Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Inženierkomunikāciju būvdarbu vadītājs

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. politikas zinātnes;
    1.2. metroloģija, standartizācija;
    1.3. ilgtspējīgas būvniecības pamatprincipi.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. augstākā matemātika;
    2.2. fizika;
    2.3. inženierķīmija;
    2.4. materiālmācība;
    2.5. teorētiskā mehānika, materiālu pretestība;
    2.6. civilā aizsardzība;
    2.7. grunšu mehānika, pamatnes;
    2.8. ēku energoefektivitāte;
    2.9. kvalitātes sistēmas būvlaukumā;
    2.10. vispārējā elektrotehnika;
    2.11. hidrodinamika un aerodinamika;
    2.12. termodinamika;
    2.13. elektrotehnika;
    2.14. plūsmas mehānika;
    2.15. būvniecības siltumfizika;
    2.16. ēku un būvju konstrukcijas;
    2.17. būvdarbu organizēšana;
    2.18. vides kultūra;
    2.19. dabas resursu izmantošana;
    2.20. projektu vadīšanas pamati;
    2.21. ekonomika un komercdarbība;
    2.22. dokumentu pārvaldība;
    2.23. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. būvniecības normatīvie akti;
    3.2. inženiertehnisko sistēmu būvniecības darbu tehnoloģija;
    3.3. inženiergrafika;
    3.4. ūdensapgāde, notekūdeņu novadīšana;
    3.5. siltumapgāde, apkure;
    3.6. ventilācija, kondicionēšana;
    3.7. gāzes apgāde;
    3.8. inženiertehnisko sistēmu automātika un regulēšana;
    3.9. inženiertehnisko sistēmu apkope un ekspluatācija;
    3.10. būvmašīnas, tehnoloģiskais aprīkojums, instrumenti;
    3.11. informācijas tehnoloģijas;
    3.12. inženierģeodēzija;
    3.13. būvizstrādājumu novērtēšanas sistēma;
    3.14. personāla vadība;
    3.15. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.16. ekonomika, tāmju sastādīšana un analīze;
    3.17. darba normēšana;
    3.18. darba samaksas sistēmas;
    3.19. darba aizsardzība;
    3.20. elektrodrošība un ugunsdrošība;
    3.21. vides aizsardzība;
    3.22. darba tiesiskās attiecības;
    3.23. valsts valoda;
    3.24. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.25. saskarsme, inženierpsiholoģija.

  • Prasmes

    1. Plānot, organizēt un vadīt inženierkomunikāciju montāžas un ekspluatācijas darbus atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, Latvijas valsts standartiem un tehniskajiem noteikumiem, kā arī nozari reglamentējošajām Eiropas Savienības un starptautisko tiesību normām.
    2. Pārzināt un pielietot būvnormatīvus.
    3. Lasīt un izprast inženierkomunikāciju projektu dokumentāciju.
    4. Pārzināt inženierkomunikāciju būvniecības tehnoloģiskos procesus un to saistību ar vispārīgajiem būvniecības darbiem.
    5. Sadarboties inženierkomunikāciju būvprojekta ietvaros ar būvniecības procesa dalībniekiem.
    6. Sastādīt un kontrolēt inženierkomunikāciju būves izpilddokumentāciju.
    7. Pārzināt inženierkomunikāciju montāžas darbos izmantojamo materiālu pamatīpašības pareizai to pielietošanai.
    8. Atrast vajadzīgos materiālus un iekārtas katalogos un veikt to pasūtījumus atbilstoši inženierkomunikāciju projekta dokumentācijai.
    9. Izprast ēku un būvju konstruktīvos risinājumus.
    10. Izprast inženiertehnisko sistēmu darbības un ekspluatācijas principus.
    11. Saprast ģeodēzisko un metroloģisko darbu pamatprincipus.
    12. Izvēlēties būvmašīnas, mehānismus, instrumentus un tehnoloģiskā aprīkojuma sistēmas konkrētā darba veikšanai.
    13. Orientēties darba samaksas sistēmās, darba normēšanā un prast to pielietot.
    14. Aprēķināt darbu izmaksas, izvērtēt ekonomiskos faktorus un izvēlēties izdevīgāko variantu.
    15. Novērtēt izstrādājumu un veikto darbu apjomus un kvalitāti atbilstoši kvalitātes vadības procedūrai.
    16. Pielietot būvdarbu kvalitātes kontroles sistēmas un standartizācijas pamatprincipus.
    17. Izvēlēties inženierkomunikāciju būvdarbu speciālistus atbilstoši veicamā darba saturam.
    18. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    19. Ievērot darba aizsardzības, darba higiēnas, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības būvniecības jomā un iekārtot darba iecirkni atbilstoši šīm prasībām.
    20. Izmantot informācijas tehnoloģijas visās darba stadijās, sākot no informācijas iegūšanas un projektēšanas līdz materiālu un izmaksu uzskaitei un dokumentācijas sagatavošanai.
    21. Ievērot profesionālos un vispārīgos ētikas pamatprincipus.
    22. Atrisināt problēmsituācijas.
    23. Analizēt saņemto informāciju un darba rezultātus.
    24. Pārvaldīt valsts valodu.
    25. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
    26. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.

