Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
Uz Jēdzienu sadaļu
Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām
5
5
4
Profesionālās zināšanas
Izpratnes līmenī:
1. Ekonomisko procesu likumsakarības.
2. Uzņēmumu organizācija un dibināšana.
3. Organizācijas darbības galvenie elementi.
4. Vadībzinību teorijas un pamatprincipi.
5. Projektu izstrādes un vadības pamati.
6. Personāla vadība.
7. Saskarsmes teorijas.
8. Motivācijas teorijas.
9. Korporatīvā sociālā atbildība.
10. Prezentāciju sagatavošanas principi.
11. Ekonomikas likumsakarības.
12. Zināšanas par sociālā dialoga veidošanu.
13. Saimnieciskās darbības uzskaites pamatprincipi.
14. Resursu un finanšu analīze.
15. Statistikas analīzes metodes ekonomikā.
16. Tautsaimniecības nozaru specifika.
17. Socioloģijas pamatprincipi.
18. Sociālo pētījumu metodes datu ievākšanai un apkopošanai.
19. Informācijas atlase un strukturēšana.
20. Izpratne par precīzu datu nozīmi organizācijas darbā.
21. Dokumentu sagatavošanas un pārvaldības principi.
22. Organizācijas darbības riski.
23. Komercdarbības rādītāju analīzes metodes.
24. Organizācijas un produktu dzīves cikls.
25. Iepirkumu pamatprincipi.
26. Veicināšanas pamatprincipi.
27. Grāmatvedības pamatprincipi.
28. Komercdarbības vides pamatprincipi.
29. Lēmumu pieņemšanas metodes.
30. Konkurētspējas analīzes un novērtēšanas metodes.
Lietošanas līmenī:
1. Darbības organizēšana.
2. Pašorganizācija darba procesā.
3. Darba organizēšana.
4. Darbs komandā.
5. Prezentāciju materiālu izveides prasmes.
6. Prezentēšanas prasmes un argumentācija.
7. Lietišķā komunikācija un starpkultūru saskarsme.
8. Organizācijas saimnieciskās darbības un finanšu rādītāju analīzes metodes.
9. Tirgus tendenču analīzes metodes un rādītāju analīze.
10. Informācijas un komunikāciju tehnoloģiju izmantojums.
11. Informācijas apstrāde un analīze, atbilstoši uzdevumam.
12. Pārskatu un atskaišu sagatavošanas prasmes.
13. Statistikas metožu pielietošana.
14. Organizācijas darbības riski un objektīvie rādītāji.
15. Efektivitātes novērtēšanas metodes.
16. Organizācijas nemitīgas pilnveides metodes.
17. Tirgzinību pamatprincipi.
18. Produktu tirgū virzīšanas metodes.
19. Resursu piesaiste.
20. Loģistikas pamatprincipi.
21. Lietišķā komunikācija.
22. Laika plānošana.
23. Tirgus situācijas novērtēšanas metodes.
Vispārējās zināšanas
Izpratnes līmenī:
1. Verbālā un neverbālā saziņa.
2. Jomu regulējošie normatīvie akti.
3. Pozitīvas saskarsmes paņēmieni.
4. Izpratne par normatīvajiem aktiem un to pielietojumu.
5. Matemātiskās analīzes metodes.
6. Statistikas pamatprincipi.
7. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (datu nesēju, informācijas sistēmu un iekārtu) lietošanas principi.
8. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju un datu drošība.
9. Komercinformācijas un personas datu aizsardzība.
10. Bez papīra dokumentu aprites principi.
11. Pētniecības etapi.
12. Statistikas pamatpricipi.
13. Plānošana un lēmumu pieņemšana.
Lietošanas līmenī:
1. Pašnovērtējuma mehānismi.
2. Mācību, karjeras un darba gaitu plānošana. Kompetenču treniņš.
3. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
4. Profesionālā terminoloģija.
5. Valodas kultūra (t.sk. valodas stili).
6. Darba tiesību, darba aizsardzības, vides drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības normatīvie akti.
7. Darba devēja un darba ņēmēja tiesiskās attiecības.
8. Konflikti, to cēloņi un risināšanas veidi.
9. Profesionālā ētika.
10. Kvalitātes vadības pamatprincipi.
11. Dokumentu izstrāde atbilstoši darba uzdevumam.
12. Elektroniskā dokumentu aprite un dokumentu parakstīšana ar derīgu elektronisku parakstu.
13. Darbs ar biroja tehniku un informācijas sistēmām.
14. Informācijas un komunikācijas tehnoloģiju, iekārtu un informācijas aizsardzība.
15. Pētniecības metodes.
Profesionālās prasmes un attieksmes:
1. Pārzināt organizācijas darbības principus.
2. Piedalīties organizācijas un struktūrvienības darba plānošanā.
3. Organizēt darbu atbilstoši plānotajam.
4. Piedalīties racionālu un efektīvu lēmumu pieņemšanā.
5. Koordinēt aktivitātes atbilstoši plānotajam.
6. Sadarboties ar citiem darbiniekiem.
7. Koordinēt komandas darbu.
8. Motivēt citus darbiniekus.
9. Sagatavot informācijas un prezentācijas materiālus.
10. Prezentēt informāciju auditorijai.
11. Uzklausīt klienta vajadzības un vēlmes.
12. Organizēt kvalitatīvu, uz klientu orientētu pakalpojumu sniegšanu.
13. Veikt datu apstrādi.
14. Apkopot un analizēt saimnieciskās un finanšu darbības rādītājus.
15. Uzklausīt klienta vajadzības un vēlmes.
16. Organizēt kvalitatīvu, uz klientu orientētu pakalpojumu sniegšanu.
17. Sagatavot pārskatus un atskaites.
18. Argumentēt un pamatot viedokli.
19. Identificēt jautājumus, kuros iespējamas neprognozējamas izmaiņas.
20. Identificēt novirzes no plānotā.
21. Veikt organizācijas darbības rādītāju aprēķinus.
22. Skaidrot organizācijas darbības rādītāju rezultātus.
23. Identificēt jautājumus, kuros nepieciešama un/vai iespējama pilnveide.
24. Sniegt priekšlikumus organizācijas darbības pilnveidei.
25. Organizēt piegādes un novērtēt tās.
26. Izvērtēt piegāžu ietekmi uz organizācijas darbības rezultātiem.
27. Analizēt un ieviest produktu virzīšanas veicinošus pasākumus.
28. Piedalīties radošu risinājumu izstrādē.
29. Apkopot informāciju par preču krājumiem, to izmantošanu un patēriņu.
30. Analizēt informāciju par preču krājumiem.
31. Organizēt kvalitatīvu, uz klientiem orientētu organizācijas pakalpojumu sniegšanu.
32. Izveidot un koordinēt efektīvu komunikāciju ar klientiem un sadarbības partneriem.
33. Organizēt ikdienas sadarbību ar klientiem un sadarbības partneriem.
34. Organizēt operatīvo darba procesu efektīvu norisi.
35. Izvēlēties atbilstošas cenu veidošanas metodes.
36. Izprast tirgus konkurences mehānismus un cenu veidošanas politiku.
Vispārējās prasmes un attieksmes:
1. Lietot valodu saziņā mutvārdu un rakstu formā, ievērojot literārās valodas normas un profesionālo terminoloģiju.
2. Loģiski diskutēt un argumentēt savu viedokli, nodrošināt korektas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu.
