Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Datorsistēmu un datortīklu administrators

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī
    1. Biznesa procesu būtība.
    2. Datu apstrādes un analīzes metodes.
    3. Iepirkuma procedūras
    4. Komercdarbības pamati.
    5. Kritiskā domāšana.
    6. Nozares standarti.
    7. Personas datu aizsardzība.
    8. Resursu plānošanas principi.
    9. Risku analīzes metodes.
    10. Tehniskās grafikas pamati.
    Izpratnes līmenī
    1. Aktīvās un pasīvās komponentes.
    2. Datorloģika.
    3. Datortehnikas apkopes vispārējie principi.
    4. Datortīkla servisi un protokoli.
    5. Datortīklu arhitektūra.
    6. Datu pārraides protokolu kopums.
    7. Datu struktūras.
    8. Failu sistēmas.
    9. Hierarhiskās datu bāzes.
    10. Informācijas atlases principi un metodes.
    11. lietojumprogrammas.
    12. Lietotāja konta autentifikācijas un autorizācijas principi.
    13. Minimālās drošības prasības informācijas sistēmās.
    14. Programmatūras pārvalde
    15. Programmēšanas pamati.
    16. Relāciju datu bāzes.
    17. Specifiskas
    18. Tehniskās dokumentācijas veidošanas principi.
    Lietošanas līmenī
    1. Aktīvās un pasīvās komponentes.
    2. Attālinātās piekļuves un atbalsta nodrošināšana.
    3. Atvērto sistēmu sadarbības bāzes etalonmodelis (OSI).
    4. Biroja lietojumprogrammatūra. Operētājsistēmas.
    5. Biroja tehnika un tās pielietošanas iespējas.
    6. Darba vides un grupu politiku konfigurēšana.
    7. Datorsistēmu darbības problēmu diagnostika.
    8. Datorsistēmu darbības problēmu novēršana un konfigurēšana.
    9. Datorsistēmu fiziskās drošības risinājumi.
    10. Datorsistēmu loģiskās aizsardzības rīki.
    11. Datortehnikas apkopes un remonta vispārējie principi.
    12. Datortehnikas galvenās komponentes, to funkcijas un savietojamība.
    13. Datortehnikas remontam paredzēto instrumentu lietošana.
    14. Datortīklu arhitektūra
    15. Datortīklu fiziskās drošības risinājumi.
    16. Datortīklu protokoli un standarti.
    17. Datu pārraides protokolu kopums.
    18. Datu šifrēšana.
    19. Disku un failu sistēmu vadība un konfigurēšana.
    20. Iekārtu un komponenšu instalēšana, automatizācija un konfigurēšana.
    21. IKT jomas tehniskās dokumentācijas noformēšanas principi.
    22. Informācijas atlases un analīzes metodes.
    23. Instrukciju un vadlīniju veidošanas labā prakse.
    24. Komponenšu nomaiņas principi.
    25. Komunikācijas prasmes.
    26. Lietotāju grupēšanas iespējas.
    27. Lietotāju kontu datu bāzes konfigurēšana.
    28. Lietotāju kontu izveide. Mākoņdatošana.
    29. Lietotāju kontu pārvalde.
    30. Lietotāju kontu tiesību konfigurēšana.
    31. Materiālu, instrumentu un programmatūras pielietojums.
    32. Mācību metodes.
    33. Mākoņdatošana.
    34. Monitoringa rīku lietošana.
    35. Nepārtrauktās elektrobarošanas sistēmas.
    36. Operētājsistēmas.
    37. Operētājsistēmu ielādes problēmu novēršana un konfigurēšana.
    38. Piekļuves kontroles risinājumi datortīklos.
    39. Piekļuves kontroles rīku lietošana.
    40. Pieslēgvietu standarti.
    41. Pretvīrusu programmatūras pārvalde.
    42. Pretvīrusu programmatūras uzstādīšana.
    43. Prezentācijas sagatavošanas principi un tehnika.
    44. Programmatūras problēmu diagnostika.
    45. Programmatūras problēmu novēršana un konfigurēšana.
    46. Sistēmas resursu un ražības pārraudzīšana.
    47. Specifiskas lietojumprogrammas.
    48. Tehniskās dokumentācijas veidošanas principi.
    49. Tehniskās dokumentācijas noformēšanas principi.
    50. Tīkla protokoli un standarti.
    51. Tīmeklis, tā pārlūkprogrammu konfigurēšana.
    52. Virtuālie privātie tīkli.
    Vispārējās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Kopu teorijas pamati.
