Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Studiju programmas absolventi:  
– spēj izstrādāt un attīstīt progresīvās dzelzceļa transporta tehnoloģiskās sistēmas un tehnoloģijas, kas organiski iekļaujas starptautiskajos pārvadājumos, nodrošinot to loģistikas metožu lietošanu un veicinot  transporta integrācijas procesus;   
– spēj izstrādāt un pilnveidot dzelzceļa transporta infrastruktūras funkcionēšanas sistēmas, kuras nodrošina kravu un pasažieru efektīvus un drošus pārvadājumus;   
– spēj organizēt un vadīt dzelzceļa transporta tehnisko līdzekļu un iekārtu ekspluatācijas un remonta darbus, pilnveidot tehnisko līdzekļu un iekārtu ekspluatācijas, remonta un servisa uzņēmumu organizatoriskās un vadības struktūras;   
– spēj organizēt dzelzceļa transporta speciālistu un apkalpojošā personāla apmācību un atestāciju;  
– spēj analizēt, vērtēt, optimizēt un modelēt tehnoloģiskos un tehnisko līdzekļu funkcionēšanas procesus dzelzceļa transporta jomā;   
– spēj uzsākt sabiedrisku darbību, kontaktēties ar Latvijas un ārzemju profesionālajām aprindām.   

 

Dzelzceļa transporta inženieris

  • Zināšanas

    1. ZINĀŠANAS priekšstata līmenī:
    1.1. vispārējā un vadības socioloģija;
    1.2. politoloģija;
    1.3. Latvijas politiskā sistēma, apvienota Eiropa un Latvija;
    1.4. ekonomika;
    1.5. saskarsmes pamati;
    1.6. civilā aizsardzība.
    2. ZINĀŠANAS izpratnes līmenī:
    2.1. ievads specialitātē;
    2.2. dzelzceļa vispārējais kurss;
    2.3. dzelzceļa transporta ekonomika;
    2.4. dzelzceļa uzņēmuma darba organizācija un vadība;
    2.5. transporta vadības datu bāzes;
    2.6. dzelzceļa transporta automatizētās vadības sistēmas;
    2.7. profesionālie termini valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. ZINĀŠANAS lietošanas līmenī:
    3.1. matemātika;
    3.2. fizika;
    3.3. teorētiskā mehānika;
    3.4. materiālu pretestība;
    3.5. materiālzinības;
    3.6. siltummācība;
    3.7. plūsmas mehānika;
    3.8. ritošā sastāva un sliežu ceļa mijiedarbība;
    3.9. kravu pārkraušanas tehnoloģija;
    3.10. dzelzceļa transporta loģistika;
    3.11. vilcienu kustības organizācija;
    3.12. transporta sakaru sistēmas;
    3.13. kravzinības transportā;
    3.14. dzelzceļa ritošā sastāva uzbūve, teorija, ekspluatācija, projektēšana un tehniskā apkope;
    3.15. dzelzceļa pārvadājumu organizācija, tehnoloģija un vadība;
    3.16. infrastruktūras sliežu ceļa uzbūve, projektēšana, ekspluatācija un remontdarbu tehnoloģija, inženiertehnisko būvju ekspluatācija;
    3.17. sliežu ceļa mašīnu uzbūve, teorija, piedziņa, konstruēšana, ekspluatācija un tehniskā apkope;
    3.18. tehnisko līdzekļu drošuma analīze un kvalitātes nodrošināšana;
    3.19. datormācība, datortehnoloģijas transportā un transporta uzdevumu programmēšana;
    3.20. valsts valoda;
    3.21. divas svešvalodas saziņas līmenī;
    3.22. darba aizsardzība;
    3.23. vides aizsardzība;
    3.24. darba tiesiskās attiecības.

