Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis
Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.
?

5

Mācīšanās rezultāti

Mācīšanās rezultāti ir izglītības laikā apgūtās zināšanas, prasmes un kompetences.

Latvijā mācīšanās rezultātus nosaka valsts izglītības standarti un profesiju standarti (profesionālās izglītības kvalifikācijām).

Augstākās izglītības kvalifikācijām mācīšanās rezultātus (plānotos studiju rezultātus) definē augstskolas.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

Zināšanas:
Spēj parādīt mašīnbūves zinātnes nozarei un mehatronikas inženiera profesijai raksturīgās pamata un specializētās zināšanas un kritisku šo zināšanu pielietošanu, kas atbilst attiecīgās zinātnes nozares un profesijas augstākajam sasniegumu līmenim. Spēj parādīt mašīnzinātnes nozares vai profesionālās jomas svarīgāko jēdzienu un likumsakarību izpratni.
Prasmes:
Spēj pielietot mehatronikas inženiera apgūtos teorētiskos pamatus un prasmes; veikt profesionālu, inovatīvu vai pētniecisku darbību; formulēt un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus mašīnzinātnes nozarē un mehatronikas inženiera profesijā. Spēj izskaidrot un argumentēti diskutēt ar speciālistiem un nespeciālistiem; pastāvīgi strukturēt un realizēt savu un padoto mācīšanos un profesionālo pilnveidi; parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā; uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli vai komandā; pieņemt lēmumus un rast radošus risinājumus mainīgos vai problēmu apstākļos.
Kompetence:
Spēj pastāvīgi iegūt, atlasīt un analizēt masīnzinātnes nozares informāciju un to izmantot, pieņemt lēmumus un risināt problēmas mašīnzinātnes nozarē un mehatronikas inženiera profesijā, parādīt, ka izprot profesionālo ētiku, izvērtēt savas profesionālās darbības ietekmi uz vidi un sabiedrību un piedalīties attiecīgās profesionālās jomas attīstībā