    2. Kombinatorika.
    3. Trigonometriskās funkcijas
    4. Darba vides riska faktori, to novērtēšanas metodes.
    5. Darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, dabas un vides aizsardzības normatīvie akti.
    6. Ilgtspējīgas attīstības būtība.
    7. Informācijas iegūšanas paņēmieni.
    8. Profesionālās izaugsmes plānošana.
    9. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas principi.
    10. Autortiesības.
    Izpratnes līmenī:
    1. Projektu vadības principi.
    2. Sadarbības veicināšanas principi.
    3. Laika plānošanas paņēmieni.
    4. Uzņēmējdarbības organizācija.
    5. Finanšu vadība un ekonomika.
    6. Sociālo attiecību dažādība.
    7. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
    8. Efektīvas komunikācijas priekšnosacījumi.
    9. Matemātiskie modeļi.
    10. Aizsardzības pasākumi darba vides gaisa temperatūras, trokšņa, vibrāciju un putekļu līmeņa kaitīgās ietekmes uz veselību mazināšanā.
    11. Elektrodrošība un ugunsdrošība.
    12. Ergonomikas principi.
    13. Vidi piesārņojošo darbību kategorijas.
    14. Darba vides parametri.
    15. Ķīmisko līdzekļu drošs pielietojums.
    16. Vides apdraudējuma risku novērtēšana.
    17. Atkritumu šķirošana un savākšana.
    18. Profesionālās karjeras izaugsme un tās nozīme.
    19. Darbinieka motivēšanas un talantu attīstīšanas nozīme darba kvalitātes paaugstināšanā.
    20. Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozares tiesiskais pamats un normatīvie akti.
    Lietošanas līmenī:
    1. Laika plānošana.
    2. Lietišķā komunikācija.
    3. Komandas veidošana.
    4. Efektīvas saskarsmes un sadarbības paņēmieni.
    5. Dokumentu noformēšanas prasības.
    6. Lietvedības pamati.
    7. Valsts valodas pielietošana darba pienākumu veikšanai.
    8. Izteikt un pamatot savu viedokli vismaz divās svešvalodās.
    9. Lietišķā komunikācija.
    10. Vispārējā un profesionālā ētika.
    11. Matemātikas praktiskā lietojamība.
    12. Matemātikas metodes un instrumenti.
    13. Mērvienības un formas.
    14. Matemātiskā terminoloģija.
    15. Darba aizsardzības prasības.
    16. Ergonomikas un veselības mācības pamati.
    17. Datortehnikas ekspluatācijas noteikumi.
    18. Ugunsdrošības un elektrodrošības noteikumi.
    19. Sprādzienbīstamas iekārtas un to ekspluatācijas noteikumi.
    20. Drošības signāli un zīmes.
    21. Darba apstākļi un cilvēka veselība kā dzīves kvalitātes nosacījums.
    22. Elektrodrošības pamati.
    23. Pirmās palīdzības sniegšanas paņēmieni.
    24. Civilā aizsardzība.
    25. Vides aizsardzības prasības.
    26. Bīstamie atkritumi, to glabāšana un utilizācija.
    27. Mācīšanās stratēģijas.
    28. Pašvērtējuma principi.
    29. Jomas regulējošie normatīvo aktu prasības.
    30. Informācijas tehnoloģiju izstrādes un uzturēšanas standarti, to prasības.
    31. Darba aizsardzības, ugunsdrošības, civilās un vides aizsardzības regulējošie normatīvie aktu prasības.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Uzstādīt, konfigurēt, pārvietot un noņemt datortehniku vienkāršā lokālā un publiskā datortīklā, uzstādīt un noņemt datortehnikas komponentes.
