Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

4

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mācīšanās rezultātus veido saskaņā ar attiecīgo profesijas standartu un pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartā definētiem izglītības programmu stratēģiskiem mērķiem. Vairāk informācijas skatīt Ministru kabineta noteikumos Nr.141 „Noteikumi par pirmā līmeņa profesionālās augstākās izglītības valsts standartu” (pieņemti 20.03.2001.): Lasīt standartu. Profesiju standarti: Profesiju standartu reģistrs

Restaurators

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Normatīvo aktu prasības par restaurētā/konservētā objekta pieņemšanas/nodošanas dokumentāciju.
    Izpratnes līmenī:
    1. Materiālu izpētes metodes.
    2. Mākslas un arhitektūras stili, un to attīstība.
    3. Vēstures un kultūras procesi.
    4. Objekta kultūrvēsturiskās izpētes principi.
    5. Vēsturiski pielietotie materiāli un tehnoloģijas.
    6. Attēlu apstrādes un uzglabāšanas programmas, un rīki.
    7. Laboratoriskās izpētes metodes.
    8. Jaunākās tehnoloģijas un materiāli restaurācijas jomā.
    9. Gāzveida ķīmisko savienojumu veidi, to iedarbība uz materiālo kultūras mantojumu.
    Lietošanas līmenī:
    1. Materiālu veidi un to fizikāli – ķīmiskās īpašības.
    2. Materiālu bojājumu veidi.
    3. Izpētes avotu izvēle un sistematizēšana.
    4. Mākslas un kultūras vēsture.
    5. Reģionālās kultūras un arhitektūras stilistikas īpatnības.
    6. Lokālās kultūrvēstures un etnogrāfijas pamati.
    7. Restaurācijas/konservācijas objektu fotofiksācijas metodes.
    8. Fotofiksācijas metožu lietošanas principi.
    9. Fotoattēlu apstrādes principi.
    10. Restaurācijas/konservācijas objektu uzmērīšanas metodes.
    11. Uzmērīšanas metožu lietošanas principi.
    12. Kartēšanas pamatformu veidi.
    13. Materiālu, tehniku un bojājumu grafisko attēlu veidi.
    14. Rasēšanas tehniskie pamatprincipi.
    15. Tehniskās skices izstrādes pamatprincipi.
    16. Objekta vizuālās attēlošanas paņēmieni.
    17. Vides, ekspluatācijas un iepriekšējo restaurāciju ietekme uz restaurējamo/konservējamo objektu.
    18. Izpētes rezultātu attiecināšana uz restaurējamā/konservējamā objekta saglabātības stāvokli.
    19. Restaurācijas tehnoloģija. Restaurācijas līdzekļu un metožu pārbaudes (destruktīvās, nedestruktīvās; laboratorijā un objektā veicamās).
    20. Pārbaudes rezultātu izvērtēšana un dokumentēšana.
    21. Ergonomikas pamatprincipi.
    22. Restaurācijas/konservācijas tehniskais aprīkojums.
    23. Darba drošības un aizsardzības prasības.
    24. Restaurācijas/konservācijas instrumentu, darbarīku un iekārtu veidi.
    25. Lietošanas līmenī:
    26. Materiālu tehnoloģijas (silikāti, šķiedras, koks, metāls).
    27. Restaurācijas/konservācijas materiālu ražotāji un piegādātāji.
    28. Ķīmisko šķīdumu koncentrāciju veidi un sastāvdaļu aprēķini.
    29. Restaurācijas materiālu tirgus izpēte.
    30. Dezinfekcijas/dezinsekcijas līdzekļi un iekārtas.
    31. Dezinfekcijas/dezinsekcijas efektivitāte un tās novērtēšanas veidi.
    32. Marķējuma veidi un paņēmieni. Materiālu nostiprināšanas vielas, iekārtas, instrumenti un materiāli.
    33. Virsmu un materiālu attīrīšanas paņēmieni un metodes: (atsāļošana, atskābināšana, neitralizācija, atputekļošana u.c.).
    34. Šķīdinātāju veidi (polārie, nepolārie).
    35. Traipu izņemšanas metodes.
    36. Vēsturiskie materiāli, receptūras, instrumenti, tehnoloģijas.
    37. Mūsdienu restaurācijas materiāli, receptūras, instrumenti, tehnoloģijas. Restaurējamā/konservējamā objekta atbalsta elementu veidi.
    38. Sagatavju izvēles metodes. Sagatavju iestrādāšanas objektā paņēmieni un metodes.
    39. Virsmu pārklājumu metodes. Virsmu pārklājumu materiāli un to saderība.
    40. Restaurācijas/konservācijas izpētes datu sistematizācijas un apkopojums. Normatīvo aktu prasības pārskatam par restaurācijas/konservācijas darbiem.
    41. Normatīvo aktu prasības