  • Prasmes

    1. Izprast transporta attīstības tendences un dzelzceļa transporta lomu pasaules, Eiropas un Latvijas mērogos.
    2. Izprast Eiropas Savienības un Latvijas Republikas normatīvos aktus dzelzceļa transporta jomā.
    3. Lietot teorētiskā zināšanas un praktiskās iemaņas konkrētu uzdevumu formulēšanai un risināšanai dzelzceļa transporta nozarē.
    4. Prast pilnveidot profesionālās zināšanas, kas sakņojas jaunāko efektīvo pētījumu sasniegumos.
    5. Prast profesionāli sistematizēt informāciju, radoši lietot normatīvos dokumentus, sagatavot apkopojošus pārskatus un publikācijas.
    6. Sniegt priekšlikumus profesionālās kvalifikācijas celšanas mācībām, pilnveidot to programmu saturu.
    7. Prast pārraudzīt apmācību procesu, pilnveidot tā organizāciju un metodoloģiju.
    8. Pārzināt tehnisko aprēķinu un jauno izstrāžu ekonomiskā efekta noteikšanas metodes.
    9. Prast lietot dzelzceļa transporta un tehnisko līdzekļu vadības principus, ņemot vērā tehniskos, finanšu un ergonomikas faktorus.
    10. Patstāvīgi veidot dzelzceļa transporta sistēmu funkcionēšanas un iekšējās loģistikas modeļus.
    11. Prast organizēt un vadīt dzelzceļa transporta infrastruktūras, tehnisko līdzekļu un iekārtu projektēšanas, ekspluatācijas un remonta darbus.
    12. Prast organizēt un vadīt pasažieru un kravu pārvadājumus, izmantojot dzelzceļa transporta tehniskos līdzekļus un aprīkojumu.
    13. Pārzināt un lietot dzelzceļa transporta sistēmu un pārvadājumu procesu optimizācijas metodes un instrumentus.
    14. Prast veikt dzelzceļa transporta tehnisko līdzekļu un iekārtu konstrukciju optimizācijas aprēķinus.
    15. Prast izstrādāt un ieviest kravu pārstrādes darbu mehanizācijas progresīvās metodes.
    16. Prast analizēt dzelzceļa transporta tehnisko līdzekļu profilakses un remonta, pasažieru un kravu pārvadājumu izmaksas.
    17. Prast pilnveidot dzelzceļa transporta sistēmas un procesus, izmantojot progresīvas tehnoloģijas un pieredzi.
    18. Pārzināt dzelzceļa transporta normatīvos dokumentus, it īpaši vilcienu kustības drošības nodrošināšanas jomā.
    19. Prast organizēt grupas darbu, strādāt grupā.
    20. Prast efektīvi plānot un vadīt projektus.
    21. Prast apkopot informāciju, izklāstīt un argumentēt to, patstāvīgi pieņemt lēmumus.
    22. Prast lietot lietišķās datorprogrammas un sagatavot lietišķos profesionālos dokumentus.
    23. Izprast zinātnes sasniegumus un pētniecības rezultātus, prast tos lietot.
    24. Prast piemērot darba aizsardzības, ugunsdrošības un vides aizsardzības noteikumus.
    25. Izprast ISO, Eiropas Savienības un citu valstu standartus dzelzceļa transporta jomā.
    26. Pārzināt tehniskās dokumentācijas, materiālu, izstrādājumu un pakalpojumu prasības.
    27. Pārzināt ekoloģijas un apkārtējās vides aizsardzības pamatprasības.
    28. Veikt zinātnisko un pētniecisko darbu.
    29. Pārvaldīt valsts valodu.
    30. Pārvaldīt divas svešvalodas saziņas līmenī.
    31. Prast piemērot standartus, pārzināt un lietot nozares terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.

