Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Bibliotēku informācijas speciālists

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. ekonomikas pamati;
    1.2. tiesību pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. datubāžu veidošana;
    2.2. metadatu veidošana;
    2.3. digitālo bibliotēku veidošana;
    2.4. profesionālā svešvaloda;
    2.5. autortiesības;
    2.6. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. bibliotēkzinātnes un informācijas zinātnes teorētiskās nostādnes, attīstības virzieni;
    3.2. bibliotēku un informācijas nozares normatīvie dokumenti;
    3.3. bibliotēku darba lietišķā pārzināšana;
    3.4. bibliotēku informācijas sistēmu un nepieciešamo informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pārzināšana;
    3.5. runas kultūra;
    3.6. krājumu un kolekciju pārvaldība;
    3.7. informācijas meklēšana, ieguve;
    3.8. projektu sagatavošana un vadība;
    3.9. retrospektīvā konversija;
    3.10. elektronisko katalogu veidošana;
    3.11. bibliotēkas un informācijas institūcijas pārvaldība;
    3.12. bibliotekārās vides nodrošināšana;
    3.13. bibliotekārie pakalpojumi;
    3.14. lasītāju apkalpošana, saskarsmes un vadības psiholoģija;
    3.15. inovāciju un jaunu pakalpojumu ieviešana;
    3.16. vides aizsardzība;
    3.17. darba aizsardzība;
    3.18. darba tiesiskās attiecības;
    3.19. valsts valoda;
    3.20. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Strādāt individuāli un grupā, nodrošināt informācijas lietotāju tiesību aizsardzību.
    2. Veidot profesionālo darba vidi, līdzdarboties profesionālajās organizācijās.
    3. Apzināt nozares aktualitātes valstī, izzināt ārvalstu profesionālo pieredzi.
    4. Veikt informācijas popularizēšanu un publiskošanu mutvārdos un rakstveidā.
    5. Organizēt sadarbību ar plašsaziņas līdzekļiem, saziņas iespējas ar citām institūcijām un speciālistiem.
    6. Sagatavot un īstenot darba plānošanas un organizēšanas dokumentus.
    7. Iesaistīties radošos projektos.
    8. Pārvaldīt valsts valodu.
    9. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    10. Lietot nozares terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    11. Pārzināt bibliotēku informācijas sistēmu un informācijas un komunikācijas tehnoloģijas (lasītāju/klientu līmenī).
    12. Prast meklēt, iegūt, analizēt, vērtēt informāciju un avotus, veicināt lasītāju prasmi lietot informāciju.
    13. Nodrošināt sadarbību ar profesionālajām un pārvaldības institūcijām (valsts, pašvaldību, nevalstiskajām, privātajām), tālākizglītību un pašizglītību (dalība semināros, projektos, kursos).
    14. Pārzināt un īstenot valsts kultūrpolitikas vadlīnijas.
    15. Pārzināt bibliotekāro vidi un infrastruktūru, pārvaldīt saskarsmes psiholoģiju.
    16. Nodrošināt tradicionālo un elektronisko dokumentu apstrādi, resursu veidošanu, informācijas ieguvi, dokumentu glabāšanu, piegādi.
    17. Izprast grāmatu un citu iespiesto informācijas avotu strukturēšanu krājumā, datu strukturēšanu datubāzēs, interneta resursu arhivēšanu.
    18. Gūt priekšstatu par digitālo objektu pārvaldību, multimediālo digitālo kolekciju veidošanu.
    19. Prast vizualizēt un prezentēt informāciju.
    20. Piemērot likumus, normatīvos aktus, standartus un citus bibliotēku un informācijas nozares darbību reglamentējošos dokumentus.
    21. Sniegt pakalpojumus poligrāfiskā un elektroniskā vidē.
    22. Ieviest inovatīvus pakalpojumus.
    23. Sagatavot bibliotēkas un informācijas institūcijas darba operatīvās un stratēģiskās plānošanas dokumentus.
    24. Veikt projektu sagatavošanu un īstenošanu.

  • Kompetences

    1. Spēja orientēties bibliotēkzinātnes un informācijas zinātnes attīstības tendencēs pasaulē un Latvijā.
    2. Spēja izmantot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespējas.
    3. Spēja pielietot svešvalodu zināšanas informācijas resursu meklēšanā, veidošanā, izmantošanā.
    4. Spēja organizēt bibliotēku un informācijas nozares un radniecīgo nozaru institūciju savstarpējo sazināšanos un sadarbību.
    5. Spēja veicināt sabiedrības motivāciju bibliotēku un informācijas institūciju resursu izmantošanai.
    6. Spēja veidot un organizēt inovatīvus profesionālos risinājumus un pakalpojumus.
    7. Spēja sastādīt un īstenot darbības stratēģiju atbilstoši sabiedrības mainībai.
    8. Spēja ievērot profesionālās ētikas normas, likumus, normatīvos aktus un citus reglamentējošos dokumentus.
    9. Spēja veidot un organizēt radošai un informatīvai darbībai labvēlīgu vidi un gaisotni, strādāt komandā.
    10. Spēja adekvāti rīkoties problēmsituācijās un savlaicīgi pieņemt nepieciešamos lēmumus.
    11. Spēja nodrošināt, organizēt un pārvaldīt bibliotēkas vai informācijas institūcijas krājumu.
    12. Spēja veidot, organizēt un sniegt informācijas pakalpojumus, balstoties uz aktualitātēm sabiedrības dzīvē.
    13. Spēja vērtēt un pilnveidot profesionālo darbību un kvalifikāciju.
    14. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, elektrodrošības un ugunsdrošības noteikumu ievērošanu darba vidē.
    15. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
80
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Informācijas un komunikācijas zinātnes (32)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Žurnālistika un komunikācija (321)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 13.12.2021

Ievietots: 07.05.2016