    42. kultūrvēsturiskā mantojuma objektu glabāšanai, transportēšanai, eksponēšanai un ekspluatācijai. Restaurētā/ konservētā objekta ekspluatācijas rekomendāciju izstrādes pamatprincipi.
    43. Iepakošanas veidi restaurētā/konservētā objekta transportēšanai. Iepakošanas veidi uzglabāšanai. Iepakojamo materiālu veidi. Relatīvā mitruma, temperatūras un apgaismojuma nosacījumi.
    44. Mikroorganismu bioloģiskās dzīvotnes veidi, to iedarbība uz materiālo kultūras mantojumu.
    45. Restaurējamā/konservējamā objekta eksponēšanas veidi.
    46. Relatīvā mitruma, temperatūras un apgaismojuma nosacījumi.  Restaurējamā/konservējamā objekta kopiju izgatavošanas iespējas un nepieciešamība.
    Vispārējās zināšanas
    Priekšstata līmenī:
    1. Personas datu aizsardzība.
    2. Darba aizsardzības sistēmas organizācija.
    3. Civilās aizsardzības sistēma.
    4. Vides aizsardzības sistēma.
    5. Darba tiesiskās attiecības. LR Satversmē ietvertās normas tiesiskas un pilsoniskas sabiedrības kontekstā.
    6. Sociālie, ekonomiskie, juridiskie un politiskie jēdzieni un struktūra.
    Izpratnes līmenī:
    1. Verbālā un neverbālā saziņa.
    2. Kultūras daudzveidības koncepcijas būtība.
    3. Verbālās un neverbālās saziņas specifika multikulturālā vidē.
    4. Normatīvie akti informācijas un komunikācijas tehnoloģiju jomā.
    5. Elektroniskās informācijas drošība.
    6. Digitālā vide, riski un draudi digitālajā vidē.
    7. Digitālā identitāte.
    8. Īpašuma aizsardzība.
    9. Datu un informācijas tehnoloģiju iekārtu aizsardzības pamatprincipi digitālajā vidē.
    10. Datoru drošības programmas un datu drošība un aizsardzība.
    11. Lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumam.
    12. Darba vides risku novērtēšanas principi.
    13. Darba vides riska faktoru novēršanas preventīvie pasākumi.
    14. Elektriskās strāvas iedarbības noteicošie faktori.
    15. Civilās aizsardzības noteikumi.
    16. Evakuācijas plāni.
    17. Kaitīgo emisiju robežvērtības darba vidē.
    18. Ilgtspējīgas attīstības kritēriji.
    19. Resursu racionālas un ilgtspējīgas izmantošanas pamatprincipi.
    20. ANO ilgtspējīgas attīstības mērķi.
    21. Latvijas ilgtspējības attīstības stratēģija.
    22. “Zaļās domāšanas” principi. Ilgtspējīgas attīstības stratēģiskie principi.
    23. Aprites ekonomikas pamatprincipi
    24. Globālās norises un ilgtspējīgas sistēmas multikulturālā vidē.
    25. Darba tiesību sistēma un tās pamatprincipi.
    26. Sociālā dialoga būtība un sadarbības mehānismi.
    27. Projektu vadīšanas pamatprincipi.
    28. Saskarsmes kultūra.
    29. Vispārējā un profesionālā ētika.
    30. Darbs komandā.
    31. Komercdarbības vides pamatprincipi.
    32. Finanšu pratība.
    33. Problēmu risināšanas stratēģijas un pieejas to modelēšanai.
    34. Zināšanu multiplikācija.
    35. Mākslas nozares aktualitātes. Pētniecības metodoloģija.
    36. Raksturlielumu mērvienības un formulas.
    37. Matemātiskās metodes un instrumenti.
    38. Statistikas pamatprincipi un datu apstrādes metodes.
    Lietošanas līmenī:
    1. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
    2. Profesionālā terminoloģija valsts valodā.
    3. Funkcionālā gramatika.
    4. Lietišķie raksti.
    5. Mutvārdu un rakstu valodas kultūra.
    6. Efektīvas prezentācijas vadīšanas māksla.
    7. Kritiskā domāšana un konstruktīva dialoga veidošana.
    8. Profesionālā terminoloģija svešvalodās.
    9. Funkcionālā gramatika.
    10. Digitālie rīki un tehnoloģijas, komunikācijas līdzekļi.
    11. Pirmās palīdzības sniegšanas kārtība.
    12. Ugunsdrošības prasības.
    13. Elektrodrošības prasības.
    14. Darba bīstamības piktogrammas un brīdinošie uzraksti.
    15. Vispārīgās prasības rīcībai ārkārtas situācijās un notiekot nelaimes gadījumam darbā.
    16. Rīcība ugunsgrēka gadījumā. Rīcība darba vides risku iestāšanās gadījumā.
    17. Darba aizsardzības preventīvie pasākumi.
    18. Drošas un veselībai nekaitīgas darba vides kritēriji.
    19. Ārkārtējās situācijas un izņēmuma stāvokļa normatīvais regulējums. Ugunsdrošības un ugunsdzēsības inženiertehniskās sistēmas un aprīkojums, to lietošana.
