Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).
EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.
Uz Jēdzienu sadaļu
Informācija par Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrā (LKI) iekļautajām kvalifikācijām
6
6
5
PROFESIONĀLĀS zināšanas:
Priekšstata līmenī:
1. Ekonomikas attīstības procesi pasaulē.
2. Pasaules un Latvijas ekonomiskās attīstības tendences.
3. Aktuālās pasaules un Latvijas ekonomiskās attīstības tendences.
4. Ekonomiskās attīstības procesi Latvijā un pasaulē.
5. Valsts ekonomiskās attīstības tendences.
6. Ekonomisko un sociālo procesu attīstība pasaulē un Latvijā.
Izpratnes līmenī:
1. Pasaules ekonomikas un Latvijas tautsaimniecības attīstības vēsture un tendences.
2. Ekonomisko procesu likumsakarības analizējot informāciju par ekonomikas jautājumiem un norisēm tautsaimniecības, pašvaldības un organizācijas līmenī, plānojot un organizējot organizācijas darbību, stratēģijas, izmaiņas un ilgtspējīgu attīstību.
3. Vides faktoru attīstības likumsakarības.
4. Sociāli ekonomiskie procesi.
5. Pieprasījuma un piedāvājuma izmaiņu ietekme uz tirgu.
6. Risku veidi, klasifikācija, varbūtība un ietekme.
7. Risku vadīšanas process.
8. Pasaules un Latvijas ekonomisko procesu likumsakarības.
9. Ekonomiskās politikas veidošanas principi.
10. Ekonomiskās politikas ietekme uz tirgu un tautsaimniecību kopumā.
11. Sociāli ekonomisko procesu aktualitātes Latvijā un pasaulē.
12. Fiskālā politika.
13. Dažādu līmeņu budžetu veidošana.
14. Grāmatvedības būtība, principi, formas, metodes, objekti, reglamentējošie normatīvie akti, kontu plāns.
15. Budžets, tā veidošana.
16. Audita (revīzijas) pamati.
17. Ieņēmumus un izdevumus ietekmējošie faktori.
18. Prognozēšana metodes un rīki.
19. Kvalitatīvas un kvantitatīvās ekonomiskās analīzes metodes.
Lietošanas līmenī:
1. Makroekonomisko pamatrādītāju analīzes metodes.
2. Statistiskās analīzes metodes ekonomikā.
3. Sociāli ekonomiskos procesus raksturojošo rādītāju pielietošana.
4. Faktoru ietekmes analīzes metodes.
5. Risku novērtēšanas metodes.
6. Makroekonomiskā līdzsvara teorijas.
7. Makroekonomisko rādītāju analīzes metodes.
8. Zinātniski pētnieciskās metodes.
9. Informācijas tehnoloģijas, datu analīze, apstrāde un aizsardzība.
10. Saimnieciskās darbības izmaksu sastāvs, struktūra, veidošanās, to nozīme.
11. Optimāla saimnieciskās darbības varianta izvēle ierobežotu resursu apstākļos.
12. Funkcionālo un finanšu budžetu un finanšu pārskatu sastādīšanas metodes.
13. Budžeta kontrole.
14. Analītisko metožu pielietošana.
15. Kvalitatīvas un kvantitatīvās ekonomiskās analīzes metodes.
16. Ekonomisko procesu modelēšana.
17. Efektivitātes novērtēšanas metodes.
18. Zinātniski pētnieciskās metodes.
19. Informācijas atlases un analīzes metodes.
20. Zinātniski pētnieciskās metodes.
21. Ekonomikas teorijas.
22. Statistiskās analīzes metodes ekonomikā.
23. Secinājumu veidošanas loģiskās metodes.
24. Argumentācijas pamatprincipi.
VISPĀRĒJĀS zināšanas:
Priekšstata līmenī:
1. Eiropas sabiedrības multikulturālisma principi.
2. Demokrātijas principi.
3. Cilvēktiesības.
Izpratnes līmenī:
1. Darba aizsardzības sistēmas.
2. Organizācija.
3. Aprites ekonomikas pamatprincipi.
4. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
5. Sociālā daudzveidība un vienlīdzības princips.
6. Sabiedrības ilgtspējīgas attīstības veicināšanas principi.
7. Makro un mikroekonomisko procesu likumsakarības.
8. Naudas apgrozība.
9. Valūtas, finansiālā politika un cenu politika.
10. Ražošanas veidi, ražošanas izmaksas, darba samaksa.
11. Ilgtspējīgas attīstības principi.
12. Efektīvas komunikācijas paņēmieni.
13. Komunikācija (tai skaitā starpkultūru) sabiedrībā (tai skaitā) multikulturālajā.
14. Argumentācijas paņēmieni.
15. Informācijas tehnoloģiju iespējas un potenciālie riski, izmantojot.
16. elektroniskos saziņas līdzekļus.
