Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Biotehnologs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī par smagiem metāliem un to toksiskām īpašībām.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. laboratorijas trauku veidi, nozīme un lietojums;
    2.2. ķīmisko reaktīvu apzīmējumi un nozīme;
    2.3. ķīmisko elementu periodiskā sistēma;
    2.4. organisko vielu klases un to īpašības;
    2.5. bioķīmisko vielu klasifikācija;
    2.6. testēšanas laboratoriju iekārtas un to lietojums;
    2.7. mikroorganismu klasifikācija, to ietekme uz cilvēku organismu un dzīvības procesiem;
    2.8. organisko vielu metabolisms mikroorganismos;
    2.9. sterilizācijas un dezinfekcijas teorētiskie pamati;
    2.10. galvenie ekonomikas uzdevumi un mērķi;
    2.11. galvenie ekonomikas jēdzieni;
    2.12. gatavās produkcijas (starpproduktu) pašizmaksas aprēķināšana;
    2.13. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. bioķīmija, bioloģiski aktīvo vielu jēdziens;
    3.2. mikroorganismu specifiskās producējošās īpašības un aktivitāte, bioloģiski aktīvo vielu metabolisma ceļi;
    3.3. substrāta, aparatūras un komunikāciju sterilizācija, sterilizācijas veidi to priekšrocības un trūkumi;
    3.4. substrāta, aparatūras un komunikāciju termiskā sterilizācija;
    3.5. sterila gaisa sagatavošanas paņēmieni;
    3.6. sējmateriāla audzēšana un saglabāšana;
    3.7. bioloģiski aktīvo vielu producentu audzēšana ražošanas fermentatoros;
    3.8. biomasas atdalīšanas paņēmieni un dažādu tehnoloģisko atdalīšanas paņēmienu priekšrocības un trūkumi;
    3.9. bioloģiski aktīvo vielu izdalīšanas un koncentrēšanas metodes, to priekšrocības un trūkumi (ekstrakcija, nogulsnēšana ar organiskajiem šķīdinātājiem, nogulsnēšana ar ļoti koncentrētiem sāls šķīdumiem, dialīze, ultrafiltrācija, vakuumkoncentrēšana, hromatogrāfija un citas mūsdienu izdalīšanas metodes un žāvēšana);
    3.10. IT risinājumi – programmējami loģiski kontrolieri, to darbības principi un lietošana;
    3.11. procesu automātiskās vadības sistēmas un procesu attālinātā vadība;
    3.12. procesu vadības vizualizācija, lietotāja interfeisu jēdziens;
    3.13. rezultātu noformēšanas, apstrādes, uzkrāšanas un arhivēšanas programmas (MS Word, Excel, Access);
    3.14. tehnoloģisko shēmu izstrādes programmas (Adobe CorelDraw);
    3.15. mikrobioloģisko paraugu testēšanas metodes (paraugu homogenizācija, membrānu filtrācija, virsmas un šķidruma inokulācija u.tml.);
    3.16. ķīmisko paraugu testēšanas metodes (titrēšana, gāzes un šķidruma hromotogrāfija u.tml.);
    3.17. profesionālās un vispārīgās ētikas principi;
    3.18. darba aizsardzība;
    3.19. vides aizsardzība;
    3.20. darba tiesiskās attiecības;
    3.21. valsts valoda;
    3.22. divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Veikt ar procesa aseptisko daļu saistīto iekārtu un to komunikāciju sterilizāciju uzņēmumā.
    2. Sagatavot sterilu gaisu substrāta biotehnoloģiskajiem procesiem.
    3. Veikt produktu bioķīmisko rādītāju analīzes atbilstoši instrukcijām un standartu prasībām.
    4. Veikt biotehnoloģisko un mikrobioloģisko testēšanu atbilstoši instrukcijām un standartu prasībām.
    5. Nolasīt mērījumus, aprēķināt, noformēt un izvēlēties testēšanas rezultātus.
    6. Organizēt un nodrošināt sējmateriāla sagatavošanas un saglabāšanas procedūru.
    7. Veikt bioloģiski aktīvo vielu producenta ražošanas fermentāciju.
    8. Veikt operācijas ar fermentācijas procesu automātiskās vadības iekārtām, sistēmām un procesa datorizētās uzskaites programmām.
    9. Organizēt un veikt biomasas atdalīšanu no šķidruma un bioloģiski aktīvo vielu izdalīšanu un attīrīšanu, kur tas nepieciešams.
    10. Prast rīkoties ar substrāta sagatavošanas un sterilizācijas iekārtām.
    11. Prast rīkoties ar mikroorganismu tīrkultūrām un iekārtām sējmateriāla audzēšanai.
    12. Pareizi lietot kolektīvos un individuālos darba aizsardzības līdzekļus, kad tas nepieciešams.
    13. Lietot aktuālus normatīvos aktus un tehnisko dokumentāciju biotehnoloģijas jomā.
    14. Ieviest testēšanas dokumentāciju un izmantot to testēšanai atbilstoši savai kompetencei.
    15. Organizēt savu un sev pakļauto darbinieku darbu.
    16. Ievērot profesionālās un vispārīgās ētikas principus un saskarsmes kultūru.
    17. Saskaņot savu profesionālo darbību ar citiem uzņēmuma speciālistiem, kur tas nepieciešams, kopēju mērķu sasniegšanai.
    18. Lasīt un veidot tehnoloģiskās shēmas.
    19. Pārvaldīt valsts valodu.
    20. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    21. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    22. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    23. Atbildēt par savas profesionālās darbības rezultātiem un sekām.
    24. Ievērot un nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.