    2. Veikt datortehnikas un operētājsistēmu apkopi, izvērtēt datortehnikas uzlabojumu nepieciešamību.
    3. Ievērot iekārtu apkopes periodiskumu.
    4. Veikt apkopes darbības, atbilstoši iekārtas tehniskajai dokumentācijai.
    5. Noteikt problēmas būtību.
    6. Strukturēt informāciju.
    7. Definēt risināmās problēmas apjomu.
    8. Atlasīt problēmu risināšanai nepieciešamo informāciju.
    9. Strukturēt informāciju.
    10. Izdarīt secinājumus risināmā problēmā.
    11. Noteikt problēmas būtību.
    12. Novērst bojājumus Izprast datortehnikas tehniskās iespējas un izvērtēt atbilstību datorlietotāju prasībām.
    13. Izvērtēt datortehnikas gatavību darbam un ekspluatācijas atbilstību darba aizsardzības prasībām.
    14. Iegūt un izvērtēt informāciju datortehnikas uzlabojumu veikšanai, noteikt datortehnikas defektus un datorlietotāju kļūmes darbā ar datortehniku.
    15. Noteikt galvenos vienkārša lokālā datortīkla kvalitātes parametrus un izvērtēt uzlabojumu nepieciešamību.
    16. Izvērtēt, uzstādīt un konfigurēt lietojumprogrammatūras prasību atbilstību vienkārša lokālā datortīkla ātrdarbībai un datortehnikas parametriem un datorlietotāju vajadzībām.
    17. Izvērtēt datora operētājsistēmu atbilstību datortehnikas parametriem un datorlietotāju vajadzībām, uzstādīt, nomainīt un konfigurēt datora operētājsistēmas atbilstoši datortehnikas tehniskajiem parametriem un datorlietotāju vajadzībām.
    18. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    19. Novērtēt atjauninājumu ietekmi uz kopēju sistēmas darbību un lietojamību.
    20. Lietot programmatūras atjauninājumus.
    21. Diagnosticēt kļūmes operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras darbībā.
    22. Atrast un analizēt operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras ģenerētus žurnālfailus.
    23. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    24. Lietot diagnostikas programmatūru.
    25. Novērst kļūmes operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras darbībā.
    26. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    27. Nodrošināt operētājsistēmu un lietojumprogrammatūras aizsardzību pret ļaundabīgo programmatūru un nodrošināt datorsistēmu un vienkāršu lokālo datortīklu fizisko aizsardzību.
    28. Noteikt nepieciešamos atjauninājumus.
    29. Plānot programmatūras atjaunošanu.
    30. Koordinēt atjauninājumu ieviešanu.
    31. Lietot datu bāzes tehnoloģijas.
    32. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    33. Lietot pieejamos lietotāju kontu pārvaldes rīkus.
    34. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    35. Pārvaldīt lietotāju datu bāzes, programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    36. Uzstādīt, konfigurēt un noņemt vienkārša lokālā datortīkla iekārtas.
    37. Atrast un novērst kļūdas vienkārša lokālā datortīkla iekārtu konfigurācijā un vienkārša lokālā datortīkla infrastruktūrā.
    38. Izveidot sistēmu vienkāršam lokālam datortīklam, ierīkot datortīkla pieslēguma vietas un savienojumus.
    39. Automatizēt operētājsistēmu uzstādīšanas un konfigurēšanas procesus un veikt lietojumprogrammatūras, operētājsistēmu, dziņu, aparātprogrammatūras atjaunināšanu.
    40. Pārzināt un ievērot Eiropas Savienības tiesību normas, Latvijas Republikas normatīvus aktus, kas saistīti ar informācija tehnoloģijas jautājumiem.
