Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Drošības speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. globalizācijas loma organizācijas drošības procesu attīstībā;
    1.2. komercdarbība;
    1.3. retorika.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. krimināltiesības un kriminālprocess;
    2.2. noziedzīgu nodarījumu novērtēšana un atklāšana;
    2.3. kriminālistika;
    2.4. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. drošības teorija;
    3.2. lietvedība;
    3.3. tiesību aizsardzības iestādes;
    3.4. ierobežotas pieejamības informācija;
    3.5. organizācijas drošība;
    3.6. drošības tehniskie līdzekļi;
    3.7. materiālo vērtību pavadīšana – apsardze;
    3.8. civiltiesības;
    3.9. apsardzes taktika;
    3.10. stacionāro objektu apsardze;
    3.11. fizisko personu drošība;
    3.12. darba tiesiskās attiecības;
    3.13. civilā aizsardzība;
    3.14. darba aizsardzība;
    3.15. vides aizsardzība;
    3.16. drošības psiholoģija;
    3.17. saskarsmes psiholoģija;
    3.18. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.19. pašaizsardzība;
    3.20. praktiskā šaušana;
    3.21. šaujamieroču uzbūve, darbības principi;
    3.22. pirmā palīdzība;
    3.23. informācijas tehnoloģijas;
    3.24. valsts valoda;
    3.25. divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Analizēt uzņēmuma drošības procesus, identificēt problēmas un izstrādāt to risinājumus.
    2. Izprast sabiedrībā notiekošos procesus un to ietekmi uz uzņēmuma drošību.
    3. Iegūt, analizēt, sistematizēt un integrēt uzņēmuma drošībai nepieciešamo informāciju.
    4. Plānot un organizēt padotā personāla darbu, kā arī kontrolēt dienesta pienākumu izpildi.
    5. Izprast uzņēmuma darbības kopsakarības.
    6. Ieviest progresīvus risinājumus un metodes uzņēmuma drošības jomā.
    7. Noteikt prioritātes uzņēmuma drošības jomā.
    8. Izstrādāt uzņēmuma drošības plānu un ieteikt vadībai tā ieviešanas un efektivitātes palielināšanas pasākumus.
    9. Izmantot tiesību normu informatīvos avotus un piemērot tiesību normas.
    10. Orientēties uzņēmuma darbību reglamentējošajos dokumentos un normatīvajos aktos.
    11. Orientēties valsts pārvaldes institucionālajā sistēmā.
    12. Komunicēt un sadarboties ar personālu, uzņēmuma vadību, partneriem, masu saziņas līdzekļiem, valsts un pašvaldību institūcijām un nevalstiskajām organizācijām, publiski uzstāties, paust, aizstāvēt un prezentēt savu viedokli.
    13. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    14. Organizēt un kontrolēt uzņēmuma drošības jomu reglamentējošo normatīvo aktu piemērošanu.
    15. Organizēt un kontrolēt sabiedrisko drošību un kārtību uzņēmuma rīkotajos pasākumos.
    16. Organizēt un veikt preventīvos pasākumus uzņēmuma drošības jomā.
    17. Izprast un lietot gan horizontālo, gan vertikālo personāla vadības komunikāciju.
    18. Veikt darba pienākumus atbilstoši darba aizsardzības, ugunsdrošības, elektrodrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām.
    19. Noteikt struktūrvienības resursu izmantošanas prioritātes un kārtību, plānot optimālus resursus uzdevumu izpildei un izvērtēt to izmantošanas efektivitāti.
    20. Kontrolēt iepirkuma procedūras uzņēmuma drošības jomā, kā arī kontrolēt līgumsaistību izpildi.
    21. Novērtēt indivīda emocionālo stāvokli un risināt konflikta būtību.
    22. Pildīt profesionālās ētikas, vispārpieņemto uzvedības normu un ārējā izskata prasības un nodrošināt to ievērošanu.
    23. Sagatavot prezentācijas un pārliecinoši tās vadīt.
    24. Pastāvīgi papildināt savas zināšanas, apgūt aktuālo profesionālo informāciju un iemaņas.
    25. Pielietot fizisko spēku, speciālos līdzekļus, speciālos cīņas paņēmienus un dienesta šaujamieročus atbilstoši situācijai un ievērojot normatīvos aktus.
    26. Sniegt pirmo palīdzību.
    27. Pārvaldīt valsts valodu.
    28. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    29. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

  • Kompetences

    1. Spēja izmantot teorētiskās un praktiskās zināšanas un prasmes plānošanā, organizēt un koordinēt ar uzņēmuma drošību saistītos procesus noteikto uzdevumu precīzai, savlaicīgai un kvalitatīvai izpildei.
    2. Spēja uzņemties atbildību par savas darbības rezultātiem un noteikto uzdevumu precīzu, savlaicīgu un kvalitatīvu izpildi.
    3. Spēja strādāt individuāli un grupā.
    4. Spēja kvalitatīvi veikt uzņēmuma iespējamo risku un apdraudējumu analīzi, kā arī efektīvi izmantot iegūtos analīzes rezultātus uzņēmuma aizsardzībā.
    5. Spēja pildīt amata pienākumus, nodrošinot rezultatīvu sadarbību ar juridiskām un fiziskām personām, valsts un pašvaldību institūcijām drošības un tiesiskuma jomā.
    6. Spēja orientēties normatīvo aktu prasībās uzņēmuma drošības jomā.
    7. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas un biroja tehniku, veicot datu apstrādi un analīzi, kā arī ievērot datu aizsardzību.
    8. Spēja analizēt un atlasīt uzņēmuma drošībai nepieciešamo juridisko un citu informāciju.
    9. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    10. Spēja organizēt padotā personāla kvalitatīvu profesionālo sagatavošanu, organizējot mācības.
    11. Spēja orientēties drošības struktūrvienības finanšu un saimnieciskajā darbībā, nodrošinot resursu racionālu izmantošanu noteikto uzdevumu izpildei.
    12. Spēja kritiski analizēt un novērtēt savu profesionālo darbību.
    13. Spēja loģiski formulēt darba uzdevumus un darba saturu.
    14. Spēja noteikt pienākumus uzņēmumā nodarbinātajam personālam drošības jomā.
    15. Spēja izprast indivīda emocionālo stāvokli un starppersonu konflikta būtību.
    16. Spēja sagatavot informāciju uzņēmuma drošības jomā un to prezentēt uzņēmuma vadībai.
    17. Spēja ētiski rīkoties profesionālajā darbībā un ievērot sabiedrības vispārpieņemtās uzvedības normas.
    18. Spēja atbilstoši situācijai, ievērojot normatīvos aktus un drošības prasības, profesionāli izvēlēties un pielietot fizisko spēku, speciālos līdzekļus, speciālos cīņas paņēmienus vai šaujamieročus.
    19. Spēja sniegt pirmo palīdzību.
    20. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    21. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
80
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Civilā un militārā aizsardzība (86)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Personu un īpašuma aizsardzība (861)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Uzņēmējdarbības, finanšu, grāmatvedības, administrēšanas (vairumtirdzniecība, mazumtirdzniecība un komerczinības) nozare


Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2015-2024

Pēdējie labojumi: 05.02.2025

Ievietots: 07.05.2016