17. Elektroniskās informācijas drošība.
18. Plānošana un lēmumu pieņemšana.
19. Valodas un komunikācijas daudzveidība dažādos kontekstos un vidēs.
Lietošanas līmenī:
1. Jomas regulējošo normatīvo aktu un standartu prasības.
2. Darba vides riska faktoru novēršanas preventīvie pasākumi.
3. Civilās un vides aizsardzības regulējošo normatīvo aktu prasības.
4. Laika plānošana.
5. Lietišķā komunikācija.
6. Vispārējā un profesionālā ētika.
7. Starpkultūru saskarsme.
8. Zinātniski pētnieciskās metodes.
9. Statistikas pamatprincipi.
10. Informācijas apstrādes metodes.
11. Kvantitatīvās un kvalitatīvās analīzes metodes ekonomikā.
12. Pārskatu un publikāciju sagatavošana.
13. Informācijas tehnoloģijas datu analīze, apstrāde un aizsardzība.
14. Datorprogrammas – elektroniskās tabulas, datu bāzes, informācijas uzglabāšana un vadība, u.c.
15. Pašnovērtējuma mehānismi.
16. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
17. Laika plānošanas paņēmieni.
18. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
19. Funkcionālā gramatika.
20. Profesionālā terminoloģija.
21. Starpkultūru komunikāciju pamati.
PROFESIONĀLĀS prasmes:
1. Izprast pasaules ekonomikas attīstības tendences.
2. Izprast ekonomiskās attīstības likumsakarības.
3. Analizēt un izvērtēt valsts makroekonomisko un struktūrpolitiku.
4. Izprast valsts ekonomiskās politikas veidošanas principus.
5. Novērtēt makro un mikro vidi ietekmējošos faktorus.
6. Izprast iekšējās ekonomiskās vides faktorus un to ietekmi uz sociāli ekonomiskiem procesiem.
7. Izprast ārējās ekonomiskās vides faktorus un to ietekmi uz sociāli ekonomiskiem procesiem.
8. Novērtēt saimnieciskās darbības un finanšu riskus un sastādīt to novēršanas plānu savas profesionālās darbības (atbildības) jomā.
9. Novērtēt valsts ekonomiskās politikas ietekmi uz norisēm tautsaimniecībā.
10. Novērtēt, kā pasaules ekonomiskās attīstības tendences un ārvalstu ekonomiskā politika ietekmē konkrēto funkcionālo jomu.
11. Izprast ekonomisko procesu attīstības tendences.
12. Novērtēt ilgtspējīgu attīstību ietekmējošos faktorus un izprast tās priekšnosacījumus.
13. Sniegt argumentētus priekšlikumus ekonomiskās darbības pilnveidošanai savas profesionālās darbības (atbildības) jomā.
14. Orientēties normatīvā regulējuma prasībās finanšu, nodokļu un grāmatvedības jomā.
15. Novērtēt juridisko un fizisko personu saimniecisko un finansiālo darbību.
16. Aprēķināt preces/pakalpojuma pašizmaksu un cenu, noteikt darbaspēka izmaksas un citas izmaksu pozīcijas.
17. Organizēt darījumu uzskaiti un inventarizāciju.
18. Analizēt gada pārskata atskaites (bilance, peļņas vai zaudējumu aprēķins, naudas plūsma un citi pielikumi).
19. Veikt uzņēmumu finanšu analīzes aprēķinus un novērtēt finanšu stāvokli.
20. Plānot un sastādīt funkcionālos un finanšu budžetus, izvērtējot ieņēmumu un izdevumu dinamiku un struktūru.
21. Prast izvēlēties un izmantot alternatīvus finansēšanas avotus, izvērtējot resursu piesaistīšanas iespējas, riskus un to ietekmi uz rezultātu efektivitāti.
22. Analizēt un koriģēt funkcionālos un finanšu budžetus, mērķtiecīgi analizējot ieņēmumu un izdevumu dinamiku un struktūru.
23. Pielietot finanšu un statistikas informāciju saimnieciskās darbības uzskaitē, plānošanā un analīzē.
24. Nodrošināt efektīvu finanšu izlietošanu, analizējot, plānojot un koriģējot naudas plūsmu.
25. Sastādīt, analizēt un koriģēt ekonomisko procesu prognozes.
26. Analizēt un novērtēt saimnieciskās darbības rezultātus un identificēt tos ietekmējošos faktorus.
27. Izstrādāt un pielietot saimnieciskās darbības efektivitātes rādītāju sistēmu.
28. Kritiski izvērtēt aktuālo situāciju.
29. Apstrādāt informāciju problēmas identificēšanai organizācijā.
30. Apkopot un sistematizēt iegūtos rezultātus turpmākam pielietojumam ekonomisko procesu pilnveidošanai.
31. Vadoties no veiktā pētījuma, izstrādāt priekšlikumus ekonomisko procesu pilnveidošanai un resursu efektīvākai izmantošanai organizācijā.