    41. Lietot informācijas tehnoloģiju nozares standartus un tehnisko dokumentāciju.
    42. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus, kas ir vērsti uz fiziskās piekļuves vadību, ugunsdrošību un nodrošinājuma sistēmas aizsardzību.
    43. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus , kas ir vērsti uz datortīklu drošību.
    44. Lietot ugunsmūri.
    45. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    46. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus, plānot rezerves kopijām nepieciešamo vietu datu glabātuvēs vai uz datu nesējiem.
    47. Lietot ugunsmūri.
    48. Lietot pretvīrusu programmatūru.
    49. Lietot diagnostikas programmatūru.
    50. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt infrastruktūras veidošanu, kas nodrošina nepārtrauktās elektrobarošanas padevi.
    51. Izvērtēt, identificēt, plānot un veikt datu aizsardzības pasākumus, plānot rezerves kopijām nepieciešamo vietu datu glabātuvēs vai uz datu nesējiem.
    52. Noteikt un īstenot datu glabāšanas un apmaiņas kārtību, izveidot datu rezerves kopēšanas plānu, veikt datu rezerves kopēšanu, atjaunot datus no rezerves kopijām.
    53. Konfigurēt datu sinhronizāciju starp iekārtām un veikt drošu datu iznīcināšanu ar lietojumprogrammatūras līdzekļiem vai speciālām iekārtām.
    54. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    55. Sagatavot nepieciešamo lietotāju dokumentāciju.
    56. Sagatavot nepieciešamās darba instrukcijas.
    57. Lietot operētājsistēmas.
    58. Lietot teksta un grafikas redaktorus, izklājlapu redaktorus u.c. biroja lietojumprogrammatūru.
    59. Lietot perifērijas ierīces.
    60. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    61. Lietot teksta un grafikas redaktorus, izklājlapu redaktorus u.c. biroja lietojumprogrammatūru.
    62. Lietot perifērijas ierīces.
    63. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    64. Veikt lietotāju informēšanu un apmācības.
    65. Lasīt un saprast darba procesam nepieciešamos rasējumus un tehnisko dokumentāciju.
    66. Izmantot darba procesam atbilstošu tehnisko dokumentāciju, instrumentus, mērinstrumentus un materiālus.
    67. Patstāvīgi veikt datortehnikas un programmatūras uzskaiti ar atbilstošiem lietojumprogrammatūras līdzekļiem.
    68. Izmantot biroja tehniku, sagatavot un noformēt dokumentus atbilstoši darba uzdevumiem.
    69. Precīzi izvērtēt pārbaudes/remonta laikā iegūtos tehniskos datus.
    70. Rūpīgi aizpildīt iekārtas pārbaudes/remonta protokolu.
    71. Izveidot datortehnikas tehnisko parametru un lietojumprogrammatūras audita struktūru, iegūt, apkopot un prezentēt nepieciešamos audita datus.
    72. Lietot diagnostikas programmatūru.
    73. Izvērtēt veicamajam darbam nepieciešamo informāciju Iegūt veicamajam darbam nepieciešamos datus Analizēt iegūto informāciju.
    74. Izdarīt secinājumus par esošās datorsistēmas darbību.
    75. Novērtēt uzlabojumu nepieciešamību un to apjomu.
    76. Sniegt iespējamo risinājumu variantus.
    77. Novērtēt iespējamos risinājuma riskus.
    78. Izveidot iepirkuma tehnisko specifikāciju un izmantot to darba procesā.
    79. Aprēķināt darba izmaksas.
    80. Sniegt priekšlikumus problēmu risināšanai un nepieciešamajiem uzlabojumiem programmatūrā un/vai datortehnikā.
    81. Komunicēt citiem saprotamā veidā.
    82. Argumentēt savu viedokli.
    83. Iegūt un izvērtēt informāciju par datorsistēmu un datortīklu projektēšanas tehnoloģijām.
    84. Veidot skices un darba rasējumus.
    85. Interpretēt datortīklu topoloģijas diagrammas.
    86. Veidot datorsistēmu projektu.
    87. Sniegt iespējamo risinājumu variantus.
    88. Novērtēt iespējamos risinājuma riskus.
    89. Izveidot iepirkuma tehnisko specifikāciju un izmantot to darba procesā.
    90. Aprēķināt darba izmaksas.
    91. Izvēlēties vispiemērotāko variantu.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Plānot darba uzdevumus, to secību un izpildes termiņus.