    20. Ugunsdrošības instrukcija.
    21. Civilo aizsardzību regulējošie normatīvie dokumenti, to prasības.
    22. Rīcība ārkārtas situācijās.
    23. Vides aizsardzības noteikumi.
    24. Konflikti un to risinājumi.
    25. Pašorganizēšanās.
    26. Organizācijas struktūra.
    27. Problēmu risināšanas mehānismi, novēršanas risinājumi.
    28. Argumentācijas prasmes.
    29. Normatīvo aktu lasīšana.
    30. Darba līguma un koplīguma būtība, veidi un saturs.
    31. Dažādu stratēģisku risinājumu pielietošana.
    32. Efektīva laika resursu organizācija.
    33. Darba organizācija.
    34. Digitālie risinājumi darba efektivitātes uzlabošanai.
    35. Prezentāciju veidošanas pamati un informācijas pasniegšanas veidi.
    36. Pašnovērtējuma mehānismi.
    37. Plānošanas un lēmumu pieņemšanas metodes.
    38. Saskarsmes teorijas un sadarbības principi.
    39. Preču zīmju un patentu reģistrēšana, konfidencialitātes un autortiesību nosacījumi.
    40. Dokumentu aprite lietvedībā.
    41. Projektu vadība.
    42. Matemātiskā terminoloģija.
    43. Ar matemātisko modeļu palīdzību veikto aprēķinu rezultātu interpretācija.
    44. Datu attēlošanas metodes.
    45. Pašnovērtējuma mehānismi.
    46. Profesionālās karjeras izaugsmes un mūžizglītības plānošana.
    47. Mācīšanās stratēģijas. Laika resursu pārvaldības pamatprincipi.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Identificēt restaurējamā/konservējamā objektā izmantotos materiālus.
    2. Analizēt restaurējamā/konservējamā objekta materiālu stāvokli.
    3. Organizēt speciālistu piesaisti laboratorisko pētījumu veikšanai.
    4. Veikt restaurējamā/konservējamā objekta vēsturisko izpēti savas kompetences ietvaros.
    5. Izpētīt restaurējamā/konservējamā objekta īpatnības lokālā kontekstā.
    6. Veikt restaurējamā/konservējamā objekta māksliniecisko izpēti savas kompetences ietvaros.
    7. Apkopot restaurējamā/konservējamā objekta izpētes rezultātus.
    8. Izvērtēt restaurējamā/konservējamā objekta izpētes rezultātus.
    9. Izvēlēties restaurējamā/konservējamā objekta vizuālās fiksācijas metodes.
    10. Nodrošināt restaurējamam/konservējamam objektam piemērotāko fotofiksācijas procesu (informācijas uzglabāšana un nodošana).
    11. Veikt restaurējamā/konservējamā objekta fotoattēlu apstrādi.
    12. Sagatavot fotoattēlu anotācijas.
    13. Izstrādāt restaurējamā/konservējamā objekta uzmērīšanas uzdevumu.
    14. Izvēlēties restaurējamā/konservējamā objekta uzmērīšanas metodes.
    15. Uzmērīt restaurējamo/konservējamo objektu.
    16. Izveidot restaurējamā/konservējamā objekta kartēšanas pamatformu ar rakstlaukumu.
    17. Izveidot restaurējamā/konservējamā objekta kartogrammas, apzīmējumus un leģendas.
    18. Izgatavot restaurējamā/konservējamā objektā izmantoto materiālu un/vai tehniku shēmas.
    19. Izgatavot restaurējamā/konservējamā objekta bojājumu shēmas.
    20. Izgatavot restaurācijas/konservācijas darbu shēmas.
    21. Raksturot restaurējamā/konservējamā objekta saglabātības stāvokli.
    22. Interpretēt laboratoriskās izpētes rezultātus (skaidrojumu).
    23. Analizēt restaurējamā/konservējamā objekta izmaiņas, kas veiktas laika gaitā.
    24. Pārbaudīt piemērotāko līdzekļu un metožu iedarbību uz restaurējamā/konservējamā objekta materiāliem.
    25. Izveidot restaurācijas/konservācijas programmu, balstoties uz iegūto informāciju.
    26. Sagatavot restaurācijas/konservācijas procesa metodiku.
    27. Iekārtot restaurācijas/konservācijas darba vietu.
    28. Iekārtot restaurācijas/konservācijas darba veicēja darba vietu ar nepieciešamo tehnisko aprīkojumu.
    29. Izvēlēties individuālos aizsardzības līdzekļus.
    30. Izvēlēties restaurācijas programmai un restaurējamam objektam atbilstošus darba instrumentus.
    31. Sagatavot darbam izvēlētos instrumentus.
    32. Izveidot objekta restaurācijai/konservācijai nepieciešamo materiālu sarakstu.
    33. Organizēt materiālu iegādi.
    34. Sagatavot materiālus un šķīdumus restaurācijas/konservācijas programmas īstenošanai.
