Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

3

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

– Spēj veikt intelektuālu darbību zināšanu, izpratnes, lietošanas un vienkāršas analīzes līmenī.
– Izmanto zināšanas un teorētisko izpratni plaša spektra kompleksā darbībā.
– Prot patstāvīgi iegūt un novērtēt informāciju.
– Izmanto plaša diapazona zināšanas un prasmes labi formulētu, bet nepazīstamu un neprognozējamu problēmu risinājumā.
– Ir detalizētas teorētiskās zināšanas un izpratne atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Ir plaša diapazona prasmes, profesijai būtiskās prasmes un meistarība atbilstoši profesionālajai kvalifikācijai.
– Spēj patstāvīgi veikt izpildītāja darbu, ietverot veicamā darba plānošanu un pārraudzību.
– Zina un prot lietot atbilstošās tehnoloģijas.
– Prot izmantot informācijas ieguves un apstrādes tehnoloģijas profesionālajā darbībā.
– Izkopta latviešu valodas prasme un pilnveidota svešvalodas(-u) prasme.
– Zina un izprot sava novada, Latvijas, Eiropas un pasaules vēsturiskās attīstības kopsakarības.
– Prot lietot matemātikas zināšanas un prasmes profesionālajā darbībā.
– Prot izmantot zināšanas par dabaszinātņu faktiem un likumiem profesionālajā darbībā.
– Spēj vērtēt dabā un sabiedrībā notiekošos procesus un aptvert tos sistēmā un attīstībā.
– Izprot ekoloģiskās telpas vienotības principu un profesionālajā darbībā ievēro vides aizsardzības prasības.
– Izprot tirgus ekonomikas darbības pamatprincipus.
– Prot atrast savu vietu sabiedrības ekonomiskajās struktūrās un darboties tajās.
– Izprot darba devēja un darba ņēmēja ekonomiskās attiecības un zina attiecīgos tiesību aktus.
– Ir priekšstats par Eiropas Savienības politisko uzbūvi, kā arī par vienotās ekonomiskās telpas un darbaspēka mobilitātes principiem.
– Adekvāti novērtē savas spējas.
– Plāno darbību atbilstoši apstākļiem, iespējām un savām spējām.
– Plāno laiku saskaņā ar uzdevumu.
– Prot izdarīt pamatotu izvēli un patstāvīgi pieņemt lēmumu pazīstamos un mazpazīstamos apstākļos.
– Spēj atbildēt par savas profesionālās darbības kvantitatīvo un kvalitatīvo rezultātu, uzņemas daļēju atbildību par citu veikumu.
– Darbībā ir mērķtiecīgs, sistemātisks un racionāls.
– Ir rūpīgs un precīzs.
– Spēj uzņemties iniciatīvu.

Viesu uzņemšanas dienesta speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī par Latvijas tūrisma produktu.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.2. ugunsdrošības noteikumi;
    2.3. iekārtu elektrodrošības noteikumi;
    2.4. pirmās palīdzības sniegšana;
    2.5. tūrisma ģeogrāfijas pamati;
    2.6. Latvijas vēstures un kultūras svarīgākie notikumi;
    2.7. psiholoģijas pamati;
    2.8. tūrisma mītņu klasifikācija;
    2.9. tūrisma mītņu organizatoriskās struktūras;
    2.10. tirgvedības nozares pamati;
    2.11. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās;
    2.12. dokumentu noformēšanas tehniskās prasības;
    2.13. tūrisma mītņu vadības datorprogrammu darbības pamatprincipi.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. lietišķā etiķete un protokols;
    3.2. dienestu iedalījums un to darbība viesmīlības uzņēmumos;
    3.3. darba un personīgās higiēnas prasības;
    3.4. viesmīlības pamati;
    3.5. saskarsmes psiholoģijas pamatprincipi;
    3.6. viesu uzņemšanas dienesta speciālista atbildība saistībā ar pārējiem dienestiem;
    3.7. norēķini ar viesi;
    3.8. valsts valoda;
    3.9. vismaz divas svešvalodas profesionālajā saziņas līmenī;
    3.10. tūrisma mītnes vadības datorprogramma;
    3.11. informācijas iegūšana, rezervācijas veikšana, apstrāde un analīze, izmantojot datoru;
    3.12. biroja tehnikas lietošana;
    3.13. runas un kustību kultūra;
    3.14. uzņēmuma vēsture un tā produkta piedāvājums;
    3.15. ētikas un estētikas pamatprincipi apkalpošanas kultūrā;
    3.16. darba aizsardzība;
    3.17. darba tiesiskās attiecības;
    3.18. vides aizsardzība.