    2. Komunicēt un sadarboties ar kolēģiem un datorlietotājiem, uzklausīt ieteikumus un norādījumus.
    3. Sadarboties komandā, apzinoties savu atbildību kopējā darba veikšanā.
    4. Racionāli plānot savu laiku, nosakot prioritātes.
    5. Prast argumentēt savu viedokli.
    6. Izvērtēt sasniegtos mērķus, novērtējot savu un komandas darba ieguldījumu.
    7. Lietot valsts valodu.
    8. Lietot vismaz vienu svešvalodu.
    9. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    10. Ievērot saskarsmes kultūras un profesionālās ētikas normas. Veidot sakarības.
    11. Lietot matemātikas pamatprincipus un paņēmienus profesionālo darba uzdevumu veikšanai.
    12. Modelēt plānotā uzdevuma risinājuma gaitu.
    13. Izvērtēt datortehnikas gatavību darbam un ekspluatācijas atbilstību darba aizsardzības prasībām.
    14. Pielietot noteiktos aizsargtērpus un individuālos darba aizsardzības līdzekļus.
    15. Droši ekspluatēt tehnoloģiskās iekārtas, aprīkojumu un inventāru.
    16. Sniegt pirmo palīdzību.
    17. Īstenot evakuācijas plānu.
    18. Rīkoties ārkārtas situācijā atbilstoši noteiktajām prasībām.
    19. Pazīt drošības signālus un zīmes.
    20. Organizēt savu darba vietu atbilstoši darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības un vides aizsardzības prasībām un ietekmei uz veselību.
    21. Izvēlēties videi draudzīgas tehnoloģijas.
    22. Racionāli izmantot resursus.
    23. Nodrošināt vides aizsardzības prasību ievērošanu darba procesā.
    24. Organizēt atkritumu utilizāciju atbilstoši darba un vides drošības prasībām.
    25. Orientēties informācijas iegūšanas avotos par nozarē notiekošo.
    26. Novērtēt savu pieredzi un kompetences.
    27. Izprast mācīšanās vajadzības karjeras izaugsmei.
    28. Sekot aktualitātēm nozarē.
    29. Kritiski novērtēt jaunu informāciju.
    30. Novērtēt savas profesionālās darbības izaugsmes iespējas.
    31. Apgūt inovatīvas tehnoloģijas profesionālo pienākumu veikšanai.
    32. Piedalīties kvalifikācijas pilnveidošanas pasākumos.
    33. Atlasīt problēmas risināšanai nepieciešamos regulējošos normatīvos aktus.
    34. Izprast jomu regulējošo normatīvo aktu prasības.
    35. Pielietot IT jomas regulējošos normatīvos aktus.
    36. Pielietot informācijas tehnoloģiju izstrādes un uzturēšanas standartus.
    37. Pielietot darba aizsardzības, ugunsdrošības, civilās un vides aizsardzības prasības.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja uzstādīt un konfigurēt datortehniku.