    35. Dezinficēt/dezinsicēt objektu atbilstoši metodikai.
    36. Pārbaudīt restaurējamā/konservējamā objekta veiktās dezinfekcijas/dezinsekcijas rezultātus.
    37. Izvērtēt restaurējamā/ konservējamā objekta dezinfekcijas/dezinsekcijas efektivitāti.
    38. Marķēt restaurējamo objektu.
    39. Nostiprināt restaurējamā/konservējamā objekta materiālus, detaļas un fragmentus.
    40. Pielietot restaurējamā/konservējamā objekta struktūrai atbilstošas nostiprināšanas tehnoloģijas.
    41. Attīrīt restaurējamā/konservējamā objekta virsmas.
    42. Attīrīt restaurējamā/konservējamā objekta materiālus.
    43. Atdalīt neatbilstošos un bojātos materiālus no restaurējamā/ konservējamā objekta.
    44. Izgatavot restaurējamā/konservējamā objekta trūkstošās detaļas, fragmentus un/vai atbalsta elementus.
    45. Iestrādāt restaurējamā/konservējamā objektā izgatavotās detaļas un fragmentus.
    46. Veikt iestrādāto detaļu un fragmentu virsmas apstrādi.
    47. Sagatavot restaurētā/ konservētā objekta virsmu noslēguma apstrādei.
    48. Pārklāt restaurētā/ konservētā objekta virsmas ar nepieciešamajiem pārklājumiem un materiāliem.
    49. Apkopot veiktās restaurācijas/konservācijas izpētes datus.
    50. Apkopot veiktās restaurācijas/konservācijas procesus.
    51. Novērtēt veiktās restaurācijas/konservācijas rezultātus.
    52. Izveidot kultūras mantojuma objekta apkopes plānu.
    53. Sagatavot kultūras mantojuma objekta transportēšanas nosacījumus.
    54. Izstrādāt kultūras mantojuma objekta saglabāšanas nosacījumus.
    55. Izstrādāt kultūras mantojuma objekta eksponēšanas nosacījumus.
    56. Piemērot normatīvo aktu prasības rekomendāciju izstrādē kultūrvēsturiskā mantojuma objektu glabāšanai, transportēšanai, eksponēšanai, ekspluatācijai un izmantošanai.
    57. Sagatavot dokumentāciju restaurētā/konservētā objekta pieņemšanai/nodošanai.
    58. Izvēlēties atbilstošu iepakojamo materiālu restaurētam/konservētam objektam.
    59. Organizēt restaurētā/konservētā objekta iepakošanas procesu.
    60. Organizēt restaurētā/konservētā objekta transportēšanu.
    61. Uzraudzīt restaurētā/konservētā objekta izpakošanas procesu.
    62. Izvēlēties piemērotākos restaurētā/konservētā objekta uzglabāšanas veidus.
    63. Izvēlēties piemērotākos restaurētā/konservētā objekta uzglabāšanas materiālus.
    64. Noformēt/ iesaiņot restaurēto/konservēto objektu uzglabāšanai.
    65. Monitorēt restaurētā/konservētā objekta uzglabāšanas vidi.
    66. Sagatavot restaurēto/konservēto objektu eksponēšanai.
    67. Sekot ekspozīcijas vides priekšnosacījumu ievērošanai.
    68. Piedalīties restaurētā/konservētā objekta kopijas izgatavošanā.
    69. Sekot līdzi eksponēšanas procesam.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Sazināties mutvārdos un rakstveidā, argumentējot savu viedokli, dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    2. Lietot atbilstošo nozares profesionālās terminoloģijas krājumu latviešu valodā.
    3. Pamatot savu viedokli valsts valodā, izklāstot dažādu variantu priekšrocības un trūkumus.
    4. Prezentēt darba rezultātus gan profesionālā vidē, gan sabiedrībai.
    5. Piedalīties diskusijās par profesionāliem jautājumiem.
    6. Lietot svešvalodas mutvārdu un rakstveida komunikācijā dažādās profesionālās situācijās un vidē.
    7. Lietot plašu profesionālās leksikas krājumu profesionālajā saziņā.
    8. Ievērot starpkultūru komunikācijas principus multikulturālā vidē.
    9. Patstāvīgi pilnveidot svešvalodas/-u zināšanas.
    10. Izmantot digitālās vides datu, informācijas un satura (digitālais saturs) ieguvei pārlūkošanas, meklēšanas un atlases rīkus atbilstoši darba uzdevumam.
    11. Prasmīgi apstrādāt informāciju, datus un saturu digitālā vidē.
    12. Rīkoties saskaņā ar tiesību normām, kas attiecināmas uz digitālo tehnoloģiju, īpašuma tiesību un datu izmantošanu.
    13. Pielietot dažādus datu un informācijas tehnoloģiju iekārtu aizsardzības mehānismus digitālajā vidē.
    14. Pielietot dažādas komunikācijas stratēģijas digitālajā vidē sadarbības veicināšanai ar kolēģiem.
