Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Rasētājs dizainers

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. dizaina vēsture;
    1.2. komercdarbība;
    1.3. tehniskā estētika;
    1.4. rūpniecisku izstrādājumu izgatavošanas tehnoloģijas un iekārtas;
    1.5. tehnoloģisko procesu automatizācija;
    1.6. inženierzinātņu teorētiskie pamati.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. tirgus izpēte;
    2.2. projektu funkcionālā analīze;
    2.3. izstrādājumu formveides pamati;
    2.4. materiālzinību pamati izstrādājumiem un to iepakojumiem;
    2.5. vizuālās komunikācijas pamati dizainā un inženierzinātnēs;
    2.6. izstrādājuma dzīves cikls;
    2.7. lietišķās informātikas pamati;
    2.8. intelektuālā īpašuma aizsardzība.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. zīmēšana, skicēšana;
    3.2. krāsu izvēle un kompozīciju veidošana;
    3.3. dizaina datorgrafika;
    3.4. ergonomika;
    3.5. vienkāršu rūpniecisku izstrādājumu projektēšana;
    3.6. izstrādājumu iepakojumu projektēšana;
    3.7. vizuālās reklāmas objektu izstrāde;
    3.8. inženiergrafika;
    3.9. CAD tehnoloģijas;
    3.10. vienkāršākās CAE tehnoloģijas;
    3.11. detaļu salāgojumu nodrošināšanas pamatprincipi;
    3.12. izstrādājuma maketēšana un ātrā prototipēšana;
    3.13. normatīvie dokumenti un tehniskie standarti mašīnbūves un aparātbūves jomā;
    3.14. valsts valoda;
    3.15. divas svešvalodas profesionālās saziņas līmenī;
    3.16. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās;
    3.17. profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipi;
    3.18. saskarsme;
    3.19. vides aizsardzība;
    3.20. darba aizsardzība;
    3.21. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Iegūt, analizēt un izmantot izstrādājumu projektēšanai nepieciešamo informāciju.
    2. Veikt izstrādājumu estētisko, materiāltehnisko, funkcionālo un ekonomisko analīzi.
    3. Analizēt izstrādājumu dizaina attīstības tendences.
    4. Veidot un vispusīgi novērtēt jaunu izstrādājumu koncepcijas.
    5. Sagatavot ideju vizualizāciju skices, izmantojot tradicionālus paņēmienus un datortehnoloģijas.
    6. Izgatavot izstrādājumu maketus, izmantojot dažādas tehnoloģijas.
    7. Lietot vektorgrafikas un rastrgrafikas programmatūru, kā arī biroja programmatūru.
    8. Pārzināt attiecīgās nozares izstrādājumu izgatavošanas materiālus un izprast to pielietošanu.
    9. Pārzināt izstrādājumu galvenās izgatavošanas tehnoloģijas nozarē.
    10. Konstruēt vienkāršus izstrādājumus vai to daļas mašīnbūves, aparātbūves u. tml. jomās, kā arī izstrādājumu iepakojumu, izmantojot datorizētās projektēšanas (CAD) tehnoloģijas.
    11. Izmantot izstrādājumu izstrādē vienkāršākās datorizētās inženieraprēķinu (CAE) tehnoloģijas.
    12. Lasīt, izstrādāt un pārbaudīt rasējumus, kas nepieciešami dažādos izstrādājumu projektēšanas posmos.
    13. Ievērot ergonomikas likumsakarības izstrādājumu izveidē.
    14. Pārzināt un pielietot tehniskās dokumentācijas noformēšanas standartus un citu normatīvo dokumentāciju.
    15. Izstrādāt vienkāršus vizuālās reklāmas objektus un materiālus un izstrādājumu iepakojumu dizainu.
    16. Pārzināt izstrādājuma projekta tāmi veidojošos principus un pozīcijas.
    17. Plānot izstrādājuma projekta realizācijas laiku.
    18. Pārvaldīt valsts valodu.
    19. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    20. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas profesionālās saziņas līmenī.
    21. Pārzināt un pareizi pielietot mašīnbūves un aparātbūves nozarēs esošās standartizētās detaļas un mezglu risinājumus.
    22. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    23. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    24. Sadarboties ar citiem speciālistiem un klientu, ievērojot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.

  • Kompetences

    1. Spēja veikt izpēti izstrādājumu ideju attīstīšanai, izvērtējot reāla vai potenciāla klienta vajadzības, analizējot tehnikas, tehnoloģiju, materiālu un dizaina tendenču aktualitātes.
    2. Spēja individuāli vai komandā radīt izstrādājumu konceptuālos variantus, pamatoti izvēlēties labāko no tiem.
    3. Spēja dažādos projektēšanas posmos uz papīra un virtuālā vidē vizualizēt idejas un citus darba rezultātus.
    4. Spēja patstāvīgi vai sadarbībā ar citiem speciālistiem izveidot izstrādājumu, to mezglu un atsevišķu detaļu konstrukcijas.
    5. Spēja izvēlēties un saskaņot materiālus ar klientu un plānot ekonomisku materiāla patēriņu.
    6. Spēja ievērot izgatavošanas tehnoloģiju iespējas un ierobežojumus izstrādājumu izstrādes gaitā.
    7. Spēja lasīt, izstrādāt un pārbaudīt rasējumus, kas nepieciešami dažādos izstrādājumu projektēšanas posmos.
    8. Spēja lietot datorizētās projektēšanas sistēmas.
    9. Spēja plānot izpildāmos darbus un noteikt to prioritātes, kā arī uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.
    10. Spēja veidot izstrādājumu maketus ar rokām, kā arī lietojot ātrās prototipēšanas un citas tehnoloģijas, vadīt un līdzdarboties to izgatavošanā.
    11. Spēja novērtēt izstrādājumu maketu un prototipu funkcionālās, estētiskās, ergonomiskās un tehnoloģiskās īpašības.
    12. Spēja orientēties ar projektējamo izstrādājumu specifiku saistītajos normatīvajos dokumentos un standartos un ievērot tos savā darbā.
    13. Spēja sekot jaunākajām aktualitātēm un tendencēm tehnikas un industriālā dizaina jomā.
    14. Spēja apzināt un analizēt tradicionālo un jauno materiālu piedāvājumu izstrādājumu un to iepakojumu izveidei.
    15. Spēja produktīvi piedalīties izstrādājuma projekta prezentācijā.
    16. Spēja pārliecināt citus un argumentēt savu viedokli.
    17. Spēja ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    18. Spēja ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    19. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    20. Spēja sistemātiski pilnveidot profesionalitāti.
    21. Spēja ievērot profesionālās un vispārējās ētikas pamatprincipus.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
120
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

LKI PK līmenis:

Kas ir LKI?2

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai atbilstoša teorētiskā un praktiskā sagatavotība, kuru raksturo attiecīgajā līmenī sasniedzamie mācīšanās rezultāti, kas dod iespēju veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022

Pēdējie labojumi: 30.10.2024

Ievietots: 07.05.2016