3. Pielietot mutvārdos un rakstveida saziņā ne mazāk kā vienu svešvalodu.
4. Patstāvīgi pilnveidot svešvalodas/-u zināšanas.
5. Ievērot tiesību aktos noteiktās darba tiesību, darba aizsardzības, vides drošības, civilās aizsardzības un ugunsdrošības prasības.
6. Rīkoties saskaņā ar normatīvo aktu (t.sk. par darba tiesībām, darba aizsardzību, vides drošību, civilo aizsardzību un ugunsdrošību) prasībām.
7. Atbildīgi rīkoties krīzes situācijās.
8. Pārzināt profesionālās ētikas normas un noteikumus.
9. Ievērot profesionālās ētikas normas un noteikumus.
10. Veikt darbu izpildē nepieciešamos aprēķinus.
11. Apzināties sakarības veicot darba uzdevumus.
12. Izvēlēties uzdevuma veikšanai piemērotāko informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu.
13. Patstāvīgi sagatavot informāciju un dokumentus.
14. Izmantot pētniecības metodes profesionālajā darbībā.
15. Piedalīties pētnieciskās darbības norisē.
16. Adekvāti novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
17. Plānot savas profesionālās kompetences attīstību un izaugsmes iespējas.
Profesionālās kompetences:
1. Spēja piedalīties organizācijas un struktūrvienību plānošanas procesos.
2. Spēja piedalīties organizācijas plānošanas procesos un pieņemt lēmumus.
3. Spēja koordinēt organizācijas darbu veikšanu un sadarboties ar citiem.
4. Spēja piedalīties darbinieku darba organizēšanas procesos.
5. Spēja sagatavot un prezentēt organizācijas darbības rezultātus.
6. Spēja darījumos pārstāvēt organizāciju un organizēt pakalpojumu sniegšanu.
7. Spēja apkopot un sagatavot rādītājus par saimniecisko un finanšu darbību.
8. Spēja uz klientu vēlmēm un vajadzībām orientēti pielāgot sortimentu.
9. Spēja sagatavot pārskatus un atskaites savu pienākumu ietvaros, tos argumentēt un pamatot.
10. Spēja piedalīties organizācijas neprognozējamu izmaiņu un darbības problēmu identifikācijā.
11. Spēja veikt organizācijas darbības rādītāju aprēķinus un tos skaidrot.
12. Spēja piedalīties organizācijas nemitīgas pilnveides nodrošināšanā un sniegt priekšlikumus darbības pilnveidei.
13. Spēja analizēt piegāžu daudzumu, piegādes kvalitāti un ietekmi uz organizācijas darbības rezultātiem.
14. Spēja ieviest produkta virzīšanas veicinošos pasākumus un radīt radošus risinājumus.
15. Spēja analizēt un nodrošināt preču krājumus un resursu racionālu izmantošanu.
16. Spēja veikt ikdienas darījumus, kas balstīti uz efektīvu komunikāciju ar klientiem un sadarbības partneriem.
17. Spēja veikt operatīvos darba procesus, sadarbojoties ar klientiem un sadarbības partneriem.
18. Spēja izmantot cenu veidošanas metodes, ievērojot tirgus konkurences mehānismus un cenu veidošanas politiku.
Vispārējās kompetences:
1. Spēja izmantojot profesionālo terminoloģiju sazināties valsts valodā un ne mazāk kā vienā svešvalodā.
2. Spēja ievērot saistošos normatīvos aktus, līdzdarboties to piemērošanā un rīkoties krīzes situācijās.
3. Spēja ievērot organizācijas iekšējās kārtības noteikumus un ētiku.
4. Spēja pielietot matemātisko un tehnoloģisko domāšanu veicot darbu izpildi apzinot sakarības.
5. Spēja pielietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas un iekārtas, strādāt e-vidē, nodrošināt komercdarbības un personas datu aizsardzību.
6. Spēja iesaistīties un izmantot pētniecības metodes procesos profesionālās darbības jomā.
7. Spēja plānot patstāvīgi un pilnveidot savu profesionālo kvalifikāciju.
Profesionālās zināšanas
Priekšstata līmenī:
1. Uzņēmuma dibināšanas pamatnosacījumi un reģistrācijas dokumenti.
2. Uzņēmuma organizācija un struktūra.
3. Saimnieciskās darbības tiesisko pamatu reglamentējošie normatīvie akti.
Izpratnes līmenī:
1. Uzņēmuma grāmatvedības organizācijas pamatprincipi.
2. Drošs elektroniskais paraksts.
3. Grāmatvedības reģistru veidi.
4. Saņemto un izsniegto dokumentu reģistrēšanas hronoloģiskajos reģistros un kontos principi.
5. Attaisnojuma dokumentu apstrādes principi.
6. Darījumu ekonomiskā būtība.
7. Saimniecisko darījumu veidi.
8. Kases orderu aizpildīšanas prasības.
9. Elektroniskā kases aparāta vai kases sistēmas finanšu atskaites pārbaudes principi.
10. Izmaksu atzīšanas kritēriji.
11. Aizdomīgu un neparastu darījumu kritēriji.
12. Krājumu atzīšanas principi.
13. Krājumu nomenklatūras veidošanas principi.
14. Krājumu cenu veidošanas principi.
15. Pārdošanai turētu ilgtermiņa ieguldījumu klasifikācija.
16. Nomāto pamatlīdzekļu atzīšanas kritēriji.
17. Ilgtermiņa finanšu ieguldījumu veidi.
18. Pašu kapitāla sastāvs.
19. Peļņas sadales principi, metodes.
20. Aizņēmumu atzīšanas kritēriji.
21. Aizņēmumu reģistri.
22. Parādu piegādātājiem un darbuzņēmējiem kustības grāmatošanas principi.
23. Analītisko kontu pārskatu veidi.
24. Nodokļu veidi un likmes.
25. Darba laika uzskaites tabeļu veidošanas principi.
26. Nozaru normatīvā reglamentācija.
27. Nākamo periodu ieņēmumu atzīšanas kritēriji.
28. Dividenžu aprēķināšanas principi.
29. Uzkrāto saistību veidi.
30. Uzkrāto saistību veidu identificēšanas pazīmes.
31. Mantas analītiskā un finanšu uzskaites principi.
32. Skaidras naudas valūtu veidi.
33. Inventarizējamo objektu inventarizācijas instrukcijas.
34. Inventarizācijas sarakstu sagatavošanas noteikumi.
35. Mērinstrumentu lietošanas principi.
36. Inventarizācijas veikšanas metodes.
37. Inventarizējamo objektu inventarizācijas gaita, izvirzītās prasības.
38. Norēķinu inventarizācijas plāna sastādīšanas principi. Norēķinu inventarizācijas principi.
39. Sintētisko kontu būtība.
40. Analītisko kontu būtība.
41. Kontu atlikumu (saldo) aprēķināšanas metodika.
42. Koriģējošo ierakstu būtība.
43. Virsgrāmatas veidošanas principi.
44. Ieņēmumu un izdevumu, izmaksu atzīšanas kritēriji.
45. Saimniecisko darbību statistiskā klasifikācija (NACE klasifikators).
46. Bilances un operāciju kontu sakarības.
47. Gada pārskata sagatavošanas prasības.
48. Sabiedrību kategorijas.
49. Atklājamās informācijas kritēriji.
50. Finanšu pārskatu posteņu un finanšu uzskaites kontu sakarības.
51. Grāmatvedības reģistru informācijas saturs.
52. Finanšu pārskatu veidošanas principi.
53. Pašnodarbināto un individuālo komersantu grāmatvedības uzskaite.
54. Ieņēmumu un izdevumu klasifikācija.
55. Pamatlīdzekļu klasifikācijas un uzskaites principi vienkāršā ieraksta grāmatvedībā.
56. Pamatlīdzekļu, krājumu, debitoru, kreditoru reģistri.
57. VID EDS principi.
58. Nodokļu deklarēšana.
59. Izdevumu attiecināšanas principi.
60. Finanšu pārskata sagatavošanas principi dažādām juridiskām formām.
Lietošanas līmenī:
1. LR un ES Normatīvie akti grāmatvedības un nodokļu jomā.
2. Nodokļu un nodevu sistēma.
3. Attaisnojuma dokumentu un nodokļu rēķinu rekvizīti.
4. Dažādu reģistru datu bāzes.
5. Uzskaites objektu reģistrācijas žurnālu aizpildīšanas pamatprincipi.
6. Grāmatvedības kontu sistēma.
7. Grāmatvedības praksē izmantojamo datorprogrammu un analītisko uzskaites programmu pamatprincipi.
8. Attaisnojuma dokumentu informācijas atbilstības pārbaudes principi.
9. Avansu norēķinu dokumentu noformēšanas prasības.
10. Valūtas kursu svārstību aprēķins.
11. Skaidras naudas dokumentu noformēšana.
12. Skaidras naudas kustības reģistrācijas dokumentācija, tās aizpildīšana.
13. Skaidras naudas darījumu deklarēšana.
14. Bankas konta pārskata pārbaudes principi.
15. Apmaksas kontrole.
16. Krājumu iegādes izmaksu noteikšana.
17. Krājumu uzskaites, novērtēšanas un pašizmaksas noteikšanas metodes.
18. Krājumu grāmatošana grāmatvedības kontos.
19. Krājumu pārvietošanas dokumentēšanas process.
20. Nomātajos pamatlīdzekļos ieguldīto izmaksu reģistrēšana.
21. Ieguldīto izmaksu norakstīšana.
22. Nomātajos pamatlīdzekļos ieguldīto izmaksu grāmatošana.
23. Finanšu aizdevumu pārskatu sagatavošana.
24. Ilgtermiņa finanšu ieguldījumu un finanšu aizdevumu grāmatošana.
25. Ilgtermiņa finanšu ieguldījumu un finanšu aizdevumu uzskaites metodes.
26. Dokumentu pārvaldība.
27. Pamatkapitāla izmaiņu
28. grāmatošana.
29. Rezervju grāmatošana.
30. Publisko datu bāzu lietošana.
31. Aizņēmumu klasifikācija pēc to ekonomiskās būtības un atmaksas termiņiem.
32. Aizņēmumu reģistrēšanas un grāmatošanas kārtība.
33. Analītisko kontu pārskatu sagatavošanas metodes.
34. Saistību salīdzināšanas un kontroles metodes.
35. Parādu piegādātājiem un darbuzņēmējiem atzīšanas kritēriji.
36. Darba samaksas aprēķināšana.
37. Darbaspēka nodokļu aprēķināšana.
38. Aprēķinātās darba samaksas pārskatu gatavošana.
39. Darba samaksas aprēķinu grāmatošana.
40. Norēķinu par darba samaksu un budžetu (nodokļu) grāmatošana.
41. Darba algas saraksta veidošana.
42. Avansu sarakstu veidošana.
43. Nodokļu aprēķināšana atbilstoši darījuma būtībai un saimnieciskās darbības veidam.
44. Darījumu un nodokļu finanšu uzskaite.
45. Nodokļu normatīvās bāzes piemērošana.
46. Nākamo periodu ieņēmumu kustības grāmatošana.
47. Nākamo periodu ieņēmumu pārklasifikācija.
48. Dividenžu grāmatošana.
49. Dividenžu reģistru kārtošana.
50. Uzkrāto saistību aprēķināšana.
51. Uzkrāto saistību pārklasifikācija.
52. Inventarizācijas sarakstu veidošana.
53. Salīdzināšanas sarakstu veidošana.
54. Inventarizācijas rezultātu novērtēšana.
55. Mantas inventarizācijas un aprēķināto rezultātu grāmatošana.
56. Bezcerīgo kreditoru parādu norakstīšanas kritēriji un kārtība.
57. Bezcerīgo debitoru parādu norakstīšana.
58. Salīdzināšanas aktu sagatavošana.
59. Inventarizācijas rezultātā radušos
60. kreditoru parādu atšķirību precizēšana.
61. Norēķinu salīdzināšanas rezultātu grāmatošana.
62. Kontu atlikumu aprēķināšana.
63. Kontu atlikumu korekciju grāmatošana.
64. Virsgrāmatas veidošana.
65. Ieņēmumu un izdevumu, izmaksu klasificēšana pēc to ekonomiskās būtības.
66. Ieņēmumu un izdevumu, izmaksu grāmatošana.
67. Ieņēmumu un izdevumu, izmaksu reģistru sagatavošana.
68. Kontu slēgšana.
69. Bilances sagatavošana.
70. Peļņas vai zaudējumu aprēķina sagatavošana.
71. Ieņēmumu, izdevumu pārskata sagatavošana.
72. Gada pārskata sagatavošana.
73. Uzņēmuma vadības pārskatu sagatavošana.
74. Grāmatvedību reglamentējošie normatīvie akti.
75. Izdevumu attiecināšana.
76. Darījumu uzskaite pēc naudas plūsmas principa.
77. Pamatlīdzekļu sākotnējās vērtības noteikšana.
78. Pamatlīdzekļu uzskaites karšu veidošana un nolietojuma aprēķināšana.
79. Reģistru veidošana.
80. Nodokļu aprēķināšana.
81. Datorprogrammu pielietojums.
82. Precizējamo izdevumu apmēra noteikšana.
83. Krājumu atlikumu vērtības izmaiņu attiecināšana.
84. Gada ienākumu deklarācijas sagatavošana.
Vispārējās zināšanas
Priekšstata līmenī:
1. Verbālā un neverbālā saziņa.
2. Darba aizsardzības sistēmas organizācija.
3. Civilās aizsardzības sistēma.
4. Vides aizsardzības sistēma.
5. Darba tiesiskās attiecības.
6. LR Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
7. Sociālie, ekonomiskie, juridiskie un politiskie jēdzieni un struktūra.
Izpratnes līmenī:
1. Verbālās un neverbālās saziņas specifika multikulturālā vidē.
2. Normatīvie akti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā. Digitālā vide, riski un draudi digitālajā vidē.