VISPĀRĒJĀS prasmes:
1. Izprast jomu regulējošo normatīvo aktu prasības.
2. Pielietot problēmas risināšanai nepieciešamos regulējošos normatīvos aktus.
3. Pielietot jomai atbilstošos standartus.
4. Organizēt darba vietu atbilstoši darba aizsardzības prasībām.
5. Ievērot darba aizsardzības prasības.
6. Identificēt iespējamos riskus, veicot darba uzdevumus.
7. Ievērot civilās un vides aizsardzības prasības.
8. Ievērot saskarsmes kultūras un profesionālās ētikas normas.
9. Argumentēti izteikt viedokli un to aizstāvēt.
10. Sagatavot un publiskot prezentācijas materiālus.
11. Būt tolerantam viedokļu dažādībā.
12. Pārvaldīt stresu sociālās komunikācijas procesā.
13. Kritiski un radoši domāt.
14. Izprast ekonomisko procesu būtību un to likumsakarības.
15. Pārzināt pētniecības metodes nozarē.
16. Apkopot, sistematizēt un analizēt datus.
17. Apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
18. Īstenot pētījumus, apstrādāt un interpretēt to rezultātus.
19. Sagatavot pētījumu rezultātu atskaiti.
20. Sagatavot prezentācijas materiālus un publikācijas.
21. Argumentēt savu viedokli.
22. Lietot informācijas tehnoloģiju rīkus un pakalpojumus.
23. Komunicēt sadarbības tīklos, izmantojot internetu.
24. Meklēt un apkopot iegūto informāciju.
25. Nodrošināt elektroniskās dokumentāciju un datu uzglabāšanu.
26. Novērtēt savu profesionālo pieredzi.
27. Izprast mācīšanās vajadzības karjeras izaugsmei.
28. Sistemātiski apgūt jaunas zināšanas un pieredzi.
29. Sekot aktualitātēm nozarē.
30. Pielietot iegūtās zināšanas praksē.
31. Plānot laiku tālākizglītībai.
32. Sazināties mutiski un rakstiski dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
33. Lietot profesionālo terminoloģiju.
34. Prezentēt jautājumus gan profesionālajā vidē, gan sabiedrībai.
PROFESIONĀLĀS kompetences:
1. Spēja izprast un analizēt ekonomiskās attīstības likumsakarības un tendences pasaulē un Latvijā.
2. Spēja izprast un analizēt valsts ekonomisko politiku.
3. Spēja izprast un izskaidrot ekonomiskās vides izmaiņas.
4. Spēja izskaidrot atšķirības starp iekšējiem un ārējiem vides faktoriem.
5. Spēja kritiski vērtēt gan iekšējās, gan ārējās vides faktoru ietekmi uz sociāli ekonomiskiem procesiem.
6. Spēja izskaidrot vides izmaiņu radītās sekas.
7. Spēja analizēt un vadīt ekonomiskos riskus.
8. Spēja īstenot pasākumus risku novēršanai vai mazināšanai savas profesionālās darbības (atbildības) jomā.
9. Spēja izprast ekonomiskās politikas veidošanas likumsakarības un kritiski izvērtēt tās ietekmi uz sociālo un ekonomisko vidi.
10. Spēja kvantitatīvi novērtēt ekonomiskās politikas ietekmi uz makroekonomiskiem rādītājiem.
11. Spēja izprast ekonomisko procesu likumsakarības.
12. Spēja izprast ilgtspējīgas attīstības priekšnosacījumus un novērtēt to ietekmējošos faktorus.
13. Spēja zinātniski argumentēti izteikt priekšlikumus ekonomisko procesu pilnveidošanai savas profesionālās darbības (atbildības) jomā.