Mehatronikas inženieris

  • Zināšanas

    Profesionālās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Automātiskās vadības un regulēšanas sistēmas.
    2. Elektriskā, hidrauliskā un pneimatiskā piedziņa.
    3. Datorvadības sistēmas.
    4. Robotu vadības sistēmas.
    5. Metālapstrādes tehnoloģijas.
    6. Mehatronikas sistēmu un iekārtu darbības principi un tehniskie parametri.
    7. Materiālu veidi un īpašības.
    8. Materiālu apstrādes tehnoloģijas.
    9. Patentu pieteikšanas prasības.
    10. Automatizācijas līmeņa novērtēšanas metodika.
    11. Automātiskā vadība un regulēšana.
    12. Elektronikas komponenšu uzbūve un darbības principi.
    13. Datoru arhitektūra un to perifērās iekārtas.
    14. Industry 4.0.
    15. Tehniskās dokumentācijas lietvedība.
    16. Metālgriešanas paņēmieni.
    17. Materiālus raksturojošās īpašības.
    18. Aktuālās izmaiņas ES jaunās un globālās pieejas direktīvās
    19. Ieguldījumu novērtēšana tehniskā uzdevuma ietvaros.
    20. Izmaksu veidi.
    21. Telpas racionāla izmantošana.
    22. Ergonomikas pamatprincipi.
    23. Mehatronikas sistēmu darbības principi.
    24. Mehatronisko iekārtu darbība.
    25. Iekārtu uzturēšanas pamatnosacījumi.
    26. Dokumentāciju veidi.
    27. Materiālu apstrādes tehnoloģijas.
    28. Mehatronisko iekārtu darbības novērtēšana.
    29. Mērinstrumenti un mērīšanas paņēmieni.
    30. Mērinstrumenti un mērīšanas paņēmieni.
    31. Automatizētie apkopju sistēmu rīki.
    32. Mehatronisko mezglu dzīves cikls.
    33. Tehnoloģisko procesu pārzināšana.
    34. Risku analīze.
    35. Kvalitātes vadības sistēmas prasības.
    36. Uzņēmumu piesārņojuma ietekme uz vidi.
    37. Sistēmu uzturēšana.
    38. Jomas saistošie standarti.
    39. Kvalitātes sistēmas pamatprincipi.
    40. Kvalitātes sistēmas pamatprincipi.
    41. Procesu pilnveides metodes un instrumenti.
    Lietošanas līmenī:
    1. Mehāniskās piedziņas, automātiskās vadības sistēmu un datorvadības sistēmu projektēšanas metodika.
    2. Prototipu izgatavošanas metodika.
    3. Argumentācijas paņēmieni.
    4. Pašizmaksas un peļņas aprēķinu metodes.
    5. Informācijas meklēšanas un analīzes metodes.
    6. Analogo konstrukciju izvēles principi.
    7. Inženiergrafika; CAE un CAD tehnoloģijas.
    8. Mašīnu elementi.
    9. Detaļu precizitātes un standartizācijas prasības.
    10. Elektriskā, hidrauliskā un pneimatiskā piedziņas uzbūve un darbība.
    11. Mehāniskās piedziņas projektēšanas metodika.
    12. Prototipēšana.
    13. Sensoru darbības pamatprincipi.
    14. CAD tehnoloģijas elektrisko shēmu izstrādei.
    15. Programmēšanas valodas.
    16. Automātiskās vadības sistēmu un datorvadības sistēmu projektēšanas metodika.
    17. Automātiskās vadības, datorvadības un robotu vadības sistēmu konfigurēšana un programmēšana.
    18. Tehniskās dokumentācijas izstrāde.
    19. CAD pielietošana tehniskās dokumentācijas izstrādei.
    20. Materiālu apstrādes tehnoloģijas.
    21. Metālapstrādes tehnoloģijas.
    22. CNC un CAM tehnoloģijas.
    23. Automātiskās vadības sistēmu konfigurēšana, programmēšana un salāgošana.
    24. Iekārtas testēšanas plāna izstrāde.
    25. Testēšanas metodikas izstrāde.
    26. Testēšanas datu apkopošana un analīze.
    27. Datu vizualizēšana.
    28. Mašīnu drošības direktīvas.
    29. Normatīvie akti un standarti.
    30. Vides un darba aizsardzības prasības.
    31. Izgatavošanas, uzstādīšanas un uzturēšanas ekonomiskie aprēķini.
    32. Mehatronisko sistēmu izgatavošanas plānošana un vadība.
    33. Detaļu un mezglu montāža.
    34. Elektriskās instalācijas darbi.
    35. Jaunās sistēmas salāgošana ar esošo iekārtu.
