Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Farmaceita asistents

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. vispārējie tiesību pamati;
    1.2. zāļu ražošana zāļu labas ražošanas prakses ietvaros;
    1.3. farmaceitisko uzņēmumu ekonomiskās darbības pamatprincipi;
    1.4. homeopātijas pamatprincipi;
    1.5. augu morfoloģija, sistemātikas pamatprincipi.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. mikrobioloģijas pamati – mikroorganismu loma ārējā vidē un cilvēka organismā;
    2.2. cilvēka organisma uzbūve, galvenās orgānu sistēmas, to funkcijas un savstarpēja saistība;
    2.3. likumsakarības, pēc kurām norisinās dzīvības procesi veselā organismā;
    2.4. pirmās medicīniskās palīdzības sniegšanas principi;
    2.5. neorganisko un organisko vielu īpašības un saistība ar dzīva organisma funkcijām un to izmantošana farmācijā;
    2.6. zāļu ķīmiskās uzbūves principi, analīzes metodes;
    2.7. aptiekā izgatavojamo zāļu kvalitātes kontrole;
    2.8. zāļu vielu darbības likumsakarības organismā;
    2.9. zāļu lietošanas indikācijas un kontrindikācijas, blakusparādības, to novēršana;
    2.10. zāļu saderība, zāļu nepareizas lietošanas sekas, to novēršana;
    2.11. receptes veidlapas aizpildīšanas kārtības uzraudzība;
    2.12. zāļu iegādes izdevumu kompensācijas kārtība;
    2.13. zāļu marķēšana;
    2.14. preču aprites kārtība aptiekās un lieltirgotavās;
    2.15. uztura bagātinātāji;
    2.16. augu bioloģiski aktīvas vielas, to darbība;
    2.17. biežāk sastopamo slimību klīniskas izpausmes, terapijas principi;
    2.18. ekspresdiagnostikas metodes;
    2.19. slimību profilakses pamatprincipi;
    2.20. augu morfoloģiskā uzbūve;
    2.21. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. valsts valoda;
    3.2. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.3. ētika farmaceita asistenta praksē;
    3.4. deontoloģijas pamatprincipi;
    3.5. farmācijā lietojamā medicīniskā latīņu valodas terminoloģija;
    3.6. medicīnas psiholoģija un saskarsme farmaceita asistenta darbā ar klientiem;
    3.7. veselības mācība – cilvēka veselības saglabāšana, nostiprināšana, mūža paildzināšana;
    3.8. higiēna – apkārtējas vides faktoru ietekme uz cilvēka organismu;
    3.9. veselīga dzīves veida pamatprincipi, pareiza un pilnvērtīga uztura nozīme veselības un ilga mūža saglabāšanā;
    3.10. informācijas tehnoloģijas farmācijā;
    3.11. zāļu klasifikācija, farmakoloģiskā darbība;
    3.12. zāļu gatavošana aptiekā, zāļu formu veidi;
    3.13. zāļu vielu nesaderība zāļu formu tehnoloģijā;
    3.14. zāļu uzglabāšana;
    3.15. zāļu labas izplatīšanas prakse;
    3.16. farmaceitisko darbību reglamentējošie dokumenti;
    3.17. svarīgākās medicīnisko preču grupas, to uzglabāšana;
    3.18. farmaceitiskās aprūpes pamatprincipi, komandas darbs farmaceitiskā aprūpē;
    3.19. ārstniecības augi, to drogu sagatavošana, lietošana;
    3.20. vides aizsardzība;
    3.21. darba aizsardzība;
    3.22. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Ievērot normatīvos aktus farmācijas jomā.
    2. Izmantot informācijas tehnoloģijas profesionālai darbībai.
    3. Gatavot zāles, šķīdumus, ziedes, mikstūras, suspensijas, pulverus, supozitorijus, pilienus, emulsijas, injekciju šķīdumus, acu pilienus, acu ziedes pēc individuālās ārsta receptes vai ārstniecības iestādes rakstveida pieprasījuma.
    4. Veikt zāļu kvantitatīvo un kvalitatīvo pārbaudi.
    5. Noteikt attīrītā ūdens kvalitāti.
    6. Izsniegt zāles farmaceita uzraudzībā.
    7. Izsniegt veselības aprūpei un ķermeņa kopšanai lietojamās preces, pareizi, skaidri un nepārprotami izskaidrot to lietošanu.
    8. Pazīt ārstniecības augus, to drogas, korekti, pareizi, skaidri un nepārprotami izskaidrot to sagatavošanu un lietošanu.
    9. Sniegt profesionālu, skaidru, pareizu, nepārprotamu informāciju aptiekas klientiem, ārstiem u.c. veselības aprūpes speciālistiem par jautājumiem, kas saistīti ar veselības aprūpei un ķermeņa kopšanai lietojamām precēm.
    10. Izmantot tirgzinības pamatprincipus uzņēmuma darbā.
    11. Veikt veselīga dzīvesveida un slimību profilakses propagandēšanu.
    12. Veikt ekspresdiagnostiku.
    13. Sniegt pirmo medicīnisko palīdzību nepieciešamības gadījumā.
    14. Reģistrēt informāciju par konstatētām zāļu blakusparādībām (farmakovigilance).
    15. Lietot un skaidrot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    16. Sadarboties ar citiem veselības aprūpes speciālistiem, strādājot komandā un atbilstoši noteiktajai kompetencei, nodrošināt kvalitatīvu farmaceitisko aprūpi.
    17. Pārvaldīt valsts valodu.
    18. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    19. Strādāt ar profesionālo informāciju.
    20. Izmantot saziņas prasmes.
    21. Respektēt un aizsargāt fiziskas personas datus un konfidenciālu informāciju.