3. Digitālā identitāte.
4. Datu aizsardzība.
5. Intelektuālā īpašuma aizsardzība.
6. Darba vides risku novērtēšanas principi.
7. Darba vides riska faktoru novēršanas preventīvie pasākumi.
8. Elektriskās strāvas iedarbības noteicošie faktori.
9. Civilās aizsardzības noteikumi.
10. Evakuācijas plāni.
11. Ilgtspējīgas attīstības kritēriji.
12. Resursu racionālas un ilgtspējīgas izmantošanas pamatprincipi.
13. Latvijas ilgtspējības attīstības stratēģija.
14. “Zaļās domāšanas” principi.
15. Aprites ekonomikas pamatprincipi.
16. Darba tiesība sistēma un tās pamatprincipi.
17. Sociālā dialoga būtība un sadarbības mehānismi.
18. Projektu vadīšanas pamatprincipi.
19. Saskarsmes kultūra.
20. Vispārējā un profesionālā ētika.
21. Darbs komandā.
22. Konflikti un to risinājumi.
23. Uzņēmējdarbības formas.
24. Finanšu pratība.
25. Problēmu risināšanas stratēģijas un pieejas to modelēšanai.
26. Raksturlielumu mērvienības un formulas.
27. Matemātiskās metodes un instrumenti.
28. Statistikas pamatprincipi un datu apstrādes metodes.
29. Zināšanu multiplikācija.
30. Nozares aktualitātes.
31. Pētniecības metodoloģija.
Lietošanas līmenī:
1. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
2. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
3. Funkcionālā gramatika.
4. Lietišķie raksti.
5. Mutvārdu un rakstu valodas kultūra.
6. Efektīvas prezentācijas vadīšanas māksla.
7. Kritiskā domāšana un konstruktīva dialoga veidošana.
8. Profesionālā terminoloģija svešvalodā.
9. Starpkultūru komunikācijas principi multikulturālā vidē.
10. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
11. Digitālie rīki un tehnoloģijas.
12. Digitālās komunikācijas līdzekļi.
13. Datorsistēmu instrukcijas.
14. Informācijas un komunikācijas sistēmu drošība.
15. Datu drošība.
16. Datoru drošības programmas.
17. Pirmās palīdzības sniegšanas kārtība.
18. Elektrodrošības prasības.
19. Darba bīstamības piktogrammas un brīdinošie uzraksti.
20. Vispārīgās prasības rīcībai notiekot nelaimes gadījumam darbā.
21. Rīcība darba vides risku iestāšanās gadījumā.
22. Darba aizsardzības preventīvie pasākumi.
23. Drošas un veselībai nekaitīgas darba vides kritēriji.
24. Ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa normatīvais regulējums.
25. Ugunsdrošības un ugunsdzēsības inženiertehniskās sistēmas un aprīkojums, to lietošana.
26. Ugunsdrošības instrukcija.
27. Civilo aizsardzību regulējošie normatīvie dokumenti, to prasības.
28. Rīcība ārkārtas situācijās.
29. Vides aizsardzības noteikumi.
30. Pašorganizācija.
31. Organizācijas struktūra.
32. Problēmu risināšanas mehānismi, novēršanas risinājumi.
33. Argumentācijas prasmes.
34. Normatīvo aktu lasīšana.
35. Darba līguma un koplīguma būtība, veidi un saturs.
36. Efektīva laika resursu organizācija.
37. Darba organizācija.
38. Digitālie risinājumi darba efektivitātes uzlabošanai.
39. Informācijas pasniegšanas veidi.
40. Pašnovērtējuma mehānismi.
41. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas metodes.
42. Saskarsmes teorijas un sadarbības principi.
43. Matemātiskā terminoloģija profesijas ietvaros.
44. Matemātisko aprēķinu rezultātu interpretācija.
45. Datu attēlošanas metodes.
46. Pētniecības metodes.
47. Pašnovērtējuma mehānismi.
48. Profesionālās karjeras izaugsmes un mūžizglītības plānošana.
49. Mācīšanās stratēģijas.
50. Laika resursu pārvaldības pamatprincipi.
Profesionālās prasmes un attieksmes
1. Sagatavot papīra formā attaisnojuma un preču piegādes dokumentus.
2. Sagatavot elektroniskā formā attaisnojuma un preču piegādes dokumentus.
3. Izstrādāt un apliecināt to pareizību papīra formā attaisnojuma un preču piegādes dokumentu atvasinājumu.
4. Identificēt normatīvajos aktos noteiktos rekvizītus.
5. Pārbaudīt darījuma partneru datu atbilstību.
6. Izvērtēt dokumentā norādīto nodokļu atbilstību darījuma būtībai.
7. Salīdzināt dokumentā norādītā darījuma atbilstību uzņēmuma saimnieciskajai darbībai.
8. Novērtēt dokumentos ietvertās informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām.
9. Sagrupēt dokumentus atbilstoši to ekonomiskajai būtībai.
10. Lietot grāmatvedības un analītiskās uzskaites datorprogrammas.
11. Lietot tiešsaistes datu apmaiņas kanālus.
12. Identificēt naudas izlietojuma attaisnojuma dokumenta veidu.
13. Noteikt attaisnojuma dokumentā norādīto darījumu ekonomisko būtību.
14. Novērtēt attaisnojuma dokumentos ietvertās informācijas atbilstību normatīvo aktu prasībām.
15. Pārbaudīt darījuma partneru datu atbilstību.
16. Izstrādāt avansu norēķina dokumentāciju.
17. Identificēt kopsavilkuma pārskata veidu.
18. Sagatavot skaidras naudas dokumentus t.sk. kases orderus, stingrās uzskaites darījuma kvītis ar nepieciešamajiem rekvizītiem un atbilstošajiem nodokļiem.