    36. CNC tehnoloģijas.
    37. CAM tehnoloģijas.
    38. PLC programmēšana.
    39. HMI paneļu programmēšana.
    40. Programmas pielāgošana ražošanas tehnoloģijām.
    41. Frekvenču pārveidotāji, PLC. piedziņu veidi un to automātiskā vadība.
    42. Piedziņu veidi un to parametru iestatīšana.
    43. Apzīmējumi un terminoloģija.
    44. Piedziņu veidi.
    45. Datu apkopošanas un vizualizēšanas paņēmieni.
    46. Efektivitātes ekonomiskie aprēķini.
    47. Diagnostikas instrumenti un paņēmieni.
    48. Iekārtu sistēmiska uzturēšana.
    49. Prezentācijas prasmju pamati.
    50. Tehniski-ekonomiskā argumentācija.
    51. Mehatronisko sistēmu pārzināšana un analīze.
    52. Mehatronisko sistēmu apkopju un remontu pamatprincipi.
    53. Automātiskās vadības sistēmu programmēšana.
    54. Mehatronisko sistēmu iestatīšana.
    55. Sensoru veidi, uzbūve, darbība un parametri.
    56. Ekspluatācijas materiālu īpašības.
    57. Darba drošības un ugunsdrošības, vides aizsardzības normatīvie akti.
    58. Darba vides riska faktoru un apkārtējās vides riska faktoru novēršanas preventīvie pasākumi.
    59. Pirmās palīdzības sniegšana.
    60. Sadarbības principi ar operatīvajiem dienestiem.
    61. Lēmumu pieņemšana.
    62. Mašīnu drošības noteikumi.
    63. Iekārtu elektrodrošības noteikumi.
    64. Procesu pārvaldība uzņēmumā (piemēram, ISO) un atbilstošas dokumentācijas sagatavošana.
    65. Kvalitātes vadība.
    66. Optimizācijas sistēmu pamatprincipi un metodes (piemēram, LEAN).
    67. Komandas vadīšana.
    68. Procesu pārvaldība uzņēmumā (piemēram, ISO) un atbilstošas dokumentācijas sagatavošana.
    69. Jomas regulējošo normatīvo aktu un standartu prasības.
    70. Kvalitātes analīzes metodes un procesu efektivitāte.
    Vispārējās zināšanas
    Izpratnes līmenī:
    1. Komunikāciju pamatprincipi.
    2. Digitālā vide, riski un draudi digitālajā vidē.
    3. Intelektuālā īpašuma aizsardzība.
    4. Interneta iespējas un potenciālie riski, izmantojot IKT.
    5. Efektīvas komunikācijas paņēmieni.
    6. Pašnovērtējuma mehānismi.
    7. Plānošana un lēmumu pieņemšana.
    8. Mācību, karjeras un darba gaitas plānošana.
    9. Pašizaugsme un mūžizglītība.
    10. Laika plānošanas paņēmieni.
    11. Sadarbības metodes.
    12. Vispārējās ētikas principi.
    13. Sabiedrības sociālā un politiskā struktūra.
    14. Sociālā daudzveidība un vienlīdzības princips.
    15. Starpkultūru saskarsme.
    16. Jomas regulējošo normatīvo aktu un standartu prasības.
    17. Patentēšanas pamati.
    Lietošanas līmenī:
    1. Plašs un atbilstošs vārdu krājums.
    2. Profesionālā terminoloģija valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. Dabas zinātņu, inženierzinātņu un tehnoloģiju pamati un teorijas.
    4. Matemātiskās analīzes, trigonometrijas, lineārās algebras, analītiskās ģeometrijas un statistikas pamati.
    5. Datu apstrādes, analīzes un apkopošanas metodes.
    5. Lietojumprogrammas.
    6. Digitālie rīki un tehnoloģijas.
    7. Digitālās komunikācijas līdzekļi.
    9. Datu drošība.
    10. Inovāciju ieviešana. Pētniecības metodes.
    11. Statistikas pamati.
    12. Datu apstrādes, analīzes un apkopošanas metodes.
    13. Argumentācijas paņēmieni.
    14. Prezentēšanas prasmes.
    15. Pārskatu un publikāciju sagatavošana.
    16. Profesionālā terminoloģija.
    17. Informācijas un komunikāciju tehnoloģijas.
    18. Profesionālā ētika.
    19. Saskarsmes psiholoģija.
    20. Komunikācijas prasmes.
    21. Problēmsituāciju risinājumi.
    22. Profesionālā ētika.
    23. Saskarsmes psiholoģija.
    24. Darba tiesisko attiecību normas.
    25. Civilās aizsardzības normatīvie akti.

