Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Mediju studiju un žurnālistikas studiju programma nodrošina šādu zināšanu, prasmju, kompetenču un attieksmju apguvi:
ZINĀŠANAS
Zināšanas par aktuālajiem Latvijas un pasaules politiskajiem, sociālajiem un ekonomiskajiem procesiem un izpratne par tiem;
zināšanas par informācijas un komunikācijas tehnoloģiju lomu komunikācijas procesos; izpratne par dažādo ar informācijas radīšanu un pārraidīšanu saistīto jomu specifiku: sabiedriskajām attiecībām, reklāmu, tiešsaistes viedokļa līderu radīto saturu;
izpratne par mediju funkcijām un lomu demokrātiskas sabiedrības attīstībā; zināšanas par ētikas aspektu ievērošanu žurnālistikā
izpratne par mediju valodas daudzveidību; izpratne par mediju satura producēšanas procesiem, uzņēmējdarbības iespējām mediju jomā.
PRASMES
Prasmes veikt darbu individuālai vai sadarboties komandā/grupā, efektīvi plānot un organizēt savu darbu; noteikt izpildāmo darbu prioritātes; pārliecināt citus un argumentēt savu viedokli; ievērot akadēmiskās un mediju ētikas principus; spēt sazināties latviešu valodā un apgūtā svešvalodā; lietot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas informācijas glabāšanai un apstrādei; ievērot datu drošības prasības; saskarsmes prasmes.
KOMPETENCE
Kompetences vākt, apkopot, apstrādāt un pasniegt informāciju atbilstoši izvēlētajam mediju tipam un žanram, ievērojot žanra konvencionālās prasības, interpretēt informāciju
skaidrot, analizēt vai komentēt kritiski izvērtēt informācijas avotus, izvēlētās informācijas vākšanas metodes, pārliecināties par avotu ticamību, tiekties pēc patiesas informācijas, sabalansēt pretējus viedokļus, ievērot informācijas avotu daudzveidības principu
plānot, organizēt un vadīt informācijas vākšanas, apstrādes un pasniegšanas procesus; ievērot likuma prasības un ētikas kodeksu normas; kompetence informācijas un komunikācijas tehnoloģiju pielietošanai sabiedriskos procesos, savu interešu pārstāvniecībā, auditorijas iesaistīšanā; darboties atbilstoši civilās aizsardzības un vides aizsardzības prasībām.

Mediju studiju un žurnālistikas studiju programma veicina šādu attieksmju pilnveidošanos: atbildības izjūta, godīgums, mērķtiecība, precizitāte, vēlme mācīties, iniciatīva un tolerance.