  • Kompetences

    1. Spēja atbildīgi un patstāvīgi veikt inženierkomunikāciju būvdarbu vadītāja pienākumus atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem un Eiropas Savienības tiesību normām būvniecības jomā.
    2. Spēja novērtēt būvprojekta dokumentāciju.
    3. Spēja izstrādāt inženierkomunikāciju būvdarbu veikšanas projektu, plānot un vadīt būvdarbus.
    4. Spēja veikt inženierkomunikāciju būvdarbu un ekspluatācijas darbu operatīvo vadību.
    5. Spēja kontrolēt izpildīto inženierkomunikāciju būvdarbu apmaksu.
    6. Spēja sadarboties ar būvobjekta realizācijā iesaistītajiem būvniecības dalībniekiem.
    7. Spēja izvēlēties optimālos inženierkomunikāciju tehniskos un ekonomiskos risinājumus.
    8. Spēja organizēt un veikt inženierkomunikāciju iekārtu pārbaudes un uzraudzības darbības, piedalīties iekārtu un sistēmu tehniskās apkopes organizēšanā.
    9. Spēja pārzināt ēku būvniecībā veicamo būvdarbu veidus, tehnoloģiju un īstenošanas specifiku atbilstoši ilgtspējīgas būvniecības principiem.
    10. Spēja pielietot inženierkomunikāciju datorprogrammas aprēķinu veikšanai un rasējumu izstrādei.
    11. Spēja sastādīt inženierkomunikāciju būvniecības, ekspluatācijas, apkopes un remontdarbu izmaksu tāmes.
    12. Spēja veikt siltumtehniskos, hidrauliskos un aerodinamiskos mērījumus.
    13. Spēja novērtēt un analizēt inženierkomunikāciju būvniecības ekonomiskos faktorus.
    14. Spēja vadīt un organizēt uzņēmuma struktūrvienības darbu, strādāt komandā, kā arī veikt darbu individuāli.
    15. Spēja apgūt jauno pieredzi un inovatīvos risinājumus inženierkomunikāciju nozarē.
    16. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    17. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    18. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.
    19. Spēja organizēt nodarbināto mācības un apmācīt nodarbinātos.
    20. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Arhitektūra un būvniecība (58)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Būvniecība un civilā celtniecība (582)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Būvniecības nozare

Inženierkomunikāciju būvdarbu vadītājs plāno, organizē un vada inženierkomunikāciju būvdarbus, pamatojoties uz būvprojektu un līguma nosacījumiem, sagatavo būvdarbu izpilddokumentāciju.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Inženierkomunikāciju tehniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Inženierkomunikāciju tehniķis

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2017-2023

Pēdējie labojumi: 30.10.2024

Ievietots: 10.02.2021