  • Prasmes

    Profesionālās prasmes un attieksmes
    1. Veikt sistemātisku informācijas meklēšanu un izpēti, balstoties uz definētiem tehniskiem parametriem sistēmas izstrādei vai modernizācijai.
    2. Noformulēt tehnisko uzdevumu, ņemot vērā uzņēmuma rīcībā esošos resursus un iespējamos ierobežojumus.
    3. Pieņemt argumentētu lēmumu (balsoties uz pieejamajiem resursiem) par tehniskā uzdevuma izpildes iespējamību vai noraidīšanu.
    4. Novērtēt tehniskā uzdevuma izpildei nepieciešamos resursus un laiku.
    5. Veikt informācijas meklēšanu un analīzi, analogu konstrukciju izpēti, optimālo risinājumu atrašanu konkrētās problēmas atrisināšanai.
    6. Izpētīt standartu un normatīvo aktu prasības.
    7. Veikt literatūras izpēti, interpretēt un analizēt to rezultātus. Veikt tirgus analīzi.
    8. Veikt ekonomiskā izdevīguma un atmaksāšanās laika aprēķinus.
    9. Izstrādāt iekārtas kinemātisko shēmu.
    10. Lietot CAE1 tehnoloģijas, analītiskās un skaitliskās metodes elementu izturības statiskā un dinamiskā slodzē u.c. inženieraprēķinu veikšanai.
    11. Izstrādāt iekārtas 3D modeli, detaļu rasējumus, izmantojot CAD, CAE tehnoloģijas.
    12. Izvēlēties mehatronikas sistēmām nepieciešamos materiālus, komponentes un izpildelementus, lai nodrošinātu konstrukcijas drošumu.
    13. Sagatavot mehatroniskās sistēmas izgatavošanai nepieciešamu materiālu un komponenšu specifikāciju.
    14. Izstrādāt elektriskās shēmas iekārtas automātiskās vadības sistēmai, izmantojot CAD tehnoloģijas.
    15. Sagatavot mehatroniskās sistēmas izgatavošanai nepieciešamu materiālu un komponenšu specifikāciju.
    16. Konfigurēt frekvenču pārveidotājus.
    17. Programmēt PLC, mikrokontrollerus, HMI paneļus iekārtas automātiskās vadības sistēmai.
    18. Programmēt kontrollerus servo un soļu motoriem.
    19. Izstrādāt datorvadības sistēmas mehatronikas iekārtām.
    20. Prast programmēt robotu kustības trajektorijas, izmantojot specializētas robotu vadības programmas.
    21. Izmantot programmas datu savākšanai, apstrādei, vizualizācijai un arhivēšanai reālā laikā.
    22. Izvēlēties materiālus, detaļas un komponentes mehatroniskās sistēmas izgatavošanai.
    23. Sagatavot atsevišķu elementu izgatavošanas, salikšanas un vadības specifikācijas.
    24. Pārzināt atslēdznieka, virpotāja, frēzētāja, metinātāja darbus iekārtas detaļu un mezglu manuālai izgatavošanai.
    25. Pārzināt CNC un CAM tehnoloģijas detaļu izgatavošanai.
    26. Vadīt iekārtas mehāniskās daļas montāžas darbus, atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    27. Vadīt iekārtas elektriskās daļas instalācijas darbus, atbilstoši tehnoloģiskajai dokumentācijai.
    28. Vadīt iekārtu automātiskās vadības sistēmu elementu konfigurēšanu, programmēšanu un salāgošanu.
    29. Veikt iekārtas aprobāciju un atbilstības novērtējumu tehniskajam uzdevumam.
    30. Analizēt, apstrādāt un vizualizēt datus par mehatroniskās sistēmas darbību.
    31. Sagatavot atskaites par darba rezultātiem.
    32. Veikt uzlabojumus mehatroniskā sistēmā, balstoties uz pārbaužu rezultātiem.
    33. Sagatavot sistēmas atbilstības deklarāciju.
    34. Izstrādāt sistēmas ekspluatācijas instrukciju.