    2. Spēja uzlabot datortehnikas veiktspēju, izmantojot atjauninājumus.
    3. Spēja izvēlēties un lietot atbilstošas mēriekārtas, instrumentus un programmatūru datortehnikas pārbaudē un apkopē.
    4. Spēja diagnosticēt datortehnikas lietošanas problēmas.
    5. Spēja novērst datortehnikas lietošanas problēmas.
    6. Spēja uzlabot datortehnikas veiktspēju, izmantojot atjauninājumus.
    7. Spēja veikt sīkus datortehnikas remontdarbus.
    8. Spēja veikt esošās datortehnikas, programmatūras un esošā datortīkla inventarizāciju.
    9. Spēja instalēt un konfigurēt programmatūru.
    10. Spēja uzlabot programmatūru, izmantojot atjauninājumus.
    11. Spēja diagnosticēt programmatūras lietošanas problēmas.
    12. Spēja novērst programmatūras lietošanas problēmas.
    13. Spēja novērst nesankcionētu programmatūras lietošanu.
    14. Spēja veikt esošās datortehnikas, un esošā datortīkla inventarizāciju programmatūras.
    15. Spēja izveidot lietotāju kontus.
    16. Spēja uzturēt lietotāju kontus.
    17. Spēja piešķirt lietotājam dažādas pieejas tiesības datorsistēmai.
    18. Spēja administrēt datortīkla servisus, piemēram, DHCP (Dynamic Host Configuration Protocol), DNS (Domain Name System), SNMP (Simple Network Management Protocol).
    19. Spēja administrēt datņu sistēmu.
    20. Spēja izstrādāt un realizēt informācijas sistēmas drošības politiku.
    21. Spēja nodrošināt datorsistēmas fizisko drošību.
    22. Spēja nodrošināt datortīklu fizisko un loģisko drošību.
    23. Spēja nodrošināt informācijas aizsardzību un drošību no datorvīrusiem.
    24. Spēja nodrošināt datorsistēmas nepārtraukto elektrobarošanas padevi.
    25. Spēja veidot informācijas rezerves kopijas.
    26. Spēja sagatavot nepieciešamo tehnisko dokumentāciju.
    27. Spēja sniegt tehnisko atbalstu lietotājiem.
    28. Spēja konsultēt lietotājus ar dažādiem zināšanu līmeņiem.
    29. Spēja informēt lietotājus par būtiskām izmaiņām datorsistēmas vai datortīkla darbā.
    30. Spēja sagatavot nepieciešamo tehnisko dokumentāciju.
    31. Spēja dokumentēt IT infrastruktūru.
    32. Spēja dokumentēt izmaiņas IT infrastruktūrā.
    33. Spēja dokumentēt lietotāju kontu pieejas tiesības un to izmaiņas.
    34. Spēja dokumentēt savu darbību.
    35. Spēja analizēt esošās datorsistēmas darbības statistiku.
    36. Spēja sagatavot priekšlikumus par nepieciešamajiem uzlabojumiem programmatūrā un/vai datortehnikā.
    37. Spēja prezentēt savas idejas un priekšlikumus.
    38. Spēja iepazīties ar datorsistēmu un datortīklu projektēšanas tehnoloģijām.
    39. Spēja veikt datortīklu projektēšanu.
    40. Spēja veikt datorsistēmu projektēšanu.
    41. Spēja izvēlēties uzdevumu risināšanai vispiemērotāko variantu.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja efektīvi sadarboties komandā, pildot profesionālos darba uzdevumus.
    2. Spēja organizēt un vadīt komandas darbu.
    3. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    4. Spēja ievērot lietišķās saskarsmes principus.
    5. Spēja izvērtēt savu un citu cilvēku darbību, strādājot komandā.
    6. Spēja sazināties valsts valodā.
    7. Spēja pielietot profesionālo terminoloģiju vismaz divāssvešvalodās.
    8. Spējs ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas.
    9. Spēja piemērot matemātisko domāšanu, modelējot darba situācijas un plānojot darba uzdevuma izpildi.
    10. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības, dabas un vides aizsardzības prasības.
    11. Spēja atbildīgi rīkoties ekstremālās situācijās un sniegs pirmo palīdzību.
    12. Spēja racionāli izmantot resursus un ievērot vides aizsardzības prasības.
    13. Spēja lietot praksē iegūtas zināšanas un prasmes.
    14. Spēja sistemātiski pilnveidot savas profesionālās zināšanas un prasmes.
    15. Spēja idejas un zināšanas īstenot praksē.
    16. Spēja sekot jaunumiem informācijas tehnoloģiju nozarē.
    17. Spēja plānot un pieņemt pamatotus lēmumus par savas karjeras izaugsmi izvēlētajā profesionālajā jomā.
    18. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības, vides aizsardzības un citu saistošo normatīvo aktu prasības.