  • Kompetences

    1. Spēja organizēt biotehnoloģijas aparatūras un ar aseptiskā procesa daļas saistīto komunikāciju sterilizācijas procesus.
    2. Spēja organizēt sterila gaisa sagatavošanu substrāta (barotnes) biotehnoloģiskajiem procesiem.
    3. Spēja organizēt un veikt bioķīmiskās un mikrobioloģiskās analīzes un apkopot un apstrādāt analīžu rezultātus.
    4. Spēja organizēt un veikt atbilstošu substrāta sagatavošanu un sterilizēšanu.
    5. Spēja organizēt un veikt sējmateriāla audzēšanu un saglabāšanu.
    6. Spēja sagatavot nosacījumus fermentāciju veikšanai.
    7. Spēja organizēt, nodrošināt un vadīt bioloģiski aktīvo vielu producenta ražošanas fermentāciju.
    8. Spēja strādāt ar fermentācijas procesu automātiskās vadības iekārtām un sistēmām, un procesa datorizētās uzskaites programmām.
    9. Spēja organizēt biomasas atdalīšanu no tehnoloģiskā procesa un fermentācijas produktu izdalīšanu un attīrīšanu.
    10. Spēja lietot mērīšanas ierīces, instrumentus, reaģentus un materiālus, darba apģērbu, individuālos un kolektīvos darba aizsardzības līdzekļus.
    11. Spēja novērtēt biotehnoloģisko procesu un iegūto produktu atbilstību izvirzītajām kvalitātes prasībām.
    12. Spēja analizēt biotehnoloģiskos riskus un plānot nepieciešamos laboratoriskos izmeklējumus, risināt tehnoloģiskā procesa neatbilstību novēršanu.
    13. Spēja orientēties aktuālajos normatīvajos aktos un tehniskajā dokumentācijā un lietot to biotehnoloģijas jomā.
    14. Spēja aprēķināt, noformēt un izvērtēt biotehnoloģisko procesu rezultātus, lietojot informācijas tehnoloģijas.
    15. Spēja lasīt un veidot tehnoloģiskās shēmas.
    16. Spēja strādāt komandā un sadarboties ar citiem uzņēmuma speciālistiem kopēju mērķu sasniegšanā, ievērojot profesionālās un vispārīgās ētikas principus.
    17. Spēja noformēt lietišķos dokumentus.
    18. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    19. Spēja ievērot un nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    20. Spēja izvērtēt savas darbības riskus un uzņemties atbildību par iegūtajiem rezultātiem.
    21. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
80
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Ķīmijas tehnoloģijas un biotehnoloģija (524)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Biotehnologs plāno, uzrauga un vada biotehnoloģiskos ražošanas, ūdens un notekūdeņu attīrīšanas procesus un vides aizsardzības pasākumus. Īsteno pētniecisko darbību jaunu produktu, pakalpojumu vai ražošanas procesu uzlabojumu izstrādei. Izstrādā jaunu produktu receptes un tehnoloģiskās kartes. Analizē ražošanas procesa rezultātus, izstrādā un ievieš inovatīvus tehnoloģiskos procesus un darba metodes. Veic pētnieciskus eksperimentus un analizē to rezultātus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Biotehnologs

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 09.12.2021

Ievietots: 07.05.2016