    35. Noteikt tehniskā uzdevuma izmaksas un veikt pašizmaksas aprēķinu.
    36. Veikt tehniskā uzdevuma, ieguldījuma novērtējuma un atmaksāšanās laika aprēķinus.
    37. Veikt tehniskā uzdevuma uzturēšanas izmaksu aprēķinus tā lietošanas laikā.
    38. Organizēt un aktīvi līdzdarboties uzņēmumā jaunu mehatronisko iekārtu uzstādīšanā un ieviešanā ekspluatācijā.
    39. Apgūt jaunās mehatroniskās iekārtas uzbūvi, darbības principu, ekspluatācijas noteikumus, operatora, iestatītāja un programmētājā funkcijas (uzstādīšanas procesā, apmācību kursos vai patstāvīgi).
    40. Programmēt mehatronikas sistēmas, izmantojot programmu vadības tehnoloģijas.
    41. Nodrošināt programmas darbības atbilstību tehniskajam uzdevumam.
    42. Iestatīt mehatronikās sistēmas atbilstoši ražošanas tehnoloģijai.
    43. Veikt mehāniskās montāžas un elektriskās instalācijas darbus.
    44. Veikt mehatronikas sistēmu darbības uzraudzību.
    45. Analizēt mehatroniskās iekārtas darbības kļūmju cēloņus.
    46. Operatīvi pieņemt lēmumus tehnoloģiskā procesa kļūmju un noviržu novēršanai.
    47. Pārzināt esošo mehatronisko sistēmu tehnisko dokumentāciju.
    48. Veikt nepieciešamās izmaiņas tehniskajā dokumentācijā.
    49. Veikt mehatroniskās sistēmas datu apkopošanu.
    50. Veikt mehatroniskās sistēmas darbības izvērtēšanu.
    51. Noteikt mehatroniskās sistēmas tehniskos parametrus.
    52. Novērtēt mehatroniskās sistēmas tehnisko stāvokli.
    53. Novērtēt mehatroniskās sistēmas darbības intensitāti.
    54. Veikt atsevišķu mehatroniskās sistēmas elementu darba resursu novērtēšanu.
    55. Nodrošināt tehnoloģisko iekārtu sistēmisku uzturēšanu.
    56. Veikt mehatroniskās sistēmas uzlabošanas iespēju izvērtēšanu.
    57. Izstrādāt pasākumus mehatroniskās sistēmas kalpošanas laika pagarināšanai un efektivitātes paaugstināšanai.
    58. Veikt mehatroniskās sistēmas atteices analīzi.
    59. Izstrādāt preventīvo pasākumu plānu mehatroniskās sistēmas atteices gadījumu samazināšanai.
    60. Sagatavot plānoto remontdarbu grafiku.
    61. Apzināt mehatroniskās sistēmas atteices cēloņus.
    62. Organizēt neplānoto remontdarbu veikšanu.
    63. Novērtēt atteices remontdarbu apjomu.
    64. Novērtēt atteices ekonomisko ietekmi.
    65. Novērtēt mehatroniskās sistēmas darbības parametru atbilstību tehnoloģiskajam procesam.
    66. Sagatavot priekšlikumus mehatroniskās sistēmas darbības uzlabošanai.
    67. Veikt mehatroniskās sistēmas izmaiņas tehnoloģiskā procesa nodrošināšanai.
    68. Novērtēt nepieciešamo ekspluatācijas materiālu daudzumu saskaņā ar ekspluatācijas instrukciju.
    69. Novērtēt darba resursu mehatroniskās sistēmas atsevišķiem elementiem.
    70. Orientēties mašīnzinības jomas saistošajos standartos.
    71. Organizēt tehniskos procesus atbilstoši darba drošības un vides prasībām.
    72. Veikt apkārtējās vides riska faktoru novērtēšanu.
    73. Organizēt darbinieku mācības darba drošības jautājumos.
    74. Operatīvi darboties ārkārtas situācijā.
    75. Sniegt pirmo palīdzību un veikt operatīvās darbības nelaimes gadījumā.
    76. Veikt mehatronisko sistēmu pārbaudes, lai noteiktu to atbilstību elektrodrošības prasībām.
    77. Veikt tādu mehatronisko sistēmas elementu nomaiņu, kuras neatbilst noteiktajām elektrodrošības prasībām.