    19. Spēja ievērot darba tiesiskās attiecības.
    20. Spēja ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas.
    21. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot prasības darba tiesisko attiecību jomā.

Datorsistēmu un datortīklu administrators

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī par projektu vadību.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. matemātika;
    2.2. ekonomika un komercdarbība;
    2.3. programmēšana;
    2.4. ergonomika;
    2.5. lietišķās informācijas apmaiņa;
    2.6. informācijas tehnoloģiju nozares tiesību pamati;
    2.7. elektrotehnika un elektronika;
    2.8. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. informācijas tehnoloģiju nozares standarti;
    3.2. operētājsistēmu klasifikācija un izmantošana;
    3.3. lietojumprogrammatūras klasifikācija un izmantošana;
    3.4. datorsistēmu uzbūve un datoru arhitektūra;
    3.5. tīkla operētājsistēmas;
    3.6. datortīkli;
    3.7. datubāzes tehnoloģijas;
    3.8. tīmekļa tehnoloģijas;
    3.9. perifērijas ierīces;
    3.10. lietišķā saskarsme un profesionālā ētika;
    3.11. valsts valoda;
    3.12. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.13. darba tiesiskās attiecības;
    3.14. darba un civilā aizsardzība;
    3.15. vides aizsardzība;
    3.16. lietvedība.

  • Prasmes

    1. Pārzināt un ievērot Eiropas Savienības tiesību normas, Latvijas Republikas normatīvos aktus, kas saistīti ar informācijas tehnoloģijas jautājumiem.
    2. Lietot informācijas tehnoloģijas nozares standartus un tehnisko dokumentāciju.
    3. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    4. Lietot operētājsistēmas.
    5. Lietot teksta un grafikas redaktorus, izklājlapu redaktorus u.c. biroja lietojumprogrammatūru.
    6. Lietot pretvīrusu programmatūru.
    7. Lietot ugunsmūri.
    8. Lietot diagnostikas programmatūru.
    9. Lietot programmatūras atjauninājumus.
    10. Lietot perifērijas ierīces.
    11. Lietot dažādus informācijas nesējus.
    12. Lietot datubāzes tehnoloģijas.
    13. Lietot programmēšanas rīkus skriptu rakstīšanai.
    14. Konfigurēt darba vietu un darba rīkus.
    15. Lietot sīku datortehnikas remontdarbu veikšanai nepieciešamo mēraparatūru.
    16. Izvēlēties uzdevumu risināšanai adekvātus līdzekļus.
    17. Veikt datu aizsardzības un drošības pasākumus.
    18. Veikt programmatūras testēšanu.
    19. Sekot informācijas tehnoloģiju nozares aktualitātēm.
    20. Strādāt komandā un patstāvīgi.
    21. Plānot izpildāmos darbus un noteikt to prioritātes.
    22. Lietot informācijas meklēšanas un atlases līdzekļus.
    23. Noformēt dokumentāciju atbilstoši lietvedības normatīvo aktu prasībām.
    24. Sagatavot prezentācijas materiālus un apmācības pasākumus, vadīt tos.
    25. Pārliecināt citus un argumentēt savu viedokli.
    26. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un ergonomikas prasības.
    27. Ievērot civilās aizsardzības prasības.
    28. Ievērot vides aizsardzības prasības.
    29. Ievērot profesionālās ētikas principus un normas.
    30. Lietot lietišķās saskarsmes principus.
    31. Īstenot vietējo un starptautisko komercdarbības komunikāciju atbilstoši organizācijas kultūras prasībām.