  • Prasmes

    1. Radīt labvēlīgu un pozitīvu pirmo iespaidu.
    2. Sekmēt uzņēmuma pozitīva tēla veidošanu.
    3. Veidot uzņēmuma popularitāti sabiedrībā.
    4. Izmantot viesmīlības uzņēmuma profesionālo tehniku.
    5. Izmantot biroja tehniku un aprīkojumu.
    6. Strādāt ar kases aparātu.
    7. Lietot datoru, izmantojot specializētās programmas.
    8. Norēķināties ar viesiem, izmantojot skaidras un bezskaidras naudas norēķinus.
    9. Ievērot darba aizsardzības, vides aizsardzības un higiēnas noteikumus.
    10. Saudzēt apkārtējo vidi.
    11. Rīkoties atbilstoši viesmīlības un saskarsmes pamatprincipiem.
    12. Prast izmantot tūrisma zināšanas.
    13. Uzņemt un reģistrēt viesus.
    14. Piedāvāt un pārdot uzņēmuma un tūrisma produktus un pakalpojumus.
    15. Veikt viesu pastāvīgu uzskaiti un glabāt to atbilstoši uzņēmumā noteiktajām prasībām.
    16. Pieņemt un koordinēt pasūtījumus.
    17. Izzināt viesu vajadzības un risināt viesu problēmas, kas radušās uzturēšanās laikā.
    18. Plānot izpildāmos darbus un noteikt to prioritātes.
    19. Pārbaudīt tūrisma mītnes telpu un apkārtnes kārtību.
    20. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    21. Pārvaldīt valsts valodu.
    22. Pārvaldīt divas svešvalodas.
    23. Patstāvīgi organizēt savu darbu.
    24. Paaugstināt profesionālo meistarību un pakalpojumu kvalitāti.
    25. Sadarboties ar viesiem, darba devēju un citiem darbiniekiem.
    26. Ierosināt inovatīvus risinājumus un izrādīt iniciatīvu to ieviešanā.
    27. Ievērot savstarpējās kultūras un uzvedības normas.
    28. Sekmēt viesu labsajūtu, uzturot labvēlīgu mikroklimatu.
    29. Izprast un mācēt sazināties par valstī notiekošo sporta, politikas un izklaides jomā.
    30. Ievērot konfidencialitāti informācijā par viesiem un uzņēmumu.
    31. Orientēties viesu uzņemšanas jomas normatīvajos aktos.
    32. Ievērot lietišķās etiķetes prasības saskarsmē ar viesi un kolēģiem.

  • Kompetences

    1. Spēja plānot, organizēt un koordinēt savu darbu viesu uzņemšanas dienestā viesmīlības uzņēmumā, nodrošinot visu resursu pilnvērtīgu izmantošanu.
    2. Spēja organizēt viesiem uzņēmuma pakalpojumus un aktivitātes sadarbībā ar uzņēmuma dienestiem un komersantiem.
    3. Spēja sadarboties ar citām uzņēmuma struktūrvienībām.
    4. Spēja strādāt individuāli un komandā.
    5. Spēja pieņemt lēmumus, lietojot saskarsmes un lietišķās etiķetes pamatprincipus.
    6. Spēja piedāvāt pastāvīgas un noturīgas kvalitātes pakalpojumus.
    7. Spēja izvērtēt sava darba kvalitāti.
    8. Spēja uzturēt un būt atbildīgam par viesmīlīgu atmosfēru, organizējot kvalitatīvu viesu apkalpošanu.
    9. Spēja risināt viesu problēmas viņu uzturēšanās laikā uzņēmumā.
    10. Spēja uzņemt viesus, pieņemt pasūtījumus un veikt norēķinus.
    11. Spēja noformēt dokumentus atbilstoši normatīvajiem aktiem un lietvedības noteikumiem.
    12. Spēja pārzināt un sastādīt norēķinu, inventarizācijas un atskaites dokumentāciju un to lietot darba procesā.
    13. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās, lietot profesionālo terminoloģiju.
    14. Spēja nepārtraukti pilnveidot svešvalodu un profesionālās terminoloģijas lietošanu.
    15. Spēja ievērot uzvedības, kultūras un pieklājības normas.
    16. Spēja tiekties uz kopēju uzņēmuma mērķu sasniegšanu, izmantojot vispārējās un profesionālās zināšanas.
    17. Spēja sekmēt uzņēmuma apgrozījuma palielināšanu, aktīvi iesaistoties uzņēmuma pakalpojumu pārdošanā.
    18. Spēja ievērot uzņēmuma iekšējās kārtības noteikumus.
    19. Spēja izmantot drošus darba paņēmienus, praktiski lietot darba un vides aizsardzības zināšanas un ievērot tehnoloģisko iekārtu un inventāra lietošanas noteikumus.
    20. Spēja nodrošināt normatīvo dokumentu un valsts kontrolējošo institūciju norādījumu izpildi.
    21. Spēja sniegt pirmo palīdzību atbilstoši nepieciešamībai.
    22. Spēja pilnveidot profesionālo kvalifikāciju atbilstoši darba devēja prasībām.
    23. Spēja apgūt jaunas racionālas profesionālas iemaņas, iepazīstoties ar jaunāko profesionālo informāciju un piedaloties pieredzes apmaiņas programmās.
    24. Spēja lietot jaunākās datoru tehnoloģijas darba procesā.
    25. Spēja adekvāti un profesionāli reaģēt stresa un nestandarta situācijās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Apliecība par pamatizglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Profesionālās pamata un vidējās izglītības iestāde

Samazināt

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

3

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Individuālie pakalpojumi (81)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Viesnīcu un restorānu serviss (811)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Vidējā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Pēdējie labojumi: 12.01.2023

Ievietots: 23.11.2018