19. Sagatavot skaidras naudas, t.sk. uzskaites reģistrus un pārskatus.
20. Deklarēt Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (VID EDS) sistēmā skaidrā naudā veiktos darījumus.
21. Sagatavot iesniegšanai skaidrā naudā veikto darījumu apliecinošo dokumentu izlietojuma pārskatus.
22. Pārbaudīt elektroniskā kases aparāta vai kases sistēmas finanšu atskaiti.
23. Grāmatot skaidras naudas dokumentus.
24. Sagatavot maksājumu uzdevumus ar atbilstošiem rekvizītiem.
25. Pārbaudīt bankas konta pārskata informāciju, darījumu būtību.
26. Identificēt neparastu un aizdomīgu darījumu pazīmes savas kompetences ietvaros.
27. Sniegt informāciju par konstatētajiem neparastajiem un aizdomīgajiem darījumiem normatīvo aktu ietvaros.
28. Lietot citas norēķinu sistēmas vai maksājumu platformas.
29. Grāmatot bezskaidras naudas dokumentus.
30. Apstrādāt saņemto un izejošo krājumu dokumentāciju.
31. Atzīt krājumus.
32. Novērtēt krājumus.
33. Reģistrēt krājumus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
34. Aizpildīt krājumu pārdošanas dokumentus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
35. Aizpildīt iekšējās nozīmes krājumu pārvietošanas dokumentus.
36. Aizpildīt krājumu norakstīšanas dokumentus.
37. Sagatavot krājumu nomenklatūras sarakstus.
38. Grāmatot krājumu kustību grāmatvedības kontos.
39. Grāmatot lēnas aprites krājumus.
40. Novērtēt un uzskaitīt pārdošanai turētos ilgtermiņa ieguldījumus.
41. Klasificēt bioloģiskos aktīvus ilgtermiņa un īstermiņa mantas sastāvā.
42. Apstrādāt saņemto un izejošo dokumentāciju.
43. Reģistrēt dzīvniekus un augus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
44. Aizpildīt dzīvnieku un augu pārdošanas dokumentus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
45. Aizpildīt iekšējos dzīvnieku un augu kustības dokumentus.
46. Aizpildīt dzīvnieku un augu norakstīšanas dokumentus.
47. Veikt dzīvnieku un augu novērtēšanu, pielietojot novērtēšanas metodes.
48. Grāmatot dzīvnieku un augu izmaiņas grāmatvedības kontos.
49. Novērtēt iegūto lauksaimniecības produkciju.
50. Uzskaitīt lauksaimniecības produkciju plānotajā un faktiskajā pašizmaksā.
51. Uzskaitīt lauksaimniecības produkcijas ieguvi un izlietojumu naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
52. Grāmatot lauksaimniecības produkcijas ieguvi un izlietojumu finanšu uzskaites kontos.
53. Novērtēt atjaunojamos energoresursus.
54. Uzskaitīt atjaunojamo energoresursu izejvielas.
55. Uzskaitīt atjaunojamo energoresursu ieguvi naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
56. Novērtēt ražošanas procesa tālāk izmantojamos atlikumus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
57. Uzskaitīt ražošanas procesa tālāk izmantojamos atlikumus naturālajās mērvienībās un naudas izteiksmē.
58. Grāmatot atjaunojamos energoresursus, to izejvielas un ražošanas procesa tālāk izmantojamos atlikumus finanšu uzskaites kontos.
59. Novērtēt klientu maksātspēju pēc pieejamās informācijas publiskajos reģistros.
60. Grāmatot parādus un parādu kustību grāmatvedības kontos.
61. Sagatavot parādu analītisko kontu pārskatus.
62. Noteikt šaubīgo un bezcerīgo parādu apjomu.
63. Kontrolēt parādu atmaksas grafika izpildi.
64. Aprēķināt un iegrāmatot valūtas kursu svārstības.
65. Salīdzināt savstarpējos norēķinus- parāda atlikumu perioda beigās un apgrozījumu par pārskata periodu.
66. Grupēt citus parādus atbilstoši to ekonomiskajai būtībai.
67. Reģistrēt citus īstermiņa parādus.
68. Grāmatot citu debitoru kustību grāmatvedības kontos.
69. Kontrolēt citu debitoru parādu atmaksas grafika izpildi.
70. Sagatavot citu debitoru parādu analītisko kontu pārskatus.
71. Salīdzināt savstarpējos norēķinus – citu debitoru parāda atlikumu perioda beigās un apgrozījumu par pārskata periodu.
72. Identificēt avansa norēķinu personas.
73. Reģistrēt skaidras un bezskaidras naudas avansa izlietojuma dokumentus avansa norēķinu personu kopsavilkuma pārskatos.
74. Grāmatot dokumentus saistībā ar skaidras vai bezskaidras naudas avansa izlietojumu pa avansa norēķinu personu kopsavilkuma pārskatiem.