Žurnālists

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Mediju un sabiedrības dienas kārtība.
    2. Mediju tipi.
    3. Statistikas pamatprincipi.
    4. Sociālā psiholoģija.
    5. Auditorijas teorijas.
    6. Starpkultūru komunikācija.
    7. Multikulturāla vide un dažādība.
    8. Statistikas pamatprincipi.
    9. Politoloģija.
    10. Socioloģija.
    11. Mārketings.
    12. Sabiedriskās attiecības.
    13. Reklāma.
    Lietošanas līmenī:
    1. Žurnālistika (ziņu un citas informācijas vērtības/atlases kritēriji).
    2. Laika plānošana.
    3. Lēmumu pieņemšanas metodes.
    4. Komandas darbs, sadarbība profesionālu mērķu sasniegšanai.
    5. Informācijpratība.
    6. Žurnālistikas žanri un tehnikas.
    7. Kritiskā domāšana.
    8. Informācijas vākšanas un apstrādes metodes žurnālistikā.
    9. Informācijas vākšanas metodes žurnālistikā.
    10. Kritiskā domāšana.
    11. Informācijas pārbaudīšanas rīki.
    12. Žurnālistikas žanri un formāti.
    13. Informācijas avotu daudzveidība.
    14. Žurnālistikas žanri.
    15. Dažādu mediju formātu prasības un specifika: preses, televīzijas, radio un interneta mediju specifika.
    16. Sociālo mediju izmantošana profesionāliem nolūkiem.
    17. Konfliktsituāciju novēršanas un risināšanas paņēmieni.
    18. Auditorijas pētniecība un izpētes rīki.
    19. Informācijas uzglabāšana un aizsardzība.
    20. Informācijpratība.
    21. Datu aizsardzība.
    22. Aktuālie žurnālistikas labās prakses profesionālie standarti.
    23. Žurnālistikas žanri.
    24. Informācijas vākšanas, atlases, apstrādes un pasniegšanas metodes atbilstoši izvēlētajam žurnālistikas žanram.
    25. Žurnālistikas žanri un tehnikas.
    26. Ziņu žurnālistika.
    27. Sabiedriskie (politiskajiem, ekonomiskajiem u.c.) procesi, par ko žurnālists stāsta (atbilstoši politoloģijas, ekonomikas, vēstures, dabaszinātņu u.c. disciplīnu sniegtajām zināšanām).
    28. Mediju ētika.
    29. Komunikācijas teorijas.
    30. Mediju ekonomika un vadība.
    32. Žurnālistika.
    33. Mediju kritika.
    34. Žurnālistikas būtība, lomas un uzdevumi sabiedrībā.
    35. Argumentācijas prasmes.
    36. Komunikācijas teorijas.
    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Civilās aizsardzības sistēma.
    2. Vides aizsardzības sistēma.
    3. Darba aizsardzības sistēma.
    4. Vadībzinību teorijas un pamatprincipi.
    5. Datora un biroja tehnikas darbības principi.
    6. Informācijas sistēmu drošības principi.
    Lietošanas līmenī:
    1. Žurnālistikas ētika.
    2. Žurnālistikas un mediju jomai saistošie normatīvie akti.
    3. Darba tiesisko attiecību normas.
    4. Darba vides riska faktoru identificēšana.
    5. Sociālā psiholoģija.
    6. Saskarsmes pamatprincipi.
    7. Komandas darba vadīšana.
    8. Laika plānošana.
    9. Profesionālās kompetences pilnveide.
    10. Komunikācijas un mediju teorijas.
    11. Laika plānošana.
    12. Valsts valoda izcilā līmenī.
    13. Profesionālie termini valsts valodā.
    14. Literārā valoda.
    15. Divas svešvalodas, no kurām viena oficiālā Eiropas Savienības valoda.
    16. Profesionālie termini vismaz vienā svešvalodā.
    17. Medijpratība.
    18. Kritiskā domāšana.
    19. Biroja lietojumprogrammu izmantošana dokumentu sagatavošanā.
    20. Datoru drošības programmu izmantošana.
    21. Mediju un komunikācijas pētniecība.
    22. Akadēmiskā rakstība.
    23. Zinātnisko datu bāžu izmantošana.
    24. Kvalitatīvās pētījumu metodes.
    25. Kvantitatīvās pētījumu metodes.
    26. Datu apstrādes un analīzes metodes.
    27. Pētniecības ētika.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes:
    1. Plānot, organizēt un īstenot informācijas vākšanu, atlasi, apstrādi un izplatību
    2. Pieņemt lēmumus un uzņemties atbildību
    3. Izvēlēties piemērotas informācijas vākšanas un apstrādes metodes
    4. Apstrādāt informāciju atbilstoši darba uzdevumam un saskaņā ar izvēlētā mediju tipa un žurnālistikas žanra prasībām
    5. Izvēlēties un lietot žurnālistikas informācijas vākšanas metodes
    6. Orientēties aktuālajos Latvijas un pasaules politiskajos, sociālajos, kultūras un ekonomiskajos procesos, izprast tos
    7. Analizēt, sistematizēt iegūtos datus un informāciju ar mērķi pārbaudīt to patiesumu
    8. Kritiski izvērtēt informācijas avotus un izvēlētās informācijas vākšanas metodes
    9. Interpretēt informāciju, ievērojot žanra konvencionālās prasības (skaidrot, analizēt vai komentēt)
    10. Veidot atgriezenisko saiti ar auditoriju
    11. Komunicēt multikulturālā vidē un respektēt dažādību
    12. Nodrošināt auditorijas iesaistīšanās iespējas žurnālista darbībā
    13. Novērst un risināt konfliktsituācijas
    14. Lietot sociālos medijus profesionālā darbībā
    15. Izprast auditorijas satura uztveres un interpretēšanas procesus
    16. Veikt drošu un sistemātisku informācijas arhivēšanu žurnālista darba vajadzībām
    17. Vākt, apstrādāt un atlasīt un izplatīt informāciju atbilstoši žurnālistikas labas prakses profesionālajiem standartiem un attiecīgajam žurnālistikas žanram
    18. Līdzsvaroti atainot būtiskos viedokļus konkrētajā jautājumā
    19. Izvairīties identificēties ar kādu nostāju vai paust vērtējumu
    20. Izprast ziņu žurnālistikas principus
    21. Strādāt ar lielu informācijas apjomu
    22. Izprast mediju lomu sabiedrībā un sociālās atbildības un ētikas principus
    23. Apzināties mediju lomu sabiedrībā un sociālās atbildības principus
    24. Izprast valsts, sabiedrības uzbūvi demokrātiskā iekārtā, darboties atbilstoši demokrātiskas kultūras vērtībām
    25. Interesēties par žurnālistikas profesionālajā kopienā notiekošo
    26. Iesaistīties diskusijās par profesijai aktuāliem jautājumiem, prast pamatot savu viedokli
    27. Izprast žurnālistikas profesiju, mediju darbības principus
    28. Izprast nošķīrumu starp žurnālistiku un citām ar informācijas radīšanu un izplatīšanu saistītām profesijām
    29. Prast pamatot savu viedokli
    30. Prast izskaidrot savas profesionālās darbības iespējas un ierobežojumus