    78. Orientēties jomas saistošajos standartos.
    79. Ievērot uzņēmuma pārvaldības sistēmas standartus.
    80. Ievērot jomai atbilstošo standartus prasības.
    81. Pielietot aktuālās procesu pārvaldības standartu versijas.
    82. Pielietot progresīvas optimizācijas sistēmas (piemēram, LEAN) ražošanas procesa attīstībai.
    83. Izprast kvalitātes vadības pamatprincipus.
    84. Novērtēt kvalitātes vadības pilnveides iespējas tehnisko un tehnoloģisko procesu kontekstā.
    85. Sagatavot priekšlikumus kvalitātes vadības pilnveidošanai.
    86. Sagatavot priekšlikumus ražošanas procesa un tehnisko un tehnoloģisko procesu uzlabošanai.
    Vispārējās prasmes un attieksmes
    1. Sazināties mutiski un rakstiski un argumentēti skaidrot savu viedokli, risinot darba uzdevumus, dažādās profesionālās situācijās un vidēs.
    2. Lietot profesionālo terminoloģiju valsts valodā un divās svešvalodās.
    3. Lietot matemātisko loģiku profesionālo pienākumu izpildē.
    4. Lietot matemātiskās metodes un funkcijas inženiertehnisko aprēķinu veikšanā un darba rezultātu prezentēšanā.
    5. Rast radošus risinājumus tehnoloģisko procesu attīstībai.
    6. Izmantot dabaszinību likumus un teoriju mehatronisko sistēmu projektēšanā un ekspluatācijā.
    7. Iegūt iekārtu izstrādei vai modernizācijai nepieciešamo informāciju, izmantojot modernās informācijas tehnoloģijas.
    8. Izmantot dažādas metodes tehnisko problēmu risināšanai un digitālo rīku atbilstības pielāgošanai tehniskām vajadzībām, tai skaitā sniedzot palīdzību citiem.
    9. Izmantot digitālos rīkus un lietojumprogrammas profesionālo pienākumu pildīšanā.
    10. Apkopot, sistematizēt un analizēt datus.
    11. Apstrādāt informāciju, izvēloties piemērotāko risinājumu.
    12. Veikt kritisku iegūto datu analīzi, argumentēti skaidrojot rezultātus un secinājumus.
    13. Integrēt dažādu jomu zināšanas jaunu zināšanu un jaunu produktu radīšanai.
    14. Sagatavot pētījumu rezultātu pārskatu.
    15. Sagatavot prezentācijas materiālus un publikācijas
    16. Argumentēt savu viedokli.
    17. Kritiski izvērtēt savas zināšanas, prasmes un motivāciju.
    18. Novērtēt savu profesionālo pieredzi.
    19. Izprast mācīšanās vajadzības karjeras izaugsmei.
    20. Sistemātiski apgūt jaunās zināšanas un pieredzi.
    21. Sekot aktualitātēm nozarē.
    22. Izmantot iegūtās zināšanas praksē.
    23. Prezentēt darba rezultātus gan profesionālā vidē, gan sabiedrībai.
    24. Plānot un organizēt savu darbu, pieņemt lēmumus atbilstoši situācijas izmaiņām un risināt problēmsituācijas, prast argumentēti izteikt savu viedokli.
    25. Organizēt darbinieku mācības profesionālās kompetences pilnveidošanai.
    26. Ievērot profesionālās un vispārējās ētikas principus.
    27. Būt tolerantam viedokļu dažādībā un rast kompromisus.
    28. Pārvaldīt stresu sociālās komunikācijas procesā.
    29. Kritiski un radoši domāt.
    30. Ievērot darba tiesisko attiecību normas.
    31. Identificēt iespējamos riskus veicot darba uzdevumus.
    32. Ievērot uzņēmuma civilās aizsardzības normatīvo aktu prasību izpildi.
    33. Informēt darbiniekus par uzņēmumā apstiprinātā civilās aizsardzības plāna īstenošanu.