    15. Izvērtēt dažādu informācijas resursu un datu ticamību un atbilstību darba uzdevumam.
    16. Uzglabāt datus strukturētā veidā pēc noteiktiem principiem.
    17. Dalīties ar datiem, izmantojot dažādus informācijas tehnoloģiju rīkus.
    18. Attīstīt digitālas prasmes digitāla satura, inovatīvu procesu un produktu radīšanai.
    19. Identificēt iespējamos riskus, veicot darba uzdevumu.
    20. Piemērot darba drošības prasības, veicot darba uzdevumu.
    21. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības prasībām, nepieļaujot aroda negadījumus.
    22. Uzraudzīt noteikto darba aizsardzības prasību ievērošanu.
    23. Sniegt pirmo palīdzību.
    24. Rīkoties atbilstoši elektrodrošības prasībām.
    25. Ievērot darba bīstamības piktogrammas, signālu un brīdinošo uzrakstu prasības.
    26. Lietot ugunsdzēsības aprīkojumu atbilstoši situācijai.
    27. Rīkoties ugunsgrēka gadījumā.
    28. Rīkoties uzņēmuma mēroga ārkārtas situācijā atbilstoši uzņēmuma civilās aizsardzības plānam.
    29. Atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā, ievērojot valsts noteikto regulējumu.
    30. Nodrošināt efektīvu atkritumu šķirošanu un utilizēšanu.
    31. Izmantot videi draudzīgas darba metodes.
    32. Racionāli izmantot resursus.
    33. Rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas” un ilgtspējīgas attīstības principiem gan ikdienas aktivitātēs, gan profesionālajā darbībā.
    34. Apzināties savu atbildību ilgtspējīgas attīstības mērķu sasniegšanā.
    35. Iesaistīties kopīgu vai sabiedrības interešu jautājumu risināšanā, tostarp sabiedrības ilgtspējīgas attīstības nodrošināšanā.
    36. Piemērot vispārējās un profesionālās ētikas pamatprincipus darba pienākumu veikšanā sadarbībā ar kolēģiem un sadarbības partneriem.
    37. Strādāt komandā rezultātu uzlabošanai.
    38. Veikt uzdevumu individuāli vai deleģēt uzdevumu veikšanu.
    39. Pieņemt lēmumus, kompleksu kolektīvu problēmu risināšanā.
    40. Risināt nestandarta darba situācijas.
    41. Ievērot uzņēmumā noteikto organizatorisko struktūru.
    42. Rosināt sociāli atbildīgu iniciatīvu izstrādi.
    43. Ievērot normatīvo regulējumu darba tiesiskajās attiecībās.
    44. Ievērot uzņēmuma darba iekšējās kārtības noteikumus.
    45. Salīdzināt sociālo partneru (darba devēju un arodorganizāciju) sadarbības un dialoga iespējas.
    46. Veikt vajadzību izpēti, iesaistot kompetentās personas.
    47. Pielietot analītiskas metodes, lai izvērtētu uzņēmējdarbības iespējas.
    48. Izvirzīt savus un komandas darba mērķus, tos īstenojot atbilstoši noteiktajam plānam.
    49. Piedalīties jaunu ideju ģenerēšanā.
    50. Rosināt inovatīvus risinājumus sabiedrībā un tirgū.
    51. Izvērtēt sasniegtos mērķus, novērtējot savu un komandas darba ieguldījumu.
    52. Izmantot atgriezenisko saiti sava un komandas darba jaunu mērķu noteikšanai.
    53. Izmantot matemātiskās metodes problēmu risinājumos atbilstoši
    54. restaurācijas/konservācijas darba uzdevumam.
    55. Izmantot skaitļus, grafiskos un statistiskos datus, kā arī informāciju, algebriskās izteiksmes un vienādojumus, ģeometriskos attēlus profesionālajā darbībā.
    56. Analizēt funkcionālas sakarības starp matemātiskajiem lielumiem.
    57. Shematizēt matemātiskai interpretācijai nepieciešamos elementus.
    58. Veidot matemātiskas diagrammas, attēlus un konstrukcijas ikdienas darbā.
    59. Piemērot matemātiskus faktus, likumus, algoritmus un struktūras risinājumiem profesionālajā jomā.
    60. Apzināties savas personīgās un sociālās attīstības/pilnveides iespējas nozarē.
    61. Novērtēt savu profesionālo pieredzi un profesionālās kompetences līmeni.
    62. Mērķtiecīgi plānot profesionālo kompetenču pilnveidi.
    63. Kritisku izvērtēt situāciju / notikumu/ darbību / iespējas un pieņemt lēmumus, karjeras iespējas.
    64. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
    65. Izmantot iegūtās zināšanas praksē.
    66. Strādāt patstāvīgi un sadarbojoties komandā, konstruktīvi komunicēt dažādās vidēs.