    Vispārējās prasmes un attieksmes:
    1. Pielietot žurnālistikas nozari regulējošos normatīvos dokumentus
    2. Ievērot darba tiesisko attiecību normas
    3. Ievērot nozares profesionālās ētikas normas
    4. Ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības
    5. Prast sniegt pirmo palīdzību un rūpēties par savu un citu cilvēku drošību
    6. Izprast vides ilgtspējības pamatprincipus un spēt rīkoties saskaņā ar tiem
    7. Plānot un organizēt savu un citu cilvēku darbu
    8. Strādāt individuāli un komandā
    9. Pilnveidot profesionālās zināšanas un prasmes tālākizglītības procesā
    10. Patstāvīgi apgūt jaunas zināšanas
    11. Pilnveidot savas profesionālās zināšanas, prasmes, kompetences
    12. Efektīvi lietot valodas izteiksmes līdzekļus, lai veidotu un nodotu auditorijai informāciju mutiski un rakstiski
    13. Lietot profesionālo terminoloģiju
    14. Prast izmantot latviešu literāro valodu
    15. Pilnveidot savas latviešu literārās valodas prasmes
    16. Lasīt un saprast tekstu svešvalodā
    17. Diskutēt un sazināties svešvalodā
    18. Atlasīt, izvērtēt un pārbaudīt informācijas avotus, faktus, apgalvojumus un viedokļus
    19. Lietot žurnālistikas žanram atbilstošas tehnoloģijas, lietojumprogrammas un lietotnes
    20. Lietot informācijas sistēmas (lietojumprogrammas) dokumentu izstrādāšanai un noformēšanai
    21. Patstāvīgi sameklēt informāciju interneta vidē
    22. Lietot specializētas lietojumprogrammas atbilstoši darba uzdevumiem
    23. Sazināties, izmantojot informācijas tehnoloģijas
    24. Izmantot datora lietošanas drošības programmas
    25. Strādāt ar akadēmiskiem avotiem, pielietot daudzveidīgas datu ievākšanas un apstrādes metodes
    26. Veikt secinājumus, balstoties uz pētījumu datiem
    27. Apzināties dažādus pētījumu ierobežojumus
    28. Ievērot pētniecības ētikas principus