  • Kompetences

    Standartā minētie saīsinājumi un termini:
    CNC – Computer Numeric Control = datora ciparu vadība;
    CAD – Computer-aided design = datorizēta projektēšana;
    CAE – Computer-aided engineering = Datorizētā inženierija;
    PLC – Programmable logic controller = Programmējamie loģiskie kontrolleri;
    HMI – Human machine interface = Cilvēka-mašīnas saskarne;
    LEAN – ir biznesa stratēģija, procesu un sistēmu kopums, kas orientēti uz produktu vai pakalpojumu vērtību palielināšanu, vienlaikus samazinot resursu izlietojumu.
    Profesionālās kompetences
    1. Spēja sagatavot tehnisko uzdevumu mehatroniskās sistēmas izstrādei vai modernizācijai, novērtējot tehniskā uzdevuma izpildei nepieciešamos resursus un laiku.
    2. Spēja piedāvāt optimālu tehnisko risinājumu, ievērojot standartu, normatīvo aktu prasības.
    3. Spēja izstrādāt mehatronisko sistēmu konstrukciju, lietojot CAE un CAD tehnoloģijas.
    4. Spēja izstrādāt mehatroniskās sistēmas automātisko vadību, izvēloties optimālas elektriskās un elektroniskās komponentes automātiskās vadības, datorvadības un robotu vadības sistēmām.
    5. Spēja konfigurēt un programmēt automātiskās vadības, datorvadības un robotu vadības sistēmas.
    6. Spēja sagatavot iekārtas izgatavošanai/modernizācijai tehnoloģisko dokumentāciju.
    7. Spēja veikt materiālu, detaļu un komponenšu izvēli iekārtu izgatavošanai.
    8. Spēja organizēt nodrošināt mehatroniskās sistēmas izgatavošanas procesu.
    9. Spēja veikt mehatroniskās sistēmas aprobāciju un uzlabojumus.
    10. Spēja izstrādāt sistēmas ekspluatācijas instrukcijas un atbilstības deklarāciju.
    11. Spēja veikt tehniskā uzdevuma ekonomisko novērtējumu.
    12. Spēja ieviest ekspluatācijā mehatroniskās iekārtas.
    13. Spēja programmēt mehatroniskās sistēmas atbilstoši tehniskajam uzdevumam.
    14. Spēja iestatīt mehatroniskās sistēmas atbilstoši ražošanas tehnoloģijai.
    15. Spēja nodrošināt mehatronisko sistēmu darbības uzturēšanu.
    16. Spēja lietot un veikt nepieciešamās izmaiņas tehniskajā dokumentācijā.
    17. Spēja veikt mehatroniskās sistēmas darbības efektivitātes izvērtēšanu.
    18. Spēja veikt sistemātisku mehatronisko sistēmu tehniskā stāvokļa diagnostiku.
    19. Spēja nodrošināt mehatroniskās sistēmas apkopes.
    20. Spēja sagatavot priekšlikumus mehatroniskās sistēmas pilnveidošanai.
    21. Spēja nodrošināt mehatronisko sistēmu remontdarbus.
    22. Spēja nodrošināt mehatroniskās sistēmas darbības atbilstību tehnoloģiskā procesa prasībām.
    23. Spēja plānot nepieciešamo ekspluatācijas materiālu apjomu.
    24. Spēja nodrošināt darba drošības un vides aizsardzības prasību izpildi uzņēmumā.
    25. Spēja atbilstoši rīkoties ārkārtas situācijā.
    26. Spēja veikt mehatronisko sistēmu elektrodrošības pārbaudes.
    27. Spēj nodrošināt tehnisko procesu kvalitātes prasību izpildi uzņēmumā.
    28. Spēja piedalīties uzņēmuma kvalitātes vadības ieviešanā, uzturēšanā un pilnveidošanā.
    29. Spēja novērtēt kvalitātes problēmu cēloņus un sagatavot priekšlikumus to pilnveidošanai.
    Vispārējās kompetences
    1. Spēja brīvi sazināties, rakstīt, lasīt, strādāt un uzstāties valsts valodā un divās svešvalodās, saprotot un lietojot profesionālo terminoloģiju.
    2. Spēja pielietot matemātiskās, dabaszinātņu, inženierzinātņu un tehnoloģiju kompetences savā profesionālajā darbībā.
    3. Spēja droši izmantot informācijas tehnoloģijas profesionālā darbībā.
    4. Spēja īstenot pētījumus ar pievienoto vērtību, integrējot dažādu jomu zināšanas un dodot ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā.
    5. Spēja sagatavot pētījumu rezultātu pārskatus un publikācijas.
    6. Spēja prezentēt pētījuma rezultātus.
    7. Spēja sevi organizēt un, uzņemoties atbildību, turpināt mācīties un sevi izglītot profesionālā jomā, kā arī attīstīt personiskās kompetences.
    8. Spēja pastāvīgi sekot jaunumiem nozares attīstībā un jaunu tehnoloģiju izmantošanā.
    9. Spēja rosināt uzlabojumus uzņēmuma procesos.
    10. Spēja sadarboties, argumentēti izteikt viedokli un vienoties.
    11. Spēja plānot un organizēt savu darbu, pieņemt lēmumus atbilstoši situācijas izmaiņām un risināt problēmsituācijas.
    12. Spēja ievērot profesionālās un vispārējas ētikas pamatprincipus un vispārpieņemtās uzvedības normas.
    13. Spēja nodrošināt darba tiesisko attiecību normu izpildi profesionālo pienākumu veikšanā.
    14. Spēja nodrošināt uzņēmumā apstiprinātā civilās aizsardzības plāna prasību izpildi.