  • Kompetences

    1. Spēja izveidot, pilnveidot un vadīt integrētu un līdzsvarotu dzelzceļa sistēmu.
    2. Spēja izstrādāt un attīstīt progresīvas dzelzceļa transporta tehnoloģiskās sistēmas un tehnoloģijas, kas organiski iekļaujas starptautiskos pārvadājumos, nodrošinot to loģistikas metožu lietošanu un veicinot transporta integrācijas procesus.
    3. Spēja izstrādāt un pilnveidot dzelzceļa transporta infrastruktūras funkcionēšanas sistēmas, kuras nodrošina kravu un pasažieru efektīvus un drošus pārvadājumus.
    4. Spēja organizēt un realizēt praksē pasažieru un dažādu kravu pārvadājumu dzelzceļa transporta tehnoloģiskās shēmas un sistēmas.
    5. Spēja novērtēt dzelzceļa transporta sistēmu tehnoloģisko procesu efektivitāti, ražīgumu un drošību.
    6. Spēja veicināt iekšējās loģistikas un informācijas tehnoloģiju efektīvu lietošanu dzelzceļa transporta tehnoloģisko sistēmu un tehnoloģiju vadībā.
    7. Spēja projektēt dzelzceļa transporta infrastruktūras un tehniskos līdzekļus, izstrādāt ekspluatācijas un remonta tehnoloģijas, ieviest un pilnveidot tās.
    8. Spēja uzraudzīt dzelzceļa transporta infrastruktūras, tehnisko līdzekļu un speciālo iekārtu darbību.
    9. Spēja organizēt un vadīt dzelzceļa transporta infrastruktūras, tehnisko līdzekļu un iekārtu ekspluatācijas un remonta darbus.
    10. Spēja vadīt progresīvo tehnoloģiju un inovatīvo procesu ieviešanu dzelzceļa transportā.
    11. Spēja pilnveidot dzelzceļa transporta tehnisko līdzekļu un iekārtu ekspluatācijas, remonta un servisa uzņēmuma organizatoriskās un vadības struktūras.
    12. Spēja izstrādāt un ieviest progresīvas kravu pārstrādes metodes, mehanizācijas un automatizācijas līdzekļus dzelzceļa transportā.
    13. Spēja organizēt dzelzceļa transporta tehnisko līdzekļu, iekārtu un pakalpojumu ekspertīzes un sertifikāciju.
    14. Spēja izstrādāt dzelzceļa transporta tehnisko līdzekļu un iekārtu modernizācijas projektus, konstruktoru un tehnoloģisko dokumentāciju.
    15. Spēja izglītot personālu, veicināt profesionālo apmācību un veidot programmu dzelzceļa transporta jomā.
    16. Spēja organizēt dzelzceļa transporta speciālistu un apkalpojošā personāla apmācību un atestāciju.
    17. Spēja veidot kvalifikācijas celšanas kursu programmas un piedalīties to īstenošanā sadarbībā ar dzelzceļa transporta profesionālām organizācijām.
    18. Spēja rosināt jaunāko tehnoloģiju ieviešanu dzelzceļa transporta institūcijā.
    19. Spēja piedalīties studiju programmu izstrādāšanā augstskolās.
    20. Spēja rosināt, īstenot un vadīt pētniecības darbu, attīstības un pilnveides pasākumus un inovāciju.
    21. Spēja piedalīties dzelzceļa transporta nozares fundamentālajos un lietišķajos pētījumos.
    22. Spēja modelēt dzelzceļa transporta tehnoloģiskos un tehnisko līdzekļu funkcionēšanas procesus.
    23. Spēja analizēt, vērtēt un optimizēt tehnoloģiskos un tehnisko līdzekļu darbības procesus dzelzceļa transporta nozarē.
    24. Spēja piedalīties starptautisko un Eiropas Savienības standartu un normatīvo dokumentu ieviešanā un izstrādāšanā dzelzceļa transporta jomā.
    25. Spēja analizēt un vērtēt dzelzceļa transporta institūcijas ražošanas un saimniecisko darbu.
    26. Spēja vērtēt dzelzceļa transporta funkcionēšanas un ekoloģisko drošību.
    27. Spēja prognozēt dzelzceļa transporta attīstību.
    28. Spēja izstrādāt pētījumu un analīžu apskatus un publikācijas, pilnveidot informācijas, zinātniskos un mācību materiālus dzelzceļa transporta nozarē.
    29. Spēja darbu veikt individuāli un mērķgrupās.
    30. Spēja vadīt darbiniekus.
    31. Spēja veidot saziņu un sadarbību vertikālā un horizontālā plāksnē institūcijā, pārzināt starptautiskos (globālos) dzelzceļa transporta funkcionēšanas un integrācijas principus.
    32. Spēja sazināties valsts valodā un divās svešvalodās.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
180
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mašīnzinības (525)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Nacionālā izglītības iespēju datubāze

Vēsturiska kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2013-2022

Pēdējie labojumi: 15.05.2023

Ievietots: 15.10.2016