  • Kompetences

    1. Spēja nodrošināt recepšu pieņemšanu.
    2. Spēja izsniegt recepšu zāles farmaceita uzraudzībā.
    3. Spēja novērtēt receptes atbilstību normatīvajos aktos noteiktajām prasībām.
    4. Spēja izskaidrot klientam zāļu lietošanu saskaņā ar ārsta norādījumiem.
    5. Spēja informēt klientu par iespējamām blakusparādībām zāļu lietošanas laikā.
    6. Spēja izskaidrot klientam zāļu glabāšanas noteikumus mājas apstākļos.
    7. Spēja, ievērojot normatīvos aktus farmācijas jomā, farmaceitisko informāciju, farmakopejas, fiziskās personas datu aizsardzību, darboties saskaņā ar farmaceitu deontoloģijas principiem un Farmaceita ētikas kodeksu.
    8. Spēja izsniegt veselības aprūpei un ķermeņa kopšanai lietojamās preces un profesionāli izskaidrot to lietošanu un uzglabāšanu mājas apstākļos.
    9. Spēja nodrošināt zāļu pagatavošanu pēc individuālām ārsta receptēm vai ārstniecības iestāžu rakstveida pieprasījumiem.
    10. Spēja novērtēt receptē vai pieprasījumā izrakstīto zāļu sastāvu.
    11. Spēja pārbaudīt zāļu vielu devas un saderību, informēt ārstu, kurš izrakstījis recepti, par nepilnībām receptes noformējumā, zāļu saderībā, ja tādas pastāv.
    12. Spēja sagatavot iekārtas un aparatūru zāļu pagatavošanai.
    13. Spēja gatavot zāles atbilstoši priekšrakstiem.
    14. Spēja dokumentēt zāļu gatavošanu un izsniegšanu, noformēt zāles izsniegšanai.
    15. Spēja veikt nepieciešamās darbības zāļu aprites nodrošināšanai aptiekā vai lieltirgotavā.
    16. Spēja informēt uzņēmuma vadību par nepieciešamo zāļu pasūtīšanu (defektūru).
    17. Spēja regulāri sekot informācijai par jaunumiem zāļu tirgū.
    18. Spēja piedalīties preču pasūtīšanā, saņemšanā, pārbaudē un izvietošanā, ievērojot normatīvos aktus par zāļu un veselības aprūpei vai ķermeņa kopšanai lietojamo preču apriti, par narkotisko un psihotropo zāļu uzskaiti, par medicīniskā spirta uzskaiti, par kompensējamo zāļu pareizu izsniegšanu.
    19. Spēja sekot zāļu un citu preču derīguma termiņiem.
    20. Spēja strādāt ar kases aparātu vai kases sistēmu un datoru, veicot aptiekas vai zāļu lieltirgotavas tirdzniecības operācijas.
    21. Spēja nodrošināt nederīgo zāļu un dzīvsudraba termometru savākšanu no klientiem.
    22. Spēja informēt un skaidrot klientiem par zāļu bīstamību apkārtējai videi un iespējām tos utilizēt.
    23. Spēja veikt zāļu un medicīnisko ierīču atpakaļpieņemšanu.
    24. Spēja veikt deleģētos uzdevumus zāļu ražošanā vai aptiekā.
    25. Spēja ievērot darba aizsardzības noteikumus.
    26. Spēja ievērot zāļu labas izplatīšanas un ražošanas prakses prasības.
    27. Spēja ievērot uzņēmuma higiēnas prasības.
    28. Spēja iesaistīties teorētiskajās un praktiskajās mācībās tehnoloģiskā procesa apgūšanai.
    29. Spēja sekmēt farmaceitiskā uzņēmuma darbību.
    30. Spēja informēt klientus par jaunumiem bezrecepšu zāļu un veselības aprūpei vai ķermeņa kopšanai lietojamo preču sortimentā.
    31. Spēja ievērot zāļu reklamēšanas noteikumus un izvietot preces atbilstoši tirgzinības principiem.
    32. Spēja veikt veselīga dzīves veida popularizēšanu, pamatojoties uz jaunākajiem zinātnes sasniegumiem un ievērojot patērētāju intereses.
    33. Spēja izskaidrot veselības problēmu rašanās riska faktorus, propagandēt slimību profilaksi un ar to saistītos pasākumus.
    34. Spēja izskaidrot nepareizas zāļu lietošanas sekas.
    35. Spēja informēt par dzīves kvalitātes uzlabošanas iespējām hronisku slimību gadījumā, veikt ekspresdiagnostiku.
    36. Spēja veicināt savas profesijas un farmaceitiskās aprūpes darba attīstību.
    37. Spēja apzināties personīgo līdzatbildību par farmaceitiskās aprūpes kvalitāti.
    38. Spēja nepārtraukti pilnveidot savas profesionālās zināšanas un prasmes, analizēt farmaceitisko aprūpi raksturojošos skaitliskos datus, izmantojot informācijas tehnoloģijas, pielietot saskarsmes iemaņas komandas darbā.
    39. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
100
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Veselības aprūpe (72)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Farmācija (725)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Ķīmiskā rūpniecība un tās saskarnozares - ķīmija, farmācija, biotehnoloģija, vide

Farmaceita asistents gatavo zāles pēc ārsta receptēm un ārstniecības iestāžu pieprasījumiem. Veic zāļu izsniegšanu farmaceita uzraudzībā, nodrošina veselības aprūpei un ķermeņa kopšanai lietojamo preču izsniegšanu, informē pacientus par zāļu lietošanu atbilstoši ārsta norādījumiem.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022, 2023-2029

Pēdējie labojumi: 06.02.2023

Ievietots: 07.05.2016