Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Studiju programmas mērķis:
– nodrošināt studējošajiem uz zināšanām balstītu vispārizglītojošo un specializācijas studiju kursu apguvi kokapstrādes jomā, lai sagatavotu zinošus speciālistus pētnieciskā un praktiskā darba veikšanai, kuri spēj vadīt kokapstrādes procesus un koksnes resursu plūsmu dažāda veida un apjoma kokrūpniecības uzņēmumos vai ieņemt vadošus amatus privātajos uzņēmumos un valsts institūcijās.

Rezultāti:
– apgūstot studiju programmā iekļautos vispārizglītojošos, specializācijas un izvēles studiju kursus, studenti gūst zināšanas par koksnes materiāliem, to īpašībām un galvenajiem izmatošanas veidiem;
– prasmes izraudzītajiem koksnes materiālam izvēlēties un izstrādāt atbilstošu tehnoloģiju, izveidot biznesa plānu izstrādātās tehnoloģijas realizācijai;
– ir kompetenti patstāvīgi vadīt izveidoto uzņēmumu, attīstīt jaunus koksnes produktus un izstrādāt mārketinga plānu to sekmīgai virzīšanai tirgū.

 

Kokapstrādes inženieris

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. meža nozares politika;
    1.2. zinātniskās pētījumu metodes;
    1.3. autortiesības.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. socioloģija;
    2.2. filosofija;
    2.3. ētika un estētika;
    2.4. psiholoģija un lietišķā psiholoģija;
    2.5. pedagoģija;
    2.6. statistika;
    2.7. lietvedība;
    2.8. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. informātikas un datorgrafikas lietošana kokapstrādes nozarē;
    3.2. koksnes zinātne;
    3.3. meža prečzinība;
    3.4. kokapstrādes mašīnas un instrumenti, to ekspluatācija;
    3.5. kokapstrādes procesu automatizācija;
    3.6. kokapstrādes procesi un modelēšana;
    3.7. zāģmateriālu un koksnes plātņu ražošana;
    3.8. koksnes ķīmiskās tehnoloģijas;
    3.9. koksnes hidrotermiskā apstrāde;
    3.10. kokapstrādes nozarē lietojamo polimēru materiālu ķīmija;
    3.11. koksnes materiālu apdare;
    3.12. koksnes atlikumu pārstrādes tehnoloģijas;
    3.13. tehniskās grafikas pielietojums kokapstrādē;
    3.14. mašīnu elementi;
    3.15. hidraulika un hidropiedziņa;
    3.16. elektrotehnika un elektronika;
    3.17. siltumtehnika un siltumapgāde kokapstrādē;
    3.18. koka izstrādājumu un būvkonstrukciju projektēšana;
    3.19. komercdarbība un komercdarbību reglamentējošie normatīvie akti;
    3.20. darba aizsardzība;
    3.21. vides aizsardzība;
    3.22. grāmatvedība un uzskaite;
    3.23. darba tiesiskās attiecības;
    3.24. koksnes materiālu tirgzinība;
    3.25. ekoloģija un vides aizsardzība;
    3.26. ergonomika;
    3.27. valsts valoda;
    3.28. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Veikt darba uzdevuma profesionālu analīzi, informācijas apstrādi un darba uzdevuma saskaņošanu ar ražošanas tehnoloģiskajām iespējām.
    2. Lietot darba izpildei nepieciešamo tehnisko un normatīvo dokumentāciju, kokapstrādes nozares normatīvos aktus un tehniskos standartus, gatavot lietišķos un profesionālos dokumentus.
    3. Darboties komandā, plānot, organizēt un vadīt profesionālās komandas darbu, noteikt izpildāmo darbu prioritātes, veikt darbu arī individuāli.
    4. Argumentēt savu viedokli, pārliecināt citus un risināt konfliktsituācijas.
    5. Sistemātiski pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju.
    6. Nodrošināt augstu saskares kultūru un ētikas normu ievērošanu.
    7. Plānot un organizēt darbu, kā arī kontrolēt izpildi.
    8. Noteikt prioritātes savā darbā.
    9. Sadarboties ar klientiem un risināt problēmas.
    10. Ievērot multidisciplināras komandas darba principus.
    11. Uzturēt savu profesionālo kompetenci.
    12. Analizēt, vērtēt un izmantot zinātniskos un lietišķos pētījumus, lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus, ieviest jaunas tehnoloģijas un datorprogrammas.
    13. Novērtēt izstrādājumu kvalitāti un atbilstību valsts standartu, pasūtījumu u.c. prasībām.
    14. Projektēt iekārtu izvietojumu un organizēt darba sadali starp strādājošajiem.
    15. Pārzināt kokapstrādes mašīnu un iekārtu konstrukciju, organizēt to ekspluatāciju un remontu.
    16. Pārzināt vides un darba aizsardzības prasības kokapstrādē, organizēt ar vidi un darba aizsardzību saistītos darbus uzņēmumā.
    17. Spēja ieviest jaunākos uz pierādījumiem balstītos koksnes zinātnes sasniegumus savā darbā.
    18. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    19. Pārvaldīt valsts valodu.
    20. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Kompetences