  • Kompetences

    Profesionālās kompetences:
    1. Spēja plānot, organizēt un vadīt liela apjoma informācijas vākšanu, atlasi, apstrādi un izplatīšanu gan individuāli, gan redakcijas ietvaros.
    2. Spēja pieņemt lēmumus, izvērtējot prioritātes.
    3. Spēja plānot un sekot līdzi darba izpildes termiņiem, sabalansējot darba apjomu, laiku un resursus.
    4. Spēja izvēlēties informācijas vākšanas metodes un apstrādāt informāciju atbilstoši darba uzdevumam un saskaņā ar izvēlētā mediju tipa un žurnālistikas žanra pamatprasībām.
    5. Spēja veikt intervijas, novērojumu, eksperimentu, dokumentu analīzi Spēja pārbaudīt un salīdzināt iegūtos faktus un viedokļus, pārliecināties par to patiesumu un ticamību, ievērot precizitāti.
    6. Spēja izvērtēt informācijas avotu atbilstību nepieciešamajai tēmai vai žanram.
    7. Spēja sniegt informāciju atbilstoši darba uzdevumam un saskaņā ar izvēlētā mediju tipa un žurnālistikas žanra principiem.
    8. Spēja veidot atgriezenisko saiti ar auditoriju un nodrošināt auditorijas iesaistīšanās iespējas.
    9. Spēja izmantot sociālos medijus profesionāliem nolūkiem.
    10. Spēja sadarboties un komunicēt multikulturālā vidē un respektēt dažādību.
    11. Spēja novērst un risināt konfliktus.
    12. Spēja veikt auditorijas pētniecību.
    13. Spēja nodrošināt informācijas sistematizēšanu un arhivēšanu kvalitatīvam darbam nepieciešamā apjomā.
    14. Spēja nodrošināt informācijas, vākšanas, atlases, apstrādes un izplatīšanas kvalitāti atbilstoši žurnālistikas labas prakses profesionālajiem standartiem.
    15. Spēja sniegt informāciju ziņu žurnālistikā, līdzsvaroti atainot viedokļu un balsu (viedokļu autoru) daudzveidību, izvairīties identificēties ar kādu nostāju un paust vērtējumu.
    16. Spēja vadīt informācijas procesus, palielinot mediju ticamību, kā arī tiecoties sasniegt augstākos profesionālās ētikas standartus.
    17. Spēja godīgi kalpot sabiedrības daudzveidīgajām un sociāli atbildīga medija darbības interesēm.
    18. Spēja veikt žurnālista profesionālos pienākumus saskaņā ar demokrātiskas kultūras vērtībām.
    19. Spēja iesaistīties profesijas attīstībā, profesionālo normu attīstībā, diskusijās par profesijai aktuāliem jautājumiem caur profesionālām apvienībām un citos veidos.
    20. Spēja izprast savas profesijas būtību un nošķīrumu no citām ar informācijas radīšanu un izplatīšanu saistītām profesijām.
    21. Spēja dažādām sabiedrības grupām skaidrot savas profesijas būtību un nošķīrumu no citām ar informācijas radīšanu un izplatīšanu saistītām profesijām.
    Vispārējās kompetences:
    1. Spēja ievērot jomai saistošos normatīvos aktu, standartu prasības un ētikas normas, analizēt darbības plānus atbilstoši darba vides un normatīvo aktu izmaiņām.
    2. Spēja ievērot civilās aizsardzības un vides aizsardzības prasības.
    3. Spēja ievērot darba aizsardzības normatīvo aktu prasības.
    4. Spēja veikt darba pienākumus individuāli, kā arī strādāt komandā, plānot un organizēt savu un citu cilvēku darbu.
    5. Spēja plānot un pilnveidot zināšanas un prasmes pašmācības ceļā, kā arī apmeklējot konferences, seminārus, kursus, kas veltīti mediju un žurnālistikas tematikai.
    6. Spēja sekot līdzi jaunākajām tendencēm žurnālistikas un mediju jomas attīstībā, pilnveidot savas zināšanas un prasmes atbilstoši nozares attīstībai, īpaši jauno informācijas un komunikācijas tehnoloģiju piedāvātajām iespējām.
    7. Spēja brīvi sazināties valsts valodā rakstiski un mutiski darba pienākumu veikšanai.
    8. Spēja izmantot latviešu literāro valodu.
    9. Spēja brīvi sazināties, rakstīt, lasīt, strādāt un uzstāties divās svešvalodās, saprotot un lietojot profesionālo terminoloģiju un jēdzienus.
    10. Spēja domāt kritiski, apzināties savu medijpratības līmeni, prast to uzlabot.
    11. Spēja lietot informācijas un komunikāciju tehnoloģijas un lietojumprogrammas darba uzdevumu veikšanai.
    12. Spēja labā kvalitātē īstenot pētījumus atbilstošajā nozarē un profesionālās darbības jomā.
    13. Spēja izmantot daudzveidīgas pētījumu metodes, datu apstrādes metodes.
    14. Spēja ievērot pētniecisko ētiku.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Latvijas augstākās izglītības studiju apjoma mērvienība -1 kredītpunkts atbilst vienai studiju darba nedēļai pilna laika studijās (40 kredītpunkti par studiju gadu).

1 Latvijas kredītpunkts atbilst 1,5 ECTS (Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēma) kredītpunkts.
?
160

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Latvijā pastāv piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Informācijas un komunikācijas zinātnes (32)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Žurnālistika un komunikācija (321)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Mākslas nozares dizaina un radošo industriju sektors

Žurnālists vāc, apstrādā, analizē un izplata aktuālu un sabiedriski nozīmīgu informāciju dažādos žurnālistikas žanros un formātos atbilstoši izvēlētajam medija tipam un žurnālistikas kā profesijas pamatprincipiem; veic savus profesionālos uzdevumus atbilstoši vārda brīvības principiem un tiesiskajam regulējumam, kā arī tiecoties sasniegt augstākos profesionālās ētikas standartus; godīgi kalpo sabiedrības daudzveidīgajām interesēm un sekmē mediju sistēmas ilgtspējību. Žurnālists profesionālos uzdevumus veic saskaņā ar demokrātiskas sabiedrības vērtībām, kas ietver viedokļu daudzveidību un dažādu sabiedrības grupu tiesības uz publiskās telpas pieejamību.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2021-2027

Pēdējie labojumi: 16.09.2022

Ievietots: 17.12.2021