14. Spēja pārvaldīt finanšu, nodokļu un grāmatvedības jautājumus.
15. Spēja orientēties normatīvo aktu prasībās finanšu, nodokļu un grāmatvedības jomā.
16. Spēja veikt uzņēmumu organizāciju finanšu analīzi un novērtēt to finanšu stāvokli.
17. Spēja plānot un sastādīt funkcionālos un finanšu budžetus.
18. Spēja izvēlēties un izmantot alternatīvus finansēšanas avotus.
19. Spēja analizēt un koriģēt funkcionālos un finanšu budžetus, ņemot vērā aktuālo situāciju.
20. Spēja pielietot finanšu un statistikas informāciju saimnieciskās darbības uzskaitē, plānošanā un analīzē.
21. Spēja nodrošināt efektīvu finanšu izlietošanu.
22. Spēja prognozēt ieņēmumus un izdevumus.
23. Spēja pielietot ekonomiskos modeļus problēmu analīzē un risinājumos.
24. Spēja apkopot datus un veidot datubāzes.
25. Spēja veikt sasniegto rezultātu kvantitatīvo un kvalitatīvo analīzi.
26. Spēja pielietot efektivitātes novērtēšanas metodes.
27. Spēja identificēt aktuālas problēmas, kas var veidoties dažādos tautsaimniecības līmeņos.
28. Spēja apstrādāt un kritiski izvērtēt informāciju, formulēt problēmu.
29. Spēja vākt, analizēt un interpretēt ekonomikas datus ekonomisko problēmu risināšanai.
30. Spēja pētījuma gaitā iegūtos rezultātus sistematizēt praktiskai pielietošanai.
31. Spēja problēmas identificēšanas un īstenotā pētījuma rezultātā izstrādāt konkrētus priekšlikumus ekonomisko procesu efektivitātes paaugstināšanai organizācijā.
VISPĀRĒJĀS kompetences:
1. Spēja ievērot ar jomu saistošo normatīvo aktu prasības.
2. Spēja ievērot darba tiesiskās attiecības.
3. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot darba aizsardzības prasības.
4. Spēja veikt darba uzdevumus, ievērojot civilās aizsardzības un vides aizsardzības normatīvo aktu prasības.
5. Spēja nodrošināt aktīvu un efektīvu dalību sociālā dialoga veidošanā sabiedrībā.
6. Spēja piedalīties uzņēmuma reputācijas veidošanā.
7. Spēja ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas.
8. Spēja efektīvi sadarboties komandā, pildot profesionālos darba uzdevumus.
9. Spēja pielietot zinātniski pētnieciskās metodes un veikt lietišķos pētījumus, sagatavot publikācijas un prezentēt tās.
10. Spēja lietot zināšanas un metodes, lai izskaidrotu ilgtspējīgas attīstības jautājumus un veiktu pierādījumos balstītus secinājumus.
11. Spēja sagatavot publikācijas un prezentēt tās.
12. Spēja veikt pētījumus ar pievienoto vērtību, interpretēt un analizēt to rezultātus.
13. Spēja izmantot informācijas tehnoloģijas profesionālajā darbībā, t.sk. komunikācijai atbilstošajā jomā.
14. Spēja sevi organizēt un, uzņemoties atbildību, turpināt mācīties un sevi izglītot profesionālajā jomā, kā arī attīstīt personiskās prasmes.
15. Spēja brīvi sazināties, rakstīt, lasīt, strādāt un uzstāties vienā vai vairākās svešvalodās, saprotot un lietojot profesionālo terminoloģiju un jēdzienus.
6
6
5
Sociālās un cilvēkrīcības zinātnes (31)
Izglītības programmu grupa (ISCED)Ekonomika (+ISCED 2013) (311)
Kvalifikācija izglītības pakāpēAugstākā izglītība
Kvalifikācijas veidsProfesionālā augstākās izglītības kvalifikācija
Pilna vai daļējaPilna kvalifikācija
Ekonomists analizē un plāno dažādus ekonomiskos procesus tautsaimniecības līmenī, t.i. analizē nodarbinātības, darba ražīguma un samaksas, ražošanas un pakalpojumu sniegšanas ieņēmumu un izdevumu gūšanas procesus, veic izmaksu kalkulāciju. Piedalās valsts ekonomiskās politikas un resursu plānošanā ar mērķi palielināt rezultātu efektivitāti, meklē risinājumus, kas palīdz novērst riskus. Piedalās budžeta sastādīšanā un seko tā izpildei, izveido rezultātu efektivitātes novērtēšanas sistēmu un kontrolē normatīvajos aktos minēto procesu reglamentējošo prasību ievērošanu. Organizē un vada plānošanas un analīzes darbu, informē un konsultē par ilgtspējīgas izaugsmes un saimnieciskās darbības plānošanas jautājumiem, kā arī patstāvīgi plāno un veic pētniecības darbu ekonomikas jomā un izstrādā priekšlikumus tā rezultātu ieviešanai.
Kvalifikācijas tips:Cita informācija
Aktīva kvalifikācija
Kvalifikācijas izdošanas periods: 2021-2027
Pēdējie labojumi: 23.10.2023
Ievietots: 07.02.2023