75. Kontrolēt avansā izsniegtās naudas summas atlikumu un atmaksas termiņu.
76. Sagatavot avansa norēķinu analītisko kontu pārskatus.
77. Identificēt nākamo periodu izmaksas.
78. Sagatavot analītisko kontu pārskatus pa izmaksu veidiem un saņēmējiem.
79. Sagatavot izmaksu pārklasifikācijas dokumentāciju atbilstoši uzņēmuma grāmatvedības politikai.
80. Grāmatot nākamo periodu izmaksu kustību.
81. Pārklasificēt nākamo periodu izmaksas.
82. Identificēt uzkrātos ieņēmumus.
83. Reģistrēt uzkrātos ieņēmumus grāmatvedības reģistros.
84. Grāmatot uzkrāto ieņēmumu kustību.
85. Pārklasificēt uzkrātos ieņēmumus.
86. Identificēt īstermiņa finanšu ieguldījumus.
87. Reģistrēt īstermiņa finanšu ieguldījumus.
88. Novērtēt īstermiņa finanšu ieguldījumus.
89. Grāmatot īstermiņa finanšu ieguldījumu kustību.
90. Reģistrēt ieņēmumus, izdevumus no īstermiņa finanšu ieguldījumu pārdošanas.
91. Identificēt naudas līdzekļus atbilstoši maksāšanas veidam.
92. Aprēķināt un iegrāmatot valūtas kursu svārstības.
93. Grāmatot naudas kustību.
94. Sastādīt naudas uzskaites reģistrus.
95. Atzīt un novērtēt nemateriālos aktīvus un pamatlīdzekļus.
96. Atzīt un novērtēt ilgtermiņa finanšu ieguldījums.
97. Klasificēt nemateriālos aktīvus, pamatlīdzekļus un ilgtermiņa finanšu ieguldījumus.
98. Sagatavot nemateriālo aktīvu un pamatlīdzekļu analītiskos un finanšu uzskaites reģistrus un dokumentus.
99. Reģistrēt un uzskaitīt nemateriālos aktīvus un pamatlīdzekļus.
100. Piemērot nemateriālo aktīvu norakstījuma un pamatlīdzekļu amortizācijas/ nolietojuma normas.
101. Aprēķināt un uzskaitīt, nemateriālo aktīvu un pamatlīdzekļu nolietojumu/ amortizāciju.
102. Veikt izmaksu kapitalizācijas procedūras.
103. Uzskaitīt un koriģēt vērtības izmaiņas.
104. Sagatavot pārskatus par nemateriālo aktīvu un pamatlīdzekļu vērtības izmaiņām pārskata periodā.
105. Grāmatot nemateriālos aktīvus un pamatlīdzekļus, to amortizācijas un nolietojumu un vērtības izmaiņas.
106. Norakstīt pārdotos vai izslēgtos nemateriālos aktīvus un pamatlīdzekļus.
107. Atzīt izmaksu objektu.
108. Aprēķināt un uzskaitīt uz objektu attiecināmās izmaksas.
109. Noteikt vērtību un pārklasificēt objektu.
110. Grāmatot pamatlīdzekļu izveidošanas un nepabeigto būvniecības objektu izmaksas.
111. Identificēt nomātos pamatlīdzekļus.
112. Reģistrēt un uzskaitīt ieguldītās izmaksas nomātajos pamatlīdzekļos.
113. Sagatavot dokumentāciju par ieguldīto izmaksu norakstīšanu.
114. Grāmatot ilgtermiņa ieguldījumus nomātajos pamatlīdzekļos.
115. Reģistrēt ilgtermiņa finanšu ieguldījumu vērtību un tās izmaiņas.
116. Grāmatot ilgtermiņa finanšu ieguldījumu vērtību un tās izmaiņas.
117. Pārklasificēt ilgtermiņa aizdevumus un debitoru parādus.
118. Sagatavot pārskatus par ilgtermiņa ieguldījumu vērtības izmaiņām pārskata periodā.
119. Uzskaitīt sabiedrības pamatkapitālu.
120. Grāmatot pašu kapitāla izmaiņas.
121. Aprēķināt un grāmatot rezerves.
122. Aprēķināt un grāmatot peļņas sadali.
123. Klasificēt aizņēmumus pa veidiem un termiņiem.
124. Uzskaitīt ilgtermiņa un īstermiņa aizņēmumus grāmatvedības reģistros.
125. Grāmatot ilgtermiņa un īstermiņa aizņēmumu kustību grāmatvedības kontos.
126. Sagatavot ilgtermiņa un īstermiņa aizņēmumu analītisko kontu pārskatus.
127. Salīdzināt saistību atlikumus ar grāmatvedības reģistru informāciju.
128. Kontrolēt saistību atmaksas grafika izpildi.
129. Identificēt, klasificēt un reģistrēt saistības pret piegādātājiem un darbuzņēmējiem grāmatvedības reģistros.
130. Grāmatot saistību kustību grāmatvedības kontos.
131. Aprēķināt un iegrāmatot valūtas kursu svārstības.
132. Sagatavot piegādātāju un darbuzņēmēju analītisko kontu pārskatus.
133. Salīdzināt saistību atlikumus ar grāmatvedības reģistru informāciju.
134. Kontrolēt saistību atmaksas grafika izpildi.
135. Veidot un aktualizēt darbinieku uzskaites dokumentāciju.
136. Apstrādāt darba un darba laika uzskaites dokumentāciju.
137. Aprēķināt un uzskaitīt darba samaksu.
138. Aprēķināt un uzskaitīt darba ņēmēja nodokļus un ieturējumus.
139. Aprēķināt un uzskaitīt darba devēja nodokļus un nodevas.
140. Sagatavot darba samaksas aprēķina dokumentus, reģistrus un pārskatus.
141. Grāmatot aprēķināto darba samaksu un norēķinus par darba samaksu.
142. Identificēt aprēķināmos nodokļus.
143. Grāmatot darījumus atbilstoši aprēķināmajiem nodokļiem.
144. Noteikt nodokļu bāzi un ar konkrētiem nodokļiem apliekamos objektus.
145. Aprēķināt nodokļus.
146. Reģistrēt nodokļus finanšu uzskaites kontos.
147. Sagatavot nodokļu pārskatus un deklarācijas.
148. Identificēt nākamo periodu ieņēmumus.
149. Sagatavot analītisko kontu pārskatus pa ieņēmumu veidiem un saņēmējiem.
150. Sagatavot ieņēmumu atzīšanas dokumentāciju, atbilstoši uzņēmuma grāmatvedības politikai.
151. Grāmatot nākamo periodu ieņēmumu kustību.
152. Pārklasificēt nākamo periodu ieņēmumus.
153. Aprēķināt dividendes.
154. Grāmatot dividendes.
155. Uzskaitīt dividendes un to kustību analītiskajos reģistros.
156. Identificēt uzkrātās saistības.
157. Aprēķināt uzkrātās saistības.
158. Reģistrēt uzkrātās saistības grāmatvedības reģistros.
159. Pārklasificēt uzkrātās saistības.
160. Grāmatot uzkrāto saistību kustību.
161. Sagatavot inventarizācijas sarakstus par mantas veidiem.
162. Salīdzināt mantas inventarizācijas rezultātus ar analītisko un finanšu uzskaites reģistru datiem.
163. Iegrāmatot mantas inventarizācijas rezultātu.
164. Veikt korekcijas analītiskās uzskaites reģistros pēc mantas inventarizācijas rezultātu apkopošanas.
165. Aprēķināt nodokļus par mantas inventarizācijas rezultātu.
166. Sagatavot norēķinu inventarizācijas sarakstus.
167. Inventarizēt norēķinus.
168. Salīdzināt norēķinu inventarizācijas rezultātus ar grāmatvedības uzskaites reģistru datiem.
169. Sagatavot norēķinu salīdzināšanas aktus.
170. Veikt koriģējošos grāmatojumus pēc norēķinu salīdzināšanas.
171. Aprēķināt nodokļus par norēķinu inventarizācijas rezultātu.
172. Sagatavot grāmatvedības izziņas.
173. Aprēķināt kontu atlikumus.
174. Sastādīt kontu apgrozījuma un analītiskos pārskatus.
175. Veikt koriģējošos ierakstus kontu atlikumiem.
176. Sagatavot virsgrāmatu pa sintētiskajiem un analītiskajiem kontiem.
177. Sagatavot izvērstu virsgrāmatu pa kontu korespondencēm.
178. Identificēt pārskata perioda ieņēmumus un izdevumus, izmaksas.
179. Klasificēt ieņēmumus un izdevumus, izmaksas pa to veidiem un periodiem.
180. Iegrāmatot ieņēmumus un izdevumus, izmaksas.
181. Veikt korekcijas grāmatojumus operāciju kontos.
182. Slēgt ieņēmumu un izdevumu kontus uz peļņas vai zaudējumu kontu.
183. Aprēķināt saimnieciskās darbības rezultātu pārskata periodā.
184. Sagatavot bilanci.
185. Sagatavot peļņas vai zaudējumu aprēķinu.
186. Izveidot finanšu pārskata pielikumu.
187. Sagatavot gada pārskatu.
188. Lietot un apkopot grāmatvedības informāciju.
189. Interpretēt nepieciešamo informāciju.
190. Sniegt informāciju uzņēmuma vadībai lēmumu pieņemšanai.
191. Sagatavot dažādas finanšu atskaites (pārskatus).
192. Klasificēt ieņēmumus, izdevumus.
193. Identificēt ieņēmumu un izdevumu rašanās brīdi.
194. Lietot izdevumu sadalīšanas principus.
195. Reģistrēt ieņēmumus un izdevumus saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālā papīra formātā un elektroniski.
196. Identificēt pamatlīdzekļus.
197. Klasificēt pamatlīdzekļus.
198. Sagatavot pamatlīdzekļu uzskaites kartes.
199. Aprēķināt pamatlīdzekļu nolietojumu.
200. Veidot pamatlīdzekļu uzskaites reģistrus papīra formātā un elektroniski.
201. Veidot krājumu uzskaites reģistrus papīra formātā un elektroniski.
202. Veidot debitoru un kreditoru uzskaites reģistrus papīra formātā un elektroniski.
203. Identificēt maksājamos nodokļus.
204. Noteikt nodokļu bāzi.
205. Aprēķināt nodokļus.
206. Sagatavot PVN žurnālu.
207. Noteikt izdevumus, kas izdarīti taksācijas periodā, bet attiecas uz nākamajiem gadiem.
208. Noteikt izdevumus, kas izdarīti iepriekšējos gados, bet attiecas uz taksācijas gadu.
209. Noteikt uz taksācijas gada izdevumiem attiecināmās krājumu atlikumu vērtības izmaiņas.
210. Noteikt no saimnieciskās darbības gūto apliekamo ienākumu.
211. Sagatavot bilanci.
212. Sagatavot ieņēmumu/izdevumu pārskatu.
213. Sagatavot citus pārskatus atbilstoši juridiskajai formai.
Vispārējās prasmes un attieksmes
1. Sazināties mutvārdos un rakstveidā, argumentējot savu viedokli, dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
2. Lietot atbilstošo nozares profesionālās terminoloģijas krājumu latviešu valodā.
3. Pamatot savu viedokli valsts valodā, izklāstot dažādu variantu priekšrocības un trūkumus.
4. Prezentēt darba rezultātus gan profesionālā vidē, gan sabiedrībai.
5. Piedalīties diskusijās par profesionāliem jautājumiem.
6. Lietot svešvalodas mutvārdu un rakstveida komunikācijā profesionālās situācijās un vidē.
7. Lietot profesionālās leksikas terminoloģiju profesionālajā saziņā.
8. Ievērot starpkultūru komunikācijas principus multikulturālā vidē.
9. Patstāvīgi pilnveidot svešvalodas zināšanas.
10. Izmantot digitālās vides datu, informācijas un satura (digitālais saturs) ieguvei pārlūkošanas, meklēšanas un atlases rīkus atbilstoši darba uzdevumam.