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences
    1. Spēja novērtēt restaurējamā/konservējamā objektā izmantotos materiālus, to saglabātību piesaistot speciālistus laboratorisko pētījumu veikšanai.
    2. Spēja veikt restaurējamā/konservējamā objekta vēsturisko un māksliniecisko izpēti savas kompetences ietvaros, izvērtējot izpētes rezultātus.
    3. Spēja organizēt restaurējamā/konservējamā objekta fotofiksācijas procesu, izvēloties piemērotāko metodi un fotoattēlu apstrādi.
    4. Spēja organizēt restaurējamā/konservējamā objekta uzmērīšanas procesu, izvēloties piemērotāko uzmērīšanas metodi.
    5. Spēja vizuāli attēlot restaurējamo/konservējamo objektu un sagatavot materiālu un bojājumu shēmas.
    6. Spēja aprakstīt restaurējamā/konservējamā objekta esošo stāvokli, interpretējot laboratoriskās izpētes rezultātus.
    7. Spēja izstrādāt restaurācijas/konservācijas programmu un metodiku.
    8. Spēja organizēt restaurācijas/konservācijas objektam un darba programmai atbilstošu darba vietu, izvēloties piemērotu tehnisko aprīkojumu un individuālos aizsardzības līdzekļus.
    9. Spēja sagatavot nepieciešamos instrumentus, un materiālus restaurācijas/konservācijas darbam.
    10. Spēja veikt restaurējamā/ konservējamā objekta dezinfekciju/dezinsekciju, izvērtējot tās efektivitāti.
    11. Spēja nostiprināt restaurējamā/konservējamā objekta materiālu struktūru, pielietojot atbilstošas tehnoloģijas.
    12. Spēja attīrīt restaurējamo/ konservējamo objektu, izmantojot atbilstošas metodes.
    13. Spēja izgatavot detaļas, fragmentus un/vai atbalsta elementus un iestrādāt tos vai restaurējamā/konservējamā objektā.
    14. Spēja veikt restaurētā/konservētā objekta noslēguma apstrādi.
    15. Spēja sagatavot dokumentāciju par objekta izpēti un veiktajiem restaurācijas/konservācijas darbiem, izvērtējot to rezultātus.
    16. Spēja izstrādāt rekomendācijas turpmākai kultūras mantojuma objekta apkopei, transportēšanai, glabāšanai un eksponēšanai un ekspluatācijai, piemērojot normatīvo aktu prasības.
    17. Spēja organizēt restaurēto/konservēto objektu transportēšanu.
    18. Spēja sagatavot restaurēto/konservēto objektu uzglabāšanai un monitorēt uzglabāšanas vidi.
    19. Spēja piedalīties restaurēto/konservēto objektu sagatavošanā eksponēšanai, sadarbojoties ar citiem speciālistiem un sekot līdzi eksponēšanas procesam.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja brīvi sazināties valsts valodā mutvārdos un rakstveidā, ievērojot literārās valodas normas un izmantojot profesionālo leksiku darba pienākumu veikšanai.
    2. Spēja argumentēti prezentēt savu nostāju un konstruktīvi diskutēt par profesionāliem jautājumiem, nodrošinot korektas, saprotamas un literārās valodas normām atbilstošas informācijas sniegšanu.
    3. Spēja lietot divas
