Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Būvdarbu vadītājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. tēlotāja ģeometrija;
    1.2. būvniecības vēsture;
    1.3. teritoriālā plānošana;
    1.4. hidraulika;
    1.5. dizaina pamatprincipi, krāsu un stilu mācība;
    1.6. metroloģija, standartizācija;
    1.7. nekustamā īpašuma tiesiskie pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. augstākā matemātika;
    2.2. būvfizika;
    2.3. būvķīmija;
    2.4. ģeotehnika;
    2.5. būvmateriālu laboratoriskie pārbaudījumi;
    2.6. būvju stiprība un noturība;
    2.7. inženierbūves;
    2.8. būvmašīnas, tehnoloģiskais aprīkojums, instrumenti;
    2.9. būvmehānika;
    2.10. civilā aizsardzība;
    2.11. grunšu mehānika, pamatnes, pamati;
    2.12. vispārējā siltumtehnika;
    2.13. ēku energoefektivitāte;
    2.14. būvprojektēšana (arhitektūras projektēšana, dzelzsbetona un akmens konstrukcijas, metāla konstrukcijas, koka un sintētisko materiālu konstrukcijas, ceļu un tiltu konstrukcijas, inženierkomunikācijas);
    2.15. kvalitātes sistēmas būvlaukumā;
    2.16. vispārējā elektrotehnika;
    2.17. vides kultūra;
    2.18. dabas resursu izmantošana;
    2.19. Civillikums, Komerclikums, Publisko iepirkumu likums, Administratīvā procesa likums.
    2.20. lietvedība;
    2.21. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. inženiergrafika;
    3.2. datorzinības;
    3.3. informācijas tehnoloģijas;
    3.4. saskarsme, inženierpsiholoģija;
    3.5. personāla vadība;
    3.6. būvniecības normatīvie akti;
    3.7. ēku, būvju un to mezglu konstrukcijas;
    3.8. materiālu pretestība;
    3.9. ģeodēzija, inženierģeodēzija;
    3.10. ekonomika, tāmju sastādīšana un analīze;
    3.11. būvmateriāli un būvizstrādājumu atbilstības izvērtēšana;
    3.12. būvdarbu tehnoloģija;
    3.13. būvdarbu organizēšana;
    3.14. darba normēšana;
    3.15. darba samaksas sistēmas;
    3.16. darba aizsardzība;
    3.17. elektrodrošība un ugunsdrošība;
    3.18. vides aizsardzība;
    3.19. darba tiesiskās attiecības;
    3.20. valsts valoda;
    3.21. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Prasmes

    1. Plānot, organizēt un vadīt būvdarbus.
    2. Pārzināt un pielietot būvnormatīvus.
    3. Lasīt un izprast projektu dokumentāciju.
    4. Pārzināt būvniecības tehnoloģiskos procesus.
    5. Pārzināt būvmateriālu pamatīpašības, esošo būvmateriālu klāstu un sistēmas.
    6. Izprast būvju konstruktīvos risinājumus.
    7. Izprast inženierkomunikāciju un speciālo būvju risinājumus un būvniecības pamatprincipus.
    8. Saprast ģeodēzisko un metroloģisko darbu pamatprincipus.
    9. Prast izvēlēties būvmašīnas, mehānismus, instrumentus un tehnoloģiskā aprīkojuma sistēmas katra konkrētā darba veikšanai.
    10. Orientēties darba samaksas sistēmās, darba normēšanā un prast tos pielietot.
    11. Prast aprēķināt būvdarbu izmaksas, izvērtēt ekonomiskos faktorus un izvēlēties izdevīgāko variantu.
    12. Prast risināt problēmu situācijas.
    13. Pielietot būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmas un standartizācijas pamatprincipus.
    14. Prast izvēlēties būvdarbu speciālistus, atbilstoši veicamā darba saturam un veidot darba tiesiskās attiecības atbilstoši normatīvo aktu prasībām.
    15. Prast veidot optimālu būvlaukuma infrastruktūru atbilstoši darba aizsardzības, darba higiēnas, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām būvniecības jomā.
    16. Prast strādāt ar būvdarbu organizēšanas projektēšanai nepieciešamajām speciālajām datorprogrammām.
    17. Veikt projektu sagatavošanu un īstenošanu.
    18. Prast izmantot informācijas tehnoloģijas.
    19. Prast analizēt saņemto informāciju.
    20. Prast analizēt darba rezultātus.
    21. Pārvaldīt valsts valodu.
    22. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    23. Lietot nozares terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    24. Pašizglītoties.

  • Kompetences

    1. Spēja atbildīgi un patstāvīgi veikt būvdarbu vadītāja pienākumus atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Eiropas Savienības tiesību normām būvniecības jomā.
    2. Spēja veikt būvdarbu operatīvo vadību.
    3. Spēja koordinēt būvniecības dalībnieku darbu.
    4. Spēja plānot būvobjekta realizāciju atbilstoši būvprojektam.
    5. Spēja novērtēt un analizēt objekta būvniecības ekonomiskos faktorus.
    6. Spēja novērtēt projekta dokumentāciju.
    7. Spēja projektēt būvdarbu organizēšanu, plānot un vadīt būvdarbus.
    8. Spēja organizēt būvobjekta pastāvīgo nodrošinājumu.
    9. Spēja sadarboties ar sadarbības partneriem būvobjekta realizācijai.
    10. Spēja kontrolēt izpildīto būvdarbu apmaksu.
    11. Spēja nodrošināt un kontrolēt vides aizsardzības, ugunsdrošības un darba aizsardzības noteikumu ievērošanu.
    12. Spēja apmācīt nodarbinātos.
    13. Spēja organizēt mācības.
    14. Spēja izmantot aprēķinu metodes un speciālās datorprogrammas.
    15. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
80-100
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Arhitektūra un būvniecība (58)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Būvniecība un civilā celtniecība (582)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2023

Pēdējie labojumi: 30.10.2024

Ievietots: 07.05.2016