11. Prasmīgi apstrādāt informāciju, datus un saturu digitālā vidē.
12. Rīkoties saskaņā ar tiesību normām, kas attiecināmas uz digitālo tehnoloģiju, intelektuālā īpašuma tiesību un datu izmantošanu.
13. Pielietot dažādus datu un informācijas tehnoloģiju iekārtu aizsardzības mehānismus digitālajā vidē.
14. Pielietot dažādas komunikācijas stratēģijas digitālajā vidē sadarbības veicināšanai ar kolēģiem.
15. Izvērtēt dažādu informācijas resursu un datu ticamību un atbilstību darba uzdevumam.
16. Uzglabāt datus strukturētā veidā pēc noteiktiem principiem.
17. Dalīties ar datiem, izmantojot dažādus informācijas tehnoloģiju rīkus.
18. Attīstīt digitālas prasmes.
19. Identificēt iespējamos riskus, veicot darba uzdevumu.
20. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
21. Ievērot noteiktās darba aizsardzības prasības.
22. Sniegt pirmo palīdzību.
23. Rīkoties atbilstoši elektrodrošības prasībām.
24. Ievērot darba bīstamības piktogrammas, signālu un brīdinošo uzrakstu prasības.
25. Lietot ugunsdzēsības aprīkojumu atbilstoši situācijai.
26. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
27. Rīkoties uzņēmuma mēroga ārkārtas situācijā atbilstoši uzņēmuma civilās aizsardzības plānam.
28. Atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā, ievērojot valsts noteikto regulējumu.
29. Nodrošināt efektīvu atkritumu šķirošanu Izmantot videi draudzīgas darba metodes.
30. Racionāli izmantot resursus.
31. Rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas” un ilgtspējīgas attīstības principiem gan ikdienas aktivitātēs, gan profesionālajā darbībā.
32. Iesaistīties kopīgu vai sabiedrības interešu jautājumu risināšanā, tostarp sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā.
33. Piemērot vispārējās un profesionālās ētikas pamatprincipus sadarbībā ar kolēģiem un sadarbības partneriem.
34. Strādāt komandā.
35. Veikt uzdevumu individuāli vai deleģēt uzdevumu veikšanu.
36. Pieņemt lēmumus problēmu risināšanā.
37. Risināt nestandarta darba situācijas.
38. Ievērot uzņēmumā noteikto organizatorisko struktūru.
39. Ievērot normatīvo regulējumu darba tiesiskajās attiecībās.
40. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
41. Izvērtēt savas uzņēmējdarbības attīstības iespējas profesionālā jomā.
42. Izvirzīt savus un komandas darba mērķus, tos īstenojot atbilstoši noteiktajam plānam.
43. Piedalīties jaunu ideju ģenerēšanā.
44. Rosināt inovatīvos risinājumus darba organizācijas uzlabošanai.
45. Izvērtēt sasniegtos mērķus, novērtējot savu un komandas darba ieguldījumu.
46. Izmantot atgriezenisko saiti sava un komandas darba jaunu mērķu noteikšanai.
47. Izmantot matemātiskās metodes problēmu risinājumos atbilstoši darba uzdevumam.
48. Izmantot skaitļus, grafiskos un statistiskos datus, kā arī informāciju, algebriskās izteiksmes un vienādojumus, ģeometriskos attēlus profesionālajā darbībā.
49. Analizēt funkcionālas sakarības starp matemātiskajiem lielumiem.
50. Shematizēt matemātiskai interpretācijai nepieciešamos elementus.
51. Veidot matemātiskas diagrammas, attēlus un konstrukcijas ikdienas darbā.
52. Piemērot matemātiskus faktus, likumus, algoritmus un struktūras risinājumiem profesionālajā jomā.
53. Apzināties savas personīgās un sociālās attīstības/pilnveides iespējas nozarē.
54. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
55. Mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi.
56. Kritiski izvērtēt situāciju / notikumu/ darbību / karjeras iespējas un pieņemt lēmumus.
57. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
58. Izmantot iegūtās zināšanas praksē.
59. Strādāt patstāvīgi un sadarbojoties komandā, konstruktīvi komunicēt dažādās vidēs.
Profesionālās kompetences
1. Spēja sagatavot attaisnojuma un preču piegādes dokumentus.
2. Spēja pārbaudīt darījumu apliecinošu dokumentu rekvizītus atbilstoši normatīvo aktu prasībām un darījumam.
3. Spēja grāmatot grāmatvedības attaisnojuma dokumentus grāmatvedības reģistros un kontos, lietojot finanšu uzskaites sistēmas.