    4. svešvalodas multikulturālā vidē, un profesionālo terminoloģiju darba pienākumu veikšanai, efektīvi komunicējot mutvārdos un rakstveidā, ievērojot starpkultūru komunikācijas principus.
    5. Spēja droši pārvaldīt digitālās vides datus, informāciju un saturu atbilstoši profesionālās darbības specifikai, izmantojot dažādus digitālos rīkus un tehnoloģijas, ievērojot īpašuma tiesību un datu aizsardzības normas.
    6. Spēja dažādos formātos radīt digitālu saturu un to izplatīt, izmantojot digitālās komunikācijas līdzekļus un tehnoloģijas, ievērojot īpašuma tiesību un datu aizsardzības normas, sniedzot atbalstu citiem.
    7. Spēja digitālajā vidē veikt profesionālus uzdevumus, izmantojot digitālo ierīču, personas datu, privātuma un personas drošības aizsardzības paņēmienus, risināt tehniskas problēmas un konceptuālas situācijas radošai digitālo tehnoloģiju izmantošanai un digitālo prasmju attīstīšanai.
    8. Spēja veikt darba uzdevumu, ievērojot darba drošības, vides aizsardzības, elektrodrošības, ugunsdrošības prasības.
    9. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot ugunsdrošības un civilās aizsardzības prasības atbilstoši reglamentējošiem normatīvajiem dokumentiem.
    10. Spēja atbildīgi rīkoties ārkārtas situācijā un izņēmuma stāvokļa laikā, ievērojot valsts noteikto regulējumu un apzinoties savu atbildību nacionālās drošības saglabāšanā, un sniegt nepieciešamo pirmo palīdzību.
    11. Spēja rīkoties atbilstoši “zaļās domāšanas”, ilgtspējīgas attīstības un aprites ekonomikas principiem.
    12. Spēja identificēt ilgtermiņa mērķus savai vai komandas darbībai, nosakot prioritātes.
    13. Spēja rīkoties kā atbildīgiem pilsoņiem un pilnvērtīgi piedalīties pilsoniskajā un sociālajā dzīvē, izteikt un saprast dažādus viedokļus, pārvaldot / izvērtējot sociālo mijiedarbību.
    14. Spēja rīkoties kā atbildīgiem pilsoņiem un pilnvērtīgi piedalīties pilsoniskajā un sociālajā dzīvē, izteikt un saprast dažādus viedokļus, pārvaldot/izvērtējot sociālo mijiedarbību.
    15. Spēja analizēt informāciju saistībā ar nestandarta darba situācijām, izvērtējot iesaistīto pušu atbildību, tiesības un pienākumus.
    16. Spēja pieņemt atbildīgus lēmumus un piemērot normas profesionālajā darbībā atbilstoši darba tiesību normatīvā regulējuma prasībām.
    17. Spēja noteikt savas uzņēmējdarbības modeli un pielāgot plānus izvirzīto mērķu sasniegšanai.
    18. Spēja veikt savu profesionālo darbību atbilstoši, uzņēmuma darbības mērķiem, plānojot un izvērtējot savus un komandas darba noteiktos mērķus jaunu vērtību radīšanā.
    19. Spēja izmantot matemātisko domāšanu restaurācijas/konservācijas darba procesā, lai izstrādātu un nodrošinātu argumentu pamatojumus, pārbaudītu un salīdzinātu piedāvātos alternatīvos risinājumus.
    20. Spēja efektīvi pārvaldīt savu mācīšanos un karjeru, novērtēt un mērķtiecīgi pilnveidojot un plānot profesionālo kompetenču pilnveidi atbilstoši mākslas nozares attīstībai.

