Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
Uz Jēdzienu sadaļu
Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām
5
5
4
1. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas priekšstata līmenī:
1.1. Eiropas Savienības Pamattiesību harta un Eiropas Sociālā harta;
1.2. sociālekonomiskie procesi Latvijā;
1.3. valsts sociālās politikas veidošanas un īstenošanas pamatprincipi;
1.4. valsts pārvaldes darbības principi;
1.5. sociālās izolācijas cēloņi, sekas un iespējamie risinājumi sabiedrībā;
1.6. sociālā statistika.
2. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas izpratnes līmenī:
2.1. Latvijas Republikas normatīvie akti sociālās drošības jomā;
2.2. sociālo institūciju funkcionēšanas mehānisms;
2.3. sociālās aprūpes vēsture Latvijā un pasaulē;
2.4. jaunāko tehnoloģiju attīstība sociālajā aprūpē;
2.5. dažādu (sociālo, ekonomisko, vides u.c.) faktoru mijiedarbība un ietekme uz indivīdu;
2.6. sociālā darba pamatprincipi;
2.7. sociālās rehabilitācijas pamatprincipi;
2.8. sociālās palīdzības pamatprincipi;
2.9. profesionālās rehabilitācijas pamatprincipi;
2.10. vispārīgā, attīstības, personības un sociālā psiholoģija;
2.11. invaliditāte un tās veidi;
2.12. normalizācijas principi;
2.13. brīvprātīgo kustība Latvijā;
2.14. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās;
2.15. ANO Konvencija “Par cilvēku ar invaliditāti tiesībām”.
3. Profesionālās darbības pamatuzdevumu veikšanai nepieciešamās zināšanas lietošanas līmenī:
3.1. starpinstitucionālās un strapprofesionālās komandas darbības principi;
3.2. sociālā ētika, reliģija;
3.3. uztura mācība;
3.4. vispārējās cilvēktiesības;
3.5. sociālās aprūpes pakalpojumu veidi;
3.6. sociālā aprūpētāja profesionālās darbības standarts;
3.7 sociālās aprūpes procesa dokumentēšana un sociālās aprūpes plāni;
3.8. sociālās aprūpes organizēšana;
3.9. cilvēku ar dažādiem funkcionāliem traucējumiem sociālās aprūpes specifika;
3.10. valsts valoda;
3.11. divas svešvalodas saziņas līmenī;
3.12. datorzinības;
3.13. veselības stāvokļa izmaiņu novērtēšana;
3.14. profesionālās pašaizsardzības mehānismi sociālās aprūpes praksē;
3.15. darba aizsardzība;
3.16. stresa un konfliktu vadība;
3.17. darba tiesiskās attiecības;
3.18. sociālās aprūpes pakalpojumu kvalitātes novērtēšana;
3.19. pirmā palīdzība;
3.20. vides aizsardzība;
3.21. personīgā higiēna;
3.22. komunikācijas veidi ar cilvēkiem ar dažāda veida komunikācijas barjerām;
3.23. ergonomija;
3.24. tehniskie palīglīdzekļi, to izmantošana aprūpes veikšanai un klienta neatkarības nodrošināšanai.
1. Noteikt klientam nepieciešamās palīdzības formas.
2. Novērtēt klienta pamatvajadzības un funkcionālās spējas.
3. Novērtēt klienta pašaprūpes spējas.
4. Izvēlēties klienta vēlmēm un vajadzībām atbilstošus sociālās aprūpes veidus.
5. Izstrādāt sociālās aprūpes plānus, grafikus.
6. Organizēt sociālo aprūpi dažādām personu grupām institūcijā un personas dzīvesvietā.
7. Veidot profesionālās attiecības ar klientiem, radot aprūpei labvēlīgus apstākļus.
8. Veicināt klienta dzīves kvalitātes nepazemināšanos.
9. Identificēt klienta un sociālajā vidē esošos resursus, piesaistīt tos.
10. Pielietot jaunas tehnoloģijas sociālajā aprūpē.
11. Analizēt un novērtēt sociālās aprūpes procesu.
12. Novērtēt un analizēt sociālās aprūpes pakalpojuma kvalitāti un klienta apmierinātību ar sniegto pakalpojumu.
13. Dokumentēt savu profesionālo darbību.
14. Pārzināt un pielietot ar sociālā aprūpētāja profesiju saistītos normatīvos aktus.
15. Pārvaldīt valsts valodu.
16. Pārvaldīt vismaz divas svešvalodas saziņas līmenī.
17. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un vismaz divās svešvalodās.
18. Pielietot saziņas prasmes un sadarboties ar citiem speciālistiem.
19. Sniegt pirmo palīdzību.
20. Vākt, apkopot, analizēt, apstrādāt informāciju par klientu.
21. Risināt konfliktsituācijas.
22. Pielietot informācijas tehnoloģijas un pārzināt un izmantot datubāzes.
23. Ievērot darba tiesisko attiecību noteikumus.
24. Ievērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.
25. Prast komunicēt ar klientiem ar dažāda veida uztveres un komunikācijas grūtībām.
1. Spēja ievērot sociālās aprūpes ētiskos un juridiskos aspektus.
2. Spēja ievērot darba gaitā iegūtās informācijas konfidencialitāti.
3. Spēja ievērot sociālā aprūpētāja profesionālo darbību reglamentējošos normatīvos aktus.
4. Spēja strādāt saskaņā ar vispārējām cilvēktiesībām.
5. Spēja veicināt klienta līdzdarbību sociālās aprūpes procesā.
6. Spēja novērtēt darba vidi un veidot to drošu.
7. Spēja novērtēt klienta personību.
8. Spēja pielietot teorētiskās zināšanas praksē.
9. Spēja sadarboties un strādāt komandā.
10. Spēja novērtēt klienta pašaprūpes spējas.
11. Spēja veikt pētījumus sociālās aprūpes jomā.
12. Spēja pārvaldīt valsts valodu un sazināties divās svešvalodās.
13. Spēja piesaistīt brīvprātīgos un citas atbalsta personas.
14. Spēja konsultēt sociālās aprūpes procesā iesaistītās personas.
15. Spēja identificēt klienta veselības problēmas.
16. Spēja atbalstīt klienta pielāgošanos sociālajai un fiziskajai videi.
17. Spēja uzņemties atbildību par savas profesionālās darbības rezultātiem.
18. Spēja koordinēt un vadīt.
19. Spēja lietot informācijas tehnoloģijas savas darbības veikšanā.
20. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu ievērošanu.
21. Spēja nodrošināt darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildi.
5
5
4
Sociālā labklājība (76)
Izglītības programmu grupa (ISCED)Sociālie pakalpojumi (762)
Kvalifikācija izglītības pakāpēAugstākā izglītība
Kvalifikācijas veidsProfesionālā augstākās izglītības kvalifikācija
Pilna vai daļējaPilna kvalifikācija
Cita informācija
Vēsturiska kvalifikācija
Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2028
Pēdējie labojumi: 06.02.2023
Ievietots: 07.05.2016