Kvalifikācijas ieguves nosacījumi

Iepriekšējā kvalifikācija
Atestāts par vispārējo vidējo izglītību vai Diploms par profesionālo vidējo izglītību
Ieguves veids 
Kvalifikācijas var iegūt izglītības programmu ietvaros vai neformāli apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču novērtēšanas un atzīšanas ceļā (profesionālajā izglītībā LKI 2.-4. līmenis).
?
Formāls (caur izglītības programmām)
Kredītpunkti 
Kopš 11.10.2022. 60 kredītpunkti atbilst pilna laika studijās vienā akadēmiskajā gadā apgūtajiem studiju rezultātiem saskaņā ar Eiropas kredītpunktu pārneses un uzkrāšanas sistēmu (ECTS).

Līdz 11.10.2022. 1 Latvijas kredītpunkts atbilda 1,5 ECTS kredītpunkts.
?
160
Ieguves ilgums 
Kvalifikācijas apguves ilgums pilna laika mācībās/studijās
?
4 gadi

Kvalifikācijas dokuments

Kvalifikācijas izsniedzējiestāde

Ietvarstruktūras līmenis

EKI līmenis

Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (EKI) ir 8 līmeņi (1. – zemākais, 8. – augstākais).

EKI līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

LKI līmenis

Latvijas kvalifikāciju ietvarstruktūrai (LKI) ir 8 līmeņi. (1. – zemākais, 8. – augstākais).

Līmeņi raksturo apgūto zināšanu, prasmju un kompetenču (mācīšanās rezultātu) sarežģītības pakāpi.

LKI ietver izglītības pakāpes, sākot no pamatizglītības (1. līmenis – speciālā pamatizglītība) un beidzot ar augstāko izglītību (8. līmenis – doktors).


Uz Jēdzienu sadaļu
?

6

Profesionālās kvalifikācijas līmenis

Līdz 2022.gada 1.augustam Latvijā pastāvēja piecu profesionālās kvalifikācijas līmeņu (PKL) sistēma (1. – zemākais, 5. – augstākais).

PKL sistēmā ir iekļautas tikai profesionālās izglītības kvalifikācijas (pamatizglītības, vidējā un augstākās izglītības pakāpē).

PKL raksturo personas gatavību veikt noteiktai sarežģītības un atbildības pakāpei atbilstošu darbu.


Uz Jēdzienu sadaļu
?

5

Kvalifikācijas joma, pakāpe un veids

Tematiskā joma (ISCED)
UNESCO izveidotā Starptautiskā standartizētā izglītības klasifikācija - ISCED (International Standard Classification of Education).

Izglītības tematiskā joma un programmu grupa ir ISCED klasifikācijas tematiskie līmeņi.
?

Inženierzinātnes un tehnoloģijas (52)

Izglītības programmu grupa (ISCED)

Mehānika un metālapstrāde (521)

Kvalifikācija izglītības pakāpē
LKI iekļautās Latvijas izglītības sistēmas pakāpes:
- pamatizglītība
- vidējā izglītība
- augstākā izglītība
?

Augstākā izglītība

Kvalifikācijas veids
Latvijas izglītības veidi:
-vispārējā izglītība
-profesionālā izglītība
-akadēmiskā izglītība
?

Profesionālā augstākās izglītības kvalifikācija

Pilna vai daļēja

Pilna kvalifikācija

Nozares kvalifikāciju struktūra: Metālapstrādes, mašīnbūves un mašīnzinību nozare (tai skaitā mehānika)

Mehatronikas inženieris plāno, organizē un analizē automatizētu un datorizēti vadāmu tehnoloģisko procesu un iekārtu apkopes, remonta un uzraudzības procesu norisi, sniedz rekomendācijas to pilnveidei. Veic tehnoloģisko procesu izstrādi, normēšanu un optimizēšanu un izstrādā tehnoloģiskā procesa automatizācijas algoritmus.

Kvalifikācijas tips:
Pamata kvalifikācija:
Saistīta ar: PIRMĀ LĪMEŅA PROFESIONĀLĀS AUGSTĀKĀS IZGLĪTĪBAS DIPLOMS ar profesionālo kvalifikāciju: Mehatroniķis*

Saite uz nozares kvalifikāciju struktūras līmeņu aprakstu

Cita informācija

Valsts izglītības informācijas sistēma

Aktīva kvalifikācija

Kvalifikācijas izdošanas periods: 2022-2028

Pēdējie labojumi: 03.04.2025

Ievietots: 09.02.2023