    32. Risināt problēmsituācijas.
    33. Ievērot komercdarbības resursu racionālas izmantošanas nosacījumus.
    34. Sekot Latvijas un pasaules ekonomikas tendencēm.
    35. Pārvaldīt valsts valodu.
    36. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    37. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.
    38. Atbildēt par savas profesionālās darbības rezultātiem.

  • Kompetences

    1. Spēja veikt datorsistēmu projektēšanu.
    2. Spēja veikt datortīklu projektēšanu.
    3. Spēja veikt esošās datortehnikas, programmatūras un esošā datortīkla inventarizāciju.
    4. Spēja veikt sīkus datortehnikas remontdarbus.
    5. Spēja instalēt un konfigurēt programmatūru.
    6. Spēja uzstādīt un konfigurēt datortehniku.
    7. Spēja diagnosticēt un novērst programmatūras lietošanas problēmas.
    8. Spēja diagnosticēt un novērst datortehnikas lietošanas problēmas.
    9. Spēja izveidot un uzturēt lietotāju kontus.
    10. Spēja piešķirt lietotājam dažādas pieejas tiesības datorsistēmai.
    11. Spēja nodrošināt datorsistēmas fizisko drošību.
    12. Spēja administrēt datortīkla servisus.
    13. Spēja administrēt datņu sistēmu.
    14. Spēja sagatavot nepieciešamo tehnisko dokumentāciju.
    15. Spēja veidot informācijas rezerves kopijas.
    16. Spēja prezentēt savas idejas un priekšlikumus.
    17. Spēja sniegt tehnisko atbalstu lietotājiem.
    18. Spēja izstrādāt un realizēt informācijas sistēmas drošības politiku.
    19. Spēja nodrošināt informācijas aizsardzību un drošību.
    20. Spēja nodrošināt datorsistēmas nepārtraukto elektrobarošanas padevi.
    21. Spēja novērst nesankcionētas programmatūras lietošanu.
    22. Spēja analizēt esošās datorsistēmas darbības statistiku.
    23. Spēja sistemātiski pilnveidot savas profesionālās zināšanas un prasmes.
    24. Spēja sekot jaunumiem informācijas tehnoloģijas nozarē.
    25. Spēja sagatavot priekšlikumus nepieciešamajiem uzlabojumiem programmatūrā un datortehnikā.
    26. Spēja uzlabot datortehnikas veiktspēju, izmantojot atjauninājumus.
    27. Spēja uzlabot programmatūru, izmantojot atjauninājumus.
    28. Spēja dokumentēt savu darbību.
    29. Spēja konsultēt lietotājus ar dažādiem zināšanu līmeņiem.
    30. Spēja organizēt un vadīt komandas darbu.
    31. Spēja izvēlēties uzdevumu risināšanai vispiemērotāko variantu.
    32. Spēja lietot praksē iegūtas zināšanas un prasmes.
    33. Spēja ievērot profesionālās ētikas principus.
    34. Spēja ievērot lietišķās saskarsmes principus.
    35. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    36. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
    37. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildi.
    38. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
80-163
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Datorika (48)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Datorzinātnes (481)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Elektronisko un optisko iekārtu ražošanas, informācijas un komunikācijas tehnoloģijas nozare

Nodrošina datortehnikas un programmatūras, kā arī datortīkla optimālo darbaspēju lietotāju vajadzībām; projektē, konfigurē un administrē datorsistēmas un datortīklus; nodrošina informācijas aizsardzību un drošību; sniedz tehnisko un konsultatīvo atbalstu lietotājiem; sagatavo nepieciešamo tehnisko dokumentāciju.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Datorsistēmu tehniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Datorsistēmu tehniķis , Profesionālās kvalifikācijas apliecība: Datorsistēmu tehniķis , Profesionālais maģistra grāds datorzinātnēs, Sistēmanalītiķis (RTA) , Profesionālā maģistra grāds datorsistēmās, Sistēmanalītiķis (RTU)

Kvalifikācijas tips:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2029

Pēdējie labojumi: 02.04.2024

Ievietots: 07.05.2016