    1. Spēja plānot un organizēt kokapstrādes uzņēmuma vai tā struktūrvienību darbu.
    2. Spēja strādāt radošā komandā.
    3. Spēja plānot un organizēt darbu.
    4. Spēja analizēt un izvērtēt savu profesionālo darbību.
    5. Spēja paaugstināt kvalifikāciju.
    6. Spēja iegūt un analizēt informāciju.
    7. Spēja strādāt ar kokapstrādes nozares tehnisko dokumentāciju.
    8.Spēja veikt pētījumus ar zinātnisku vērtību kokapstrādes jomā.
    9. Spēja ieviest jaunākos uz pierādījumiem balstītos koksnes zinātnes sasniegumus savā darbā.
    10. Spēja izvērtēt veiktos aprēķinus par veicamo pakalpojumu izmaksām, nepieciešamajām investīcijām un darbaspēka patēriņu.
    11. Spēja izstrādāt priekšlikumus, kas vērsti uz efektīvāku un lietderīgāku resursu izmantošanu.
    12. Spēja vadīt kokapstrādes tehnoloģiskos procesus.
    13. Spēja pārzināt lietojamās mašīnas, instrumentus un darba rīkus.
    14. Spēja noteikt darba realizēšanai nepieciešamās tehnoloģiskās iekārtas un plānot to izvietojumu.
    15. Spēja pastāvīgi nodrošināt kvalitatīvu tehnoloģiskā risinājuma realizāciju.
    16. Spēja izmantot aprēķinu metodes un speciālās datorprogrammas.
    17. Spēja pastāvīgi veidot iemaņas darbā ar jaunākajām informācijas tehnoloģijām.
    18. Spēja veikt riska novērtēšanu un notikumu analīzi.
    19. Spēja adekvāti rīkoties problēmsituācijās un savlaicīgi pieņemt nepieciešamos lēmumus.
    20. Spēja veikt rekonstrukcijas un renovācijas projektu izpildes plānošanu, kontrolēt realizācijas atbilstību projektam.
    21. Spēja ievērot profesionālās ētikas normas un autortiesības reglamentējošus dokumentus.
    22. Spēja ievākt un apkopot nepieciešamo profesionālo informāciju un sekot nozares aktualitātēm.
    23. Spēja noteikt uzdevumus noteikto mērķu sasniegšanā, gala rezultātā radot produktus ar paaugstinātu pievienoto vērtību.
    24. Spēja organizēt un kontrolēt vidi saudzējošu ražošanas procesu.
    25. Spēja nodrošināt darba drošības un ugunsdrošības pasākumus.
    26. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4-5 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Ražošana un pārstrāde (54)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Kokapstrādes tehnoloģijas un izstrādājumu izgatavošana (543)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Kokrūpniecības (mežsaimniecība, kokapstrāde) nozare

Kokapstrādes inženieris organizē kokapstrādes uzņēmuma vai tā struktūrvienības plānošanas procesus, plāno sortimentu un jaunu iekārtu iegādi, veic projektēšanas procesu, kompleksu sistēmu programmēšanu, identificē un atlasa jaunus piegādātājus un klientus, izvērtē koksnes pirmapstrādes, tālākapstrādes un apdares tehnoloģisko procesu atbilstību mūsdienu prasībām un izstrādā priekšlikumus ražīgāku tehnoloģisko iekārtu vai aprīkojuma iegādei.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Kokapstrādes tehnologs

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022

Pēdējie labojumi: 15.02.2023

Ievietots: 07.05.2016