Restaurators

  • Zināšanas

    1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
    1.1. vispārējā un personības psiholoģija;
    1.2. vispārējā vēsture (sabiedrība un ekonomiskie faktori, sabiedrība un kultūra, sabiedrība un zinātne);
    1.3. vispārējā mākslas vēsture;
    1.4. Latvijas mākslas un amatniecības vēsture.
    2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
    2.1. materiālu mācība, restaurācijā pielietojamo materiālu īpašības un apstrādes tehnoloģijas;
    2.2. restaurējamā objekta izgatavošanas tehnoloģiju un tehniskā stāvokļa novērtējums;
    2.3. restaurācijas darbu un pieminekļu aizsardzības jomu regulējošie normatīvie akti;
    2.4. profesionālie termini valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
    3.1. valsts valoda;
    3.2. restaurācijas dokumentāciju sagatavošana angļu valodā;
    3.3. vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.4. lietišķo attiecību psiholoģija;
    3.5. restaurācijas tehnoloģijas un vēsture, vecās un laikmetīgās restaurācijas tehnoloģijas;
    3.6. restaurācijas pamati (restaurējamā objekta izpēte, dokumentācija un terminoloģija, restaurācijas ētika un pieminekļu aizsardzība, restaurācijas programmas sastādīšana, izpētes metodes);
    3.7. restaurācijas darbu organizēšana un vadīšana;
    3.8. fotodokumentācija (restaurācijas etapu fiksācija, tehniskās dokumentācijas sagatavošana);
    3.9. zīmēšana;
    3.10. kompozīcija;
    3.11. krāsu mācība;
    3.12. veidošana – telpisku darba maketu radīšana (māls, plastilīns, ģipsis);
    3.13. rasēšana, uzmērīšana;
    3.14. datorprasmes;
    3.15. komercdarbība un ekonomika;
    3.16. finanses (restaurācijas darbu izmaksu aprēķināšana);
    3.17. praktiskā restaurācija, projektu vadīšana;
    3.18. darba aizsardzība;
    3.19. ugunsdrošība;
    3.20. vides aizsardzība;
    3.21. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Veikt kultūras vērtību metodisku izpēti, analīzi, sagatavot restaurācijas darbu programmu un realizēt to.
    2. Pārzināt restaurācijas darbu un pieminekļu aizsardzības normatīvos aktus.
    3. Lasīt un izprast projektu dokumentāciju.
    4. Pārzināt restaurācijas un atbilstošas amatniecības nozares tehnoloģiskos procesus.
    5. Pārzināt restaurācijas materiālu pamatīpašības un piedāvājumu.
    6. Prast izvēlēties restaurācijas darbu tehnoloģisko aprīkojumu.
    7. Prast veikt restaurācijas darbu izmaksu aprēķinu, izvērtēt ekonomiskos faktorus un izvēlēties izdevīgāko variantu.
    8. Prast organizēt un vadīt restaurācijas darbus saskaņā ar restaurācijas uzdevumu pēc apstiprinātas metodikas, atbilstoši darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasībām restaurācijas jomā.
    9. Prast veikt kultūras vērtību un restaurējamā objekta tehniskā stāvokļa izpēti un analīzi, veikt uzmērījumus un izgatavot skices un darba rasējumus.
    10. Prast noteikt restaurējamā objekta defektu rašanās iemeslus un to novēršanas iespējas.
    11. Prast analizēt restaurācijas un konservācijas gaitu, prognozējot lietu gaitu.
    12. Prast veidot un veikt komercdarbību kultūras vērtību restaurācijā.
    13. Prast vadīt profesionālu restaurācijas darbu komandu, izvēloties restaurācijas speciālistus, atbilstoši veicamā darba saturam un veidot darba tiesiskās attiecības.
    14. Prast strādāt ar modernām informācijas sistēmām.
    15. Prast izpildīt restaurācijas darbu dokumentāciju.
    16. Pašizglītoties.
    17. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
    18. Pārvaldīt valsts valodu.
    19. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.

  • Kompetences

    1. Spēja atbildīgi un patstāvīgi veikt restauratora darbu atbilstoši Latvijas Republikas normatīvajiem aktiem, Eiropas Savienības tiesību normām un starptautiskajām Konvencijām kultūras mantojuma saglabāšanas un atjaunošanas jomā.
    2. Spēja veikt metodiski pamatotu restaurējamā objekta izpēti.
    3. Spēja veikt kultūras vērtību aizsargāšanas un saglabāšanas pasākumus.
    4. Spēja veikt kultūras vērtību konservāciju un restaurāciju, saglabājot objektu autentiskumu.
    5. Spēja plānot un vadīt restaurācijas darbus.
    6. Spēja novērtēt un analizēt restaurācijas darbu ekonomiskos faktorus.
    7. Spēja veikt restaurācijas procesa dokumentēšanu, sagatavot restaurācijas dokumentāciju valsts valodā un angļu valodā.
    8. Spēja organizēt restaurācijas darbu materiāli tehnisko nodrošinājumu, plānot un kontrolēt maksājumus.
    9. Spēja izvēlēties sadarbības partnerus restaurācijas darbu realizācijai.
    10. Spēja nodrošināt un kontrolēt vides aizsardzības, ugunsdrošības un darba aizsardzības noteikumu ievērošanu.
    11. Spēja sazināties valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
120
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
2-3 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

4

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Mākslas (21)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Vizuāli plastiskā māksla (211)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Mākslas nozares dizaina un radošo industriju sektors

Restaurators uzrauga objekta uzmērījumus, pārbauda skices, veic objekta fotofiksāciju, objekta vēsturisko izpēti un pirmsrestaurācijas sagatavošanās darbus, tāmē, izvēlas mehānisko un ķīmisko apstrādes metodi un restaurācijas tehnoloģiskos procesus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Restauratora asistents , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Restaurācijas tehniķis , DIPLOMS PAR PROFESIONĀLO VIDĒJO IZGLĪTĪBU ar profesionālo kvalifikāciju: Restauratora asistents

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2029

Pēdējie labojumi: 07.12.2023

Ievietots: 07.05.2016