4. Spēja sagatavot naudas izlietojuma attaisnojuma dokumentu kopsavilkuma pārskatu.
5. Spēja sagatavot kases dokumentāciju un tās kopsavilkumus.
6. Spēja sagatavot un apstrādāt bezskaidras naudas dokumentus atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
7. Spēja uzskaitīt krājumu kustību grāmatvedības kontos.
8. Spēja uzskaitīt dzīvnieku un augu kustību grāmatvedības kontos.
9. Spēja uzskaitīt lauksaimniecības produkciju grāmatvedības kontos.
10. Spēja uzskaitīt atjaunojamos energoresursus, to izejvielas un ražošanas procesa tālāk izmantojamos atlikumus.
11. Spēja uzskaitīt parādus, analizējot un nosakot šaubīgo un bezcerīgo debitoru apjomu.
12. Spēja uzskaitīt citus debitorus.
13. Spēja uzskaitīt izsniegtos un izlietotos avansa norēķinus.
14. Spēja uzskaitīt nākamo periodu izmaksas.
15. Spēja uzskaitīt un grāmatot uzkrātos ieņēmumus.
16. Spēja uzskaitīt īstermiņa finanšu ieguldījumus.
17. Spēja uzskaitīt naudu un naudas ekvivalentus.
18. Spēja klasificēt ilgtermiņa ieguldījumus pēc to ekonomiskās būtības.
19. Spēja uzskaitīt nemateriālos aktīvus un pamatlīdzekļus.
20. Spēja uzskaitīt pamatlīdzekļu izveidošanas un nepabeigto būvniecības objektu izmaksas.
21. Spēja uzskaitīt ilgtermiņa ieguldījumus nomātajos pamatlīdzekļos.
22. Spēja uzskaitīt ilgtermiņa finanšu ieguldījumus.
23. Spēja uzskaitīt pašu kapitālu.
24. Spēja uzskaitīt ilgtermiņa un īstermiņa aizņēmumus.
25. Spēja uzskaitīt parādus piegādātājiem un darbuzņēmējiem.
26. Spēja uzskaitīt darba samaksu, nodokļus un ieturējumus no darba samaksas, sagatavojot nepieciešamos pārskatus.
27. Spēja uzskaitīt nodokļus.
28. Spēja uzskaitīt nākamo periodu ieņēmumus.
29. Spēja uzskaitīt dividendes.
30. Spēja uzskaitīt uzkrātās saistības.
31. Spēja pārbaudīt mantas (saimniecisko līdzekļu) inventarizācijas rezultātus.
32. Spēja veikt norēķinu inventarizāciju.
33. Spēja sagatavot apgrozījuma pārskatus un virsgrāmatu, izmantojot grāmatvedības reģistru.
34. Spēja uzskaitīt ieņēmumus un izdevumus, izmaksas.
35. Spēja aprēķināt saimnieciskās darbības rezultātu.
36. Spēja sagatavot gada pārskatu.
37. Spēja sagatavot dažādus finanšu pārskatus uzņēmuma vadībai, izmantojot grāmatvedības reģistru un gada pārskata informāciju.
38. Spēja sagatavot saimnieciskās darbības ieņēmumu un izdevumu uzskaites žurnālu.
39. Spēja uzskaitīt pamatlīdzekļus atbilstoši vienkāršā ieraksta grāmatvedības principiem.
40. Spēja sagatavot vienkāršā ieraksta grāmatvedības reģistrus.
41. Spēja sagatavot nodokļu deklarācijas, pārskatus.
42. Spēja precizēt uz taksācijas gadu attiecināmos izdevumus.
43. Spēja sagatavot gada ienākumu deklarāciju vai finanšu pārskatu.
Vispārējās kompetences
1. Spēja brīvi sazināties valsts valodā mutvārdos un rakstveidā, ievērojot literārās valodas normas un izmantojot profesionālo leksiku darba pienākumu veikšanai.
2. Spēja argumentēti prezentēt savu nostāju un konstruktīvi diskutēt par profesionāliem jautājumiem, nodrošinot korektas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu.
3. Spēja lietot svešvalodu multikulturālā vidē, un profesionālo terminoloģiju darba pienākumu veikšanai, efektīvi komunicējot mutvārdos un rakstveidā, ievērojot starpkultūru komunikācijas principus.
4. Spēja droši pārvaldīt digitālās vides datus, informāciju un saturu atbilstoši profesionālās darbības specifikai, izmantojot dažādus digitālos rīkus un tehnoloģijas, ievērojot intelektuālā īpašuma tiesību un datu aizsardzības normas.
5. Spēja dažādos formātos radīt digitālu saturu un to izplatīt, izmantojot digitālās komunikācijas līdzekļus un tehnoloģijas, ievērojot īpašuma tiesību un datu aizsardzības normas,
6. Spēja digitālajā vidē veikt profesionālus uzdevumus, izmantojot digitālo ierīču, personas datu, privātuma un personas drošības aizsardzības paņēmienus, risināt konceptuālas situācijas digitālo tehnoloģiju izmantošanai un digitālo prasmju attīstīšanai.
7. Spēja veikt darba uzdevumu, ievērojot darba aizsardzības un elektrodrošības prasības.
8. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot ugunsdrošības un civilās aizsardzības prasības atbilstoši reglamentējošiem normatīvajiem dokumentiem.
9. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā, ievērojot valsts noteikto regulējumu un sniegt nepieciešamo pirmo palīdzību.
10. Spēja rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas”, ilgtspējīgas attīstības un aprites ekonomikas principiem.
11. Spēja uzstādīt mērķus un uzdevumus savai vai komandas darbībai, nosakot prioritātes.
12. Spēja rīkoties kā atbildīgiem pilsoņiem un pilnvērtīgi piedalīties pilsoniskajā un sociālajā dzīvē, izteikt un saprast dažādus viedokļus.
13. Spēja analizēt informāciju saistībā ar nestandarta darba situācijām, izvērtējot iesaistīto pušu atbildību, tiesības un pienākumus.
14. Spēja pieņemt atbildīgus lēmumus un rīkoties atbilstoši darba tiesību normatīvā regulējuma prasībām.
15. Spēja noteikt savas uzņēmējdarbības modeli un pielāgot plānus izvirzīto mērķu sasniegšanai.
16. Spēja veikt savu profesionālo darbību atbilstoši, uzņēmuma darbības mērķiem, plānojot un izvērtējot savus un komandas darba noteiktos mērķus jaunu vērtību radīšanā.
17. Spēja izmantot matemātisko domāšanu grāmatvedības darba procesā, lai veiktu apprēķinus, izstrādātu un nodrošinātu argumentu pamatojumus, pārbaudītu un salīdzinātu piedāvātos alternatīvos risinājumus.
18. Spēja efektīvi pārvaldīt savu mācīšanos un karjeru, mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi atbilstoši nozares attīstībai.
5
5
4
5
Komerczinības un administrēšana (34)
Izglītības programmu grupa (ISCED)Vadība un administrēšana (345)
Kvalifikācija izglītības pakāpēAugstākā izglītība
Kvalifikācijas veidsProfesionālā augstākās izglītības kvalifikācija
Pilna vai daļējaPilna kvalifikācija
Komercdarbības speciālists analizē, apraksta uzņēmumā esošos procesus, sagatavo ziņojumu plāna izstrādei, uzrauga kvalitātes sistēmas īstenošanu, plāno individuālos pārdošanas rezultātus, pilnveido sortimentu, organizē mārketinga pasākumus un izstrādā stratēģiju, veido klientu datu bāzes, pielietojot jaunākās tehnoloģijas. Plāno un organizē iepirkšanas/pārdošanas procesus, pārstāv organizāciju darījumos ar citiem uzņēmumiem un institūcijām. Plāno un vada savu un padoto darbu.
Kvalifikācijas tips:Grāmatvedis plāno, organizē un vada uzņēmuma, iestādes un/vai organizācijas finansiālo operāciju pilnu uzskaiti. Izveido grāmatvedības sistēmu un sastāda grāmatvedības organizācijas dokumentus. Reģistrē un iegrāmato saimnieciskos darījumus, aprēķina nodokļus un nodevas, darba samaksu. Novērtē un uzskaita ilgtermiņa ieguldījumus, apgrozāmos līdzekļus, pašu kapitālu un saistības, uzkrājumus. Plāno, organizē un veic inventarizāciju, patstāvīgi izstrādā konkrētas finanšu plūsmas sadaļas. Apkopo, plāno, kontrolē finanšu resursu, t.sk. nodokļu, sadali. Uzrauga debitorus un kreditorus.
Kvalifikācijas tips:Cita informācija
Aktīva kvalifikācija
Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2027
Pēdējie labojumi: 11.08.2025
Ievietots: 07.05.2016