēt tiešo darba vadītāju par neatbilstošu produktu un dzērienu kvalitāti, nelaimes gadījumu darbavietā vai iekārtu bojājumu.
    22. Spēja ievērot vispārējās un profesionālās ētikas pamatprincipus un lietišķo etiķeti saskarsmē ar viesiem un kolēģiem.
    23. Spēja sekmēt uzņēmuma apgrozījuma palielināšanos, radot pievilcīgu uzņēmuma tēlu.
    24. Spēja pastāvīgi pilnveidot profesionālās prasmes.
    25. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    26. Spēja izprast uzņēmuma noteikto paškontroles sistēmu (HACCP – Hazard Analysis and Food Safety Plan), ievērot to, sniegt ieteikumus tās pilnveidei.
    27. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības un veikt darba pienākumus, nekaitējot savai, klientu un citu personu veselībai.
    28. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    29. Spēja ievērot vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    30. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    31. Spēja lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
1,5, 2 vai 3 gadi
Papildinformācija 

Profesionālās kvalifikācijas specializācijas:

  • Bārmenis
  • Vīnzinis
  • Kafijas viesmīlis

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

- Daugavpils Tirdzniecības profesionālā vidusskola

- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

- Kuldīgas Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

Izdevējiestādes:

- Daugavpils Tehnoloģiju un tūrisma tehnikums

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Viesnīcu un restorānu serviss (811)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 16.05.2025

Ievietots: 07.05.2016